بازدید 19097
در بررسی نامه‌نگاری قاضی‌القضات به رهبر انقلاب مشخص شد؛

اسیدپاشی جرمی هم‌سطح با قاچاق اسلحه، آدم‌ربایی و تجاوز

وقتی به فهرست جرایم مندرج‌ در نامه‌نگاری نگاه می‌کنیم و آن را با فهرست‌های مندرج ‌در درخواست‌های گذشته با این مضمون قیاس می‌کنیم، درخواهیم یافت، مدتی است «اسیدپاشی» هم به مجموعه جرایمی که مرتکب آن مشمول عفو نخواهد بود، افزوده است؛ یعنی اسیدپاشان ولو آنکه شرایط عمومی یا خصوصی عفو را داشته باشند، باز هیچ عفوی شامل حالشان نخواهد شد و...
کد خبر: ۴۴۴۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۳ 25 October 2014
هر چه سختی‌های قصاص اسیدپاشی انجام آن را به مشکلاتی خاص مبتلا کرده، زمینه‌ساز اظهار‌‌نظرهای متفاوتی درباره آن شده و سرانجام ‌به نوعی مانع یافتن رویه‌ای خاص برای پایان دادن به پرونده‌های اسیدپاشیِ گشوده ‌تا کنون گشته؛ اما‌ کسی در وحشتناک بودن عمل رخ داده و نابخشودنی بودن ارتکاب آن شک و شبهه‌ای ندارد.

به گزارش «تابناک»، در روزگاری که وقوع اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان، التهابی سخت به جامعه وارد کرده و واکنش‌ها به آن هنوز تمامی نیافته، بازخوانی نامه‌نگاری‌های انجام گرفته میان رئیس دستگاه قضا و رهبر انقلاب، حکایت از نابخشودنی خواندن ارتکاب به اسیدپاشی دارد.

این مهم را می‌شود از نامه نگاری‌های رؤسای دستگاه قضا در سالیان متمادی با رهبر انقلاب دریافت که گاه پیش از مناسبت‌های خاص تقویمی، در قالب ارائه درخواست عفو شماری از محکومان قضایی مطرح شده و در ادامه با موافقت رهبر انقلاب، به آزادی این زندانیان از بند منجر شده است.

آن گونه که در قیاس نامه‌های به نگارش در‌آمده با این مضمون توسط رؤسای مختلف دستگاه قضا خطاب به رهبر انقلاب می‌توان فهمید، قالب این نامه‌ها ‌این گونه است که قاضی القضات وقت، پیش از فرارسیدن مناسبتی خاص، از جمله اعیاد مذهبی، فهرستی از محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی را ـ که محکومیتشان قطعیت یافته و به دلایلی می‌توانند مشمول عفو شوند ـ به رهبر انقلاب عرضه می‌کند تا ایشان در این باره تصمیم نهایی را بگیرند.

این در حالی است که همواره یکی از بخش‌های جداناشدنی این نامه‌ها، بر‌شمردن ردیف جرایمی است که مرتکبین آن‌ها از شمول عفو مستثنی هستند؛ یعنی محکومانی که در زندان به سر می‌برند و چه واجد شرایط عفو باشند و چه نباشند، هیچ عفوی شامل حالشان نخواهد شد، چون جرایم نابخشودنی مرتکب شده‌اند.

نکته اینجاست که وقتی به فهرست این جرایم نگاه می‌کنیم و آن را با فهرست‌های مندرج ‌در نامه‌نگاری‌های گذشته با این مضمون قیاس می‌کنیم، درخواهیم یافت که مدتی است «اسیدپاشی» هم به مجموعه جرایمی که مرتکب آن مشمول عفو نخواهد بود، اضافه شده است؛ یعنی اسیدپاشان ولو آنکه شرایط عمومی یا خصوصی عفو را داشته باشند، باز هیچ عفوی شامل حالشان نخواهد شد و باید دوره محکومیت خود را کامل بگذرانند.

آن گونه که در نامه درخواست آیت الله آملی لاریجانی به مناسبت فرا رسیدن عید فطر رمضان دو سال پیش از رهبر انقلاب و موافقت ایشان (در آخرین روز مرداد سال ۱۳۹۱) می‌توان دریافت، «اسیدپاشی» جایی در فهرست استثنا‌ها از عفو نداشته، حال آنکه در نامه نگاری‌های بعدی، ارتکاب این جرم موجب استثنا شدن مرتکب از شمول عفو شده است. (نامه نگاری صورت گرفته را اینجا ببینید)

آن گونه که مستندات ثبت شده از نامه‌نگاری قاضی‌القضات به رهبر انقلاب به مناسبت درخواست عفو برخی محکومان پیش از فرارسیدن عید فطر سال گذشته و موافقت رهبری با این درخواست (به تاریخ نهم مرداد ۱۳۹۲) و همچنین درخواست رئیس دستگاه قضا از رهبر انقلاب برای موافقت با عفو تعدادی دیگر از محکومان پیش از میلاد حضر زهرا (س) و موافقت رهبر با این درخواست (در آخرین روز فروردین ماه سال جاری) نشان می‌دهد، «اسیدپاشی» در زمره جرایمی قرار گرفته که مرتکب آن بخشودنی نیست. (نامه نگاری‌های یاد شده را اینجا و اینجا ببینید)

این در حالی است که وقتی به سیاهه جرایم استثنا شده از شمول عفو نگاه می‌کنیم، درخواهیم یافت اسیدپاشی از دید قاضی القضات جرمی هم‌سطح با «سرقت مسلحانه و راهزنی»، «قاچاق اسلحه و مهمات»، «آدم ربایی»، «جاسوسی» و جرایمی از این دست قرار گرفته و به مراتب متفاوت از جرایمی چون قتل، دزدی و امثال آن دانسته شده است.

اینجاست که می‌توان درک کرد، چرا مسئولان ‌در توصیف اسیدپاشی از واژه‌هایی چون جنایتکارانه، شنیع، وقیح و... استفاده می‌کنند، برخی آن را فاجعه‌بار‌تر و مردود‌تر از قتل می‌خوانند و در پایان همه خواستار شدید‌ترین برخورد‌ها با مرتکب شوندگان ‌این جرم هستند و وعده‌اش را می‌دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۴۲
مرگ بهتر از اسید پاشی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
تجاوز و ... یعنی اعدام. مفسد فی الارض برای حکم فعل راحت تر است.
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
بدترین کثیفترین نوع جنایت حتی بدتر از جهنم خدا مرتکب میشود اسید پاشان حتی درندگان به نظر ما زشت خو راضی به این عمل ( طعمه ) نیستند
هر کس که پشت این پرده است و هر کسانی که عامل این وحشیگری میباشند سریعن از جامعه پاکسازی شوند

نه اینکه بعد از دستگیری گریه کند و اظهار پشیمانی با هزار واسطه

انشاالله دیگر در دنیا و ایرانمان دیگر هیچگاه تکرار نشود
زینال بندری
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
اسیدپاشها اگر به جای اسید مایعات دیگر بپاشند بهتر است
ابراهیم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
زینال بندری: مثلا اگر بجای اسید سولفوریک ترشی معمولی بریزند بهتر است!!! یخ نکنی یه بار؟!
چرا این نوع عمل کثیف در ایران شایع شده ؟
این روش مردم آزاری را واقعا نمیتوان از نطفه خفه کرد؟
وقتی شیشه و مواد مخدر در کشور فراوان باشد این انتظار را میتوان داشت که معتادین از حالت عادی و انسانی خارج شوند و به یک حیوان تبدیل شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
در ایران شایع نشده خیلی جاها هم هست
کافیه کلمه acid attack گوگل کنی .
نرگس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
خیلی جاها هم هست؟؟خیلی جاها هم خیلی امکانات و شرایط متفاوت هست.....
این اسید پاش یا اسید پاشان زنجیره ای اگر دستگیر و به قصاص که همانا ریختن اسید روی صورت آنان است محکوم شوند ( بجای اعدام ) این بساط اسید پاشی به هر دلیل از بین می رود .
پاسخ ها
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
اگه ایران هم مثل عربستان که هر کس دزدی کنه دستش قطع میشه و در نتیجه می بینین که چقدر آمار دزدی تو عربستان کمه، اینجا هم قصاص این شیاطین پاشیدن اسید روی صورتشون باشه خواهید دید که کلا این عمل شنیع جمع خواهد شد.
ناشناس
| United States |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
باید روی اسیدپاشان ، اسید پاشید و به حال خودشون رهاشون کرد تا از شدت درد بمیرن
در این جامعه هرروز آدم عقده ای تر میشه...
چند نماینده برای لایحه عدم خشونت رای منفی دادند شاید خشونت های مد نظر انان مسئله را کمی روشن کند ویا کسانی که خواستار فراتر از گفتار بودند از انها باید پرسید فراتر تا کجا
دیگه خسته شدیم از این جرم مزخرف اسید پاشی هر بچه ای از ننش قهر میکنه میره توصورت یه بیچاره اسید پاشی میکنه باید چنان برخورد کنن هرکی اسید پاشی به ذهنش خطور کرد 4 ستون بدنش بلرزه.
اوج رذالت اخلاقی اسید پاشی است
مشابه قتل و ادم کشی و تجاوز و به هم ریختن نظم مملکت
که حکمش 100 بار مرگ توسط سنگسار و بدتر است
چرا دروغ می نویسین، مگه اسید پاش آمنه بهرامی آزاد نشد؟؟ مدعی العموم از لحاظ جنبه عمومی چیکار کرد؟!!
پاسخ ها
فرداد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
نه نشد الان زندان هست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
راستی جنبه عمومی جرمش چی شد؟آثا ماتقدم وتاخر داره این عمل زشت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
جنبه عمومی آن هم غیر بازدارنده است . فکر کنم 2-5 سال!! واقعا یک فکر اساسی باید برای این مسئله کرد . جرم و مجازات واقعا همخوانی نداره . من که فکر میکنم در مورد اسیدپاشی های اصفهان این موضوع حتما مورد توجه مجرمان بوده
نه ببخشید اننتظار داشتید اینها عفو هم بشوند!!!مجازات 25 سال زندان با اعمال شاقه اگر دلتان به حالشان بسوزد و نخواهید بکشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
برو پی کارت با اون مسخره بازیت.
تنها چاره از بین رفتن اسیدپاشیف قصاص نفسه.
دقیقا ریختن اسید روی سر و صورت و چشم اسیدپاش.
نرگس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
مجازات فقط اعدام باید باشه.بازی با آینده یه جوون شوخی بردار نیست
اسید پاش باید اعدام گردد با هر انگیزه ای
پاسخ ها
جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
به نظر من که هر کی اسید پاشی میکنه را نباید اعدام کنند
باید قصاص بشه
منظورم اینه که روی بدن خودشم اسید بریزن که تا اخر عمر با این چهره بد خود زجر بکشه و مزه ان را بچشدو بفهمد که این عمل چقدردرناک و بد است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
جناب جوادالبته اون گره طناب اون طناب ضخیم که مانند چرخش افعی انتظار چرخیدن دور گردن مجرمین رو می کشد از هر چیزی ترسناکتر است
هر چی فکر میکنم میبینم اسیدپاشی واقعا کار زشتیه آقا نکنید این کار هارو
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
مرحبا که شما اینقدر فکر مفید میکنید
ابراهیم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
بیشتر فکر کن شاید به نتایج دیگه ای هم رسیدی!
تابناک عزیز، خیلی جالبه نظر برخی خواننده ها رو دو بار دو بار ثبت می کنی، اونهم نظری که بیشتر به مسخره کردن شباهت داره (البته اگر اسم زینال بندری مربوط به یک نفر باشه). انوقت بیشتر نظرات جدی دیگران رو سانسور می کنی. ممنون.
اسید پاشان را باید در بشکه سرب داغ انداخت
پاسخ ها
شیمیدان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
اسید فلوئوریدریک با 99درصد خلوص بهتر است.
آقا منم ی برندم مثل ممد جعفر و زینال چرا نظر منو نمی ذاری؟؟؟
اسید پاش و اسید پاشی محکوم باید گردند..... والسلام
دوستان من كاري به اين كثافت ها ندارم ... ولي قطعا دليلي داشته است.
اين را هم بدانيد كه علم روانشناسي مي گويد: اگه فردي قصد انجام كار خلافي را داشته باشد، در آن لحظه به هيچ عنوان به عواقب آن فكر نمي كند.
اين يعني به هيچ عنوان نميشه هيچ جرمي رو "ريشه كن" كرد.
اين به اين معني هست كه حكم اعدام كاملا بي معني و بي اثر هست. پس دوستايي كه از روي احساسات مي گيد بايد "پاكسازي" شه. اگه بشه هم هيچ فايده اي نخواهد داشت. بازم اتفاق مي افته. بايد يه فكر بهتر كرد كه من نمي دونم!
فقط اعدام.
پس حکمش باید اعدام باشه
واقعا متاسفم برای جامعه ای که اینقدر به ابتذال کشیده شد.
اگه غیر از این باشه جای تعجب داره ؟
عامل اصلی اسیدپاشی اسیدفروشان هستند.
بنظر من هرچه سريعتر(قبل از اينكه اسيدپاش فرصت جز و التماس و يا واسطه آوردن داشته باشه) رو بايد با همون نوع اسيد و در همانجايي كه اسيد پاشيده قصاص كرد
باید عقلا ومتخصصان امور بهترین تصمیم را بگیرند و با علل اصلی مبارزه نمود،صرف خشونت چیزی حل نمیشود.
فقط قصاص
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل