بازدید 5534

درمان اختلالات روانی با مراجعه به دعانویس !

معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: بر اساس بررسی که در سال 1389 در کشور صورت گرفته، 42 درصد افرادی که دارای اختلالات روانی هستند، در ابتدا به دعانویس مراجعه کرده‌اند.
کد خبر: ۴۴۴۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۳ 25 October 2014
معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: بر اساس بررسی که در سال 1389 در کشور صورت گرفته، 42 درصد افرادی که دارای اختلالات روانی هستند، در ابتدا به دعانویس مراجعه کرده‌اند.

به گزارش ایسنا ، منطقه کرمانشاه، دکتر رامین رضایی در همایش سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که روز شنبه (سوم آبان) با حضور جمعی از مشاورین و فرهنگیان کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به نامگذاری 24 تا 30 مهر ماه به عنوان هفته سلامت روان، اظهار کرد: مهمترین هدف این هفته پیشگیری از بیماری‌ها و اختلالات روانی و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن است.

وی سوانح و حوادث، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان را به ترتیب سه عامل مهم مرگ در ایران دانست و خاطرنشان گرد: بار ناشی از بیماری‌ها و اختلالات روانی در افراد معادل بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور است.

به گفته این مسئول، این اختلالات بخشی از عمر مفید انسان را از نظر کمی و کیفی کاهش می‌دهند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به بررسی که در سال 1389 روی افراد 15 تا 64 سال کشور صورت گرفت، ادامه داد: بر اساس این بررسی 24 درصد این افراد از یک یا بیش از یک اختلال روانی رنج می‌برده‌اند.

رضایی افزود: همین بررسی نشان داده اختلالات روانی در خانم‌ها، ساکنان مناطق شهری، افراد بیکار، افراد بی‌سواد، افراد با وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایین و افرادی که تنها زندگی می‌کنند، بیشتر است.

وی تعداد افرادی را که سالانه برای اختلالات روانی مراجعه داشته‌اند را بر اساس همان بررسی 8.5 میلیون نفر در کشور دانست و تاکید کرد: دو سوم افرادی که مراجعه داشتند، مراجعات غیر اصولی به افراد غیر مرتبط داشته‌اند و به نیاز روانشناسی آن‌ها خوب پاسخ داده نشده است.

به گفته این مسئول، این تحقیق نشان داده 42 درصد افرادی که اختلالات روانی دارند، اولین مراجعه را به دعانویس و افراد غیر مشاور داشته‌اند.

رضایی گفت: 65.3 درصد افراد دارای اختلالات روانی نیز هرگز به پزشک مراجعه نداشته‌اند و از بین افرادی که مراجعه داشتند نیز تنها 20 درصد طول درمان خود را طی کردند.

وی تاکید کرد: مخارجی که خانواده‌ها طی یکسال صرف درمان اختلالات روانی کرده‌اند حدود 700 هزار تومان و معادل 26 درصد درآمد سرانه آنها بوده است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه اختلالات روانی 40 درصد توانایی افراد را می‌گیرد، تصریح کرد: 65 درصد این اختلالات از نوع خفیف و متوسط است، اما اکثرا به اشتباه جزء افراد سالم به حساب می‌آیند.

رضایی یکی از مهمترین پیامدهای ناشی از اختلالات روانی را سوء مصرف مواد مخدر عنوان و خاطرنشان کرد: در همین مطالعه بر اساس آمار رسمی 1.5 میلیون نفر و بر اساس آمار غیر رسمی 5.3 میلیون نفر در ایران سوءمصرف مواد مخدر دارند.

وی در ادامه سخنان خود به باورهای نادرست نسبت به بیماریهای روانی اشاره کرد و گفت: اکثر این افراد اگر اختلال خود را مطرح کنند برچسب می خورند، یا اختلال آنها را به انواع موضوعات از جمله طلسم، جادو و ارواح نسبت می‌دهند.

رضایی با انتقاد از اینکه مردم درمان رمال ها و دعانویس را بیشتر می‌پسندند، خاطرنشان کرد: باور نادرست دیگری که افراد مبتلا به اختلالات روانی را اذیت می‌کند، مسخره کردن آنها و استفاده از القاب نادرست مانند "خل و چل" است.

وی مخفی کردن این افراد، واگیر دار بودن اختلالات آنها، تصور اینکه اختلال آنها ناشی از عقوبت گناهشان است، ازدواج نکردن با فردی از خانواده آنها و ... را نیز از جمله دیگر این باورها دانست.

معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه عنوان کرد: این تصور که افراد دارای اختلالت روانی با ازدواج و یا بچه دار شدن بهتر می‌شوند، در برخی موارد نادرست است.

رضایی در پایان به باورهای نادرست اعتیاد آور بودن داروهای اعصاب و روان اشاره کرد و افزود: تنها برخی از این داروها آن هم در دوز خاص وابستگی ایجاد می‌کند
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر