بازدید 16039
۲

جزئیات باز شدن آب زاینده رود

رییس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان با اشاره به بازگشایی دو مرحله‌ای زنده رود در آبان ماه امسال گفت: باز بودن دایمی آب تا خرداد ماه سال 1394به دلیل محدودیت منایع آبی پشت سد امکان‌پذیر نیست و فقط در صورت بارش‌های زیاد و جاری شدن آب در بستر آبراه‌های زیر سد زاینده رود می‌توان به این موضوع امیدوار شد.
کد خبر: ۴۴۴۷۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴ 26 October 2014
رییس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان با اشاره به بازگشایی دو مرحله‌ای زنده رود در آبان ماه امسال گفت: باز بودن دایمی آب تا خرداد ماه سال 1394به دلیل محدودیت منایع آبی پشت سد امکان‌پذیر نیست و فقط در صورت بارش‌های زیاد و جاری شدن آب در بستر آبراه‌های زیر سد زاینده رود می‌توان به این موضوع امیدوار شد.

حسین محمدرضایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جزئیات باز شدن آب زنده رود در چند روز آینده اظهار کرد: وزیر نیرو در سفر ویژه خود در فروردین ماه امسال به اصفهان برای حل این موضوع موافقت خود را برای اعطای 400 میلیون مترمکعب آب برای کشت پاییزه شرق اصفهان اعلام کرد.

رییس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان با بیان اینکه رهاسازی آب رودخانه در دو مرحله انجام می‌شود، افزود: در مرحله اول باز شدن آب یعنی از 10 آبان ماه به مدت 30 روز، حدود 150 میلیون مترمکعب آب برای کاشت غله در شرق در نظر گرفته شده است که طبق محاسبات با پرتی مسیر خشک رودخانه و ... حدود 90 میلیون مترمکعب آن به کشاورزان شرق اصفهان خواهد رسید.

محمدرضایی ادامه داد: مرحله دوم باز شدن رودخانه برای مزارع شرق اصفهان در اواسط اسفند ماه امسال تا اواسط خرداد ماه سال 94 است که حدود 250 میلیون مترمکعب برای ادامه آبیاری‌ها و داشت محصول در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: البته با این مقدار آب فقط حدود 40 درصد اراضی زراعی شرق اصفهان زیر کشت می‌رود، ولی در هر صورت اگر این سطح کشت ثمر برسد تا حدی نجات بخش معیشت زارعان و محیط زیست منطقه و هم‌چنین مسیر رودخانه زاینده رود است.

محمدرضایی در خصوص اینکه چرا 180 میلیون مترمکعب حق آبه مرحله آبان ماه به 150 میلیون مترمکعب کاهش یافت، خاطر نشان کرد: این پیشنهاد نظام صنفی کشاورزی به آب منطقه‌ای بود، چرا که بر اساس محاسبات پی بردیم که 220 میلیون متر مکعب آب باقی مانده برای مرحله دوم یا فصل بهار دچار کسری آب خواهیم شد، بنابراین 30 میلیون مترمکعب از آبی که در آبان رها می‌شود، کاسته شده و به آب مرحله دوم اضافه کردیم.

وی یادآور شد: البته طبق همان توافقات ابتدای سال حدود 200 میلون مترمکعب آب برای حفظ باغات شهرستان‌های حوضه غربی زاینده رود در بهار و تابستان رهاسازی شد که کشاورزان آن نواحی تا حدودی توانستند از آن استفاده کنند و بنابراین آنها نباید چیزی از آب در نظرگرفته شده برای شرق اصفهان برداشت کنند.

وی در انتقاد از سخنان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان درباره باز بودن دایمی آب از آبان تا خرداد ماه سال آینده به شرط بارندگی مناسب در زمستان، اظهار کرد: این امر تا حد زیادی محال است، چرا که ذخایر آب پشت سد زایند رود به حد کافی نیست و فقط در صورتی که بارندگی‌های زیادی صورت پذیرد آب باران از دره‌ها، زمین‌ها و با اضافه شدن آبراه‌های در زیر دست سد زاینده رود به رودخانه، می‌توان این حرف را پذیرفت.

این عضو کمیته آب، کشاورزی و محیط زیست ذیل مجمع نمایندگان مجلس استان، خاطر نشان کرد: متاسفانه این 400 میلیون متر مکعب آب از خروجی سد زاینده رود محاسبه شده و برداشت آب در طول مسیر زاینده رود و توسط پمپ‌ها به صورت مستقیم و یا توسط چاه‌های متعدد حریمی در مسیر رودخانه و هم‌چنین برداشت برای فضای سبز شهرها در مسیر زاینده رود و محیط زیست رودخانه به حساب کشاورزان گذاشته و از آب اختصاص داده به آنها کسر می شود که این امر عادلانه نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲
ای كاش یك كار گروه برای بررسی ویژه چاه های غیر مجاز در منازل و باغات اصفهان تشكیل میشد. واقعا این نوع برداشت ها به محیط زیست و اكونومی حوزه آبریز اصفهان ضربه زده است
باز هم دست مسئولین درد نکند از قدیم گفتند کاچی بهتر از هیجیه. انشاءالله با درایت مسئولین و برنامه ریزی صحیح زنده رود از رودخانه فصلی بودن خارج شود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار