بازدید 4744

آشوب و غارت در پایتخت بورکینافاسو

هزاران تظاهرکننده مخالف بلز کمپائوره، رئیس جمهور بورکینافاسو صبح امروز به زور وارد محوطه پارلمان این کشور شدند و پارلمان را آتش زدند.
کد خبر: ۴۴۵۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶ 30 October 2014
هزاران تظاهرکننده مخالف بلز کمپائوره، رئیس جمهور بورکینافاسو صبح امروز به زور وارد محوطه پارلمان این کشور شدند و پارلمان را آتش زدند.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از  خبرگزاری رویترز، پلیس بورکینافاسو که حصار امنیتی در اطراف ساختمان پارلمان ایجاد کرده بود، مجبور به عقب نشینی شد.

 شاهدان اعلام کردند : « تظاهرکنندگان به ساختمان مجلس ملی حمله ور شدند و پلیس فرار کرد. آنها اکنون در داخل ساختمان هستند و همه چیز را می شکنند و غارت می کنند.»

شبکه تلویزیونی المیادین هم گزارش داد: معترضان به ساختمان پارلمان و تلویزیون بورکینافاسو یورش بردند و ساختمان پارلمان این کشور را آتش زدند.

 رادیو بین المللی فرانسه از وقوع درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی در مقابل کاخ ریاست جمهوری بورکینافاسو خبر داد.

شاهدان از تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی معترضان و کشته شدن یکی از معترضان خبر می دهند. شماری از تانک های ارتش نیز در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری شلیک هوایی کرده اند.

مخالفان در بورکینافاسو خواستار استعفای  بلز کومپائوره رئیس جمهور شده اند.

رادیو بین المللی فرانسه از بازداشت فرانسوا کومپائوره برادر بلز کومپائوره رئیس جمهور این کشور در فرودگاه خبر داد.

هم اکنون سوالاتی در خصوص محل حضور رئیس جمهور بورکینافاسو مطرح شده است. در حالی که معترضان برای ورود به کاخ ریاست جمهوری تلاش می کنند اخبار متناقضی در این خصوص منتشر شده است.

فرودگاه پایتخت بورکینافاسو نیز بسته شد.

فرانسه اتباع خود را در ساختمان سفارتخانه اش در واگادوگو جمع کرده است.

مقامات دولت بورکینافاسو اعلام کردند جلسه رای گیری در پارلمان برای اصلاح قانون اساسی این کشور لغو شده است.

نمایندگان مجلس بورکینافاسو قرار بود برای بررسی لایحه مربوط به بازنگری قانون اساسی این کشور تشکیل جلسه دهند.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد: رسانه های  محلی گزارش دادند فرماندهی مرکزی ارتش بورکینافاسو قرار است در ساعت 14 به وقت گرینویچ درباره اوضاع این کشور بیانیه ای صادر کند.

اواگادوگو، پایتخت بورکینافاسو از اوایل این هفته صحنه تظاهرات مردم در اعتراض به لایحه اصلاح قانون اساسی این کشور است. این لایحه، به بلز کمپائوره که از کودتای سال 1987 قدرت را در بورکینافاسو در دست دارد، اجازه می دهد اواخر سال 2015 نیز بتواند دوباره رئیس جمهور شود.

ابراز نگران  اتحادیه اروپا از اوضاع در بورکینا فاسو

مایکل مان با ابراز نگرانی اتحادیه اروپا درباره اوضاع بورکینافاسو، موضع گیری اتحادیه اروپا درباره تحولات این کشور را به صدور تأییدیه رسمی پس گیری لایحه مناقشه برانگیز از سوی مقامات این کشور منوط کرد.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر؛ مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران در بروکسل گفت، در واقع شاهد گزارش هایی در رسانه ها بودیم که بر اساس آن ها لایحه مورد بحث در بورکینافاسو پس گرفته شده است. برای آن که بتوانیم در این زمینه واکنشی رسمی داشته باشیم باید تأیید رسمی در این زمینه داشته باشیم. اما به طور کلی می توانم بگویم که اتحادیه اروپا نگران تحولات بورکینافاسو به ویژه اخبار مربوط به یورش معترضان به مجلس ملی این کشور است. ما از معترضان می خواهیم که خشونت را متوقف کنند و از دولت و احزاب سیاسی می خواهیم که مذاکره و گفت و گو را در پیش بگیرند. اتحادیه اروپا اوضاع را همچنان دنبال می کند و آماده تسهیل گفت وگوها میان طرفین است تا این که بتوان راهی مورد توافق طرفین برای دستیابی به راه حلی قابل قبول برای اکثریت مردم پیدا کنند.

مایکل مان افزود: همانطور که گفتم، به نظر می رسد لایحه مورد اختلاف پس گرفته شده و لازم است که تأییدیه رسمی در این زمینه را داشته باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار