بازدید 4253

پنهان کردن معتادان و گدایان راه حل مشکلات نیست

کد خبر: ۴۴۵۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷ 29 October 2014
عضو مجمع نمایندگان تهران گفت: پنهان کردن گدایان و معتادان از سطح شهر راه حل برخورد با این مشکلات نیست و باید به دنبال راهکارهای ریشه ای برای ساماندهی این افراد در سطح شهر باشیم .

به گزارش مهر، حسین طلا با اشاره به درخواست رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت درباره پاکسازی گدایان و معتادان از سطح شهر گفت: برخی موضوعات را باید به صورت ریشه‌ای حل کرد. با حذف علایم و نشانه‌ها مشکلی حل نمی شود.برنامه ریزی های کوتاه مدت برای حل آسیب های اجتماعی فراگیر از سطح جامعه مانند این است که ما به یک بیماری عفونی مسکن دهیم تا تبش پایین بیایید و فکری برای درمان عفونت نکنیم .

وی ادامه داد: یکی از دلایل مهم تکدی‌گری و اعتیاد، مشکلات اقتصادی است. افرادی که با انگیزه کار به تهران می‌آیند اما توان اداره زندگی خود و خانواده را ندارد مجبورند تکدی گری کنند. بعضی نیز به دلیل همین مشکلات به اعتیاد روی می‌آورد یا به دلیل طرد شدن از سوی خانواده ، کارتن خواب می‌شود. هرچند این مشکلات دلایل متعددی دارد.

طلا با بیان این که فراگیر شدن چنین پدیده‌هایی در اجتماع نشان از سوءمدیریت مسئولان دارد، گفت: دستگاه‌هایی مانند بهزیستی، وزارت بهداشت و درمان، فنی حرفه‌ای، نیروی انتظامی و ... باید در کنار هم این مشکلات را برطرف کنند.در تهران، 15 هزار کارتن خواب داریم که 60 تا 70 درصد آن معتاد خیابانی هستند. نیروی انتظامی می‌گوید می‌تواند تمام این کارتن خواب‌ها را در سطح شهر جمع‌آوری کند اما کجا ببردشان؟ مکانی برای نگهداری این افراد وجود ندارد. در تهران یک اردوگاه اخوان است و دو مرکز دیگر که در مجموع 2000 نفر معتاد را در خود جای می‌دهد. 13 هزار کارتن‌خواب دیگر چه کار کنند؟ ما سال‌هاست آثار و طبعات جزیره‌ای عمل کردن را دیده‌ایم. باید با هماهنگی بخش‌های مختلف مشکلات‌مان را برطرف کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص تحقق تهران بدون گدا در زمان اجلاس نم، و استفاده از همان تجربه برای تحقق خواست رییس جمهور گفت: ما در آن زمان معتادان و گدایان را چندروزی پنهان کردیم. این راه‌حل جمع‌آوری معتادان و گدایان از سطح شهر نیست. باید به دنبال راه‌حل‌ ریشه‌ ای باشیم. وقتی ما نتوانستیم هنوز مکانی برای جمع‌آوری این 15 هزار نفر درست کنیم که آنها با بازپروری، توانمند و دارای مهارت شوند تا به چرخه زنگی بازگردند و نباید امیدی به تحقق این آرزو داشت.

نماینده مردم تهران با بیان این که متولی اصلی ساماندهی گدایان و معتادان از سطح شهر، وزارت کشور است کفت: باید جلساتی که در این رابطه برای هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های مرتبط انجام می‌شود، با مدیریت استاندار تهران یا وزیر کشور باشد و دادستان تهران، بهزیستی کشور و نماینده وزیر بهداشت در سطح معاونت، که اختیارات تصمیم‌گیری و مالی داشته باشد، در این جلسات شرکت کنند. همچنین این کار نیاز به اعتبار نیازدارد تا احداث گرمخانه، مهارت آموزی برای این افراد انجام شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار