بازدید 69339

خودکشی دسته‌جمعی ایرانی‌ها!

وزیر بهداشت چهارشنبه گذشته 23 مهرماه در همایش روز جهانی غذا آمار تکان دهنده‌ای از مصرف سالانه مواد غذایی در ایران داد. «سید حسن قاضی زاده هاشمی» در این همایش گفت: «سرانه مصرف روغن هر ایرانی سالانه 3 کیلوگرم افزایش پیدا می کند.» اما این، تنها آمار وحشتناک از مصرف غیر استاندارد مواد غذایی توسط ایرانی‌ها نیست.
کد خبر: ۴۴۴۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶ 26 October 2014
وزیر بهداشت چهارشنبه گذشته 23 مهرماه در همایش روز جهانی غذا آمار تکان دهنده‌ای از مصرف سالانه مواد غذایی در ایران داد. «سید حسن قاضی زاده هاشمی» در این همایش گفت: «سرانه مصرف روغن هر ایرانی سالانه 3 کیلوگرم افزایش پیدا می کند.» اما این، تنها آمار وحشتناک از مصرف غیر استاندارد مواد غذایی توسط ایرانی‌ها نیست.

به گزارش مجله مهر هشدار وزیر بهداشت درباره افزایش 3 کیلوگرمی سرانه مصرف روغن در ایران، تنها آمار عجیب و غریب درباره سرانه مصرف مواد غذایی در ایران نیست. سرانه مصرف، یعنی مصرف سالانه هر نوع كالا ، خدمت ، فرصت و موقعيتي براي رسيدن به هدف خاص توسط  یک نفر در یک سال. ایرانی ها سرانه مصرف مواد غذایی عجیب و غریبی دارند. آنها هیچ اصراری ندارند که مطابق میانگین آمارهای جهانی و استاندارهای لازم حرکت کنند. سرانه مصرف مواد غذایی در ایران در برخی اجناس نگران کننده و حتی بحرانی است. این موضوع بهانه مناسبی است برای سر زدن به آمار و ارقام منتشر شده از سرانه مصرف مواد غذایی در ایران تا بفهمیم اوضاع از چه قرار است؟

نان و برنج؛ امان از دور ریزها

این دو قوت غالب، خوراک مردم هستند که هر سال عید فطر باید زکات فطره نیز بر همین اساس پرداخت شود. میزان مصرف نان در ایران رقم خیره کننده ای دارد. سرانه مصرف نان هر ایرانی در سال در حالی 160 کیلوگرم است که این آمار در جهان تنها 25 کیلوگرم است. در واقع ایرانی ها 6 برابر آمار جهانی نان می خورند و از این لحاظ در صدرجهان قرار دارند.

البته دورریز نان در کشور ما در وضعیت نامطلوبی قرار دارد و همه این 160 کیلوگرم مصرف نمی شود. سرانه مصرف برنج در کشورما 40 کیلوگرم اعلام شده  و این درحالی است که در سه‌دهه گذشته، این میزان 15 تا 20 کیلوگرم بوده است. اما این مقدار نسبت به میانگین جهانی 25 کیلوگرم هم پایین تر است.

جالب است بدانید پرمصرف‌ترین کشور جهان در برنج، تایلند است که سرانه مصرف برنج در این کشور 140 کیلوگرم است. این در حالی است که این آمار در کشور ترکیه فقط 8 کیلوگرم است.

گوشت؛ دو تا قبل از صد!

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی (فائو) در دسامبر  2012 سرانه مصرف گوشت ( قرمز و سفید) در جهان را 41 کیلوگرم اعلام کرد. این در حالی است که ایرانی ها سالانه حدود 36 کیلوگرم گوشت مصرف می کنند. این میزان از آمار جهانی کمتر و از میانگین آسیا بالاتر است. همچنین ایران از لحاظ مصرف گوشت بین 196 کشور جهان در رتبه 98 قرار دارد.

ایرانی‌ها به طور جداگانه در یک سال 13 کیلوگرم گوشت قرمز و 24 کیلوگرم گوشت مرغ مصرف می‌کنند. مردم آمریکا بزرگترین مصرف‌کنندگان گوشت درجهان هستند. آنها سالانه 120 کیلوگرم گوشت می‌خورند. جالب این‌که  مردم کشور کوچک کویت نیز با 119 کیلوگرم در جایگاه دوم «گوشتخوار ترین» مردم دنیا قرار دارند.

روغن، نمک، شکر؛ خودکشی دست جمعی ایرانی ها

ایرانی‌ها در مصرف این سه قلم موادغذایی که مصرف زیادشان مضر است رکوردهای ویژه‌ای دارند. سرانه مصرف شکر ایرانی‌ها بین 21 تا 24 کیلوگرم است. در حالی‌که میانگین جهانی آن، فقط 5 کیلو گرم است. این، یعنی ایرانی ها 5 برابر مردم جهان از شکر استفاده می‌کنند.ایرانی ها علاوه بر شکر، در نمک هم زیاده روی می‌کنند. سازمان جهانی بهداشت، میانگین مصرف نمک را برای هر فرد در جهان، 10 گرم عنوان کرده و این میزان را دو برابر میزان توصیه شده این سازمان دانسته است. اما ایرانی دو تا سه برابر بیشتر نمک مصرف می کنند.

در مورد مصرف روغن نیز ایران آمار خیره کننده‌ای دارد. طبق گفته «رسول دیناروند» معاون غذا و دارو وزرات بهداشت، سرانه مصرف روغن در کشور 21 کیلوگرم است.این در حالی است که وزیر بهداشت روز چهارشنبه 23 مهرماه از اضافه شدن سالانه 3 کیلوگرم روغن به سرانه مصرف ایرانی ها خبر داده است. چیزی شبیه فاجعه.

تخم مرغ؛ چند پله پایین تر از جهان

درباره سرانه مصرف تخم مرغ مدیر کل جهادکشاورزی استان قم، به عنوان یکی از استان‌های اصلی تولید کننده تخم مرغ در کشور اعلام کرده سرانه مصرف تخم مرغ در ایران 190 عدد است. این در حالی است که میانگین جهانی، 250 عدد تخم مرغ است و ایرانی‌ها سالانه 60 تخم‌مرغ کمتر از میانگین جهانی می‌خورند. هرچند رقم‌های دیگری هم در این باره اعلام شده و به‌عنوان مثال، سال گذشته معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفتگو باخبرگزاری فارس گفت: «سرانه مصرف تخم مرغ کشور 160 و در جهان 300 عدد است.»

طبق آمارهای منتشر شده از سوی سایت « helgilibrary» مصرف تخم مرغ در ایران در حال کاهش است و از 7/7 کیلوگرم در سال 2008 به 5/5 کیلوگرم در سال 2011 رسیده است. کشور ژاپن نیز با مصرف 18 کیلوگرم در سال رکورددار است. همچنین میانگین جهانی نیز 8.9 کیلوگرم تخم مرغ در سال است.

روغن زیتون؛ غفلت از یک داروی طبیعی

ایرانی‌ها در حالی رکورددار مصرف روغن‌های مضر هستند که از مصرف روغن زیتون غافل شده‌اند. سرانه مصرف روغن زیتون، این داروی طبیعی در کشور فقط 220 گرم است. این در حالی است که در برخی کشورهای جهان سرانه مصرف این کالا به 27 کیلوگرم نیز می‌رسد. کشور سوریه بالا‌ترین آمار مصرف روغن زیتون را با ۲۷ کیلوگرم در سال به خود اختصاص داده است که به دلیل مصرف بالای این ماده طبیعی با کمترین مشکل بیماری‌های قلبی و عروقی مواجه است.

همچنین سرانه مصرف روغن زیتون در کشور یونان ۲۴ کیلوگرم، اسپانیا ۱۴ کیلوگرم و ایتالیا ۱۲ کیلوگرم است. به گفته «احمد بلند نظر» عضو شورای ملی زیتون، روغن زیتون در ایران ناشناخته مانده. اما در جامعه ایرانی از کنسرو میوه زیتون بیش از روغن زیتون استفاده می‌کنند که این موضوع به فرهنگ پایین مصرف در کشور بر می‌گردد.

نوشابه؛  یک سم همیشگی کنار غذا

ایرانی‌ها در نوشیدن مضرترین نوشیدنی جهان نیز با اقتدار در صدر ایستاده اند. مصرف سرانه نوشابه در کشور ما 42 لیتر است. در حالی که مردم جهان به زور 10 لیتر نوشابه در سال می خورند. اگرچه این آمار فقط مخصوص نوشابه‌های غیر الکی و گازدار است. اما باز هم مصرف نوشابه در ایران بسیار بالاست.

کمبود کلسیم در کشور ما بسیار جدی است و نوشابه مانع جذب کلسیم مواد غذایی می‌شود. ایرانی ها سالانه حدود 3 میلیارد تومان برای نوشابه پول خرج می‌کنند. در حالی که یک قاشق روغن زیتون هم نمی خورند.

شیر؛ پالم و دوستان

سرانه مصرف شیر در ایران 70 کیلوگرم اعلام شده است. اما طبق آمار جهانی متوسط مصرف شیر در جهان 190 کیلوگرم و در کشورهای اروپایی بین 300 تا 450 کیلوگرم اعلام شده است. این آمار در کشورهای توسعه یافته جهان به 500 کیلوگرم هم می‌رسد. البته مصرف شیر در استان های چهارمحال بختیاری، آذربایجان غربی و شرقی از متوسط کشور بیشتر است. اما در کشور فرانسه که متعادل ترین رژیم غذایی در ارتباط با بیماریهای قلبی و طول عمر را داراست سرانه مصرف شیر 400 کیلوگرم است.

مصرف شیر در کشور با اخباری نظیر وجود روغن پالم، سفید کننده‌ها و دیگر مواد غیرمجاز همواره با چالش روبرو بوده است. اما با این حال مردم ترجیح می‌دهند به جای خوردن شیر از فرآورده‌های آن مانند بستنی، شیرکاکائو استفاده کنند که البته خاصیت ماده اولیه را ندارد.

با دقت در آمار مصرف مواد غذایی کشور و میانگین های جهانی به روشنی پیداست که ما در وضعیت غذایی درستی قرار نداریم. حتی می توانیم عنوان بدغذا ترین کشور جهان را از آن خود کنیم. آمارها از وضعیت غذایی کشور و رغبت مردم به مواد غذایی کم ارزش و حذف مواد غذایی مفید در برنامه غذایی به گونه ای است که انگار ایرانی‌ها در آستانه یک خودکشی دسته جمعی قرار دارند.

آیا حواس‌مان به الگوی مصرف خانوار هست؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵۳
انتشار یافته: ۴۳
سبزیجات آلوده، سموم کشاورزی و پارازیت رو هم به مقاله اضافه کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
بی صداقتی، ناراستی و بداخلاقی روزافزون ما ایرانی ها، علیرغم مسلمانی اکثریت مان را هم به همه موارد دیگر اضافه کنید. این که میخواهیم یک شبه پولدار شویم و در این راه از هیچ کاری هم دریغ نمی کنیم!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
و همچنین مواد نگهدارنده که در بسیاری از مواد غذایی وجود داره و سرطان زا هم هست
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
قلیون، سیگار و مواد مخدر رو هم نیز هم.
یک لیتر شیر 2500 تومنه تازه از نوع پالم دار. ولی 1.5 لیتر نوشابه 2100 تومنه. حالا چاره کار چیه؟ نوشابه رو گرون کنن یا شیر رو ارزون کنن؟
در ضمن یادمون باشه کنار هر غذا باید نوشیدنی باشه وقتی فقط دوغ و نوشابه هست و قیمت دوغ بی مزه ایرانی از نوشابه گرونتره و تقریبا هم قیمت ماده اصلیش (همون شیر خودمون) هست و نوشیدنی دیگری هم تو بازار نیست معلومه که مصرف نوشابه زیادتر میشه.
مصرف بیش از حد روغن و برنج و نان هم باید در فرهنگ سازی 20-30 سال گذشته دانست (همون کوپونهای معروف مواد غذایی) و الان دیگه کاریش نمیشه کرد تا نسل بعدی
پاسخ ها
حمید ت.
| United States |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
دوغ بی مزه ایرانی؟
دوغ خوب نخوردی عزیز....دوغ بهبهان نخوردی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
شما كه از اميريكايي دوغ بهبهان مصرف ميكني برادر؟

بگو يه شعبه هم تهران بزنه لطفاُ
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
اتفاقا کنار غذا نباید نوشیدنی باشه . از یک ساعت قبل از غذا تا دو ساعت بعد از اون
غفلت جالبه ؟ایا قیمت یک لیتر روغن زیتون را می دانید چقدر است؟ایا علت مصرف بالای نان در کشور را می دانید؟سرانه پایین مصرف شیر به خاطر حذف سوسید را چطور؟
همه اینها در علم تغذیه دلیل و توضیح دارد. وقتی وضع اقتصادی بد و بدتر می شود اقلامی مانند شیر، گوشت و میوه و سبزی از سفره حذف می شوند و اقلامی که تنها سیری شکمی دارند مانند نان و ماکارونی و ... جایگزین می شوند. نقش سیستم کوپنی را نیز در تغییر ذائقه و برنامه غذایی نمی توان نادیده انگاشت.
وزیر بهداشت که باید اینها را بهتر بدانند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
وزیر ماشاءالله وضعشون خوبه.
ما در مصرف چیپس پفک و فست فودها هم رکورد دار جهانیم مصرف ماهی و میوه هم بواسطه گرانی شدیدا پایین است بالاترین آمار بیماریهای قلب و عروق و پوکی استخوان را هم داریم
پاسخ ها
سید علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
حقیقتا این بار از کامنت زیبایت لذت بردم
ببخشید که هر چه مواد غذایی سالمی که موجود هست(مثل روغن زیتون) قیمتش از جون آدمیزاد هم بیشتره مجبوریم بجای غذای سالم مواد مضر بخوریم
باید بپرسین چه چیزی باعث شده اینطوری بشیم....به نظرم گرانی مواد غذایی خوب
یعنی روغن و شکر از پراید و اسید و بنزین آلوده و آب و ... خطرناک تره؟
واقعیت اینه که در این مورد کمترین قصور را خود ملت دارند.
نه تنها هیچ فرهنگ سازی و سرمایه گذاری در بهبود فرهنگ تغذیه مردم نمی شود بلکه با بازگذاشتن دست سودجویان برای استفاده از مواد اولیه مضر و سرطان زا بیشترین لطمه را به ملت می زنند
در این جا می شه گفت تقصیر با سیاستگذاران است.
آیا حواس‌مان به الگوی مصرف خانوار هست؟
نخیر نیست. با این گرانی ها و هزینه های بالا پولی نمیمونه که بخوای این چیزایی که آقای دکتر امر فرمودند بخوریم.
حالا من یه سوال دارم از آقای وزیر بهداشت:
آیا واقعا شما خبر ندارید چرا مصرف نون و برنج در کشور ما انقدر بالاست.؟؟؟؟؟؟
آقای وزیر استامنیفون 500 تومانی اسفند گذشته شده 750 تومان ..
چرا هیچ وقت اینو بررسی نمیکنید که مردم آنقدر واسه همین دو لقمه نون مشغله دارن که اصلا نمی دونن چی دارن میخورن. چرا نمگید همین مواد غذای به اصلاح با ارزش ومفید هم اصلا کیفیت نداره.
این مسئله فقط فرهنگی نیست. وقتی قیمت لبنیات و گوشت بالاست مردم برای پر کردن شکمشون میرن سمت چیزای به قول شما کم ارزش. البته زیاده روی در مصرف اغلامی مثل روغن و شکر رو نمیشه در این زمینه گنجوند و باید مردم به فکر سلامتی خودشون باشن.
همه این آمار نشان از فقر غذائی ایرانی ها دارد.این که 160 کیلو به جای 20 کیلو نان مصرف می شود و حدود 1/20 آمریکائی ها گوشت مصرف می کنیم از روی خوشی و دلزدگی نسیت بلکه از روی کمی درآمد ها و فقر سرانه درآمد جمعیت کشور است و کیست که به فکر رشد و نمو و سلامتی مردم باشد
آخر انصاف داشه باشید
چه کسی میتواند از چلو خورشت قیمه بادمجان اعلاء با نوشابه و سالاد شیرازی بگذرد ای دوستان. واقعا" باید جان را فدای برنج و خورشت کرد و خورد و خورد و خورد تا جان داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
مخلصیم !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
با نوشابه مخالفم. ولی کی گفته پلو خورش بده و شما باید حذفش کنی؟ اتفاقا خورش های ایرانی از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. ولی مشکل جاییست که شما از روغن با ترانس بالا که در بازار موجوده استفاده میکنی و یا برنج آلوده
والله ما که حقوقمون به نون خالی و سیب زمینی بیشتر نمیرسه ... گوشت و برنج و روغن زیتون ؟! ... دل خجسته ای دارید ها !
با تبلیغ مواد غیراستاندارد در صداو سیما بیشترازاین انتظار نمی رود!!!
درست است عامل قیمت در رژیم غذایی موثر است اما اینجا سخن از این است که چرا تغذیه سالم نداریم مثلا" چرا بجای نوشابه از آب که در کشور ما بسیار ارزان است استفاده نمی کنیم چرا از فست فود یا روغن یا شکر یا نمک زیاد استفاده می کنیم انها که به درآمد پایین بستگی ندارد باید پیرامون این موضوعات کار تبلیغی وفرهنگی نمود ونسبت به افزایش آگاهی مردم تلاش کرد
خب مصرف نون بالاست تا شاید خیلیها بتونن باهاش سیر شن. اونوقت شما حرف روغن زیتون میزنی؟
تو را بخدا دست رو دل ما نذارید ماها سالهاست که مردیم و خودمون خبر نداریم حالا هی داغمون رو تازه کنید!!!1 هرچی که منفی هست ما رتبه اولیم و هرچی که خوبه و مفیده ما از آخر اولیم!!!
وقتی پول نداری پروتئین بخوری مجبوری قند و چربی بخوری دیگه .
يك شيشه 350سي سي روغن زيتون ميشود17500تومن
يك ليتر روغن كنجد22000تومن
خيلي گرونه
منم معلم با حقوق 890هزار تومن

چون دلم نميخواد مثل بابام جراحي قلب كنم
بالاجبار از اين روغنها ميخرم

وچون گرونه خيلي كم تو غذا ميريزم
وهر ماه باصرفه جويي اين 2تا روغنو ميخرم
ولي ديگه ميوه وشير را زورم نميرسه بخرم
اگر به سلامتي ما اهميت ميدهيد شما را بخدا حقوقها را زياد كنيد
با سلام خدمت دوستان عزیز
عزیزانی که از قیمت بالای مواد غذایی می گویند حق دارند ولی نمی توان از نقش تبلیغات محصولات غذایی هم به راحتی گذشت .
موضوع دیگر به مادران خانواده برمی گردد که متاسفانه بدلیل اشتغال و یا مسائل دیگر وقت کافی برای تهیه غذای سالم نمی گذارند .
با توجه توجه به اینکه فست فود ها قیمت بالایی دارند ولی مصرف آنها در کشور بالاست و این موضوع به مادران بر می گردد.
باید آگاهی مردم را افزایش داد
آقای دکتر جیب خودشو با جیب مردم قیاس نکنه.یه شیشه پانصد گرمی روغن زیتون که کیفیت هم نداره چهارده پونزده تومن قیمتشه مردم از کجا بیارن.
دوستان 6سال عمر تر(بخور بخور) بهتراز 80سال عمر خشم(نخور نخور)است
این نظر آخری منظور دکتر بود آفرین ، با توجه به گرانی ها ، صحبت اینکه فرهنگ غذایی و عادات غذایی بدی داریم ، نمیشه با چاییتون هیچی نخورید مثلا قند و شکر نخورید از طعم خود چای لذت ببرید ، نمیشه حالا با صبحونه کره نخورید ؟ بجای چلو خورش قیمه خوشمزه اگه کلم و هویچ و سیب زمینی رو بخار پز کنید با یه تکه مثلا مرغ یا گوشت گریل شده می میریم ؟!؟!
خوراکیها وموادغذایی اگر مضر هستند خوشمزه هستند وانسان ازخوردن آنها لذت میبره. ولی پارازیت نه لذتی داره ونه خوشمزه است
تابناک دستتون درد نکنه به خاطر مطالب خواندنی تان ولی کاش تیتر را جذاب تر میزاشتین تا این مطلب را همه ی خواننده هاتون میخوندند
تابناک دستتون درد نکنه به خاطر مطالب خواندنی تان ولی کاش تیتر را جذاب تر میزاشتین تا این مطلب را همه ی خواننده هاتون میخوندند
در كشوري كه حداقل حقوق كارگري يك پنجم حداقل خط فقر مي باشد اين آمار تعجبي ندارد
با حقوق ماهانه هفتصد هزار تومان چگونه مي شود 20 كيلو گوشت در ماه گرفت كه براي يك خانواده 4 نفره مي شود سرانه سالانه 60 كيلوگرم كه نصف سرانه مصرف آمريكاست.
البته هزينه هاي ديگر زندگي هم از باد هوا تامين خواهد شد.
میترسم از امروز شروع کنم به روغن زیتون خوردن بعد از چند ماه اعلام بشه این روغن زیتون که تو بازار هست روغن موتوره که طعم دهنده زیتون توش ریخته اند . بعید نیست که . هست . شما بگید
زمانی که حقوقها به اندازه ای نیست که میوه و گوشت بخرند مجبورند با نشاسته که ارزانتر است شکمشان را سیر کنند.
شما حقوقها و قیمت همه مواد غذایی را جهانی کنید قطعا" بهتر از استانداردهای جهانی عمل خواهیم کرد.
من غذای شور می خوردم فکر کردم دارم به سلامتی خودم ضرر می زنم مصرف نمکم خیلی کم کردم باید طوری مواد غذایی مصرف کنیم که سبب به وجود آمدن بیماری نشود چون خرجی دیگر تراشیده می شودآلان مصرف نوشابه ، روغن و شیرینی را باید خیلی کم کرد تا تضمین سلامتی باشدچون نمی توان به سالم بودنشان اطمینان کرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل