بازدید 19751

راهبرد جدید داعش برای ضربه زدن به منافع کشورهای غربی

یکی از موضوعاتی که از آغاز شکل‌گیری و سپس پیشروی گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه مطرح شده، این است که تهدیدات این گروه تنها به منطقه محدود نمانده و خود کشورهای غربی را نیز هدف قرار خواهد داد. هم‌اکنون برخی تحلیل‌ها حکایت از آن دارد که داعش با ‌شیوه‌هایی خاص، کشورهای غربی را از درون ‌تهدید می‌کند.
کد خبر: ۴۴۴۷۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱ 26 October 2014
راهبرد جدید داعش برای ضربه زدن به منافع کشورهای غربییکی از موضوعاتی که از آغاز شکل‌گیری و سپس پیشروی گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه مطرح شده، این است که تهدیدات این گروه تنها به منطقه محدود نمانده و خود کشورهای غربی را نیز هدف قرار خواهد داد. هم‌اکنون برخی تحلیل‌ها حکایت از آن دارد که داعش با ‌شیوه‌هایی خاص، کشورهای غربی را از درون ‌تهدید می‌کند.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری «ریانووستی» در تحلیلی به بررسی تهدیدات داعش علیه کشورهای غربی پرداخته و می‌نویسد، این گروه شیوه خاص ارزان و کارآمدی ‌برای گسترش اقدامات تروریستی در کشورهای توسعه‌یافته غربی یافته که شامل یافتن «گرگ‌های تنها» (افراد دارای تمایلات افراط گرایانه، اما تنها و سازمان نیافته) و استفاده از آن‌ها برای انجام اقدامات تروریستی در کشورهایی چون کانادا، فرانسه، آمریکا و استرالیاست.

داعش در راستای پیشبرد ادعای خود مبنی بر تشکیل یک خلافت اسلامی جهانی، کشتن افرادی که آن‌ها را «کافر» می‌خواند، در دستور کار خود آورده است. این کفار، شامل شهروندان کشورهایی هستند که به ائتلاف بین المللی ضد داعش پیوسته‌اند.

العدنانی‌ از رهبران داعش مدتی پیش در این زمینه گفته بود: «اگر شما می‌توانید یک آمریکایی، اروپایی، استرالیایی یا کانادایی کافر و یا هر کافر دیگری از کشورهایی که دست به جنگ زده‌اند را بکشید، از جمله کشورهایی که علیه «دولت اسلامی» وارد ائتلاف شده‌اند، پس به خدا توکل کنید و به هر شکل و شیوه‌ای که ممکن است او را بکشید».

وی می‌افزاید: «منتظر توصیه یا فتوای‌ کسی نباشید. کافر را چه غیرنظامی باشد و چه نظامی بکشید، زیرا هر دو‌ آن‌ها یکسانند؛ هر دو کافر هستند».

حامیان افراط گرایی به سرعت به این گونه درخواست‌های داعش پاسخ مثبت داده و اکنون این گروه افرادی را در کشورهای مختلف دارد که آماده کشتن هستند.‌‌ همان گونه که در رخدادهای اتاوا و مونترآل دیده شد، تاکتیک جدید داعش کارساز افتاده است.

در این میان، بسیاری از مردم در آمریکا و دیگر کشورهای غربی به این نتیجه رسیده‌اند که برای محافظت از امنیتشان باید خود را مسلح‌ کنند.

اکنون ما شاهد افزایش نگرانی عمومی در این کشور‌ها هستیم که از فعالیت‌های داعش در ماه‌های اخیر ناشی می‌شود. حمله اخیر یک مردم مسلح به پارلمان کانادا در اتاوا، حوادث اخیر رخ داده در مونترآل و همچنین گزارش مقامات استرالیایی مبنی بر کشف یک شبکه تروریستی، از جمله جدید‌ترین موارد در این زمینه است.

جذب نیرو در کشورهای توسعه یافته، نیازمند تلاش چندانی از سوی تروریست‌ها نیست. آن‌ها از طریق فیلم‌های ویدئویی، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی با مخاطبان مدنظر خود ارتباط برقرار می‌کنند. زمینه مساعد فردی در میان برخی اشخاص، در کنار نوع ادبیات به کار گرفته شده از سوی داعش و همچنین نارضایتی گروهی از مردم از دولت‌های خود، سبب افزایش افراط گرایی شده و آن‌ها را به انجام اقدامات فردی علیه هموطنان و همشهریان خود سوق می‌دهد. به این ترتیب است که پدیده جدید «تروریسم انفرادی» شکل می‌گیرد.

اکنون‌ داعش برای پیشبرد اهداف خود به افراط‌گرایان محلی و حامیان خود در جوامع غربی روی آورده است. این افراد آمادگی دارند برای حمایت از برنامه‌های خود جهت مشکل آفرینی برای کشورهای «کافر»، به حملاتی در این کشور‌ها دست بزنند. بیشتر افراط‌گرایان که به این شکل به عضویت داعش درمی‌آیند، به شیوه پراکنده فعالیت می‌کنند و آموزش‌های مرسوم داعش و دیگر گروه‌های افراط‌گرا را نیز نگذرانده‌اند؛ هرچند این افراد غالباً اقدام به انجام حملات یا کشتن افراد مهم نمی‌کنند، ‌اقدامات خشونت‌بار آن‌ها در راستای کشاندن تروریسم به کشورهای توسعه یافته مؤثر است.

به موازات توسعه عملیات نیروهای ائتلاف ضد داعش در عراق و سوریه، تروریست‌ها فعالیت خود را در رسانه‌های اجتماعی افزایش می‌دهند و مخاطب خود را نیز مسلمانان ساکن غرب قرار داده‌اند؛ اما پیام آن‌ها به این مخاطبان تغییر کرده است: پیشتر‌ آن‌ها با پیام «بیایید و به جنگ بپیوندید» با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کردند، ولی اکنون ‌آن‌ها می‌گویند: «به ما حمله شده اما شما بی‌تفاوت نشسته‌اید»؛ به عبارت دیگر، آن‌ها تلاش دارند در هواداران خود نوعی احساس شرم به وجود آورده و آن‌ها را به انجام اقداماتی در کشورهای محل سکونت خود وادارند.

اسکات استوارت، تحلیلگر مؤسسه «استراتفور» در تحلیلی در این زمینه می‌گوید: «آن‌ها (تروریست‌های داعش) توانایی توسعه عملیات خود در سطح فراملی را ندارند. این گونه حملات آن‌ها را قادر می‌سازد به انتقام‌گیری از غرب مبادرت ورزند». به هر حال، این گونه اقدامات از راهبرد جدیدی حکایت دارد که داعش در مقابل کشورهای غربی در پیش گرفته و تلاش دارد از این طریق، علیه منافع آن‌ها اقدام کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۱۳
تا بحال به نیمه خالی لیوان در باره اقدامات اخیر داعش فکر کرده اید ؟ سئوال؟ چرا قبل از شکل گیری ائتلاف ضد داعش چند تا آدم غربی سر بریده میشوند آنهم با کیفیت عالی و پشت صحنه عالی ، سئوال 2 ؟چرا بعد از شکل گیری ائتلاف ضد داعش دیگر آن سر بریدنها تکرار نمیشود ، جواب - مگر نه اینست که دست سازمانهای جاسوسی در کار است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
دستور کشتن خبرنگاران توسط داعش، بوسیله خود غربی ها داده شد، آن هم جهت شروع حمله به عراق وسوریه، انگلیس یک مارمولکی که بیا و ببین.
ظالمی به ظالمی مسلط میشود. وخداوند قهار وحکیم مکرشان رابه خودشان برمیگرداند.
سلام
مگر فرق غرب و عرب تنها در یک نقطه نیست؟
بنگر چگونه از نقطه ای ساخته اند تروریست!
طرح غربی ترورسیتی داعش دامنگیر خودشون شده
این که به نفع کشورهای غربیه!!!!! چون آین تروریستها دیگه به کشورهای غربی بر نمی گردند. و این رفع کننده نگرانیهای غرب مبنی بر بازگشت این تروریستها به کشورشان است.
لعنت بر آل سعود که سقوتشان نزدیک است
پاسخ ها
باسواد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
سقوط با {ط }نوشته میشه نه{ت}
بهترین فرصت برای ایران و تاثیر گذاری در منطقه و صحنه بین المللی و همچنین بهره برداری برای اینده مذاکرات است.
غربی ها یک غلطی کرده اند که حالا مانده اند که چه کنند.
داعش از تار عنكبوت سست تر است .....
تازه می فهمیم حضرت علی علیه السلام از دست این خوارج ها چه کشید و چقدر مظلوم بود.تاریخ در حال تکرار شدنه ولی حیف که خیلی ها نمی فهمند.
اگه ی کشوری مثل اسرائیل پیدا بشه داعش رو ب رسمیت بشناسه برای دنیا خیلی خطرناکه سریع تر باید داعش از بین بره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل