بازدید 3164

بی تحرکی دولت برای دفاع از نیلی

کد خبر: ۴۴۵۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱ 27 October 2014
عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به بی‌تحرکی دولت برای دفاع از نیلی، مقاصد دولت از معرفی وزیر پیشنهادی علوم پس از مکدر شدن روابط دولت و مجلس را تشریح کرد.

محمد دهقان در گفتگو با مهر گفت: فرق رای اعتماد به وزرا با استیضاح آنان این است که در رای اعتماد باید مجلس صلاحیت افراد را برای وزارت احراز کند.

نماینده مردم طرقبه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رای اعتماد نیاز به وقت مناسب دارد؛ اینکه تیمی از طرف دولت وسط میدان بیاید و وزیر پیشنهادی را در مجلس تبلیغ کند.

وی ادامه داد: امروز دومین روز از فرصت قانونی دولت برای تبلیغ وزیر پیشنهادی است ولی تاکنون تحرکی از سوی وزرا و دولت برای حمایت از وزیر پیشنهادی صورت نگرفته است. دیروز هم در اولین روز از مهلت قانونی تحرک چشمگیری از سوی دولت و هیات وزیران صورت نگرفته بود.

دهقان افزود: دیروز وزیر تنها به مجلس آمده بود و در همان مدت کم هم نتوانست از فرصت درست استفاده کند. امروز هم وزیر را در راهروهای مجلس ندیدیم. باید ببینیم فردا دولت چه اقداماتی برای جلب نظر نمایندگان خواهد کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: معمولا وقتی رئیس جمهور می‌خواهد وزیری رای بیاورد قبل از معرفی وی به مجلس، صلاحیت‌ها و توانمندی‌های او را به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر سر زبان‌ها می اندازد.

وی ادامه داد: در راستای این بسترسازی، رئیس جمهور باید با رئیس مجلس یا نمایندگان موثر در مجلس برای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی رایزنی کنند. متاسفانه تا امروز از طرف دولت رایزنی برای رای اعتماد به وزیر صورت نگرفته و پایگاهی برای حمایت از وزیر از سوی دولت در مجلس تشکیل نشده است.

عضو هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: رئیس جمهور به جای اینکه فضای مثبتی را در مجلس برای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ایجاد کند فضای منفی برای مجلس ایجاد کرده، مواضع اخیر رئیس جمهور فضای مجلس را مکدر کرده، رئیس جمهور تجربه 20 ساله حضور در مجلس را دارد و نبض مجلس را در دست دارد، اما چرا در این فضا وزیر پیشنهادی علوم را به مجلس معرفی کرده است!

وی در تشریح ابهامات پرونده نیلی گفت: سئوالاتی راجع به ایشان برای نمایندگان مطرح است، ایشان تا به حال سابقه مدیریتی کلان نداشته و تنها سابقه مدیریتی مهم ایشان سرپرستی چند ماهه دانشگاه تهران است که این سرپرستی به دلیل عدم موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست ایشان ارتقا نیافته است که خود می‌تواند به نکته منفی در سوابق ایشان تبدیل شود.

این نماینده مجلس نهم شورای اسلامی با اشاره به برخی تحلیل ها گفت: بعضی دوستان چنین برداشتی دارند که شاید نیلی گزینه واقعی دولت برای وزارت علوم نیست زیرا اگر گزینه واقعی دولت بود باید بسترسازی های لازم برای رای اعتماد به وی انجام شده و دولت به این منظور تلاش می کرد.

دهقان تاکید کرد: دولت برای رای آوردن نیلی باید با مجلس رایزنی می کرد تا فرصت بیشتری برای حضور وی در مجلس و مذاکرات با کمیسیون ها و فراکسیون‌ها در نظر گرفته می‌شد، در حالی که تحرکی از سوی دولت برای رای اعتماد به نیلی دیده نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه اراده واقعی دولت تعیین تکلیف وزارت علوم نیست، گفت: برخی از نمایندگان معتقدند گزینه اصلی دولت برای وزارت علوم فرد دیگری است که بعد از نیلی معرفی خواهد شد، اگر این فرضیه واقعیت داشته باشد حضور نیلی در جلسه رای اعتماد به نوعی فدا کردن وی برای رسیدن به اهداف دیگر است.

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه نیلی با گزینه های پیشین وزارت علوم از نظر توانایی علمی و پژوهشی هم فاصله زیادی دارد، گفت: گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم باید جایگاه علمی و پژوهشی داشته باشد اما آقای نیلی دارای این سوابق نیست.

نماینده مردم طرقبه اظهار داشت: فرصت کمی برای رفع ابهامات نسبت به وزیر پیشنهادی علوم وجود دارد و رای اعتماد به وی بستگی به نوع دفاع رئیس جمهور از وزیر پیشنهادی دارد.

به گزارش مهر نامه معرفی محمود نیلی احمد آبادی پس از اتمام جلسه روز چهارشنبه مجلس از سوی دولت به مجلس ارسال و در روز یکشنبه هفته جاری در جلسه علنی مجلس اعلام وصول شد.

به گفته باهنر نائب رئیس مجلس، ریاست مجلس با تفاهم دولت، روز رای اعتماد را برای چهارشنبه هفته جاری برنامه ریزی کرد، در حالی که طبق آیین نامه وزرا حدود یک هفته برای رایزنی در مجلس فرصت دارند.

نیلی در اولین روز از مهلت قانونی نتوانست رایزنی های موفقی را در مجلس داشته باشد و معاونان پارلمانی وزراتخانه ها و وزیران نیز برای حمایت از وی تلاشی نکرده اند. نیلی دیروز تنها در مجلس حضور یافت و امروز نیز به مجلس نرفت. فردا آخرین روز از مهلت قانونی نیلی برای رایزنی‌های سیاسی است. اما تاکنون برنامه برای نشست وی با کمیسیون ها و فراکسیون‌ها اعلام نشده است. این درحالی است که وزرای پیشین رایزنی های زیادی را با نمایندگان در وزارتخانه و مجلس داشتند که این رایزنی های خارج از مجلس حتی موجب تذکرات جدی هیات رئیسه می‌شد.

علاوه بر این هفته گذشته به دلیل اظهارات رئیس جمهور در سفر به زنجان و در دیدار با نخبگان، دولت و مجلس تیره ترین روابط را از ابتدای تشکیل دولت یازدهم تاکنون تجربه کرده اند.

علی رغم اینکه از مهلت قانونی دولت برای معرفی وزیر علوم بیش از 2 هفته دیگر باقی مانده بود اما نیلی در همین فضا به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل