بازدید 3249

کم کاری خودروسازان در انتقال تکنولوژی

کد خبر: ۴۴۴۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱ 25 October 2014
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر ضرورت حمایت از صنعت نوپای قطعه سازی در کشور، گفت: فعالان صنعت خودرو در سال های گذشته نسبت به انتقال تکنولوژی و فناوری های روز دنیا کم کاری کرده اند.

مجید منصوری بیدکانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با دلایل عقب افتادگی صنعت خودرو ایران،گفت: این موضوع را از چند منظر می توان مورد بحث قرار داد و اگرمقایسه ای با صنعت خودروی کره جنوبی داشته باشیم متوجه می شویم که آنها در کنار شروع همزمان با ما، با مشکلاتی از قبیل تحریم و جذب سرمایه گذاری خارجی مواجه نبوده اند.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این کشور، صنعت مونتاژ را با ما آغاز کرد، اما سند چشم انداز تهیه شده از سوی آنها، کاملا  کارآمدتر بود و به همین دلیل هم، موفقیت های چشمگیری را کسب کرده اند.

وی افزود: فعالان صنعت خودروسازی کشور کره، بر اساس سند چشم انداز، ابتدا به سراغ قطعه سازان در سایر کشورها رفتند و پس از آن، اقدام به واردات دانش و فناوری کردند، در صورتیکه صنعت خودروی ایران موفقیت چشمگیری را در این بخش کسب نکرده است.

تحقیق و توسعه در بوته فراموشی

وی ادامه داد: تفاوت دیگر اینکه، فعالان کشور کره در بحث تحقیق و توسعه با جدیت ورود پیدا کرده اند و با انجام بومی سازی و خلاقیت، موفق به حضور در بازارهای جهانی شده اند، اما ما در این زمینه ها چندان موفق نبوده ایم و واردات خودروی تکمیل شده را سرلوحه امور قرار دادیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: بسیاری از کشورهای پیشرفته به دنبال نیازسازی هستند که نمونه آن، تولید صلوات شمار چینی برای مسلمانان بوده و آن‌ها به دنبال نیاز سازی برای مردم هستند، خودروسازان داخلی نیز باید به همین شیوه عمل کنند.

منصوری بیدکانی گفت: در تمام دنیا فعالیت‌های صنعتی با مشارکت چند کشور صورت می‌گیرد و ما هم باید به دنبال شرکایی از کشورهای پیشرفته دنیا باشیم.

وی تصریح کرد: از موارد مشابه اینکه ما سنگ خام را از کشور خارج می‌کنیم، اما حاضر نیستیم که با احداث یک کارخانه فرآوری صد در صد چینی در کشور موافقت کنیم، در صورتی که این اقدام، هم اشتغال زایی به همراه داشته و هم با اخذ مالیات، برای کشور درآمد به همراه دارد، لذا در صنعت خودرو نیز باید به همین گونه عمل کرد.

نماینده مردم لنجان درمجلس در رابطه با سیاسی عمل کردن شرکت‌های خودروسازی نیز گفت: اکنون مدیران کارخانه های خودروسازی، اشخاص کاملا فنی و با سابقه فعالیت در این زمینه هستند، در صورتیکه طی سال‌های گذشته، تا حدی نگاه دولتی وجود داشت و این نگاه باید جای خود را به اقدام حمایتی از زیرساخت‌ها دهد.

وی ادامه داد:‌ به هر تقدیر شاید بد نباشد که به جای واردات خودرو، به فکر دعوت از خودروسازان بزرگ جهان برای حضور و احداث کارخانه در ایران باشیم. در این صورت علاوه بر توسعه صنعت خودرو، شاهد ایجاد رقابت در بازار خواهیم بود و این اقدام در صنعت لوازم خانگی نیز به رشد ما منتهی شد.

حمایت از قطعه سازان در اولویت

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر ضرورت حمایت نظام مند از صنعت خودروسازی گفت:‌ رشد باید بصورت پلکانی باشد و باید حمایت از قطعه‌‌سازان را ابتدا آغاز کرد. خودروسازان هم باید بدانند که حمایت‌ها به مرور کاسته و بازار رقابتی خواهد شد و در صورت ناتوانی در رقابت، قطعا رو به تعطیلی پیش خواهند رفت.

منصوری بیدکانی در واکنش به ادعای خودروسازان مبنی بر تولید 80 درصد قطعات در داخل کشور بیان کرد: باید مشخص شود که 20 درصد باقی‌مانده از لحاظ ریالی چند درصد قیمت خودرو را تشکیل می‌دهد، چون ممکن است همین مقدار وابسته، در تولیدات اثرگذار باشد.

وی افزود: به طور مثال تمام سنسورهای کیسه هوا وارداتی هستند و اگر این قطعه به کشور وارد نشود، خودروسازان در تولید خودرو با مشکل مواجه خواهند شد و به عقیده بنده اثر تحریم‌ها در این صنعت، بیش از 20 درصد است.

 قیمت ها در بازارتعیین شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس رابطه با بهترین روش برای تعیین قیمت خودرو نیز گفت:‌ به عقیده بنده، تعیین قیمت از طریق عرضه و تقاضا بهترین روش بوده و باید تعرفه به حدی کاهش یابد که کیفیت و تقاضا تعیین کننده قیمت‌ها باشد، البته در شرایط فعلی و با توجه به حمایت‌های دولت، این موضوع امکان پذیر نیست.

نماینده مردم لنجان در مجلس هزینه تمام شده بالا و تیراژ پایین را عامل اصلی گرانی خودرو دانست و افزود: دولت باید به مرور تعرفه‌ها را به نحوی کاهش دهد که عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت باشد در غیر اینصورت، باید از طریق ابزارهای دولتی قیمت تعیین شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم در پاسخ به این سوال که آیا واگذاری مدیریت خودرو به شرکت‌های خارجی در توسعه صنعت خودرو تاثیرگذار است، گفت:بنده معتقدم که می توان از شرکتهای مطرح خودروسازی برای حضور و احداث کارخانه در ایران دعوت به عمل آورد، این موضوع علاوه بر اشتغالزایی، درآمدها را هم افزایش می دهد و مدیریت نیز بر عهده شرکت سازنده خواهد بود.

منصوری بیدکانی ادامه داد: همچنین شرکت های خارجی می توانند به صورت مشارکتی با تولید کنندگان داخلی همکاری داشته باشند و در صورت مدیریت مساوی و بهره مندی از دانش و تجربه آنها، می توان در بسیاری از صنایع رشد کرد.

تعیین قیمت خارج از شورای رقابت

وی در رابطه با آخرین وضعیت قیمت گذاری خودرو نیز گفت : اکنون اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیگیر خروج شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو هستند و فشارهای مجلس نیز تا حدی قیمت خودرو را کاهش داد، اما همچنان معتقدیم که فرمول اشتباه بوده و نیاز است که بار دیگر شاهد کاهش قیمت ها باشیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه نباید قیمت خودرو همگام با تورم افزایش یابد گفت : چراکه در اینصورت از یک سو قیمت خودرو همگام با تورم رشد کرده و از سوی دیگر، سودی که برای خودروساز لحاظ می شود افزایش خواهد یافت که این عمل چندان منطقی نیست ، از این رو نیازی به افزایش قیمت همگام با تورم نبوده و خواسته ما، تعیین قیمت بر اساس واقعیت هاست.

نماینده مردم لنجان  در مجلس تصریح کرد: انتطار ما از خودروسازان، کاهش قیمت در شرایط تورم است و در بسیاری از کشورها این اتفاق در حال انجام بوده اما نگاه در کشور ایران به صنعت خودرو چندان صحیح نیست.

وی ادامه داد: اگر هدف ما رشد صنعت خودروسازی است، باید رقابت ایجاد شود و حضور خودروسازان خارجی به تحقق این مهم منجر خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  با اشاره به اینکه شاید بد نباشد در کنار باز کردن قفل مشکلات، خودمان را به دنیا قفل کنیم ،گفت: به طور مثال می توان به جای صادرات نفت خام به فکر احداث پالایشگاه در سایر کشورها بود، در این صورت علاوه بر دور زدن تحریم ها، شاهد توسعه کشور نیز خواهیم بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها