بازدید 4937

«معده» متهم ردیف اول «سنگ کلیه»

کد خبر: ۴۴۴۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵ 24 October 2014
استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران، گفت: مهم‌ترین راه پیشگیری از بروز سنگ کلیه، جلوگیری از ایجاد فضولات و اخلاط غلیظ و لزج است و این مهم جز با تقویت معده و قوت هاضمه و نیز مصرف غذایی مناسب امکان‌پذیر نیست.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامرضا کردافشاری با بیان این مطلب افزود: در پیشگیری و درمان این بیماری باید توجه زیادی به دستگاه گوارش کرد. غذا را باید زیاد جوید تا کاملا با آب دهان آغشته شود.

وی ادامه داد: باید از پرخوری پرهیز کرد و در تقویت معده تلاش کرد. دراین زمینه همچنین باید طبع را نرم نگه داشت. استفاده از جوشانده انجیر نیز موثر است. باید توجه داشت که مقصر اصلی در ایجاد سنگ‌های کلیوی روش غلط تغذیه و عملکرد سوء، معده است که نهایتا کبد را وادار به ساختن کیلوس‌های خلطی غلیظ و رسوب‌گذار می‌کند.

کردافشاری با بیان اینکه اخلاط کبدی از طریق خون وارد کلیه می‌شود و در کلیه رسوب گذاری می‌کنند، گفت: درمان این بیماری علاوه بر داروهای سنگ شکن، پاکسازی کبد و معده است و باید دانست مصرف مسهل برای دفع سنگ کلیه واجب است، چراکه کلیه‌ها مقصر اصلی در تولید سنگ نیستند.

وی با بیان اینکه تقریبا تمام مبتلایان به سنگ کلیه دچار غلظت خون هستند، افزود: ماساژ بدن و استفاده از حمام به حد اعتدال برای بیماران دچار سنگ کلیه مفید است. همچنین ورزش معتدل و ملایم در این بیماران کمک کننده است.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: اما انجام ورزش‌های طاقت فرسا و شدید به سبب افزایش حرارت و ایجاد خشکی برای این بیماران مناسب نیست. علاوه برآن، این بیماران در حالت سیری و پر بودن شکم نیز هرگز نباید به ورزش بپردازند که خود زمینه ساز ایجاد سنگ می‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر