بازدید 13882
نرخ ارزش افزوده به ۹ درصد می‌رسد؛

وقتی دولت برای جبران کسری، جیب مردم را خالی می‌کند

اما پرسش اینجاست با توجه به اینکه به طور مشخص مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی گرفته می‌شود و به دنبال آن فشار بر مصرف کننده خواهد بود، چرا دولت برای جبران کسر بودجه از راهکارهای دیگر از جمله کاهش معافیت‌های مالیاتی یا حذف ثروتمندان از دریافت یارانه نقدی عمل نمی‌کند، بلکه برای جبران کسری بودجه باز هم مردم هستند که باید جبران کنند، نه ثروتمندان و دارندگان سرمایه؟!
کد خبر: ۴۴۵۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲ 27 October 2014
وقتی دولت برای جبران کسری جیب مردم را خالی می کند

دریافت مالیات ارزش افزوده، تکلیفی قانونی است که با تصویب و ابلاغ قانونگذار و بنا بر اصل ۸۵قانون اساسی در ۵۳ ماده و ۴۷ تبصره برای اجرا به سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شده است. این قانون که از چند سال پیش پس از ماه‏‌ها بحث و بررسی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، مقرر می‌‏دارد واردکنندگان و توزیع‏کنندگان عمده کالا‌ها و خدمات مصرفی، ضمن شناسایی سلسله مراتب تهیه و توزیع کالای خود، در فاکتور فروش کالا به مصرف‏کننده نهایی چند درصد مالیات محاسبه و از مشتری دریافت کنند.

به گزارش «تابناک»، هر کالایی که در بازار فروخته می‌‏شود، در فرایند تولید خود، توسط چندین تولیدکننده به تدریج ساخته شده است؛ برای نمونه، یک نان در آغاز کار گندم بوده که تبدیل به آرد و سپس خمیر شده و نهایتاً در تنور پخته و نان شده است. بهای گندم موجود در هر عدد نان تا قیمت نان فروش رفته در نانوایی در این مراحل به تدریج افزایش یافته است؛ این افزایش حاصل زحمت تولیدکنندگان در مراحل گوناگون تولید گندم تا فروش نان بوده است. به این ارزش اضافی ایجاد شده از دانه گندم تا نان، «ارزش افزوده» گفته می‌‏شود.

به موجب مفاد تبصره (۲) ماده (۱۱۷) قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مقرر شده «دولت مکلف است نرخ مالیات بر ارزش افزوده را از سال اول برنامه سالیانه یک واحد در صد اضافه نماید به گونه‌ای که در پایان برنامه به ۸ درصد برسد».

بر پایه حکم بند (ط) تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور مقرر نموده «از ابتدای سال ۱۳۹۳ علاوه بر افزایش قانونی نرخ مالیات بر ارزش افزوده، یک واحد در صد به عنوان مالیات سلامت به نرخ مالیات بر ارزش افزوده سهم دولت اضافه شود».

در واقع بر پایه برنامه پنجم توسعه نرخ مالیات بر ارزش افزوده سالانه باید یک درصد افزایش یابد که با این حساب نرخ مالیات بر ارزش افزوده باید در سال ۹۳،۷ درصد باشد؛ اما با توجه به مصوبه مجلس یک درصد نیز به عنوان مالیات بخش سلامت به این نرخ افزوده شد که در ‌‌نهایت نرخ مالیات بر ارزش افزوده به ۲ درصد افزایش و به نرخ ۸ درصد در سال ۱۳۹۳رسید.  

با نزدیک شدن به روزهای پایانی تهیه لایحه ۱۳۹۴ از سوی دولت و ارجاع آن به مجلس شورای اسلامی، باز هم زمزمه‌های افزایش نرخ ارزش افزوده به گو ش می‌رسد. این در حالی است که در کشور ما نرخ مالیات بر ارزش افزوده تا پایان برنامه پنجم (سال ۱۳۹۴) ۸ درصد است و هنوز هم پیشنهاد مشخصی برای برنامه ششم توسعه داده نشده است.

با این حال امروز محمد کردبچه، مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در اظهارنظری اعلام کرده که «ما برای سال آینده بحث تغییر نرخ مالیات‌ها را به آن شکل نداریم، فقط بحث نرخ مالیات بر ارزش افزوده است که طبق قانون برنامه پنجم توسعه سالی یک درصد به نرخ مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌شود».

این اظهار نظر نشان می‌دهد که احتمالاً دولت می خواهد برای سال آینده در جبران بخشی از کسری و افزایش درآمد، دوباره به نرخ ارزش افز وده یک درصد اضافه کند؛ به عبارت دیگر، دولت می‌خواهد بر خلاف برنامه پنجم که قرار بود در سال ۱۳۹۴ به ۸ درصد برسد، در سال ۱۳۹۴ فرا‌تر از برنامه عمل کرده و از برنامه جلو بزند!

البته این نکته کاملاً روشن است که با توجه به اینکه بهای نفت در روزهای اخیر در بازارهای جهانی رو به افول گذاشته و همچنین دولت نیز به اقدام غیرقانونی خود مبنی بر ادامه پرداخت یارانه نقدی به همه افراد می‌پردازد، به احتمال زیاد با کسری بودجه در امسال و به دنبال آن در سال آینده روبه رو خواهد شد و به دنبال جبران کسر بودجه است.

اما پرسش اینجاست با توجه به اینکه مشخصا مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی گرفته می‌شود و فشار بر مصرف کننده خواهد بود، چرا دولت برای جبران کسر بودجه از راهکارهای دیگر از جمله کاهش معافیت‌های مالیاتی یا حذف ثروتمندان از دریافت یارانه نقدی عمل نمی‌کند، بلکه برای جبران کسری بودجه باز هم مردم هستند که باید جبران کنند، نه ثروتمندان و دارندگان سرمایه؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۱۲
انتشار یافته: ۲۰
دیوار کوتاهتر از مردم نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
بعد مي خوان از رايانه انصراف بديم
مالیات بر ارزش افزوده و عوارض بدین صورت که در حال حاضر دارد اجرا میشود واقعا به جز دولت هیچ نفعی ندارد ،البته اگر به طور صحیح و نه به صورت کلیشه ای اجرا شود ایرادی نمی توان گرفت اما همانطور که مشخص است ،قانون اشتباه است ،نحوه اجرا اشتباه است و.....
از جمله راهنمایی و رانندگی برای جبران کسر ی بودجه دولت به راحتی وبدون نیاز به ایست پلیس خودروها را به بهانه تخلف بدون کوچکترین گذشتی در پشت سر راننده قبض جریمه صادر می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
بله ما در چند روز گذشته 100 تومن و 20 بیست تومن جریمه شدیم. حاضرم قسم بخورم بی دلیل
با سلام
دولت برای واردات کالا بالغ بر 100 درصد ارزش کالا را را از وارد کننده وصول می کند .در خصوص معافیت مالیاتی نیز باید گفت که اداره دارایی به بهانه های واهی نسبت به جریمه مودی اقدام میکند که از جریمه مذکور مبلغی بخشوده و مابقی اصل مالیات و جریمه را از مودی دریافت می نماید یعتی وارد کننده سرمایه گذاری نموده و تمام ریسک و استرس را به جان می خرد و دولت بدون ارائه خدمات نسبت به اخذ درآمد مبادرت می کند و عده ای نیز هستند که بدون پرداخت چنین هزینه هایی به کسب درآمد راحت مشغولند.بنابراین اتخاذ قوانین نامناسب و بخشنامه های دستگاه های دولتی موجب ضرر دولت و مردم می گردد.
با این حساب افزایش مالیات بر ارزش افزوده تا چه میزان خواهد بود؟ ۱۰٪ ؟ ۲۰٪ ؟ آیا سقفی هم داره؟
عجیبه که اینقدر در پرداخت یارانه نقدی آنهم به ثروتمندان و دارندگان ثروت اصرارمیشوداز انطرف هم فشار به قشر محروم به انحاء مختلف روز به روز بیشتر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
مشکل مملکت ثروتمندان نیستند. مشکل سوءء مدیریت دولت ها وحیف ومیل است
بنظرم کار درستی می کنند
دولت باید به دست مردم بچرخه. ای کاش میکردند 20 درصد اما از نفت و در آمدهای افیونی اش خلاص میشدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
ای کاش خدماتشون هم همین طور رشد میکرد و دولت خودش رو پاسخ گو میدید
کسر بودجه را تا حد زیادی می توان با تصمیمات شجاعانه و صحیح و با سامان دادن به یارانه های گوناگون تا حد زیادی حل کرد ولی این دولت حتی شجاعت حذف یارانه افراد ثروتمند را هم ندارد
ماشاالله به این همه تدبیر !

دقیقا هر کاری که احمدی نژاد کرد این دولت داره ادامه میده چرا بعد از 1 سال هنوز به کل ملت بصورت فله ای یارانه داده میشه ؟!!
اینم از دولت اعتدال
نظرخواهی کنیدتامسئولین ببینند کاری که انجام می دهند صرفانارضایتی شدیدمردم رابه دنبال دارد.لازم است اقدامات دیگری صورت گیرد.
این متن را یک کارشناس اقتصادی مینوشت بهتر بود تا یک فرد سیاسی شما میفرماییدچرا دولت برای جبران کسر بودجه از راهکارهای دیگر از جمله کاهش معافیت های مالیاتی یا حذف ثروتمندان از دریافت یارانه نقدی عمل نمی کند. بلکه برای جبران کسری بودجه بازهم مردم هستند که باید جبران کنند، نه ثروتمندان و دارندگان سرمایه.
اول اینکه ثروتمندان هم مردم هستند دوم اینکه این مالیات از مصرف بدلیل اینکه ثروتمندان مصرفشان چندین برابر فقرا است بیشتر از جیب ثروتمندان است و این خود روش خوبی در سراسر دنیا است.و حذف یک دهک یا دو دهک از یارانه سودی به جامعه ندارد و در واقع هزینه ان از منفعتش بیشتر است.مثلا به جای جهل و جهار هزار تومان در ماه به فردی چهل هشت تومان بدهند.و سه دهک را حذف کنند که بین این افراد عده ای به ناحق و خطا محروم
و تورم بیشتر از ده درصد رشد خواهد کرد.بهترین کار همین است که یارانه به بهداشت درمان.اموزش رایگان غذا و مسکن ارزان تعلق گیرد.تا با وامهای کم بهره تبدیل به ویلاهای لوکس مازاراتی و بوگاتی فرزنذان کارخانه داران و صنایع بزرگ که نیم قرن یارانه گرفتند و در جاهای دیگر سرمایه گذاری کردندبشود.
متاسفانه نه مقدار ماليات ارزش افزوده متناسب با درآمدهاست و نه نحوه دريافت آن. و مشكل بزرگتر اينست كه در برخي مشاغل درصد كمي از اين ماليات به جيب دولت ميرود. در طلا فروشي ها، رستوران ها و بسياري جاهاي ديگر اين ماليات بعنوان سود مضاعفي است كه نصيب فروشنده مي‌شود. دولت اگر فكري به حال اين روزنه ها بكند قطعا نيازي ندارد كه ميزان ماليات را براي افزايش درآمد زياد كند. مشكل دولت هاي مختلف هميشه اين بوده كه از درگيرشدن با قانون شكنان واهمه دارند و در عوض سعي مي كنند از طرق ديگر مشكل را حل كنند. همين موضع منفعلانه در مورد كارت هاي معافيت جعلي، بورسيه هاي غيرقانوني و ... هم به چشم مي خورد
کدوم کسری پس دولت با این پولهای ازده شده چه میکنه کسی نیست جواب بده ...
و انموقع این اقدام،تورم زایی نداره؟
در تعجبم که دولت به تمامی اقدامات موثر در کاهش تورم و کاهش تزریق نقدینگی به بازار بی توجهی می کنه و در عین حال روی به اقداماتی میاره که تورم زایی دارند و در نهایت هم دولت کاهش تورم رو مهمترین اولویت خودش می دونه
میزان مالیات بر ارزش افزوده حدود 5% رقم معمول و منطقی هست
و نحوه مصرف اون هم
2درصد مالیات
2درصد عوارض شهرداری ها
1درصد هزینه خدمات درمانی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار