بازدید 88677
شب پنجم محرم

حق طلبی فرزند امام حسن (ع) در روز واقعه

عبدالله در کربلا کودکی بود که به سن بلوغ نرسیده بود، چون عمویش حسین (ع) را زخمی و بی‏ یاور دید، خود را به آن حضرت رسانده بود. عبدالله خودش را ‏به دامان امام حسين (ع) انداخت و گفت: به خدا قسم از عمویم جدا نمی‏‌شوم‏.
کد خبر: ۴۴۵۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸ 24 August 2020
«تابناک»؛ شب پنجم محرم پیش روست و پس از آن با طلوع آفتاب پنجم محرم، مصیبت بزرگ نزدیک‌تر می‌شود. در چنین روزی عبیداللّه‏ بن زیاد در این روز دستور داد تا شخصی به نام زجر بن قیس به همراه پانصد تن بر سر راه كربلا بایستد و هر كسی را كه قصد یاری امام حسین (ع) داشته و بخواهد به کاروان امام (ع) محلق شود، به قتل برساند.حق طلبی فرزند امام حسن (ع) را در روز واقعه

با وجود این، با تمام محدودیت‌هایی كه برای نپیوستن كسی به سپاه امام حسین (ع) صورت گرفت، مردی به نام «عامر بن ابی سلامه» خود را به امام (ع) رساند و سرانجام در كربلا در روز عاشورا به شهادت رسید.

بنا بر سنت تاریخی، روز پنجم محرم متعلق به فرزند امام حسین مجتبی (ع) است و ذکر مصیبت ایشان را می‌کنند. عبدالله بن الحسن (ع) فرزند امام حسن مجتبی (ع) و مادرش، دختر شلیل بن عبدالله می‏‌باشد. پسر ده ساله‏ دارد كه آخرين پسر ايشان است و اين کودک شايد پدرش را به يادش نمى‌‏آورد، چون پدرش از دنيا رفت، گويا چند ماهه بوده است، در خانه امام حسين (ع) بزرگ شد.

اباعبدالله به فرزندان امام حسن (ع) بسیار مهربانى مى‌‏كرد، شايد بيش از آن اندازه كه به پسران خودش مهربانى مى‌‏كرد چون آنها يتيم بودند و پدر نداشتند. امام حسین (ع) در واقعه عاشورا به زينب (س) سفارش و تأکید کرده بودند كه مواظب کودکان باشند و زينب (س) دائم مراقب آنها و زنان کاروان بودند.

در میانه این حماسه بزرگ، زينب (س) متوجه شدند كه عبدالله از خيمه بيرون آمده و مى‏‌خواهد نزد عمويش حسين بن على (ع) در میدان جنگ برود. زينب (س) دويد او را بگيرد اما این کودک به عمویش رسید. امام حسین خطاب به حضرت زینب (س) فرمود: «تو برگرد، بگذار اين بچه پيش خودم باشد.»

عبدالله در کربلا کودکی بود که به سن بلوغ نرسیده بود. چون عمویش حسین (ع) را زخمی و بی‏ یاور دید، خود را به آن حضرت رسانده بود. عبدالله خودش را ‏به دامان امام حسين (ع) انداخت و گفت: «به خدا قسم از عمویم جدا نمی‏‌شوم‏».

در همين حال، يكى از دشمنان آمد براى اينكه ضربتى به اباعبدالله بزند، شمشیری به طرف امام حسین (ع) روانه کرد. عبدالله دست‏ خود را سپر شمشیر قرار داد و دستش به پوست آویزان شد و فریاد زد: «عمو جان‏، ببين با من چه كردند!»

حسین (ع) او را در بغل گرفت و به سینه چسبانید و فرمود: «برادرزاده! بر این مصیبت که بر تو وارد آمده است، صبر کن و از خداوند طلب خیر نما، زیرا خداوند تو را به پدران صالحت ملحق می‏ کند.» ناگاه حرمله بن کاهل تیری بر او زد و او در دامان عمویش حسین (ع)، به شهادت رسید. «اشهد انک قد امرت بالمعروف و نهيت عن المنكر و جاهدت فى الله حق جهاده حتى اتيك اليقين.»

سنگدل! تيغ كشيدي كه سرش را ببَري؟!
هر قَدَر سهم ِ تو شد بال و پرش را ببَري؟

دست و پا ميزند و آخر ِكارش شده است!
پاك وحشي شده اي تا جگرش را ببَري؟

با وجودي كه ندارم زره و تيغ مگر
مُرده باشم بگذارم كه سرش را ببَري

همه عمر به چَشم ِ پسرش ديده مرا
سعي كن از سر ِ راهت پسرش را ببَري

سپر افتاده ز دستش، سپرش ميگردم
بايد اوّل بزني تا سپرش را ببَري

تعداد بازدید : 2601
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
گریه کردم به مظلومیتشان
سبحان الله از اين همه مصائب عظمي
السلام و عليك يا اباعبدالله و علي الارواح لتي حلت بفنائك عليكم مني سلام الله ابداً ما بقيت و بقيه الليل و النهار و لا جعل اله آخر العد مني لزيارتكم
تابناک عزیز سپاسگذارم
بنده هیچ اطلاعی از وجود مبارک عبدالله نداشتم
سلام بر شهیدان کربلا
الهم ارزقنی شفاعت الحسین یوم الورود
صل الله علیک یا اباعبدالله. السلام علی الحسین و علی علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین. سلام بر عبدالله ابن الحسن.
«اشهد انک قد امرت بالمعروف و نهيت عن المنكر و جاهدت فى الله حق جهاده حتى اتيك اليقين.»
السلام علیک یا عبدالله بن حسن
سلام بر تو باد ای کشته اشک ها
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین
امام حسن مجتبی (ع) خودش چقدر مظلوم بود و پسرش نیز چقدر مظلوم شهید شد
السلام علی الحسین و علی علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین (ع)
آنها رفتند که ما بفهمیم و افسوس که ما فقط گریه کردیم
سلام و درود بر روح قدسی حضرت حسین و برادران بزرگوارش
السلام و عليك يا اباعبدالله و علي الارواح لتي حلت بفنائك عليكم مني سلام الله ابداً ما بقيت و بقيه الليل و النهار و لا جعل اله آخر العد مني لزيارتكم
السلام و عليك يا اباعبدالله و علي الارواح لتي حلت بفنائك عليكم مني سلام الله ابداً ما بقيت و بقيه الليل و النهار و لا جعل اله آخر العد مني لزيارتكم
سلام بر امام حسین سلام بر حضرت ابوالفضل العباس سلام بر همع یاران امام حسین که مظلومانه در دشت کربلا به شهادت رسیدند و سلام و درود خدا بر عبدالله بن الحسن و پدر بزرگوارش و همه ائمه اطهار و سلام و صلوات و درود بی پایان بر پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و اله و سلم
اقا یا خانم غریبه یعنی شما او این سی چهل سال یه بار هم مسجد وحسینیه نرفتی که میگی اطلاعی از عبدالله بن الحسن نداشتی؟؟؟
آنهایی که به این نظرات که هیچکدام آنها سیاسی نیست منفی داده اند چه کسانی هستند. اگر با سید الشهدا علیه السلام مشکل دارند حتما در جبهه یزیدیان و بنی امیه هستند و اگر بدلیل عملکرد بد مسولین و عدم رسیدگی به مشکلات مردم و عدم تطبیق رفتار آنها با روش پیامبر بزرگ اسلام و خاندان عصمت و طهارت منفی داده اند بحث دیگری است
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین . مظلومیت و غربت امام حسین (ع) و یاران باوفایش در مقابل هزاران انسان با افکار داعشی دل هر انسان آزاده و منصفی را به درد می آورد .خودم و پدر ومادرم فدای مظلومیتت یا امام حسین (ع) .
اسلام علیک یا اباعبدالله الحسین(ع) و اهل بیت پاک و شهیدان بزرگ کربلا و راه حسین
لعنت بر ظالمین منافقین
سلام بر حسین و فرزندانش و یارانش
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان