بازدید 18349

مردم به تابلو «زیر نظر بانک مرکزی» اعتماد نکنند؟

برخی از این نام‌ها با توجه به فعالیتی که در سال‌های گذشته انجام داده‌اند، توانسته‌اند سرمایه گذاران چشمگیری را به خود جلب کنند، حال اگر این‌ها غیر مجاز هستند، چرا دولت تا کنون مانع از فعالیت آن‌ها نشده و در صورتی که بخواهد مانع شود، بازگشت سرمایه کسانی که به آن‌ها اعتماد کرده‌اند از چه راهی خواهد بود؟
کد خبر: ۴۴۵۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۸ 29 October 2014
من بی‌سواد، رئیس سازمان اوقاف را به مناظره تلویزیونی دعوت می‌کنم!چندی پیش، بانک مرکزی لیستی را که مدت‌ها بود همه در انتظار آن بودند منتشر کرد؛ لیستی که به جای انتشار نام بانک‌های غیر مجاز اسامی بانک‌ها و مؤسسات غیر مجاز در آن اعلام شده بود، بانک مرکزی در این اطلاعیه عنوان کرده این کار را برای شفاف سازی انجام داده است.

به گزارش «تابناک»، در اطلاعیه این سازمان آمده است: در راستای شفاف سازی و اطلاع‌رسانی درست به هموطنان گرامی، فهرست بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و سایر نهادهایی که مجوز تأسیس و فعالیت آن‌ها توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادر و تحت نظارت قرار گرفته‌اند، به شرح زیر اعلام می‌شود.

توجه به این مهم ضروری است که بانک‌ها و مؤسسات اعتباری یا سایر نهادهایی که نام آن‌ها در فهرست قرار ندارد، دارای مجوز از این بانک نبوده و مسئولیت ناشی از عملکرد نادرست آن‌ها مستقیم متوجه کسانی می‌شود که به این مؤسسات مراجعه داشته‌اند.
 
اما نکته قابل تأمل اینکه در بین این نام ها، نام چند بانک و مؤسسه خصوصی دیده می‌شود که چند سالی است مشغول فعالیتند و جالب‌تر اینکه از زمان انتشار این اسامی نیز همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. روابط عمومی بانک مرکزی در این اقدام به انتشار نام مؤسسات مالی مجاز اشاره کرده که قاعدتا بر این اساس نام مؤسساتی که در جدول بانک مرکزی نیامده باشند، باید به عنوان مؤسسات مالی غیر مجاز شناخته شوند.

در این فهرست نام مؤسسه‌های مالی و اعتباری معروفی نظیر ثامن الحجج، ثامن الائمه، آرمان، فرشتگان، نور، میزان، فردوسی و مولی الوحدین دیده نمی‌شود. از میان بانک‌های خصوصی نیز، نام یکی از معروف‌ترین‌ها در لیست نیست.

برخی از این اسامی با توجه به فعالیتی که در سال های گذشته انجام داده‌اند، توانسته‌اند سرمایه گذاران قابل توجهی را جلب کنند، حال اگر این بانک‌ها و مؤسسات غیر مجاز هستند، چرا دولت تا کنون مانع از فعالیت آن‌ها نشده و در صورتی که بخواهد این کار را انجام دهد، بازگشت سرمایه کسانی که به آن‌ها اعتماد کرده‌اند از چه راه هایی خواهد بود؟

لیست بانک ها و مؤسساتی که از سوی بانک مرکزی مجاز شناخته شدند



ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در اعتراض به موارد پیش آمده و با اشاره به سخنان تهرانفر در این خصوص گفت: «این هشدار به معنای چراغ سبز برای ادامه فعالیت است. شاید این مؤسسه‌ها از دستورهای بانک مرکزی سرپیچی یا دهن کجی کرده‌اند و حال بانک مرکزی می خواهد تا از این طریق به آنان هشدار داده و یا فعالیتشان را محدود کند؛ اما این باز هم دلیل نمی‌شود که بدون شفافیت کامل مردم را دچار سردرگمی کنند».

نکو تصریح کرد: «حال باید نخستین اقدام بانک مرکزی باید این باشد که مواضع خود را شفاف اعلام کند. بگوید که این کار تنها برای ایجاد شفافیت در جامعه بوده و مردم را نسبت به تصمیماتشان آگاه کند. در این شرایط مردم خود در آرامش تصمیم می‌گیرند باید سرمایه‌های خود را از این مؤسسه‌ها خارج کنند تا نه».

وی افزود: «بانک مرکزی باید اعلام کند که اگر وجود مؤسسه‌ای به نفع مردم و جامعه نیست برای تعطیلی و جمع آوری آن اقدام می‌کند و ضررهای مردم را هم یا خود به عنوان متولی و یا‌‌ همان مؤسسه مالی پرداخت خواهد کرد که نگرانی‌ برای مردم وجود نداشته باشد. بانک مرکزی باید احترام به مشتریان را سرلوحه خود قرار دهد و آنچه به نفع آنان است، عملی کند نه اینکه با انتشار اخبار اینچنینی وحشت و نگرانی را به مردم وارد کرد».

این کار بانک مرکزی باعث شد تا نمایندگان مجلس روز گذشته وزیر اقتصاد را برای پاسخگویی به مجلس دعوت کنند؛ اما گویا نمایندگان از سخنان وزیر نیز به پاسخ روشنی نرسیده‌اند.

محمد رجایی در این باره می‌گوید: ما از وزیر پرسیدیم چگونه ممکن است مؤسسه‌ای چندین شعبه در سراسر کشور داشته باشد اما بانک مرکزی اطلاعی از آن نداشته باشد؟ وی گفت: متأسفانه کوتاهی در انجام مسئولیت‌ها باعث این گونه ایرادات در کشور می‌شود.

اکنون باید دید، برخی از این مؤسسات و بانک‌ها که تا دیروز در لیست سفید بودند و مشغول فعالیت، پس از این چه خواهند شد، و بر سر کسانی که به تابلو بانک‌هایی که در بیشتر آن‌ها جمله «زیر نظر بانک مرکزی» وجود دارد و باعث اعتماد سرمایه گذاران شده، چه سرنوشتی در انتظارشان است!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار