بازدید 5433

آمبولی چهارمین عامل مرگ و میر مادران در ایران

کد خبر: ۴۴۵۳۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰ 28 October 2014
نایب‌رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران با بیان اینکه آمبولی چهارمین عامل مرگ و میر مادران در ایران است، گفت: باید بعد از زایمان از مایعات کافی استفاده کرد چرا که کم‌آبی فاکتور مستعدکننده برای ایجاد لخته خون است.

به گزارش فارس، نسیم سنجری 3 عامل بی‌حرکتی خون در رگها، صدمه بافتی و فاکتورهای انعقادی را در افزایش انعقادپذیری و تشکیل لخته خون مؤثر دانست و اظهار داشت: از آنجا که زایمان با خونریزی زیاد همراه است، طی دوره بارداری فاکتورهای انعقادی افزایش پیدا می‌کند .

وی افزود: به علت افزایش وزن مادر حرکات بدنی او کندتر شده و حجم و فشار رحم باعث می‌شود حرکت خون در عروق پاها کاهش یابد.

دبیر و نایب رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران ادامه داد: از طرف دیگر زایمان موجب ایجاد صدمه بافتی می‌شود لذا بدیهی است و در بارداری امکان لخته شدن خون در عروق (ترومبوز) افزایش پیدا می‌کند. محل ایجاد خون لخته شده یا ترومبوز غالباً در سیاهرگ‌های عمقی مخصوصاً سیاهرگهای عمقی پشت پا است که به آن ترومبوز وریدی عمقی گفته می‌شود.

* آمبولی ریه چیست؟


این جراح و متخصص زنان تصریح کرد: گاهی لخته‌ها از سیاهرگهای عمقی کنده شده و با جریان خون به ریه‌ها می‌رسد و منجر به انسداد جریان خون ریه‌ها شده که نتیجه آن ایجاد تنگی نفس شدید و حتی مرگ است به این پدیده  آمبولی ریه گفته می‌شود.

* آمبولی چهارمین عامل مرگ و میر مادران در ایران

سنجری گفت: زنانی که سابقه فردی یا خانوادگی لخته شدن خون در عروق را دارند، سیگار می‌کشند در سنین بالای 35 سالگی باردار می‌شوند چاق هستند یا سیاهرگهای واریسی واضح دارند یا مشکلات حرکتی یا بیماری‌های طبی مانند قلبی - عروقی، کلیوی و مشابه دارند بیشتر در معرض ابتلا به آمبولی هستند.

وی افزود: همچنین در بارداری‌های سوم و بیشتر، حاملگی‌های چندقلو، استفراغ‌های شدید بارداری که به بی‌آبی شدید منجر می‌شود، فشار خون بارداری، زایمان‌های طول کشیده، زایمان با دستگاه (فورسپس)، سزارین و عفونت پس از زایمان، شرایط افزایش احتمال ترومبوز و در نتیجه آمبولی بیشتر می‌شود.

* برای پیشگیری از آمبولی وزن مناسب داشته باشید

دبیر و نایب رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران اظهار داشت: برای پیشگیری از بروز مشکلات جدی در بارداری و زایمان باید سعی کرد قبل از زایمان وزن مناسب داشته به فعالیت بدنی پرداخته، مایعات فراوان نوشیده و در صورت نیاز از داروهای ضد انعقاد زیر نظر پزشک استفاده کرد.

* بعد از عمل جوراب‌های واریس بپوشید و ورزش‌های مخصوص انجام دهید

این جراح و متخصص زنان با بیان اهمیت تحرک در کاهش احتمال بروز آمبولی گفت: جهت جلوگیری از بی‌تحرک شدن خون در پاها حین جراحی وسایلی دور پاها قرار می‌گیرد که خون را در داخل آنها به جریان می‌اندازد و بعد از عمل نیز استفاده از جوراب‌های واریس و ورزش‌های مخصوص برای جلوگیری از لخته شدن خون و احتمال ایجاد ترومبوز باید استفاده شود.

* کم‌آبی فاکتور مستعد کننده برای ایجاد لخته خون


وی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که بعد از زایمان یا سزارین هر زمان که فرد اجازه خوردن پیدا کرد از مایعات کافی استفاده کرده چرا که کم‌آبی فاکتور مستعد کننده برای ایجاد لخته خون و عوارض بعدی آن است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر