بازدید 10428

چرا نمایشگاه مطبوعات تحول‌ساز نبوده است؟

حقیقت امر آن است که تحول عظیم را باید رسانه‌ها رقم بزنند و با رونمایی از دستاورد سخت افزاری یا نرم افزاری‌شان دریچه‌های جدید پیش روی مطبوعات ایران بگشایند و جای بسی تأسف دارد که این موضوعات دغدغه بیشتر رسانه‌های ما نیستند.
کد خبر: ۴۴۵۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۶ 30 October 2014
نمایشگاه مطبوعات در شرایطی برگزار خواهد شد که به ‌رغم تلاش‌های مسئولان برای برگزاری مؤثر این رویداد، در ادوار پیشین هیچ ‌گاه شاهد ارائه دستاوردهای تازه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نوین در این حوزه از سوی رسانه‌ها نبوده‌ایم و این رویداد تا این دوره تنها یک گردهمایی و تجدید دیدار اهالی رسانه بوده و بعید است، تا هنگامی که رسانه‌ها در پی تحول جدی در ساختارشان نباشند، این تحول‌گرایی در فضای نمایشگاه نیز مشهود شود.

به گزارش «تابناک»، بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در حالی از هفدهم آبان در مصلا‌ی تهران کارش را آغاز می‌ شود و تا ۲۳ آبان ادامه دارد که خاطرات بر جای مانده از نوزده دوره گذشته این رویداد، حکایت از عدم جامعیت چنین اتفاقی دارد و این رویداد نتوانسته به کارآمدی مورد انتظار دست یابد و در فضای رسانه‌ای کشور تحول ساز باشد.

شاید همین ‌باعث شده که برگزاری کردن یا نکردن‌ برگزاری این رویداد در یک سال علی‌السویه باشد، حال آنکه نمایشگاه کتاب به واسطه حضور گسترده ناشران و متقاضیان کتاب، هرچند در سطح بین‌المللی اثرگذار نیست؛ اما در ‌کشور اثربخشی فوق‌العاده‌ای دارد و اتفاقاً همین تأثیرگذاری مانع از تعطیلی این رویداد حتی برای یک سال می‌شود و حتی تعویق زمان برگزاری‌اش نیز چالش‌زاست.

البته در مقابل باید این موضوع را نیز یادآوری کرد که هرچند نمایشگاه کتاب در تخصصی‌تر شدن ناکام مانده اما نمایشگاه مطبوعات به شکل نیمه تخصصی تجربه‌ای تازه را پشت سر گذاشته و بر خلاف برخی مخالفان جدایی نمایشگاه مطبوعات از نمایشگاه کتاب، که اجرای چنینی طرحی را اشتباه و ناممکن می‌دانستند و با اطمینان از متروک ماندن چنین نمایشگاهی سخن به میان می‌آوردند، نه تنها چنین نشد، بلکه شاهد اتفاقاتی برعکس این پیش‌بینی‌‌ها بودیم.

چرا نمایشگاه مطبوعات تحول‌ساز نبوده است؟

مخاطبان این رویداد هرچند با نمایشگاه کتاب قابل قیاس نبودند، جمعیت چشمگیری را شامل می‌شدند و این جمعیت سال به سال رو به افزایش گذاشته؛ اما در عین حال میزان استقبال همچنان قابل قیاس با بسیاری از نمایشگاه‌ها نیست و این اتفاق نیز مشخصاً به دلیل رویکردی است که در همه این سال‌ها توسط مطبوعات در ایام برگزاری نمایشگاه در پیش گرفته شده و بعید است در این دوره نیز شاهد تحول بنیادینی باشیم.

حقیقت امر آن است که بیشتر رسانه‌های حاضر در نمایشگاه، تنها حضور می‌یابند که حضور یافته باشند و در ادوار پیشین تنها رقابت شکل گرفته میان رسانه‌ها درباره کمیت و کیفیت مهمان‌های دعوت شده به غرفه‌ها، ابعاد غرفه‌ها و هزینه‌های غرفه‌سازی بوده و نمایشگاه با اتفاق دیگری همراه نبوده است و این رویه منطقاً منطبق با انتظارات از این نمایشگاه نیست.

برای نمایشگاه بیستم، تلاش وسیع و جدی صورت پذیرفته تا فضایی متفاوت شکل بگیرد اما حقیقت امر آن است که تحول عظیم را باید رسانه‌ها رقم بزنند و با رونمایی از دستاورد سخت افزاری یا نرم افزاری‌شان دریچه‌های جدید پیش روی مطبوعات ایران بگشایند و جای بسی تأسف دارد که این موضوعات دغدغه بیشتر رسانه‌های ما نیستند و رسانه‌های فعال در حوزه پژوهش نیز خروجی قابل عرضه‌ای ندارد یا حداقل به نمایش نمی‌گذارند.

حتی ایده‌های نوین مورد استفاده و سبک‌های خبرنویسی و قواعد تازه حوزه خبر نیز در نمایشگاه مطبوعات مشهود نیست و اگر از بسیاری ‌همکاران فعال در فضای آنلاین درباره سبک‌های تازه خبرنویسی در رسانه‌های بزرگ و برخط نظیر رویترز بپرسید، حرفی برای گفتن ندارند و از این منظر تصور می‌شود، باید رسانه‌ها را به سمت تحول جدی هل داد، زیرا در غیر این صورت نمایشگاه مطبوعات تا ابد، تنها یک گردهمایی اهالی مطبوعات خواهد بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار