بازدید 13614
۷

نشانه‌های تشدید اختلافات میان آمریکا و رژیم اسرائیل بر سر ایران

در حالی که زمان چندان زیادی تا ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق هسته ای باقی نمانده و مقامات آمریکایی نیز به کرات نسبت به چشم انداز حصول توافق ابراز امیدواری می کنند، نگرانی مقامات اسرائیلی از این ماجرا روز به روز شدیدتر می شود. اما یکی از نتایج جانبی این جریان، افزایش اختلافات و تنش ها در روابط واشنگتن و تل آویو است.
کد خبر: ۴۴۴۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶ 25 October 2014
نشانه‌های تشدید اختلافات میان آمریکا و رژیم اسرائیل بر سر ایراندر حالی که زمان چندان زیادی تا ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق هسته ای باقی نمانده و مقامات آمریکایی نیز به کرات نسبت به چشم انداز حصول توافق ابراز امیدواری می کنند، نگرانی مقامات اسرائیلی از این ماجرا روز به روز شدیدتر می شود. اما یکی از نتایج جانبی این جریان، افزایش اختلافات و تنش ها در روابط واشنگتن و تل آویو است.

به گزارش «تابناک»، در پی انتشار گزارش هایی مبنی بر عدم صدور اجازه دیدار وزیر جنگ رژیم اسرائیل با مقامات ارشد آمریکایی در جریان دیدار از واشنگتن، امروز مقامات دولت آمریکا به طور رسمی این گزارش ها را مورد تأیید قرار دادند. امری که نشانگر عمیق شدن اختلاف نظر میان آمریکا و رژیم اسرائیل بر سر موضوعات مختلف منطقه ای و بین المللی است.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» امروز در مطلبی در این زمینه می نویسد چند تن از مقامات دولت اوباما که نخواسته اند نامشان فاش شود، تأیید کرده اند که این دولت درخواست موشه یعلون، وزیر جنگ رژیم اسرائیل برای دیدار با مقامات ارشد آمریکایی را رد کرده است. دلیل اصلی این موضوع، اظهارنظرهایی بوده که یعلون اخیراً علیه سیاست های خاورمیانه ای جان کری و همچنین روند مذاکرات هسته ای با ایران مطرح کرده است.

بر اساس این گزارش، هرچند یعالون با چاک هیگل، همتای آمریکایی خود و همچنین سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل دیدار کرد، اما درخواست او برای دیدار با جو بایدن، معاون رئیس جمهور، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی و جان کری، وزیر خارجه آمریکا مورد موافقت قرار نگرفته است. افزون بر این، مقامات دولتی سعی داشته اند از دیدار یعلون با پاور نیز جلوگیری کنند، اما اقدام در این زمینه دیر صورت گرفته و امکان لغو قرار ملاقات آن ها وجود نداشته است.

در این میان، هرچند مقامات اسرائیلی تلاش داشتند دلیل عدم دیدار یعلون با کری را نبودن وزیر خارجه آمریکا در این کشور تا روز چهارشنبه گذشته عنوان کنند، اما مقامات آمریکایی اشاره می کنند که با توجه به حضور پنج روزه یعلون در واشنگتن، در صورتی که عزمی برای انجام چنین دیداری وجود داشت، برنامه ریزی برای آن امکان پذیر بود.

آسوشیتدپرس اشاره می کند که اهمیت این موضوع به ویژه از آن جهت است که اسلاف یعلون، به ویژه ایهود باراک، وزیر جنگ سابق رژیم اسرائیل، همواره اجازه دیدار با مقامات ارشد آمریکایی را می یافتند و وقوع چنین ماجرایی برای یعلون، به هیچ وجه امری عادی در روابط واشنگتن و تل آویو به شمار نمی رود. 

گفتنی است چند ماه پیش، یعلون در اظهاراتی دولت آمریکا را به ضعف در مقابل ایران و به خطر انداختن امنیت رژیم اسرائیل متهم کرده بود. پس از آن نیز گزارش هایی منتشر مبنی بر اینکه وی موضع جان کری در قبال مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین را غیرواقع بینانه دانسته و از آن انتقاد کرده است. 

اما از منظری کلی تر، ماجرای خودداری مقامات آمریکایی از صدور اجازه دیدار یعلون با مقامات ارشد این کشور در شرایطی رخ می دهد که طی هفته های اخیر و با نزدیک تر شدن زمان ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی ایران و 1+5 به توافق نهایی، ابراز نگرانی مقامات رژیم اسرائیل از امکان حصول توافق نیز روز به روز شکل گسترده تری به خود می گیرد. با این حال، مقامات ارشد آمریکایی فارغ از این موضوع، به کرات عزم و همچنین امیدواری خود را برای دستیابی به توافق با ایران ابراز می کنند. 

در همین زمینه، سایت تحلیلی «المانیتور» دو روز پیش با انتشار مطلبی به بررسی ضعیف تر شدن روز به روز موضع نخست وزیر رژیم اسرائیل در بحث ایران پرداخته و اشاره کرده بود که یک سال پیش و در پی حصول توافق مقدماتی میان ایران و 1+5، بنیامین نتانیاهو در یک سخنرانی از این توافق انتقاد کرده و آن را یک خطای بزرگ خوانده بود. اکنون و در آستانه توافق نهایی نیز وی بار دیگر مشابه همین مواضع را مطرح می کند؛ اما روند مذاکرات هسته ای همچنان ادامه داشته و این مواضع نتوانسته در بهبود رویکرد کشورهای غربی نسبت به ایران تأثیری منفی بر جای بگذارد.

بر این اساس، به نظر می رسد در شرایط کنونی، مقامات رژیم اسرائیل بیش از هر زمان دیگری خود را در موضوع مخالفت بنیادین با توافق هسته ای ایران تنها می بینند و دلیل موضع گیری های گاه تند و گاه سرشار از نگرانی آن ها درباره روند گفت و گوهای هسته ای ایران نیز همین موضوع است. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۷
بذار این اسرائیل یه مدت درد منزوی شدن تو دنیا بچشه ببینم پی به صبوری ما میبره
چاقو دسته خود شو نمی بره
خیلی ساده لوح بای باشی که ای حرفا روباور کنی
ایران وامریکا به خاطراین دشمنی هاهم که شده بایدباهم توافق کنند.
ما میتوانیم با تدبیر با دنیا دوست باشیم....

دوستی با آمریکا باعث میشود..

دشمنان خرده پایی چون اسراییل .... اعراب جنوب.....

و زهره چشم گرفتن از شوروی ............

قدرت در دست ما باشد..

میتوان
ومیبایست یک راه خوب را انتخاب کرد...

امیدوارم که بهترین گزینه به نفع ایران رقم بخوره .........
اين نكته مهم خواهد بود كه نقش ايران براي آمريكا مهمتر خواهد بود يا اسرائيل و اين مهم ار روزهاي آينده مشخص خواهد كرد
ای بابا ای بابا ای بابا .....................
بابا تمومش کننین ..
اگر اوباما وجان کری یک مقدار به خودشان بیایند که چقدر بایت یک سری صهیونیست ترسو مضجکه دنیا شده اند وبه دنیا نشان داده اند که فقط اسم ابر قدرتی را ید ک می کشند حال اگر اوباما مثل یک رییس جمهور واقعی عمل کند باتوجه دوره بعدی وجود ندارد پس بخاطر خودش هم که اگر عقلش کار کند باتمام سرعت و بدون هیچ ملاحظه ای حرف حرف خودش باشد ممکن است این اخر ریاست جمهوریش یک نام خوبی برای خودش کسب کند
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی