بازدید 7799

زنجان، قطب آی‌تی کشور می‌شود

ظرف یک یا دو هفته آینده عملیات اجرایی ساخت شهرک آغاز خواهد شد و در کنار آن، پارک علم و فناوری اختصاصی آی‌تی هم ایجاد خواهد شد.
کد خبر: ۴۴۵۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶ 30 October 2014
بر اساس تصمیم رئیس‌جمهوری قرار است زنجان تبدیل به قطب الکترونیک و آی‌تی کشور شود.

استاندار زنجان در گفت‌وگو با ایران از آغاز فاز نخست ساخت شهرک الکترونیک و آی‌تی در شهر زنجان تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: شهرک الکترونیک و آی‌تی در 10 کیلومتری جنوب شرقی شهر زنجان در منطقه کهناب واقع شده است که از زمان گذشته، یک سری آماده سازی‌ها و زیرساخت‌هایی برای ساخت شهرک الکترونیک و آی‌تی در آن انجام شده است و تلاش می‌کنیم ظرف 6 ماه آینده، این شهرک برای استقرار واحدها آماده شود.

برنامه دولت برای ساخت شهرک‌های آی‌تی

اگر چه ممکن است در طول سالیان گذشته و در دولت قبل، فعالیت‌هایی برای ساخت شهرک ویژه فناوری اطلاعات در کشور صورت گرفته باشد اما تاکنون شاهد اقدام مؤثری در این زمینه نبوده‌ایم و تمامی طرح‌های مطرح شده به دلایل مختلف، فرصت اجرایی شدن نیافتند. به عنوان مثال از 10 سال پیش که در بسیاری از کشورهای دنیا موضوع ساخت شهرهای مجازی کلید خورد و بسیاری از آنها نیز هم‌اکنون در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند، موضوع ساخت شهرک تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان قم مطرح شد که می‌توان یکی از دلایل عمده ناکام ماندن آن را قوانین دست و پاگیر حوزه فناوری عنوان کرد.

همچنین اما و اگرهای فراوان برای واگذاری این کار به بخش خصوصی سبب شد که این کار زمین مانده و هیچ واحد صنعتی در این شهرک مستقر نشود. بر همین اساس شهرک فناوری اطلاعات قم که قرار بود روزگاری به یکی از قطب‌های بزرگ فناوری اطلاعات در کشور تبدیل شود بعد از گذشت سال‌ها، هنوز در حد یک تابلو در کیلومتر 5 اتوبان قم - تهران باقیمانده است.

اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تأکید ویژه رئیس جمهوری بر توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات، امسال شاهد تأکید دکتر روحانی برای ساخت شهرک‌های آی‌تی در کشور هستیم. این موضوع، نخستین بار در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در دانشگاه تهران توسط رئیس جمهوری مطرح شد و وی در همین زمینه گفت: «در صورتی پیشرفت علمی می‌کنیم که با دنیا متصل باشیم. این تعامل با جهان فقط در بخش سیاست خارجی نیست. در اقتصاد هم باید تعامل داشته باشیم، در علم و فناوری هم همین طور. ما الان در فکر ساخت شهرک آی‌تی در ایران با همکاری یک کشور بزرگ هستیم. این فکر که اتوبان سرعتش زیاد است از اتوبان استفاده نکن چون ممکن است تصادف کنی درست نیست. نمی‌شود گفت برو در کوره راهی که هیچ ماشینی نیست.»

هنوز یک ماهی از اعلام خبر ساخت شهرک آی‌تی در ایران نگذشته بود که رئیس جمهوری بار دیگر در جریان سفر استانی به استان زنجان، طی سخنانی تأکید کرد که در راستای پیشنهاد و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، استان زنجان به یکی از قطب‌های الکترونیک و آی‌تی کشور تبدیل خواهد شد.

بستری برای حضور برندهای خارجی

استان زنجان به دلیل استقرار واحدهای تولیدی تجهیزات برق و قدرت از پیش از انقلاب اسلامی تاکنون به عنوان قطب برق و الکترونیک کشور محسوب می‌شود که همین دلایل سبب شد تا رئیس‌جمهوری در جریان اولین سفر استانی به زنجان، نظر مساعد خود را برای ساخت شهر الکترونیک و آی‌تی در این استان اعلام کند.

بر همین اساس، جمشید انصاری، استاندار زنجان در گفت‌وگو با ایران از اجرای فاز نخست ساخت شهرک الکترونیک و آی‌تی در شهر زنجان تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: پس از انجام مقدمات لازم برای ساخت شهرک الکترونیک و آی‌تی، در بهار سال 94 واگذاری زمین به واحدهای فناوری صورت خواهد گرفت و پس از آن تاریخ می‌توانند فعالیت‌های خود را آغاز کنند.

استاندار زنجان در ادامه با اشاره به دلایل ساخت شهرک آی‌تی در این استان تصریح کرد: قرار است بر اساس تصمیم رئیس‌جمهوری، زنجان تبدیل به قطب الکترونیک و آی‌تی کشور بشود و علت آن هم این است که زنجان پیشینه بسیار طولانی در صنعت برق دارد و از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، عمده کارخانجات صنایع برق و قدرت مانند ایران ترانسفو، پارس سوئیچ و... در این استان مستقر بوده است که به همین دلیل این استان در حال حاضر، قطب برق و قدرت کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته برای ایجاد زمینه‌های توسعه در استان زنجان به این نتیجه رسیدیم که غیر از صنایع معدنی موجود در استان، باید در حوزه صنایع پاک، مدرن و جدید کارهایی را در دستور کار قرار بدهیم که بر همین اساس پیشنهادهایی را به دولت ارائه کردیم که با موافقت دولت، استان زنجان به عنوان قطب صنعت الکترونیک و آی‌تی کشور تعریف خواهد شد و ما هم امکانات و زیرساخت‌های لازم را برای تحقق آن ایجاد خواهیم کرد. انصاری با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای ساخت هر چه سریع‌تر شهرک الکترونیک و آی‌تی در استان زنجان خاطر نشان کرد: ظرف یک یا دو هفته آینده عملیات اجرایی ساخت شهرک آغاز خواهد شد و در کنار آن، پارک علم و فناوری اختصاصی آی‌تی را هم ایجاد خواهیم کرد.

استاندار زنجان تأکید کرد: همچنین در منطقه ویژه اقتصادی زنجان که مجوز آن از سوی دولت صادر شده است، بخش عمده‌ای از صنایع آی‌تی را که از طریق سرمایه‌ گذاری خارجی باید صورت بگیرد، در آنجا مستقر خواهیم کرد تا بتوانیم ظرف دو سال آینده زنجان را به قطب آی‌تی و الکترونیک کشور تبدیل کنیم.

انصاری در ادامه با بیان اینکه در شهرک الکترونیک ‌و آی‌تی استان زنجان، فعالیت‌های تولیدی و ارائه خدمات الکترونیک منطبق با آخرین دستاوردهای روز دنیا پیش‌بینی شده است اظهار داشت: بر همین اساس پیش بینی کردیم تا شرکت‌های مستقر در این شهرک، علاوه بر فعالیت در حوزه‌های سخت افزار و نرم افزار، بتوانند در حوزه زیرساخت‌های اطلاع‌رسانی هم فعالیت کنند.
استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنانش، فراهم کردن زمینه‌های حضور برندها و شرکت‌های داخلی و خارجی فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در شهرک الکترونیک و آی‌تی زنجان را در گرو نحوه عملکرد مسئولان استان در این زمینه دانست و تأکید کرد: اگر بتوانیم شرکت‌های بزرگ و مؤثر در زمینه آی‌تی را جذب استان کنیم قطعاً این شرکت‌ها، شرکت‌های دیگری را هم به دنبال خودشان خواهند آورد. بالطبع برای تمامی شرکت‌هایی که در شهرهای بزرگی مانند تهران فعالیت می‌کنند، به لحاظ هزینه، بسیار مقرون به صرفه خواهد بود که در شهرک الکترونیک و آی‌تی زنجان مستقر شوند؛ چرا که اولاً هزینه‌های تأمین ساختمان و امکانات آنها بسیار پایین می‌آید و دوم اینکه به دلیل اینکه این شهر دانشگاهی است، نیروی انسانی متخصص و قابل توجهی در زمینه الکترونیک و آی‌تی در آن وجود دارد.

وی افزود: حتماً از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی برای حضور در شهرک آی‌تی زنجان استقبال می‌کنیم و به دنبال جذب آنها هستیم.

انصاری در ادامه با اشاره به آینده فعالیت شهرک الکترونیک و آی‌تی زنجان گفت: زنجان فاصله زیادی با شهرهای بزرگ ندارد و در 300 کیلومتری شهرهای تهران و تبریز و 50 درصد جمعیت کشور قرار دارد. همچنین موقعیت سوق الجیشی زنجان و نزدیکی آن به مرزهای غربی و شمال غربی کشور سبب شده است تا در برنامه‌ریزی‌ها از شهرک الکترونیک و آی‌تی استان زنجان به عنوان یک مرکز مهم منطقه‌ای یاد کنیم و در تلاش هستیم تا در آینده نزدیک این مرکز به عنوان یک سرویس دهنده مهم به کشورهای منطقه عمل کند.

استاندار زنجان در پایان با اشاره به هزینه‌های راه‌اندازی شهرک الکترونیک و آی‌تی زنجان گفت: این هزینه‌ها در قالب ایجاد شهر‌ک‌های صنعتی پرداخت می‌شود و دولت هم به واحدهای علاقه مند به استقرار در این شهرک کمک‌های مالی خواهد کرد.

سال‌هاست که به موازات مطرح شدن ساخت شهرهای الکترونیک و آی‌تی در کشورهای دنیا، موضوع ساخت شهرک‌های آی‌تی هم در ایران مطرح شده است اما به دلایل مختلفی نظیر سوء مدیریت و همچنین کشمکش بر سر واگذاری این فعالیت‌ها به بخش دولتی یا خصوصی، تأخیر قابل توجهی در ساخت شهرها و شهرک‌های الکترونیک و آی‌تی در کشور صورت گرفته است که این موضوع می‌توانست علاوه بر ایجاد اشتغالزایی در کشور، ایران را بر اساس تأکیدات ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه به قطب منطقه در زمینه آی‌تی تبدیل کند، حال با توجه به تأکیدات ویژه رئیس جمهوری برای ساخت شهرک‌های الکترونیک و آی‌تی در کشور، می‌توان آینده روشنی را برای این حوزه متصور بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر