بازدید 4502

احراز تخلف 840 نفر در پرونده بورسیه‌ها

کد خبر: ۴۴۴۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲ 25 October 2014
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اطلاعیه وزارت علوم نسبت به تخلف 840 نفر در پرونده بورسیه‌ها، گفت: متاسفانه برخی در تلاشند تا تخلفات در پرونده بورسیه ها را بسیار محدود جلوه دهند این درحالی است که در بندهای مختلف اطلاعیه وزارت علوم میزان تخلفات کاملا مشخص است.

حجت‌الله درویش پور در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری گزارش روابط عمومی وزارت علوم درباره پرونده بورسیه‌ها، افزود: بر اساس این گزارش، وزارت علوم تخلف 840 مورد را اشاره کرده است و این تخلفات تنها شامل 36 مورد نمی‌شود.

نماینده مردم ایذه و باغ‌ملک در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگرچه 36 نفر در این گزارش آمده اما در کنار سایر بندهای این اطلاعیه موارد دیگری از تخلفات مشاهده می‌شود که در اظهارنظرها باید به آن بندها نیز توجه شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌ها در پررنگ جلوه دادن تنها 36 تخلف در پرونده بورسیه‌ها، تصریح کرد: باید مشخص شود که این اظهارنظرهای رسانه‌ها بر پایه کدام مبنا صورت گرفته است زیرا در این اطلاعیه به طور مشخص میزان تخلفات محرز است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که برخی رسانه‌ها تنها یک بند از این گزارش را مبنای خود قرار داده و تنها به 36 مورد تخلف بورسیه‌ها اشاره می‌کنند در حالی که در این اطلاعیه 840 مورد تخلف بیان شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با یادآوری یکی از بندهای گزارش وزارت علوم درمورد پرونده‌ بورسیه‌ها مبنی بر اتمام دوره بورس برخی از افراد، گفت: بدون‌شک وزارت علوم یا باید نسبت به مدرک این افراد و لغو آن وارد عمل شده یا باید نسبت به سازوکارهای قبل از اشتغال آنها در دانشگاه‌ها چاره‌ای بیندیشد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، بر اساس اطلاعیه وزارت علوم درباره پرونده بورسیه‌ها نتایج بررسی وضعیت بورسیه های بدون آزمون طی سالهای 1388 تا 1392 در مجموع 3772 نفر بوده اند که به تفکیک به چهار گروه  پذیرفته شده ها تحت عنوان "تبدیل به داخل" 1867نفر،   پذیرفته شده های مربیان دانشگاه ها  1011 نفر،  پذیرفته شده ها طبق بخشنامه ایثارگران وزارت و دانشگاه ها 165 نفر و اعزام به خارج 729 نفر تقسیم‌بندی شده‌اند.

بر این اساس تصمیمات اتخاذ شده برای هر گروه به تناسب وضعیت کنونی آنها به شرح ذیل است:

1- تبدیل به داخل: تعداد 508 نفر از این گروه فاقد یک یا چند شرط از معدل کارشناسی، کارشناسی ارشد یا سن بوده اند،  لذا رأی صادره در مورد آنها: لغو بورس، ادامه تحصیل با هزینه شخصی و بازگرداندن هزینه های پرداختی وزارت است.

همچنین تعداد 36 نفر دیگر از این گروه به علت ارائه اطلاعات نادرست مؤثر در پذیرش (از قبیل اعلام معدل بیش از معدل واقعی) مشمول لغو بورس، قطع تحصیل و بازگرداندن هزینه های پرداختی وزارت می گردند.

از سویی دیگر تعداد  500 نفر از این گروه تاکنون شاغل همراه با تحصیل شناخته شده اند که 230 نفر از آن ها مشمول یکی از بندهای ا-ا و 1-2 نیز می باشند و 270 نفر علاوه بر مشمولان بندهای 1-1 و 1-2 این مشکل را داشته اند که رأی صادره در مورد کل این گروه  لغو بورس، ادامه تحصیل با هزینه شخصی و بازگرداندن هزینه های پرداختی وزارت می باشد.

همچنین  پرونده 26 نفر نیز به علل مختلف ازجمله عدم شروع تحصیل ،انصراف و ... مختومه گردید که بنابراین جمعاً تعداد 840 مورد از بورس افراد این گروه لغو می شود.

گفتنی است، در این میان 1241 نفر نیز تاکنون نتوانسته اند اعلام نیاز از دانشگاه ها اخذ کنند که در صورت عدم توفیق تا 15 بهمن ماه 93، وضعیت ادامه تحصیل آنان تبدیل به هزینه شخصی خواهد شد. البته تعدادی از این افراد با کسانی که وضعیتشان، در بندهای 1-1 تا 4-1 بیان شد، همپوشانی دارد.

گروه دوم مربوط به مربیان دانشگاه ها است که از میان 448 تن از مربیان شاغل به تحصیل، در وضعیت استخدامی "پیمانی" هستند که بدون تصویب هیئت امنای دانشگاه ها پذیرفته شده اند، از آنجا که به لحاظ قانونی امکان استفاده از بورس بـرای ادامه تحصیل را نداشته اند، لذا اسامی این افراد به دانشگاه ها اعلام شده تا در اولین جلسه هیئت امنا برای آنان تصمیم گیری شود و سپس براساس رأی هیئت های امنای دانشگاه های مربوط اقدام خواهد شد.

گروه سوم نیز بخشنامه ایثارگران است که در این میان، تعداد 23 نفر فاقد شرایط بخشنامه ذیربط می باشند لذا مشمول ادامه تحصیل با هزینه شخصی می شوند. مشکل قانونی برای پرداخت هزینه های تحصیلی همه آنان از سوی دیوان محاسبات کشور مطرح می باشد ولی وزارت در حال پیگیری مسئله است.

دسته چهارم به مربوط به اعزام به خارج است که بر اساس آن، گرچه تعدادی از بورسیه های اعزامی به خارج فاقد شرط معدل یا سن می باشند امّا با توجه به این که دوره بورس بیش از نیمی از آنها به اتمام رسیده و در مورد مابقی هم، قطع ارز و بورس ایشان می تواند تبعات اجتماعی و سیاسی نامطلوبی به دنبال داشته باشد، مصوب شد که ضمن کنترل کیفیت تحصیل و سازوکارهای قبل از اشتغال آنها در دانشگاه ها، بورس آنها ادامه یابد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر