بازدید 6682

عراقچی: حتی یک تحریم را هم نمی‌پذیریم

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران با بیان این که از حقوق هسته‌ای کشور قدمی به عقب نخواهیم رفت اما برای شفاف‌سازی و اعتمادسازی آمادگی کامل داریم، تصریح کرد: ایران باقی ماندن حتی یک تحریم را در چارچوب توافق جامع هسته‌ای نخواهد پذیرفت.
کد خبر: ۴۴۴۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲ 25 October 2014
مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران با بیان این که از حقوق هسته‌ای کشور قدمی به عقب نخواهیم رفت اما برای شفاف‌سازی و اعتمادسازی آمادگی کامل داریم، تصریح کرد: ایران باقی ماندن حتی یک تحریم را در چارچوب توافق جامع هسته‌ای نخواهد پذیرفت.

به گزارش ایسنا، سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر خارجه ایران در ارتباط با اظهارات وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و مسوول هیات مذاکراتی این کشور در1+5 گفت: مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 در مسیر سخت و پرفراز و نشیبی پیش می‌رود و اتمام آن در مهلت مقرر از چشم‌انداز روشنی برخوردار نیست و بدون تردید تلاش برای مذاکره از طریق رسانه‌ها به جای میز مذاکره و بیان علنی مطالبات سیاسی به‌خصوص چنان چه با زیاده‌خواهی‌های غیرمنطقی همراه باشد نه تنها کمکی به پیشبرد مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی تا قبل از موعد مقرر نمی‌کند بلکه مسیر دشوار فعلی را هرچه سخت‌تر و ناپیمودنی می‌کند.

او اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس سیاست اصولی خود که مبتنی بر رد تمامی سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های هسته‌ای بر اساس فتوای مقام معظم رهبری است، وارد مذاکرات هسته‌ای شده و با حسن نیت این مذاکرات را تا حصول نتیجه نهایی دنبال خواهد کرد. ما نیز معتقدیم که فرصت موجود فرصت مغتنمی است که تکرار آن شاید به آسانی برای هیچ‌کدام از طرف‌ها مقدور نباشد، ما اطمینان داریم چنان چه طرف مقابل بر هدف ادعایی خود در مذاکرات یعنی کسب اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران صادق و پایبند باشد رسیدن به این هدف کار چندان مشکلی نیست.

عراقچی اضافه کرد: هیات مذاکره کننده ایرانی تاکنون ایده‌ها و پیشنهادات متعددی که دارای قابلیت عملیاتی و اجرایی بوده و هرگونه نگرانی احتمالی از برنامه هسته‌ای ایران را از بین می‌برد ارائه کرده است و چنان‌چه لازم باشد افکار عمومی جهانیان در زمان مقتضی از جزییات این پیشنهادها مطلع خواهند شد و آن گاه همگان قضاوت خواهند کرد که چنان چه فرصت موجود از دست برود کدام طرف مقصر بوده و مسوولیت به‌عهده کیست؛ کما این که حتی مسوولان سیاسی کنونی غربی هم علنا تاسف خود را برای از دست رفتن فرصت‌های مشابه پیشین به دلیل زیاده‌خواهی دولت بوش اعلام کرده‌اند.

این مذاکره‌ کننده ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات کاملا مشخص و روشن است؛ از حقوق هسته‌ای کشور قدمی به عقب نخواهیم رفت اما برای شفاف‌سازی و اعتمادسازی آمادگی کامل داریم و این بدان معنی است که هیچ عقب‌گردی در کار نخواهد بود. تمامی قابلیت‌های هسته‌ای ایران حفظ خواهد شد و هیچ تاسیساتی تعطیل یا حتی متوقف نخواهد شد؛ هیچ دستگاهی یا تجهیزاتی از بین نخواهد رفت؛ هیچ خدشه‌ای به تحقیق و توسعه علمی کشور وارد نخواهد شد و از همه مهم‌تر غنی‌سازی صنعتی با قوت و در چارچوب نیازهای کشور محقق خواهد شد و هم‌زمان تمامی تحریم‌ها می‌بایست رفع و بر چیده شوند و جمهوری اسلامی ایران باقی ماندن حتی یک تحریم را در چارچوب توافق جامع هسته‌ای نخواهد پذیرفت.

وی هم‌چنین درباره مسائل منطقه‌یی اضافه کرد: امروز ثابت شده است که سیاست‌های آمریکا و هم‌پیمانانش موجب بی‌ثباتی منطقه بوده و به ظهور و تحرک و جنایات داعش کمک کرده است و شرایط خطیر منطقه مبارزه با تروریست‌های تکفیری در عراق، سوریه و لبنان را اجتناب‌ناپذیر کرده است. جمهوری اسلامی ایران هم‌چون گذشته به مسوولیت خود برای مبارزه با این گروه‌ها و حفظ امنیت و ثبات منطقه عمل خواهد کرد.

عراقچی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی خود از جمله در موضوع حقوق بشر را نخواهد داد؛ کسانی که بدترین سابقه و عملکرد را در نقض فاحش حقوق بشر در سراسر دنیا و حتی در داخل خاک خود و نیز حمایت از جنایت‌های جنگی علیه مردم مظلوم فلسطین دارند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی