بازدید 2055

طرح انتخاب شهرداران ایرادات قانونی دارد

کد خبر: ۴۴۵۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵ 27 October 2014
نماینده مردم تهران در شورای عالی استان‌ها درخصوص طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای انتخاب شهرداران براساس انتخاب صاحب منصبان هر شهر گفت: این طرح ایرادات قانونی دارد.

محمد قانبیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر وجود ایرادات قانونی در این طرح گفت: به نظر من حتی اگر این طرح در مجلس مصوب شود شورای نگهبان آن را رد می‌کند؛ براساس اصول قانون اساسی نمایندگان مجلس حق ندارند در مسائل اجرایی دخالت کنند و انتخاب شهردار یک مساله اجرایی است برهمین اساس نمایندگان نمی‌توانند به صورت مستقیم وارد این مساله شوند.

وی افزود: در هیات‌های حل اختلاف نمایندگان مجلس حضور دارند یعنی در هر شهر یک نماینده و در استان هم دو نماینده در هیات‌ها عضو هستند که در هیات مرکزی حل اختلاف تعداد نمایندگان سه نفر می‌شود. این افراد در هیات‌ها می‌خواهند برای انتخاب شهردار افرادی پیشنهاد بدهند و حق رای داشته باشند. این رای می‌شود دخالت در کار اجرایی به همین دلیل بعید می‌دانم این طرح حتی به صحن مجلس بیاید.

قانبیلی درخصوص رایزنی نمایندگان شورای عالی استان‌ها با نمایندگان مجلس گفت: این کار در حال انجام است و مانند آقای مروی که اعلام کردند امضای خود را در مجلس در مورد این طرح پس می‌گیرند نمایندگان دیگری هم می‌خواهند چنین کاری انجام دهند.

وی با اشاره به برنامه تلویزیونی مناظره انتخاب شهردار که از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد و خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: به نظرم در این برنامه نماینده مجلس چرخشی به لایحه دولت داشت و به نوعی طرح پیشنهادی را پس گرفت.

وی تاکید کرد: آیا در این طرح دولتی‌ها به نوعی با نمایندگان مجلس حالت تعاملی دارند تا به مانند دو لبه قیچی که یک لبه آن دولت و دیگری مجلس است شورا و شهرداری را قیچی کنند. در این برنامه نماینده مجلس نتوانست سوالات ریاست شورای عالی استان‌ها را پاسخ دهد.

قانبیلی درخصوص لایحه دردست دولت برای انتخاب شهرداران توسط مردم نیز گفتک این لایحه خوب است ولی الان زمان مناسبی نیست و امکانات آن نیز محیا نشده است. این شکل انتخاب در کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین اجرایی شده اما قبلا زیرساخت‌های آن را فراهم کرده‌اند. در کشورمان هنوز اختیارات شهر به شورا و شهرداری واگذار نشده است؛ هنوز طرح جامع مدیریت شهری که مجلس مصوب کرده توسط دولت اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: اگر بحث احزاب فعال شود و شهردار توسط حزب به مردم معرفی شود و مردم به حزب و افکار آن رای بدهند انتخاب درست انجام می‌شود. در حقیقت کشورمان باید به سمت سیستم پارلمانی حرکت کند. اگر وظایف شوراها به صورت کامل داده شود بهترین شهردار را انتخاب می‌کنند.

نماینده مردم تهران در شورای عالی استان‌ها با تاکید بر لزوم واگذاری 23 وظیفه قانونی شوراها به آنها گفت: اگر اختیارات شوراها کامل شود بهترین شهردار توسط همین شوراها انتخاب خواهد شد. با توجه به تاکیداتی که مقام معظم رهبری درخصوص واگذاری امور مردم به خودشان داشته‌اند بهتر است به جای نحوه انتخاب شهردار در شرایط فعلی اختیارات شوراها به آنها واگذار شود.

وی تاکید کرد: به دلیل جوانی و گستردگی شوراها حتما ضعف‌ها و مشکلاتی دارند که همه به دنبال رفع این ضعف‌ها هستیم اما از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم هم طرح و هم لایحه را بیشتر مورد بررسی قرار دهند و توجه داشته باشند که برای یک کشور در حال تصمیم‌گیری هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل