بازدید 14906

یبوست به دلیل مصرف بیش از حد نوشابه

کد خبر: ۴۴۶۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵ 31 October 2014
دستیار تخصصی طب سنتی با اشاره به راه‌های رفع یبوست در سرد مزاجان نسبت به بیماری یبوست به دلیل مصرف بیش از حد نوشابه هشدار داد.

به گزارش تسنیم، باید دانست که برخی از انواع یبوست، اساساً نیاز به مداخلات درمانی زیاد ندارند و افراد می‌توانند با اصلاح روش زندگی، مشکل خود را به حداقل برسانند.

مثلاً در یبوست افراد سردمزاج، روغن مالی شکم یا بادکش دور ناف پس از روغن مالی با روغن گرمی مانند روغن بادام شیرین یا زیتون یا کرچک، که موجب افزایش حرارت و حرکت روده‌ها می‌شود، می‌تواند مفید واقع شود یا کاهش مصرف فست فودها و تنقلات خشک، روزی چند دقیقه فعالیت ورزشی ساده‌ چون پیاده روی و همچنین، استحمام مرتب با آب گرم، گاهی واقعاً راه گشاست.

مصرف بیش از حد آب موجب بدرنگی پوست و درد مفاصل می‌شود


در پزشکی نوین یکی از علل یبوست، از دست دادن آب بدن یا مصرف ناکافی مایعات مطرح می‌شود. البته این مطلب درست است اما به نظر حکمای پزشکی پارسی، راه حل آن نوشیدن زیاد از حد آب و مایعات دیگر، بدون توجه به مزاج فرد و شرایط گوارشی او، نیست.

مثلاً امروزه به بیشتر افراد توصیه می‌شود برای پیشگیری از یبوست، صبح ناشتا یک لیوان آب (یا حتی بیشتر) بنوشند در حالیکه نوشیدن آب ناشتا، در دراز مدت موجب سوء مزاج‌های گوارشی، دردهای مفصلی، بدرنگی پوست می‌شود و زکریای رازی، که پدر طب بالینی است، این کار را یکی از مضرترین کارها برای کبد می‌داند.

به توصیه ناصر رضایی پور دستیار تخصصی طب سنتی ایران در پیام تندرستی؛ بهتر است به جای نوشیدن مایعات زیاد یا ناشتا، از راه‌های اصولی تری چون مصرف منظم خاکشی، بادام، جو (مثلاً به صورت سوپ جو) یا شبیه آنها، رطوبت مورد نیاز دستگاه گوارش را تأمین کرد.

مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه و نوشابه‌های سیاه، ادرار آورند و باعث افزایش دفع آب از بدن می‌شوند و یبوست را بدتر می‌کنند و لازم است از نوشیدن زیاد آنها یا ماء‌الشعیرهای صنعتی موجود در بازار هم خودداری شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان