بازدید 27137
کاش مبنای محاسبات مسئولان اعلام شود؛

آیا یک پنجم تهران «فضای سبز» است؟! +نقشه

کافی است، جمعیت نه میلیونی تهران را در سرانه ۱۵ متر مربعی فضای سبز که مسئولان مدعی هستند محقق شده، ضرب نماییم تا به عدد ۱۳۵ میلیون متر مربع فضای سبز در پایتخت برسیم؛ یعنی یک پنجم مساحت شهر تهران را فضای سبز پوشانده است!
کد خبر: ۴۴۵۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲ 30 October 2014
به ازای هر تهرانی چند متر فضای سبز وجود دارد؟ این پرسشی است که مسئولان برایش پاسخ‌های خوبی دارند و البته هر سال از رشد مثبت آمار مرتبط با این موضوع خبر می‌دهند، ولی کسی نمی‌داند این آمار و ارقام چگونه محاسبه می‌شود که در عالم واقع، جور دیگری به نظر می‌رسد!

به گزارش «تابناک»، از جمله معضلاتی که سال‌هاست گریبان‌گیر کلانشهر تهران شده و حتی یکی از قوی‌ترین دستاویزهای مسئولان برای پیش کشیدن تئوری انتقال پایتخت را می‌سازد، آلودگی شدید هوا در این شهر است که ریشه در مسائل گوناگونی دارد؛ اما در پیشانی طرح‌های ضد آن، گسترش فضای سبز دیده می‌شود.

هر چه آلاینده بودن خودروهایی که تردد روزانه این شهر پهناور را شکل می‌دهند، به دلایل گوناگون غیرقابل مرتفع کردن به نظر می‌رسد، هر چه دور کردن صنایع آلاینده از شهر به مانند کاهش آلایندگی سوخت‌های فسیلی و حتی بهبود ناوگان حمل و نقل شهری به کندی انجام می‌شود و هر چه تدابیر نخ نمایی چون تعطیل کردن قلب تپنده کشورمان برای مقابله با آلودگی هوا در مواقع بحرانی، تنها راه حل مسئولان برای مقابله با آلودگی هواست، هیچ کسی نیست که نداند تنها اقدام قابل اتکا برای حفظ شرایط موجود و نیم نگاهی برای بهبود اوضاع، حفظ فضاهای سبز شهری و باغات باقی مانده از گذشته و تلاش برای توسعه این فضا‌ها در کشور است.

بدین ترتیب شاخص سرانه فضای سبز مورد توجه مسئولان قرار گرفته و توسعه آن در زمره الزامات طرح جامع تفصیلی تهران قرار گرفته است؛ یعنی تدارک برنامه جامعی برای حفظ فضای سبز شهری و افزایش سرانه آنکه به نوعی افزایش جمعیت هم در آن دیده شده است.

بدین ترتیب یکی از شاخص‌های مهم برای نشان دادن عملکرد مجموعه مدیریت شهری، به ویژه شهرداری در نوک پیکان اجرای مصوبات، سرانه فضای سبز است که به گفته شهردار تهران تاکنون 10 درصد بیش از آنچه در طرح جامع شهر دیده بود، محقق شده و عدد آن به گفته مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران، در محدوده شهر تهران به پانزده متر مربع به ازای هر شهروند رسیده و در خارج از شهر، بیش از ۲۳ متر مربع است.

این اعداد که بارها در مناسبت‌های مختلف از زبان مسئولان شهرداری شنیده شده و نیم نگاهی به تاریخچه‌شان، اغلب حکایت از رشد رقم خورده در این حوزه دارد، در حالی بیان می‌شوند که معلوم نیست، بنا بر کدام متر و شاخص ارزیابی شده‌اند، چراکه به شکلی عجیب باور ناپذیر به نظر می‌رسند.

کافی است، جمعیت تهران را نه میلیون ‌فرض کنیم (بر اساس سرشماری سال ۹۰، جمعیت تهران حدود هشت میلیون و سیصد هزار تن محاسبه شده است) و بعد برای هر نفر، پانزده متر فضای سبز محاسبه کنیم تا به عدد ۱۳۵ میلیون متر مربع فضای سبز در پایتخت برسیم؛ یعنی ۱۳۵ کیلومتر مربع از وسعت ۷۳۰ کیلومتر مربعی تهران را فضای سبز در بر گرفته است.

اگر این اعداد را تناسب ببندیم، درخواهیم یافت بر پایه این سرانه اعلام شده، باید تقریبا یک پنجم تهران فضای سبز باشد؛ فضاهایی که اگر کنار هم جمعشان کنیم، به محدوده‌ای با عرض ۹ کیلومتر در طول ۱۵ کیلومتر نیاز خواهیم داشت که چهارده برابر کل مساحت پارک چیتگر خواهد بود.

بدین ترتیب انتظار می‌رود که بتوانیم چنین پهنه سبزی ـ که از محاسبات بر مبنای سخنان مسئولان حاصل آمده ـ را در نقشه شهر ‌شناسایی کنیم، اما هرچه تلاش کنیم، نخواهیم توانست تا به این نتیجه برسیم که چه بسا شاید ملاک‌های مسئولان برای احصای فضای سبز شهری با آنچه ما از فضای سبز در ذهن داریم، متفاوت باشد!

شاید بد نیست بار دیگر نقشه و تصویر هوایی تهران را برای یافتن پاسخ اینکه «آیا یک پنجم تهران «فضای سبز» است؟» دقیق‌تر ‌بررسی کرده و از مسئولانی که سرانه فضای سبز را محاسبه می‌کنند و از افزایش آن خبر می‌دهند، چگونگی محاسباتشان را بپرسیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۷۴
اقای مهندس مختاری نزدیک به 28 سال است که ریس سازمان پارکهای تهران میباشند ؛ هر سال امار کذب میدهند به مسئولین شهرداری کسی هم نیست که از ایشون سئوال کنه که هر سال میگوئید 5 میلیون درخت در تهران کاشته شده تا حالا باید حداقل 150 میلیون درخت در تهران باشه پس کو !!! فقط امار اضافی و...
درخت های خیابان ها را حساب کرده اند!!!!!
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
هیچ دلیلی نداره در کشور خشک و کویری ایران این همه آب صرف فضا سبز بشه!!!!!!!!
دکتری اقلیم شناسی
حقوقدان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
کاملا با نظر محمد موافقم هی میگن کمبود آب داریم بعد میبینی یک فضای بزرگی رو چمن کاشتن و روزی دو بار آب میدن اقلا چمن نکارید اگه آب کم
ناشناس
| Germany |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
محمد جان مدرکت رو بزار در یه کوزه ی آب...
مشکل آب در تهران بخاطر مصارف مسکونی و فضای سبز نیست! کمی تحقیق کن دکتر.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
امان ازیورسیه های تقلبی
امین
| Netherlands |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
فکر کنم توی محاسبه ی سرانه فضای سبز هر درخت ۱ متر مربع حساب میشه که با این تفاسیر احتمالا درست میگن
در پاسخ به ناشناس های 22:26 و 7:47
| United States |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
- اینکه در قسمت مسکونی آب زیادی هدر می رود توجیهی برای هدر دادن آب توسط پیمانکارن فضای سبز شهرداری نیست
- راه دکتر شدن زیاد سخت نیست شما هم عقده ای نباش
مساله از خیلی قدیم ها خراب است که اعتبار افراد از روی مدرک تحصیلی شون شده نه کارهای تخصصی که انجام دادن
نباید تصور بشه هر کی دکتری گرفته علامه دهره بعضی ها هم که مدرک ندارن فکر می کنن اوج مهندسن و این مدرک ها رو قابل نمی دونن
جوی نوشتید تهرانی انگار بقیه شهرها آدم نیستند.ما هم فضای سبز می خواهیم.گرد وغبار پدر مردم رو دراورده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
درسته ولی این رو هم باید در نظر داشت تا در کشوری این گونه مشکلات تو پایتخت حل نشه در شهر های دیگه هم همین طوری خواهد بود و چیزی حل نخواهد شد.
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
ناشناس جان عزیز دوم درست میگه ، همه چیز مال تهرانی ها است ، شهرستانی ها باید توی صف وایستن اگه اون ته صف چیزی موند به اونام محض رضای خدا یه چیزی میدن . شما یه کم انصاف داشته باش ناشناس عزیز
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
غلظت گرد وغبار تو استانای ما به حداکثر میرسید ما رو میفرستادند دانشگاه انگار نه انگار ادمیم ولی یکبار این گرد وغبار رسید تهران وجدانا چند روز تعطیل شد؟
ناشناس
| United States |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
اگه اومدی تهران تهرانی دیدی سلام مارو هم برسون غصه نخور!!
انشالله روزی برسه که هوای تهران یکی از خوش اب وهوا ترین منطقه ایران بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
اگر شهرستانیها به شهرهای خودشون مهاجرت کنند
تهران خوش اب و هوا بود شما به این روزش در اوردین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
زپلشک!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
شهرستانیها به خاطر تمرکز امکانات کشور در تهران به اونجا هجوم آوردند.
شهرام
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
آرزو بر جوانان عیب نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
تمام امکانات و بودجه کشور و مثه هشت پا بلعیدین حقتونه هرچی به سرتون میاد
منظورشون سبزی اسکناسهاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
که البته در تهران فراوان است و به همین دلیل همه از شهرستان ها به تهران می آیند. ایران تشکیل شده ازشهری به نام تهران وبقیه هم شهرستان نامیده می شوند!!!
فضای سبزی که در زمان احمدی نژاد در تهران ایجاد شده بیسیار بیشتر از این حرفهاست ولی بدبختانه در دولت تدبیر دارن این فضاها رو تبدیل به برج میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟شما خوبی ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
هه هه هه
فرزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
منفی ها رو داشته باش
عبود
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
هل انت بخیر یا اخی؟؟!!! انت من المریدان الدکتر؟؟!!!!!
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
جناب زینال بندری حتما در اواخر ریاست جمهوری احمدی نژاد برای اولین رفتی شمال دیدی . فکر کردی ..............
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
ها ای زینال اهل برره بیده بابا
از خودش افعال معکوس در وکنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
الكي ميگي!!!!!!!
منظورشون تهران قدیمه بچه ها!
با سلام ، البته اگر شمال شهر ، پل طبیعت و منطقه 5 و 22 را حساب کنید برای آن مناطق اعداد و ارقام صدق می کند.ولی برای مناطق 9،10 ، 11 و خیلی از مناطق صحیح نیست.
ngo22.ir دوستداران اوای طبیعت
چرتو پرت چرا میگی تابناک..
وقتی با کمبود آب مواجه هستیم دلیلی نداره این همه فضا سبز....
به منطقه ای که توش هستیم توجه کن...سرانه آب...مصرف زیاد آب
چه دلیلی داره استاندارد کردن فضا سبز؟؟؟جا این موضوع، موضوع های زیادی میشه استاندارد کرد...مثل آلودگی کارخانه جات...خودرو ها
و.......
پاسخ ها
سیاوش
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
نظرت تقریبا درسته ، ولی درخت هایی هستند که با شرایط اقلیمی ایران سازگار هستند و می تونن خیلی کمتر از درخت های فعلی که کاشته میشن آب مصرف کنن .
ناشناس
| United States |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
مثل کاکتوس
حجت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
استاد، اولا می شه گیاهان مقاوم کاشت، ثانیا 33% آب شهر از لوله هایی که نشتی دارند هدر می ره، با این لگن هایی که لگن خودرو و سایپا بیرون می دهن اگه این یه نمره فضای سبزم نباشه که باید با خودت ماسک اکسیژن این ورو اون ور ببری.
باور کنید تمام باغ های قدیمی در چهار گوشه تهران نابود شده درختان خیابان هم از کینه خیلی در امان نماندند بالاخره باید گفت مردم خود میدانند واین جمله خود گوئی وخود خندی به به چه هنر مندی
حفظ ونگهداری وتامین اب به روش عملی وکاردبری برای فضای سبز چیتگر ضروری است
متاسفانه شهرداری تهران داره بعضی از فضاهای سبز موجود را هم تبدیل به مسکونی میکنه .برای مثال در منطقه 3 ناحیه 3 کوچه بیگلری پور غربی فضای سبزی است که در پهنه بندی و طرح تفضیلی شهر تهران هم فضای سبز ثبت شده و بعد از سی و چند سال دارن درختها را جابجا میکنند تا تبدیل به مسکونی بشه .متاسفانه اعتراض اهالی هم بجایی نرسیده چون پشتشون خیلی گرمه .لطفا اگه شما میتونید جلو این کار رو بگیرید....
بابا مردم میخوان زندگی کنند نه اینکه زنده بمونن نمیگم همش فضای سبز ولی طبیعت بکر رو نباید دست بزنن، تا یه دلخوشی باشه حداقل
پاسخ ها
حجت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
طبیعت فضای بنفشه؟
یک سری به تراکم قروشی منطقه یک و دو شهرداری بیاندازید و البته حذف باغات تهران ، بعد آمار ها را مرور کنید !!!
حالا این آقای قالیباف یه چیزی تو ی سه صفحه روزنامه همشهری نوشت شما چرا باور می کنید. روزنامه خودشه خوب جانم. پول داره نشریه هم داره فیش میفرسته در خونه مردم پول جمع می کنه فضای سبز خیالی براشون میسازه . حرفی هست؟
سلام. فردا مساحت پارکها و هر فضای سبز شهری رو جمع می زنند، نشون میدهند که بیش از بیست درصد بوده و تازه برای رعایت حال ملت کمتر گفتند!!
امروز یه جا خوندم که میخوان آب دریای مازندران رو منتقل کنن خراسان و سمنان با این بهانه که زائر مشهد زیاد میره و از سمنان هم میخوان کویر زدایی کنن. آحه من موندم این طرحهای بدون برنامه ریزی و همینجوری تا کی باید تو اون مملکت اجرا بشه. خوبه آقایون تجربه کشورهای دیگه که این کارو کردت رو برن ببینن و بعد برای مملکت که یکی از زلزله خیز ترین جاهای دنیاست تصمیم بگیرن
وقتی همینجوری دارن فضای سبز خراب میکنن بجاش برج میسازن همین میشه دیگه . خود همین برجا کلی آب مصرف میکنن تا ساخته بشن بعد کلی آدم میان توش زندگی کنن که بازم مصرف آب رو کلی میبره بالا، هم تراکم جمعیت زیاد میشه هم کمبود آب پیدا میشه و هم فضای سبز از بین رفته .
کافیه سری به منطقه 13 بزنید تا از کمبود فضای سبز حیرت کنید.در عوض در مجاورت این منطقه پروژه بی منطق و غیرکارشناسی پیاده راه سازی میدان امام حسین ع و خیابان 17 شهریور رو با صدها میلیارد تومان پول یا مفت اجرا کردند که جز آسیب به ترافیک محلات اطراف هیچ حاصلی نداشت
پاسخ ها
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
گل گفتی. شهرداری همه اش مانور اتوبان صدر و امام علی را می دهد اما کسی نیست پیگیری کند چرا یکی از مهمترین شریانهای شهر را به این حال و روز انداختند و ساکنان خیابانهای مجاور را هم بیچاره کردند.
گلدونای ما رو هم شمردید؟
این آمار اصلاً غیرمنطقی به نظر نمیاد! یعنی پارکهای بزرگ چیتگر، ارم، پردیسان، سرخه حصار، گفتگو، ملت، لاله، ولایت، ساعی، آب و آتش، دانشجو، جمشیدیه، ولنجک و غیره را در کنار تعداد زیادی پارکهای محلی و کوچک بذاریم يک پنجم مساحت تهران نمیشه؟
اولا که تهران آلوده ترین شهر ایران نیست
بعدشم چرا این آمار ها رو واسه شهرستان ها نمیگیرن؟مگه همه ایران مردم تهران هستن؟خیلی از شهرستان ها هنوز به یه پارک ساده هم ندارند اونوقت تو تهران صحبت از سرانه فضای سبز به ازای هر تهرانی میشه
بابا تو این چند ساله خیلی از باغها تو تهران نابود شده مثلا در ناحیه 6 منطقه 6 در خیابان شیراز جنوبی خیابان زرتشتیان باغ زرتشتیان که یه باغ بزرگه تو چند سال گذشته که من روبروی این پارک ساکنم شاهدم که چقدر درختها را دارند از بین میبرند که یواش یواش جواز ساخت بگیرن ، زمین چند هکتاری که خدا ملیارد پولشه اگه مسکونی بشه چرا به این باغ رسیدگی نمیشه
آب لوله کشی اکثر کشورها قابل خوردن نیست، آب آشامیدنی را از سوپر مارکتها میخرند(آلمان و ترکیه). بجای تسویه کامل این همه آب، سیستم فاضلاب وتسویه در چند منطقه گذاشته آب آن مصرف فضای سبز بشود.
اصلا اسید پاشی نشده
با احتساب شمال (مازندران و گیلان) درست در میاد!
بیشترین فضای سبز را شهر زیارتی قم دارد.
در تهران پنجاه و سه میلیون و چهارصدو هفت درخت وجود دارد!... قبول ندارید برید بشمرید!
شما در این نقشه توجه کنید متوجه می شوید که شهرداری در مناطق جنوبی و اطراف تهران که زمین قیمت پایینی دارد فضای سبز ایجاد کرده در صورتی که در حال نابودی فضای سبز در مناطق مرکزی و شمالی شهر می باشد.
کارشون شده دروغ و گول زدن مردم ضمنا باید بگم بدلیل بحران اب باید درختانی بکاریم که به کمترین اب نیاز داشته باشه و کاشت چمن و گل بدلیل بحران اب اصلا مناسب نیست
\منطقه 22 و21 و پارک های خرد و ریز ایجاد شده را در نظ بگیریم ومنصف باشیم حالا دقیقا چند در صد است نمی دانم ولی خوب کار شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
kare gheyre karshenasi faravane
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
خودگويي و خود خندي ...عجب مرد هنرمندي !!!
چرت نگو تابناک تمام پارک های بزرگ تهران یا برای قبل از انقلاب هست یا توی 8 سال اخیر ساخته شده شما هم دشمنیت با شهرداری روز به روز آشکارتر میشه آون از خبر آتش سوزی تو مترو اونم از این خبرت
شهر تهران به معنی استاندارد اصلا شهر حساب نمیشه. دوستانی که حتی به پایتخت زیبای همین کشور همسایه ترکیه سفر کرده باشند این موضوع رو درک میکنند. همین شهر آشفته نیز از اوایل دهه هفتاد با سرعت و شدت بالا تخریب شد تا به تهران امروز رسیدیم که بیشتر شبیه شکنجه گاهه تا شهر! این روند نیز ادامه خواهد داشت تا روزی که انواع سرطان یا بی آبی یا نبود اکسیژن یا زلزله یا نشست زمین در اثر پایین رفتن سفره های آب ساکنین رو کاملا نابود کنه.
دستها بسوی آسمان دراز کنید، آب و دریاچه میخواهید چکار
تجمع امکانات کشور در تهران اشتباه است ولی مسوولین دیر متوجه خواهند شد.
اینکه سرانه فضای سبز باید رعایت شود حرفی نیست منتهی الگوی فضای سبز شهر تهران ملهم از سیستم پارک های ژاپنی است .یعنی کشوری که میانگین بارندگی و رطوبت محیط آن چندین برابر تهران است و چمن مظهر این الگو است.آنچه در تهران باید توجه شود استفاده از گیاهان مقاوم با خشکی و سیستم هایی است که در عین زیبایی به آب کمتری نیاز دارند. که در قدیم مد نظر بوده .توجه بفرمایید برخی درخت ها که در حاشیه راه ها کاشته شده از خانواده توت ژاپنی است که در پرورش کرم ابریشم کاربرد دارد و بسیار آبدوست است در حالیکه درخت های قدیمی خیابان های ایران نارون بود که به آب کمتری نیاز داشت.ضمنا شهر تهران باعث ناودی کشاورزی و فضای باغات استانهای همجوار شده و اگر به همین منوال مصرف آب در تهران ادامه یابد فاجعه زیست محیطی در انتظار است.(یک آدم بیسواد)
یه سر به پارک چیتگر بزنید تا نابودی فضای سبز را شاهد باشید . شهردار باید جواب بده امروز نه فردا حتما میده .
آی هموطنانی که تهرانی تهرانی میکنن اگه تهران تهرانی دیدی سلام برسون
اگرم آمار اشتباه باشه تازه شده مثل آمارای دولت
در محله ما درخنی وجود ندارد نقطه ته داستان
احتمالا شهرداری در محاسبه فضای سبز سایه درختان را هم حساب می کند
یک پنجمی که ذکر کردید زمینهای کشاورزی و سبزی کاری جنویه تهرانه که با فاضلاب آبیاری میشن !!!
توی محله ی ما (سعادت آباد) اکثر فضاهای سبز جهت ساخت برج های بلند واگذار شده !!
داد ما هم به هیچ جا نرسید!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار