بازدید 4563

تجدیدنظر میانمار درباره مسلمانان روهینگیا

دولت میانمار درصدد برگزاری مذاکراتی در سطح ملی است تا در خصوص ثبت نام اجباری مسلمانان روهینگیا در «راخین» با شرط پذیرش نژاد بنگالی و دادن حق شهروندی به آنها تجدیدنظر کند.
کد خبر: ۴۴۶۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۴ 31 October 2014
دولت میانمار درصدد برگزاری مذاکراتی در سطح ملی است تا در خصوص ثبت نام اجباری مسلمانان روهینگیا در «راخین» با شرط پذیرش نژاد بنگالی و دادن حق شهروندی به آنها تجدیدنظر کند.

به گزارش ایرنا، راهبرد دولت میانمار در خصوص ثبت نام اجباری مسلمان روهینگیا که بیشتر شبیه راهکاری برای افزایش پاکسازی های قومی در این کشور جنوب شرق آسیا است با انتقاد زیادی مواجه شد.

«ماونگ ماونگ اوهن» وزیر منطقه راخین روز جمعه به شبکه خبر آسیا، گفت که دولت میانمار ممکن است برخی از بخش های این طرح را مورد تجدیدنظر قرار دهد.

وی گفت که امکان تغییر زمان اجرای این طرح نیز وجود دارد.

دولت میانمار از اواسط مهر ماه ثبت نام مسلمانان میانماری در استان «راخین»را برای ارایه حق شهروندی پس از ثبت نام به عنوان نژاد بنگالی آغاز کرد.

«وونا مائونگ لوین» وزیر خارجه میانمار این طرح را «طرح کنش» معرفی کرده بود و مدعی شد طرح کنش برای بازگشت آرامش به استان راخین اجرا شده است.

استان راخین میانمار سرچشمه تنش های قومی میان اکثریت بودایی و اقلیت مسلمانان معروف به روهینگیا است. تنش ها به ویژه در خرداد و مهر سال 1391 به اوج خود رسید و تبدیل به جنبش ضد روهینگیا در این استان شد.

براساس این طرح که در آن تجدیدنظر می شود، روهینگیایی هایی که براساس قانون حکومت نظامی سال 1982 از حق شهروندی محروم شده بودند، اجازه می یافتند دو باره به حق شهروندی برسند؛ مشروط بر آنکه آزمایش های قانونی را طی کنند و ملیت خود را بنگالی بنامند.

پس از شروع اجرای این طرح بزرگترین مهاجرت مسلمانان روهینگیا از غرب میانمار دو سال بعد از از آغاز مهاجرت مسلمانان این کشور بدنبال خشونت های بوداییان افراطی رقم خورد.

یش از هشت هزار مسلمان روهینگیایی طی دو هفته به کشورهای تایلند و مالزی فرار کردند.

حدود یک میلیون و 300 هزار روهینگیایی مسلمان در میانمار با 51 میلیون نفر جمعیت که عمدتا بودایی هستند زندگی پر از تنش و تحت فشاری را می گذرانند.

بسیاری از مسلمانان میانمار طی ده های قبل از بنگلادش به این کشور مهاجرت کرده اند، اما دولت بودایی یانگون آن ها را شهروند میانمار بشمار نمی آورد.

بر اثر حملات بوداییان افراطی به مسلمانان طی دو سال گذشته صدها مسلمان کشته شده، هزاران نفر این کشور را ترک کرده اند و 140 هزار نفر در اردوگاه ها به دام افتاده اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار