بازدید 4327

طرح نماینده بان‌کی‌مون برای برقراری‌صلح در سوریه

نماینده ویژه بان کی مون در سوریه گفت: تنها راه مقابله با خطر داعش و ادامه تلاش برای برقراری صلح و امنیت در سوریه این است که همزمان با تلاش های دیپلماتیک، مناطق عاری از تحرکات نظامی در شهرهای این کشور ایجاد شود.
کد خبر: ۴۴۶۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۵ 31 October 2014
نماینده ویژه بان کی مون در سوریه گفت: تنها راه مقابله با خطر داعش و ادامه تلاش برای برقراری صلح و امنیت در سوریه این است که همزمان با تلاش های دیپلماتیک، مناطق عاری از تحرکات نظامی در شهرهای این کشور ایجاد شود.

به گزارش ایرنا، «استفان دمیستورا» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه روز پنجشنبه به دنبال سفر 40 روزه خود به کشورهای منطقه خاورمیانه، گزارشی از این سفر را به اعضای شورای امنیت این سازمان ارائه داد.

وی بعد از ارائه این گزارش در جمع خبرنگاران گفت: در نشست امروز شورای امنیت گفتم، هنوز طرح صلحی برای پایان دادن به جنگ های داخلی سوریه در دست ندارد.

نماینده بان کی مون افزود: با گسترش بحران های ناشی از قدرت گرفتن گروه تروریستی داعش در منطقه و با توجه به اینکه ادامه درگیری های داخلی، زمینه قدرت گرفتن بیشتر تروریست ها را فراهم می کند، تنها طرح ممکن برای مقابله با گسترش بیشتر این بحران، ایجاد مناطق عاری از تحرکات نظامی در برخی شهر های سوریه است.

وی در توضیح این مطلب گفت: این طرح، آتش بس همه جانبه نیست زیرا تجربه نشان داده است حتی شلیک یک گلوله می تواند به پایان آتش بس و از سرگیری منازعات منجر شود.

دمیستورا افزود: براساس طرح او، همسو با گفت وگو ها و تلاش های دیپلماتیک، درگیری ها در یک شهر و یا یک منطقه به طور تدریجی متوقف خواهند شد و سپس به نقطه ای خواهند رسید که هیچگونه درگیری مسلحانه در این شهر ها جریان نخواهد داشت.

وی افزود: اجرای طرح یادشده علاوه بر بوجود آوردن امکان کمک رسانی به مردم این شهرها، امید اجرای این طرح در سایر مناطق را نیز فراهم می کند.

نماینده بان کی مون، به تجربه ها و مشاهده های خود در دیدار از کوبانی اشاره کرد و گفت: به نظر او شهر حلب، نخستین و مهمترین نامزد اجرای این طرح خواهد بود.

وی افزود: مردم شهر حلب از ابتدای جنگ های داخلی در این کشور صدمه های زیادی دیده اند و بیش از هر منطقه ای به کمک های فوری و برقراری آرامش نیازمندند.

دمیستورا در پاسخ به این پرسش که آیا گمان نمی کنید مردم سوریه درحال حاضر به چیزی بیش از یک قطره امید نیازمندند، گفت: قطره ها رودخانه ها را بوجود می آورند و رودخانه ها به دریا منتهی می شوند.

وی ادامه داد: در حالی که تاکنون نشست ها و کنفرانس های متعددی برگزار و گفت وگوهای زیادی انجام شده و همه آنها به بن بست رسیده، گروه تروریستی داعش روز به روز نیرومندتر شده است.

نماینده بان کی مون افزود: حتی آنهایی که درمورد سرنوشت و آینده این کشور با یکدیگر اختلاف نظر دارند در مورد خطر گروه تروریستی داعش و اینکه باید هرچه سریعتر این گروه از میان برداشته شود، با یکدیگر موافقند؛ از این رو اجرای چنین طرحی می تواند راه را برای قدم های بیشتر در جهت رسیدن به صلح و ثبات در این کشور هموار کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل