بازدید 4339

کتاب‌تعرفه خدمات‌سلامت برای سه‌دهه پیش است

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: طرح تحول سلامت و بررسی کتاب ارزش های نسبی سلامت، در حقیقت حفظ جایگاه پزشکی و صیانت از حقوق بیماران است.
کد خبر: ۴۴۶۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۵ 31 October 2014
معاون درمان وزیر بهداشت گفت: طرح تحول سلامت و بررسی کتاب ارزش های نسبی سلامت، در حقیقت حفظ جایگاه پزشکی و صیانت از حقوق بیماران است.

به گزارش ایرنا، دکتر محمدهادی آقاجانی پنجشنبه شب در گفت وگوی ویژه خبری دو سیما گفت: برنده اصلی این تحول مردم هستند.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با بیان اینکه اولین بار کتاب ارزش های نسبی سلامت در ایران حدود 30 سال پیش اجرایی شد، گفت: بعد از گذشته سه دهه از اجرای این کتاب و رشد روز افزون علوم پزشکی در ایران و سایر کشورهای، دنیا لزوم تغییر در کتاب و پیش بینی تکنولوژی های جدید کاملا احساس می شد.

معاون وزیر بهداشت افزود: تدوین کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت در ایران به سه دهه پیش باز می گردد و تمام تعرفه ها پزشکی نیز مربوط به همان سال است که تغییری نیافته بود.

وی با تاکید بر اینکه در سال های پیش نیز اقدام به تغییر این کتاب شده بود، اظهار داشت: وزارت بهداشت در سال های 84، 88 و 89 با همکاری سازمان های بیمه گر و سایر بخش ها، برای اصلاح این کتاب تلاش کرد اما نتیجه ای در بر نداشت از این رو ضرورت داشت تعرفه ها بازنگری شوند.

معاون درمان وزارت بهداشت، با بیان اینکه بیش از 2 هزار تکنیک جدید جراحی و خدمات تشخیصی و درمانی در این کتاب وجود نداشت، تصریح کرد: این مهم باعث شده بود تا بیمارستان ها، خود تعرفه گذاری کنند و تعرفه ها در بیمارستان های دولتی و خصوصی سلیقه ای اعمال می شد.

وی افزود: در مجموع این نوع عملکرد به نفع نظام پزشکی و سلامت مردم نبود و از سوی دیگر بیمه پایه خدماتی نیز از نظر پوشش به دلیل عدم بازنگری در این کتاب، دارای محدودیت بود.

آقاجانی گفت: تعرفه ها موجب شده بود تا گرایش به سمت برخی از رشته های پزشکی بیش از حد باشد و تمایل به سایر رشته های پزشکی کاسته شود.

وی ادامه داد: برخی رشته های پزشکی بیش از حد تراکم داشت، بعضی رشته ها نیز داوطلبی نداشت و این عدم تناسب به تدریج آشکار شد.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در سال های گذشته تعرفه ها درصدی افزایش می یافت و این رشد حدود 10 تا 30 درصد، بدون ایجاد عدالت و عدم تناسب به مرور باعث بروز مشکلات دیگر شد.

وی افزود: همین عدم تناسب موجب شده بود تا دریافت های خارج از تعرفه در مراکز درمانی توسط برخی از پزشکان و موسسات و بیمارستان ها را داشته باشیم که در اصل به اقتصاد خانوارها فشار وارد می کرد.

آقاجانی تصریح کرد: باید روش قدیمی را کنار می گذاشتیم و به جای اینکه رشد سنواتی را مد نظر بگیریم بازنگری اصولی و بنیادین را در دستور کار خود قرار می دادیم.

وی گفت: برای تدوین کتاب 'ارزش گذاری'، حدود 6 ماه وقت صرف و از وجود تمام بخش های پزشکی، بیمه و سایر مراکز استفاده شد و نتیجه نهایی آن، تصویب در هیات وزیران و اجرایی شدن آن بود.

آقاجانی در ادامه اضافه کرد: خدمات بستری از 10 درصد و 5 درصد، به 6 درصد کاهش یافت و سپس در مورد خدمات سرپایی نیز اجرا شد تا بار این هزینه ها به دوش مردم نباشد.

وی گفت: در بیمارستان های خصوصی اجرای مفاد این کتاب، انضباطی را ایجاد می کند تا با این تعرفه شاهد تعرفه های خارج از موسسه نباشیم.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه قانون تعرفه پرستاری هفت سال است که اجرا نشده، گفت: باید این قانون زمینه اجرا یابد که با دستور وزیر بهداشت از چندی پیش در چند بیمارستان به شکل آزمایشی به اجرا گذشته شده است تا نتایج آن روشن شود؛ پس از حصول نتیجه در مورد اجرای این قانون، تصمیم گیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه این قانون به صورت آزمایشی در چند بیمارستان اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: عدالت پزشکی باید برای تمام کارکنان بخش غیرپزشکی و اداری اجرایی شود و تمام شاغلان در این بخش منتفع شوند.

وی با بیان اینکه در سال 93 پیرامون این کتاب بازنگری خواهیم داشت افزود: زمان اجرای تعرفه ها، اول مهر بوده است و در سه ماهه چهارم سال، بیمارستان ها به استقرار این کتاب خواهند پرداخت.

آقاجانی با تاکید بر اینکه پنج هزار کد تعرفه موجود است، ادامه داد: زمان استقرار این کتاب مهر، آبان و آذرشط است به گونه ای که دی ماه وضعیت با ثباتی را در نظام تعرفه شاهد خواهیم بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار