بازدید 5409

مراقب بیماری‌های زمینه‌ای باشید

کد خبر: ۴۴۵۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۳ 30 October 2014
یک جراح و متخصص زنان و زایمان، با تأکید درباره لزوم اهمیت به بیماری‌های زمینه‌ای پیش از بارداری، گفت: ابتلا به دیابت نوع 2 می‌تواند، موجب ناهنجاری‌های جنینی، سقط آن و خونریزی پس از زایمان شود.

به گزارش فارس، اشرف آل یاسین با بیان اینکه یکی از معضلاتی که زنان باردار با آن مواجه می‌شوند، بارداری همراه با بیماری‌های زمینه‌ای است، اظهار داشت: برخی زنان بدون اینکه بدانند در چه مرحله‌‌ای از بیماری‌های زمینه‌‌ای مانند قلبی و عروقی، دیابت و فشار خون هستند اقدام به بارداری می‌کنند که این موضوع می‌تواند به تشدید بیماری‌ها در دوران بارداری منجر شود.

*مراقب دیابت نوع 2 باشید

رئیس بخش زنان و زایمان بیمارستان شریعتی با هشدار درباره دیابت به ویژه نوع 2، گفت: دیابت نوع 2 علائم مشخصی ندارد و فرد مبتلا به طور تصادفی متوجه قند بالای خود می‌شود، اما در دیابت نوع یک که با پُرنوشی و پُر ادراری همراه است می‌توان از روی علائم به تشخیص بیماری رسید.

*سقط جنین و خونریزی پس از زایمان نتیجه دیابت نوع 2

مدیر گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: زنانی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند و اقدام به بارداری می‌کنند در صورتی که قبل از حاملگی مشاوره انجام ندهند ممکن است جنین خود را سقط کنند یا جنینی با ناهنجاری به دنیا آورند،‌از سوی دیگر ممکن است زایمان آنها با مشکل روبه‌رو شده و ناچار به سزارین شوند که این موضوع می‌تواند موجب خونریزی پس از زایمان شود.

*گروه‌های پرخطر برای بارداری کدامند؟


این فلوشیپ نازایی ادامه داد: زنانی که جنین مرده در شکم دارند، دیابت در خانواده‌شان دیده می‌شود یا فرزندانی با وزن بالای 4 کیلوگرم به دنیا می‌آورند جزو گروه پرخطر محسوب می‌شوند که اگر از قبل دیابت داشته باشند یا دیابت آنها در دوران حاملگی خود را نشان دهد، منجر به اتفاقات ناخوشایندی برای آنها و جنین‌شان خواهد بود.

آل یاسین گفت:‌ بهتر است زنان پیش از حاملگی مشاوره قبل از بارداری داشته و علاوه بر کنترل فشار و قند خون، معاینات قلبی و تست سرطان، آزمایشات لازم را نیز انجام دهند. چنانچه قند خون آنها کنترل شود می‌تواند با خیال آسوده باردار شده و این دوران را به اتمام برسانند.

*شرایط دیابت کنترل شده

وی افزود: چنانچه هموگلوبین ایوانسی آنها طی یک ماه گذشته به زیر 6، قند ناشتا زیر 95 و بعد از ناشتا نیز زیر 110 باشد، دیابت آنها کنترل شده است و می‌توانند باردار شوند.

این جراح و متخصص زنان و زایمان اظهار داشت:‌ رعایت رژیم غذایی مناسب و تزریق انسولین در دوران حاملگی برای این زنان توصیه می‌شود.

*مراقب بیماری‌های زمینه‌ای، سن بالای 35 سالگی و سابقه بیماری‌های زمینه‌ای در خانواده باشید

این  جراح و متخصص زنان و زایمان خاطرنشان کرد: بیماری‌های زمینه‌ای، سن بالای 35 سالگی و سابقه بیماری‌های زمینه‌ای در خانواده می‌تواند فرد را مستعد مشکلاتی کند که بهتر است برای پیشگیری از بروز آنها به مشاوره قبل از بارداری پرداخته و در طی آن تحت نظر باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل