بازدید 10794
هزینه ۱/۸ میلیونی برای هرخانوار در ماه؛

کم درآمدهایی که دولت حاضر به تعیین خط فقر برای آنها نیست!

دو نوبت هدفمندسازی یارانه‌ها و بروز آشفتگی‌های قیمتی در بازارهای مختلف، قدرت خرید خانوارهای کارگری و کم درآمد کشور را به پایین‌ترین سطح خود در دهه‌های گذشته رسانده است، حال آنکه یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی ماهیانه نیز با توجه به کاهش ارزش پول ملی به یک سوم، بی‌گمان نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای کسری درآمد کارگران و حتی بخشی از کارمندان به شمار آید.
کد خبر: ۴۴۵۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲ 30 October 2014
18000بــررســی‌ هـزینــه‌ و درآمــد خانــوار (بودجه‌ خانوار)، از طـریـق‌ دو منبـع‌ «مـرکـز آمار ایران‌ «و «بانک‌ مـرکـزی‌ جمهـوری‌ اسلامـی‌ ایران» و آمـار هـزینـه‌ و در‌آمــد خــانــوارهـای‌ روستـایـی‌، توسط‌ مرکز آمار ایران‌ منتشر می‌شود. برآورد بودجه خانوار‌ها اصولاً بـه‌ روش‌ آمارگیـــری‌ نمــونــه‌ای، ‌با‌ مــراجعه‌ به ‌خـانــوارهــای‌ نمونه‌ در نقاط شهری‌ و روستایی‌ انجام‌ می‌گیرد.

به گزارش «تابناک»، مرکز آمار ایران در جدید‌ترین گزارش اعلام کرده ‌در بهار ۱۳۹۳ هزینه یک خانوار روستایی در ایران ماهانه یک میلیون و ۹۲ هزار و ۵۰۰ تومان و هزینه یک خانوار شهری ایرانی، یک میلیون و ۸۲۲ هزارتومان بوده است. البته ‌برخی کار‌شناسان اقتصادی هم هزینه یک خانوار ۴ نفره را در شهر‌ها ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان اعلام و عنوان می‌کنند ارقام کمتر از این به معنی قرار داشتن خانوار‌ها زیر خط فقر است. در واقع مرکز آمار با رندی تمام، خط فقر را مشخص نمی‌کند و فقط به اعلام هزینه خانوار بسنده می‌کند.

البته عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران در واکنش به ‌اعلام نکردن خط فقر از سوی مرکز آمار اعلام کرده است: مرکز آمار هرگز آماری برای خط فقر اعلام نمی‌کند، زیرا این نرخ اصلا جزو آمارهای رسمی کشور نیست. این در حالی است که و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول آن است.

وی حتی در توضیح سخنان قبلی خود که شخصی اگر ۲۷۰ هزار تومان درآمد داشته باشد، فقیر نیست نیز گفته است: «بنده در یک برنامه تلویزیونی اعلام کردم که طبق استانداردهای جهانی خط فقر مطلق درآمد ۱.‌۵ دلاری فرد در روز است که متأسفانه با برداشت‌ها و انعکاس اشتباهی که از این موضوع شد این نقل قول از من انتشار یافت‌»!

این اعداد و ارقام با توجه به حداقل حقوق و دستمزد، کارمندان و کارگران در کشورمان قابل تأمل و تفکر بیشتر است، زیرا یک واکاوی سرانگشتی از میزان درآمد یک خانوار در شهر و روستا، حکایت‌های دیگری را آشکار می‌کند که می‌تواند زنگ خطری برای مسئولین باشد.

برای نمونه، تفاوت فاحش بین ۱.‌۸ میلیون تا ۶۰۹ هزار تومان حداقل دستمزد امسال مشمولان قانون کار است؛ هرچند وزیر کار متوسط دریافتی هر کارگر را در سال جاری یک میلیون تومان اعلام کرد، اما همین رقم نیز با هزینه‌های اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران، ۸۲۲ هزار تومان و با ارقام اعلام شده از سوی کارگران و کار‌شناسان اقتصادی، یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اختلاف دارد.

این ارقام نشان می‌دهد که حداقل مزد امسال مشمولان قانون کار کمی بیشتر از ۳۳ درصد درآمد مورد نیاز آن‌ها در سال جاری است که قاعدتا کارگران مجبور می‌شوند برای جبران ۶۷ درصد کسری درآمدی خود مشاغل دیگری را نیز انجام دهند، به ویژه اینکه اجرای دو نوبت هدفمندسازی یارانه‌ها و بروز آشفتگی‌های قیمتی در بازارهای مختلف، قدرت خرید خانوارهای کارگری و کم درآمد کشور به پایین‌ترین سطح خود در دهه‌های گذشته رسانده است. این در حالی است که یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی ماهیانه نیز با توجه به کاهش ارزش پول ملی به یک سوم، بدون شک نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای کسری درآمد کارگران و حتی بخشی از کارمندان به شمار آید.

بر پایه آمار بودجه سالانه خانوار‌ها در سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ بیش از ۳ برابر شده یعنی از حدود ۲۲۱ هزارتومان به ۶۷۳ هزارتومان رسیده است. البته این آمار مربوط به سه سال گذشته است و معلوم نیست امروز کسری بودجه خانوارهای ایرانی به چه میزان است. در شکل‌های زیر می‌توانید میزان رشد اسمی انواع هزینه یک خانوار شهری و روستایی را در فاصله سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ ببینید.

فقرایی که دولت حاضر به تعیین خط برای آنها نیست!

فقرایی که دولت حاضر به تعیین خط برای آنها نیست!
بررسی متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری بر اساس انواع درآمد در هر یک از دهک‌های درآمدی بیانگر تفاوت حدود ۴۰ میلیون تومانی بین درآمد سالانه ۱۰ دهک درآمدی در سال 1392 است، به گونه‌ای که متوسط درآمد از حدود چهار میلیون تومان در دهک اول با طی روند صعودی به حدود ۴۴ میلیون تومان در دهک دهم افزایش می‌یابد. این تفاوت درآمدی بین دهک‌ها در حالی رقم می‌خورد که از آغاز هدفمندی یارانه ها، ثروتمندترین و فقیرترین دهک درآمدی کشور به میزان یکسان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه و کمک دولتی دریافت می‌کنند.

با توجه به اینکه هم‌اکنون بیشتر از نیمی از کل شاغلان کشور را مشمولان قانون کار و کارگران تشکیل می‌دهند، تغییر در سطح درآمد و زندگی در این گروه ها می‌تواند تأثیرات مثبت فراوانی را در جامعه داشته باشد. هرچند این مسأله تنها مربوط به کارگران نیست و تمامی گروه‌ها در جامعه با آن درگیرند،‌ به دلیل پایین بودن دستمزدهای قریب به اتفاق کارگران، این مسأله در زندگی آنها نمود بیشتری دارد.

تابناک امیدوار است با توجه به اینکه بنا به روال هر ساله که موضوع افزایش دستمزدهای سال آینده در نیمه دوم سال مطرح می شود، امسال توجه ویژه ای به این بخش از جامعه برای بهبود شرایط زندگی‌شان انجام گیرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴۸
انتشار یافته: ۱۷
حاضر باشد یا نباشد

دولت به فکر آبروی و اقتصاد ملت ایران باشد

چه بخواهد چه نخواهد

مسئولیت قبول کرده است
اصلا مجلس اجازه میده دولت تدبیری بیندیشد؟
آبروی اقتصاد کشور ما در جهان رفته
وقتی آبروی اقتصاد کشور برود به مرور
آبروی فرهنگ کشور هم میرود.
دولت روحانی با گذشت1/5سال هنوز نتونسته کار خاصی انجام دهد تا3آذر هم اگر توافق شکل گرفت که اگر نگرفت که اوضاع اقتصادی وخیمتر می شود
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
ببخشید .. ولی به نظر شما با این وضعیت اقتصادی رو به زوال و نابودی که یادگار 8 سال عدم مدیریت و برنامه ریزی و اشتباه بوده آقای دکتر روحانی چه باید میکرده که نکرده ؟؟؟؟
وضعیت سیاسی و روابط بین الملل رو سامان بده ؟؟ اوضاع اقتصادی کشور رو جمع کنه ؟؟ وضعیت معیشت مردم رو درست کنه ؟؟ فاجعه نقدینگی رو !!! مسکن مهر !؟؟ خوردو ؟؟ کدومش ؟؟؟ به خدا در پایان دولت تدبیر و امید اگه ما بر گردیم به وضعیت سال 84 باید خدا رو شکر کنیم اونوقت شما داری حرف از 1/5 سال میزنی >>؟؟؟؟
کی گفته هر کی 270 هزار تومن پول داشته باشه فقیر نیست 270 هزار تومن پول یه فروشگه و آب وبرق و گازه
تابناک جسور تر مشکلات مردم را مطرح میکند خدا یارتان باد
با این حساب من با خانواده 4نفره ام با حقوق قانونی اداره کار که حقوق من است و با 180هزار یارانه جمعآ 830هزار درآمد دارم که 350هزارش اجاره منزل میدهم و خیلی ها را میشناسم که درآمدشان نصف من است در کشور ما 80درصد مردمزیر خط فقر هستند تازه با آمار دولتی ایران که اصلا قابل اعتماد نیست
امسال هم به امید خدا میندازن روز تعطیل و سر و تهش رو با چند درصد ناقابل هم میارن....
خوبه که هم اسم دولت تدبیر و امیده!!!!!!!
چین که تو دنیا معروف به کارگر ارزانه حداقل حقوق ماهی 700 دلاره ولی تو ایران 190 دلار ؟؟؟ بعد میگن چرا ازدواج کم شده ؟، رشد جمعیت منفی شده ؟، طلاق زیاد شده ؟، چرا دارن فرار میکنن کشور های دیگه ؟ و .........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
چین 700 دلاره !!!!!! چرا در مورد چیزی که مطمئن نیستین ، نظر میدین !!!

روزی 3 تا 5 دلار میشه 700 دلار در ماه !!!!
به باز نشستگان تامین اجتماعی هم بیندیشید ، یا حداقل برای اندیشیدن بهتر به آن مقایسه ای با حقوق سایر بازنشستگان لشگری و کشوری و فرهنگیان داشته باشید
دوست عزیز داستان درخت پول فقط در کارتون پینوکیو وجود داره .دولت در شرایط رشد اقتصادی نزدیک به صفر از کجا منابع مالی برای افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان خود را فراهم کند.اگر فکر می کنید با چاپ پول بدون پشتوانه و افزایش حقوق از محل آن می توان به افزایش قدرت خرید رسید که تجربه سال های گذشته ما را بس است.تنها راه حل کار کردن در چند جا ویا کار کردن چند عضو خانواده است و لا غیر
جناب آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محبوب
اینجانب با درآمد متوسط مایل به پایین از دریافت یارانه صرفنظر نمودم.و از اینکه بیماران مستمند کمک می شود راضی هستم. از جنابعالی نیزانتظار دارم به وعده خود مبنی بر حذف یارانه ده میلیون نفر متمول عمل بفرمایید تا ضمن اجرای عدالت اعتماد مردم نیز حفظ گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
بی خود کردی انصرفا دادی. حالا هی بزن توسرت متوسط مایل به پایین چرا باید انصراف بده. اونایی که شاسی بلند سوار می شن باید انصراف می دادن
زمان احمدی نزاد اینطور مردم فقیر نبودند دست کم نفت سر سفره شان پیدا میشد همه این فقر و گرونی ها مربوط به دولت جدیده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
فکر کنم نفت رو از سر سفرت بردن که این قدر ناراحت رفتن احمدی نژادی.سر سفره ما و خیلی های دیگه که نرسیده.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر