بازدید 16851
۵

نقش ایران در بزدل خواندن نتانیاهو توسط دولت اوباما

«جفری گولدبرگ»، روزنامه‌نگار یهودی آمریکایی که ‌او را پرنفوذ‌ترین روزنامه‌نگار حوزه روابط با رژیم اسرائیل می‌نامند، ضمن پذیرش اینکه روابط دو طرف به بد‌ترین وضعیت خود رسیده، در ادامه سلسله تحقیر‌ها و توهین‌های دو طرف علیه هم از عبارات جالبی سخن به میان آورده که آمریکایی‌ها درباره نتانیاهو به کار می‌برند؛ ایران البته نقش مهمی در این ماجرا دارد.
کد خبر: ۴۴۵۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰ 30 October 2014
«جفری گولدبرگ»، روزنامه‌نگار یهودی آمریکایی که ‌او را پرنفوذ‌ترین روزنامه‌نگار حوزه روابط با رژیم اسرائیل می‌نامند، با نقل عبارات بی‌سابقه مقامات آمریکایی در مورد مقامات رژیم اسرائیل، پرده از عمق اختلافات دو طرف برداشته و در عین حال پیش‌بینی کرده است، آینده روابط از هم اکنون که بد‌ترین نوع رابطه دور طرف بوده نیز بد‌تر خواهد بود.

به گزارش «تابناک»، گولدبرگ در مطلبی در این باره در شماره اخیر نشریه آمریکایی آتلانتیک نوشته است، هرچند پیش از این سابقه داشته ‌که مقامات آمریکایی از اصطلاحاتی مانند متمرد، کوته‌بین، منفعل و کندذهن و خودشیفته در مورد استفاده کنند، بزدل نامیدن نتانیاهو پدیده جدیدی است.

به گفته گولدبرگ، هم مقامات این دولت آمریکا و هم مقامات دولت سابق آمریکا در موارد با مقایسه کردن نتانیاهو با افرادی مانند رابین، بگین و شارون، او را در حد و اندازه نخست‌وزیری نمی‌دانند و سطح او را در حد شهرداران بیت‌المقدس می‌دانند که تنها مواظبند موقعیت آن‌ها در مقابل طرفداران تندرو‌ خود را از دست ندهند.

درگیری‌های لفظی و تحقیر کردن بین تیم‌های اوباما و نتانیاهو رویداد جدیدی نیست. ها‌آرتص فهرستی از دو موقعیت را بر‌شمرده ‌که یک طرف، طرف مقابل را تحقیر کرده و یا در مورد وی از الفاظ توهین‌آمیز استفاده کرده است.

پنج موقعیتی که طرف آمریکایی در موضع تهاجمی قرار داشته، به قرار زیر است؛


۱ ـ
در مارس ۲۰۱۰ وقتی نتانیاهو درخواست توقف شهرک‌سازی‌ها را نپذیرفت، اوباما ناگهان جلسه با طرف اسرائیلی را متوقف کرد تا با خانواده‌اش شام بخورد. اوباما بدون شام دادن به مهمانانش به نتانیاهو گفته است: «به قسمت مسکونی کاخ سفید می‌روم تا با میشله و دختر‌ها شام بخورم. همین جا هستم، اگر تصمیم جدیدی گرفتی به من اطلاع بده».

۲ ـ
در نوامبر ۲۰۱۱ پس از جلسه گروه بیست در کن فرانسه، در حالی که سارکوزی و اوباما گمان می‌کردند میکروفن آن‌ها خاموش است به بدگویی از نتانیاهو پرداختند. سارکوزی نتانیاهو را دروغگو نامید و در مقابل اوباما به وی گفت: «تو از دست او ناراحتی؟! من که باید هر روز با او در ارتباط باشم».

۳ ـ
در مارس ۲۰۱۰، هیلاری کلینتون بر سر موضوع ساخت ۱۶۰۰ واحد مسکونی جدید در سرزمین‌های اشغالی، ۴۵ دقیقه از طریق تلفن با نتانیاهو مشاجره کرد.

۴ ـ
در آوریل ۲۰۱۴، کری در بخشی از سخنان غیر قابل انتشار خود اظهار داشته بود، اگر اسرائیل به همین منوال ادامه دهد با خطر تبدیل شدن به یک دولت آپارتاید رو به رو خواهد بود.

۵ ـ
در ماه می ‌۲۰۱۴، پس از شکست خوردن تلاش‌های کری در مسیر سازش، امریکایی‌ها طرف اسرائیلی را اصلی‌ترین خرابکار جریان مذاکرات نامیدند.

فهرست متقابلی از توهین به آمریکایی‌ها از سوی تیم نتانیاهو وجود دارد؛


۱ ـ
در ماه می ‌۲۰۱۱، پس از دیدار با اوباما در کاخ سفید، نتانیاهو پروتکل و احترام رئیس‌جمهور آمریکا را زیر پای گذاشت و با گرفتن ژست معلم تاریخ می‌خواست اوباما را مجبور به پذیرش مرزهای ۱۹۶۷ کند.

۲ ـ
در ژانویه ۲۰۱۴ یعالون وزیر جنگ نتانیاهو با مسخره کردن دیدگاه‌های کری نسبت به روند سازش در‌باره وی اظهار داشته که بهتر است زود‌تر یک جایزه صلح به کری داده شود تا دست از سر ما بردارد.

۳ ـ
در جولای ۲۰۱۲ نتانیاهو در جریان انتخابات ریاست جمهوری بیشتر جانب رامنی را گرفت.

۴ ـ
در اکتبر ۲۰۱۴ پس از مخالفت اوباما با شهرک‌سازی‌های اسرائیل، نتانیاهو به برنامه‌ای در شبکه CBS رفت و موضع دولت اوباما را مخالف ارزش‌های آمریکایی دانست.

۵ ـ
در ماه مارس ۲۰۱۲ نتانیاهو در جلسه لابی آیپک با گفتن این جمله که «اسرائیل در موضوع توافق هسته‌ای با ایران، به جز خودش به جای دیگری نمی‌تواند اطمینان داشته باشد»، خاطرات برخی از نامه‌های مربوط به جنگ دوم جهانی را برای آمریکایی‌ها زنده کرد.

در حالی که توهین‌های دو طرف به همدیگر ادامه دارد، دو موضوع ریشه اصلی اختلافات اخیر است. از سویی به شکست رسیدن موضوع سازش و اصرار نتانیاهو بر شهرک‌سازی سطوح مختلف دولت اوباما و دولت نتانیاهو را درگیر کرده است.

به نوشته جروزالم پست، موشه یعالون وزیر جنگ اسرائیل در جریان سفر اخیر خود به ایالات متحده اجازه دیدار با جو بایدن، جان کری و سوزان رایس را دریافت نکرد و تنها چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا با تشریفات مختصری در پنتاگون از وی استقبال کرد و سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل حاضر شد با وی دیدار کند. این در حالی است که آسوشیتدپرس مدعی شده که یعالون شانس آورده که توانسته با خانم پاور دیدار کند زیرا دستور مخالفت با چنین دیداری دیر صادر شده است.

ریشه بی‌توجهی مقامات آمریکایی به وزیر جنگ رژیم اسرائیل، اظهارات قبلی وی در مورد وزیر خارجه آمریکا دانسته می‌شود. ظاهرا دو طرف بر سر مسأله سازش به اختلافات جدی برخورده‌اند و در حالی که کری، دولت نتانیاهو را در شکست تلاشش برای ایجاد سازش بین اسرائیل و فلسطینی‌ها مقصر می‌داند، یعالون در‌باره کری اظهار داشته که بهتر است زود‌تر یک جایزه صلح به کری داده شود تا دست از سر ما بردارد. از یکی از مقامات آمریکایی نقل شده که هیچ یک از متحدان امریکا به اندازه اسرائیلی‌ها قدرنشناس نیستند.

موضوع مهم دیگر مخالفت‌های نتانیاهو با روند مذاکرات دولت آمریکا با ایران و احتمال رسیدن به نوعی از توافق بر سر این موضوع است.

گواه این ادعا اشاراتی است که گولدبرگ به چرایی استفاده از کلمه بزدل در‌باره نتانیاهو کرده است. وی یادآور می‌شود که یک بار در سال ۲۰۱۰ و یک بار دیگر در سال ۲۰۱۲، نتانیاهو و باراک وزیر جنگ آن زمان اسرائیل، این ترس را در آمریکایی‌ها پدید آوردند‌ که در حال آماده شدن برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران هستند و استفاده دولت آمریکا از ترس از احتمال شروع جنگ به پیوستن کشورهای دیگر به رژیم سخت تحریم‌ها علیه ایران نیز کمک کرد.


ولی اکنون عده‌ای کمی چنین ترسی دارند. گولدبرگ که در سال ۲۰۱۰ جلد مجله آتلانتیک را به موضوع آماده شدن اسرائیل برای حمله به ایران اختصاص داده بود، اکنون از مقامات آمریکایی شنیده ‌که نتانیاهو بزدل و مشغول بلوف زدن است و جربزه حمله به ایران را ندارد و اتفاقا همین مسأله است که به آمریکایی‌ها امکان داده ‌در مذاکره با ایران، قدرت مانور و فضای عقب‌نشینی بیشتری داشته باشند.

روابط اسرائیل و آمریکا در پایین‌ترین سطح است و پس ‌از انتخابات میان‌دوره‌ای ماه آینده آمریکا، روابط می‌تواند به نحو چشمگیری بد‌تر هم بشود.

هرچند کاهش حمایت آمریکا از رژیم اسرائیل در سازمان ملل در سال آینده می‌تواند روابط دو طرف را از آن چیزی که هست هم بد‌تر کند، پیش از آن مسأله مهم احتمال توافق دولت اوباما با ایران بر سر مسأله هسته‌ای است. نتانیاهو فعلا می‌خواهد با دور زدن دولت اوباما، با تأثیرگذاری بر کنگره و مردم آمریکا، مانع توافق هسته‌ای با ایران شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۳
انتشار یافته: ۵
اينجا در اين مقطع تاريخي ايران بايد اسرائيل را منزوي كند.
جالب بود امیدوارم اسراییل از اینی هم که هست منزوی تر بشه
قدیما تو بازی فوتبال همیشه من و پسرعموم که تو تیم مقابل بود دعوامون میشد.
اما آخر بازی پولامونو میزاشتیم رو هم و دست همو میگرفتیم و میرفتیم مغازه وبعدش پارک و خنده و...
الان اسرائیل و امریکا جریان منو پسر عموم رو دارند
گوشت همو میخورن اما استخون رو نمیندازن.
تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّى ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَعْقِلُون
ار روابط اسراییل و امریکا کمتر وکمتر شود به نفع دنیا خواهد بود ولی به نظر من این یک نوع سیاست است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر