بازدید 3705

نگاه شما: معایب طرح ارتقای نظام سلامت

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۴۴۴۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰ 25 October 2014
احمد نجاتیان در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشت:

به خاطر دارم در جلسه مدیران پرستاری جهان در ژنو  که به همراه تعدادی از همکاران پرستاری حضور داشتم هنگامی  که نمایندگان کشورها دستاوردهای کشور متبوعشان را درزمینه  بهبود دسترسی مردم به خدمات سلامت مطرح میکردند به نمایندگی از پرسناران کشور با افتخار از اقدامات دولت در زمینه  کاهش قیمت خدمات سلامت برای مردم که باعث افزایش و تسهیل دسترسی مردم به خدمات سلامت میشود و افزایش بودجه بخش سلامت گزارشی را ارائه کردم که بازخورد آن برایم بسیار جالب بود.

.رئیس جلسه که یکی از متخصصین  پرستاری و بهداشت به نام در سطح جهان بود  ضمن استقبال از رویکرد مسئولین کشور ایران برای اولویت دادن به نظام سلامت نکته ای مهم را بیان کرد به این مضمون که تا زمانی که مردم آگاهانه در مسائل بهداشتی خودشان مشارکت نداشته باشند فقط تزریق منابع مالی گره ای را باز نخواهد کرد.

این نوع نگرش به مسائل بهداشت و درمان کاملا مبتنی بر شواهد علمی از سطح جهان و منطبق بر دیدگاه صاحبنظران  سلامت است .اصولا امروزه بحث مشارکت عمومی در تصمیم گیریها و تصمیم سازی ها کاملا مورد قبول  قرار گرفته و بجز در کشورهای جهان سوم  که مسئولین فکر میکنند همه چیز را میدانند هیچ سیاستگذاری خود را بی نیاز از مشارکت طلبی  مردم و نهادهای مردمی نمیداند

 .مشارکت جامعه در امر سلامت  عبارتست از :فرايند درگير ساختن افراد جامعه در تصميم گيري هاي مربوط به مراقبت از سلامت فردي ،برنامه ريزي خدمات سلامتي، سياست سازي، اولويت گذاري ،بيان مشكلات و كيفيت و همچنین بر نظارت بر اجرای سیاستهای سلامت.

بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با مشارکت وسیع مردم در انتخابات امید میرفت روند افزایش مشارکت مردم در اداره کشور و ارزشگذاری به نهادهای مدنی به عنوان رابط بین مردم و حاکمیت شروع شود حتی در منشور دولت که کلیه کابینه خود را متعهد به انجام آن میدانستند آمده است((در تمام تصميمات و اقدامات خود جويا و پذيراي نقد و نظر ديگران باشم، مسئوليت خطاهاي خود را بپذيرم؛ براي ديدگاه مخالف و انتقاد، ارزش قائل باشم))

متاسفانه در طرح تحول نظام سلامت که یکی از بزرگترین فعالیتها و به عبارتی ویترین دولت محصوب میشود به این موضوع مهم توجه نشده است و مسئولین بدون اخذ نظر کارشناسان دلسوز از تخصصهای مختلف غیراز پزشکان مدلی را طراحی و اجرا کرده اند که مورد انتقاد گروههای مختلف و به ویژه پرستاران قرار گرفته است و هنوز هیچ پاسخ قانع کننده ای بجز برچسب احساسی بودن و بی اطلاع بودن از مفاد طرح به آنها  داده نشده است .در صورتی که اگر از ابتدای برنامه ریزی طرح  جامعه بزرگ پرستاری که ارائه دهندگان اصلی خدمات سلامتی چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت هستند مورد توجه قرار میگرفتند و سازمان قانونی آنها یعنی سازمان نظام پرستاری در تصمیم گیریها مشارکت داده میشد وآنها میتوانستند نظرات خود را در مراحل برنامه ریزی بیان کنند  امروز با رفع برخی مشکلات طرح شاهد همراهی این قشر عظیم در اجرای بهتر طرح بودیم .

از طرف دیگر باز هم متاسفانه هیچ گروهی به نمایندگی و طرفداری از مشتریان نظام سلامت یعنی مردم در برنامه ریزی طرح مشارکت نداشته اند. در تمام دنیا به دلیل عدم اطلاع مردم از مسائل تخصصی موثر بر سلامتشان سازمانهای مردم نهاد مدافع حقوق بیماران وجود دارد که در تمام مراحل با علم و آگاهی به نمایندگی از مردم صحبت میکنند و دولت و سازمانهای حرفه ای پزشکی را در برابر حقوق مردم به چالش میکشند حلقه مفقوده ای که در نظام سلامت ایران یا وجود ندارد و یاهیچگاه دیده نشده است. اصلا امکان ندارد که وزارت بهداشت و سازمانهای تخصصی پزشکی و حتی پرستاری بتوانند ادعاکنند مدافع کامل حقوق مردم هستند زیرا خود اینها باید در برابر حقوق مردم از خدمات سلامت پاسخگو باشند.

به امید روزی که در کشور ما هیچ مسئولی خود را بی نیاز از نظرات آحاد جامعه نداند  و در برابر  انتقادات   دلسوزانه پاسخ  های قانع کننده و مستدل ارائه کند

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل