بازدید 3542
به نقل از «تله‌سور» :

حبس ابد;مجازات جنایت در دوران دیکتاتوری آرژانتین

15 نفر از نظامیان آرژانتینی به علت ارتکاب به قتل و شکنجه 135 نفر طی آخرین دوره دیکتاتوری این کشور به حبس ابد محکوم شدند.
کد خبر: ۴۴۴۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱ 25 October 2014
15 نفر از نظامیان آرژانتینی به علت ارتکاب به قتل و شکنجه 135 نفر طی آخرین دوره دیکتاتوری این کشور به حبس ابد محکوم شدند.

به گزارش فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، طبق گزارش دادستانی کلی آرژانتین، سیستم قضایی این کشور 15 نظامی بازنشسته و غیرنظامی را از مجموع 21 فرد متهم به نقض حقوق بشر در مراکز مخفیانه شکنجه طی آخرین رژیم دیکتاتوری این کشور (بین سال‌های 1973 تا 1983) به حبس ابد محکوم کرد.

«کارلوس رادنسکی»، «پابلو بگا» و «پابلو خانتوس» قضات پرونده مذکور محکومیت‌های مختلفی برای 21 تن از نظامیان و غیرنظامیان متهم به قتل، شکنجه و زندانی کردن 135 تن از مردم طی آخرین دوره دیکتاتوری مدنی نظامی در نظر گرفتند؛ 15 نفر از آنان به حبس ابد و بقیه به حداقل 10 سال زندان محکوم شدند.

طی دادگاه، اقدام نقض حقوق بشر که در مرکز مخفیانه‌ای موسوم به «لا کاچا» واقع در حومه شهر «لا پلاتا» رخ داده بود مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت.

جلسه دادگاه با حضور بستگان قربانیان برگزار شد که از بین آن‌ها می‌توان به «استلا دکارلوتو»  - رهبر مادربزرگ‌های پلازا دِمایو (میدان مایو) که دخترش را به قتل رساندند – اشاره کرد که رای صادره دادگاه را مورد تشویق قرار داد.

«میگل اِچه‌کولتز» رئیس پلیس سابق استان «بوینس آیرس» پایتخت آرژانتین نیز در بین متهمین حاضر بود؛ وی برای دومین بار به حبس ابد محکوم شد.

از میان متهمین به حبس ابد، اکثرا نظامیان بازنشسته هستند اما غیرنظامیانی که در زندان مشغول به کار بودند نیز در بین آن‌ها به چشم می‌خوردند.

علاوه بر این، یکی از نظامیان نیروی دریایی و 3 غیرنظامی دیگر به 12 تا 13 سال زندان محکوم شدند؛ دستگاه قضایی آرژانتین به نیروهای مسلح نیز دستور داد نظامیان محکوم شده را از فهرست نظامیان حذف کنند.

سقوط دیکتاتوری‌های آرژانتین

در اوایل ماه اکتبر سال جاری (مهر 93) «رینالد بیگنان» آخرین دیکتاتور نظامی آرژانتینی به علت ارتکاب به جنایات ضد بشری علاوه بر 3 بار حبس ابد که توسط دادگاه‌های قبلی به وی ابلاغ شده بود به 23 سال زندان نیز محکوم شد.

حکم جدید وی به علت نقش داشتن در آدم‌ربایی، شکنجه و اعدام 58 کارگر طی دیکتاتوری نظامی در سال‌های 1976 تا 1983 صادر شده است.

«خورخه رافائل بیدلا» دیکتاتور سابق برزیل که بین سال‌ها 1976 تا 1981 ریاست جمهوری این کشور را بر عهده داشت نیز به علت ارتکاب به جنایات ضد بشری در قتل 30 هزار مخالف نظام به حبس ابد محکوم شده بود، اما در 16 مه سال جاری (26 اردیبهشت 93) در «بوینس آیرس» جان خود را از دست داد.

به گزارش فارس، آخرین دوره دیکتاتوری آرژانتین موسوم به «فرآیند سازمان‌دهی مجدد ملی» توسط شاخه‌ای نظامی به رهبری فرماندهان نیروهای مسلح از کودتای 24 مارس سال 1976 (4 فروردین 1355) آغاز به کار کرد که دولت قانونی «ماریا استلا مارتینز دپرون» را برانداخت و تا 10 دسامبر سال 1983 (19 آذر 1362) ادامه یافت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار