بازدید 25821

استراتژی چهاربعدی ایران و علنی شدن «بازی اتهام» توسط شرمن

وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای آمریکا در نشستی که در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل در واشنگتن برگزار شده است، مهم‌ترین ابزارها و روش‌های آمریکا در مذاکرات هسته‌ای را کنار هم چیده است و از جمله اظهار داشته که «اگر توافق نشود، همه ایران را مسئول آن خواهند دانست». با مرور یک تحلیل منتشره در روزهای اخیر، به طور کامل ریشه و دلیل همه سخنان شرمن قابل فهم می‌شود.
کد خبر: ۴۴۴۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹ 24 October 2014
استراتژی چهاربعدی ایران و علنی شدن «بازی اتهام» توسط شرمن

وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای آمریکا در نشستی که در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل در واشنگتن برگزار شده است، مهم‌ترین ابزارها و روش‌های آمریکا در مذاکرات هسته‌ای را کنار هم چیده است و از جمله اظهار داشته که «اگر توافق نشود، همه ایران را مسئول آن خواهند دانست». با مرور یک تحلیل منتشره در روزهای اخیر، به طور کامل ریشه و دلیل همه سخنان شرمن قابل فهم می‌شود.

به گزارش «تابناک»، مهم‌ترین بخش‌های سخنان شرمن در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی دانشگاه سیراکوز را می‌توان در قالب ادعاهای زیر خلاصه کرد؛

ــ اصلی ترین ادعای شرمن این است که اگر توافق نشود، همه ایران را مقصر خواهند دانست. این موضوع روایت شرمن از آن چیزی است که تحلیل‌گران مذاکرات هسته‌ای از آن به بازی اتهام (Blame Game) یاد می‌کنند و منظور از آن این است که هر طرف تلاش می‌کند، فضای افکار عمومی را به گونه‌ای در اختیار بگیرد که در صورت شکست مذاکرات، طرف مقابل نزد افکار عمومی مقصر دانسته شود.

ــ «رهبران ایران امیدوارند وضعیت کنونی برنامه هسته‌ای آن‌ها از سوی جهان پذیرفته شود؛ اما این گونه نیست، زیرا اگر بود، وارد چنین مذاکرات دشواری نمی‌شدیم».

ــ صراحتا بگویم آمریکا کاری را که نتواند راستی آزمایی کند، نخواهد پذیرفت و هیچ قولی را که نتواند عمل کند نمی‌دهد، همان گونه که ما خواستار حسن نیت هستیم، حسن نیت هم نشان می‌دهیم.

ــ «همان گونه که وزیر خارجه کری گفت، ایران از وجود داعش خرسند نیست، همان طور که آمریکا هم از این مسأله خرسند نیست؛اما پیش از این هم اعلام کرده‌ایم ما در این زمینه هماهنگی‌ با ایران نداریم».

ــ امیدواریم که رهبران ایران با اقداماتی موافقت کنند که برای تضمین انحصارا صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران ضروری هستند و در نتیجه آن انزوای اقتصادی و سیاسی ایران پایان خواهد یافت و زندگی مردم ایران بهتر خواهد شد.

ــ اگر ایران واقعا قصد این را دارد که اختلافات خود را با جامعه جهانی حل و برداشتن تحریم‌ها علیه این کشور را تسهیل کند، هیچ شانسی بهتر از اکنون و فرصت باقی مانده تا سوم آذر نیست.

برای فهم اهداف شرمن از مجموعه اظهارات وی در واشنگتن، توجه به تحلیل اخیر سوزان مالونی از کار‌شناسان آمریکایی مسائل ایران و مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا، راهگشاست. خانم مالونی و دیگر کار‌شناسان مؤسسه بروکینگر ظاهرا رابطه بسیار نزدیکی با تیم مذاکره‌کننده آمریکا و مسئولان سیاست خارجی این کشور دارند و نظرات آن‌ها در حوزه‌های گوناگون مرتبط با مذاکرات در متن سخنان مقامات آمریکایی جاری است.

مالونی به تازگی در مقاله‌ای که در شانزدهم اکتبر برای مؤسسه بروکینگز نوشته، استراتژی ایران در مذاکرات هسته‌ای را بر چهار پایه استوار دانسته است:

۱ـ
به باور وی، مذاکره‌کنندگان ایرانی تاکنونی به نحو گسترده‌ای از اهرم‌ مخالفت‌های داخلی برای عقب راندن آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای استفاده کرده‌اند.

آن‌ها همواره به غربی‌ها یادآور شده‌اند که اگر غرب حاضر به توافق با آن‌ها نباشد، بار دیگر باید در مقابل نیروهای تندرو در سیاست خارجی ایران قرار بگیرند. در واقع مذاکره‌کنندگان ایرانی، نقش پلیس خوب را بازی می‌کنند و غربی‌ها را از درگیر شدن با پلیس‌های بد می‌ترسانند.

به عقیده مالونی، جدید‌ترین نمونه از این شیوه بازی، انتشار یک اینفوگرافی درباره خطوط قرمز ایران در مذاکرات هسته‌ای است که هرچند برخی منابع اطلاعاتی مدعی هستند راه را بر توافق هسته‌ای سخت خواهد کرد، برخی از کار‌شناسان بر این باورمد که استفاده از همین روش باعث خواهد شد، غربی‌ها مجبور شوند عقب‌نشینی بیشتری کنند.

پیش از این، رابرت آینهورن مذاکره‌کننده سابق آمریکایی، سرسختی ایران در موضوع غنی‌سازی را نیز در همین چهارچوب تحلیل کرده بود.

۲ـ
تغییر اولویت‌ها برای عقب‌نشینی آمریکا در موضوع هسته‌ای

بخش دوم استراتژی ایران در مذاکرات هسته‌ای، تاکید بر بی‌دلیل بودن بحران هسته‌ای و یادآوری این مشوق است که اگر غرب در موضوع هسته‌ای کوتاه بیاید، آن‌گاه ایران در سرکوب داعش و به ثبات رساندن منطقه خاورمیانه به غرب کمک خواهد کرد.

به باور مالونی، این بعد از استراتژی ایران هم گفت‌و‌گو تلویزیونی اخیر روحانی مورد اشاره قرار گرفت و هم در سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد.

به نوشته مالونی، مقامات ایرانی تلاش دارند این انگیزه را نزد غربی‌ها هر چه قوی‌تر کنند تا سرسختی آن‌ها در مذاکرات هسته‌ای روز به روز کاهش یابد و نه تنها جک استراو، وزیر خارجه سابق انگلیس این ایده را پذیرفته است، بلکه کمپین تبلیغاتی سردار سلیمانی در عراق در قالب تصاویر حضور علنی فرمانده سپاه قدس در عراق، تأکیدی بر همین توانایی ایران است.

۳ـ
بخش سوم استراتژی ایران که هم با مهارت بالایی اجرا شده و هم توفیقات زیادی داشته، تغییر چهره ایران در رسانه‌های بین‌المللی است. نه تنها روحانی و ظریف، بلکه حتی علی لاریجانی رئیس مجلس ایران و مذاکره کننده ارشد سابق هسته‌ای نیز نشانه هایی از خود بروز داده‌اند که به این هدف کمک کرده است. آن‌ها اصرار دارند بگویند موضوع هسته‌ای، بحرانی بدون دلیل بوده و در مسیر حل قرار دارد.

نکته جالب اینکه شیوه بازی روحانی در این حوزه شباهت‌هایی با بازی احمدی‌نژاد نیز دارد. در حالی که احمدی‌نژاد گاهی اعلام می‌کرد که ایران دیگر یک کشور هسته‌ای شده و مسأله پایان یافته، روحانی نیز از پایان بحران در قالب بازی برد ـ برد سخن می‌گوید.

در شیوه بازی روحانی، توجه خاصی نیز به ایجاد ثبات در اقتصاد داخلی و گسترش روابط دیپلماتیک شده است. به عبارت دیگر، ایرانی‌ها اصرار دارند نشان دهند که رژیم تحریم‌ها در حال فروپاشی است و سرمایه‌گذاران در مسیر گسترش روابط با ایران هستند.

۴ـ
شروع بازی اتهام یا بعد چهارم استراتژی ایران

مالونی بعد چهارم استراتژی ایران در اواخر مذاکرات هسته‌ای را شروع بازی اتهام دانسته است. ایران تلاش می‌کند به افکار عمومی جهان بقبولاند دولت آمریکا در مذاکرات هسته‌ای درخواست‌های زیاده‌خواهانه‌ای دارد، در حالی که ایران رفتاری سخاوتمندانه دارد و جز حقوق قانونی خود به دنبال چیز دیگری نیست.

در حالی که ایرانی‌ها همواره تأکید می‌کنند که به تعهدات خود در قالب توافق ژنو پایبند بوده‌اند، از رفتارهای نامناسب طرف مقابل گلایه می‌کنند؛ برای نمونه، ظریف در این باره گفته است که اگر مرجعی برای نمره دادن به رفتار آمریکایی‌ها پس از توافق ژنو وجود داشت، آن‌ها نمره مردودی می‌گرفتند.

به علاوه ظریف، همواره تأکید می‌کند که آمریکایی‌ها ذهن خودشان هم گرفتار تحریم‌ها شده است و فقط به آن فکر می‌کنند. او به آمریکایی‌ها یادآوری می‌کند که تنها کاری که برای توافق لازم است انجام دهند؛ این است که تحریم‌ها را بردارند و ما نه نیازی به تضمین امنیتی آن‌ها داریم و نه از آن‌ها کمک مالی می‌خواهیم.

دیگر مقامات ایرانی نیز به این بعد از استراتژی ایران کمک می‌کنند؛ برای نمونه، رهبر ایران در یکی از سخنرانی‌های خود در ماه اوت، در قالب سخن گفتن از بی‌فایده بودن مذاکره با آمریکا، گناه به نتیجه نرسیدن مذاکرات را متوجه آمریکا دانست.

به عقیده مالونی نکته جالب این است که با وجود غیرقابل مقایسه بودن ابزارهای رسانه‌ای ایران و آمریکا، به نظر می‌رسد ایرانی‌ها در این مورد برنده شده‌اند و در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، بازی اتهام به بخش اصلی استراتژی ایران تبدیل خواهد شد. با اثبات اینکه آمریکایی‌ها مقصر هستند، ایرانی‌ها به سراغ نقشه شماره ۲ خواهند رفت که عبارت خواهد بود از عبور از کنار تحریم‌ها و تلاش برای شکستن انزوای اقتصادی و دیپلماتیک که این موضوع ابزارهای قدرت آمریکا در برابر ایران را از کم‌اثر خواهد کرد. به نظر می‌رسد سخنان شرمن در دانشگاه سیراکیوز، پاسخ آمریکایی‌ها به استراتژی ادعایی مالونی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۲
انتشار یافته: ۲۲
شاید در نگاه اول به نظر رسد که تحریم ها ابزاری هستند برای توقف غنی سازی ایران ، ولی واقعیت این است که غنی سازی بهانه ای است برای تحریم ایران.

برای جلوگیری از قدرتمند شدن ایران راهی جز تحریم برای غرب باقی نمانده پس ساده لوحانه است که تصور کنیم آنها تحریم را پس از حسن نیت ما لغو کنند.
پاسخ ها
هومن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
دوست عزیز انقدر توهم قدرت نداشته باش چون اگر اینگونه بود خیلی از کشورهای جهان باید زیر فشار تحریمهای امریکا قرار میگرفتند. متاسفانه ما از بعد صنعت و فناوری بسیار از غرب و شرق عقب افتادیم انشالله با سیاست خردمندانه مسولین گامهای بلندی برداریم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
پس ما تحریم را بهانه تخاصم نداریم ، باید پس از شروع به لغو تحریم در فرآیند مشخص شده ، حسن نیت در فرآیند مشخص شده نشان دهیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
درست میگی. به خاطر همین الان دارن تعلیق تحریم رو مطرح میکنند
سینا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
سلام.من با شما موافقم اما.اگر منظور شما این هست که پس مذاکره نکنیم نه موافق نیستم.چون اول ما بمب اتم نمی خواهیم پس با منطق می توانیم تحریم شورای امنیت را برداریم و فعالیت هسته ای را نگه داریم و حالا امریکا هر چی می خواد تحریم کنه.بقیه کاری ندارن.اون موقع یک کشور داره تحریم می کنه.نه همه علیه یک کشور.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
هیچ تحریمی قرار نیست لغو بشه دوست من. این بازی تا قیام قیامت ادامه خواهد داشت. تو این موضوع شک نکن.
کیوان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
کاملاً موافقم. قطعاً غربی ها و خصوصاً آمریکایی ها برای برقراری تحریم های ایران، تلاش زیادی را برای ایجاد همگرایی با سایر کشورهای تحریم کننده انجام داده اند و هزینه زیادی متحمل شده اند، بنابراین به راحتی هم تن به برداشتن آنها نخواهند داد. البته در نهایت و در صورتی که ببینند آنها هم منافعشان تا دودی در اثر رفع تحریم ها تضمین می شود، اقدام به رفع تحریم ها خواهند کرد ولی مسلماً اهرم فشار دیگری را برای سرکوب کشوری که به راحتی تن به همه خواسته هایشان نمی دهد و با ایشان اصطلاحاً راه نمی آید، خواهند یافت. بنابراین برنامه هسته ای ایران واقعاً یک بهانه است برای فشار به ایران و جلوگیری از پیشرفت ایران در همه ابعاد و نه فقط در زمینه انرژی هسته ای.
مرگ بر روسیه چین!!!
ارض الله واسعة. بدون آمریکا هم می شه زندگی کرد. چاره هی نیست.
احمدی نژاد با عنوان کردن ورق پاره ، رندانه از قضیه
عدم توافق هسته ای جان سالم به در برد و دولت دکتر روحانی را به چالش کشاند .
به بهترین شکل مسایل و مشکلات را برای اندیشمندان جامعه خودشان باز گو میکنند تا بهترین راه حل را برای مقابله با آن را پیدا کنند گذشت زمان نشان خواهد داد که به نفع کدام کشور خواهد شد مسلما جامعه اندیشمند
ایران باید رو شرط برداشت همه تحریم ها یا بخش عمده ای از تحریم ها بماند در عوض قبول کند که هرچه آنها میخواهند بدهد یعنی سطح فعلی توافق را که بعد از چانه زنی های نهایی حاصل شده بپذیرد اما از شرط برداشتن همه تحریم ها کوتاه نیاید این برد ایران خواهد بود چون بعداز آن میتواند در هسته ای هم کارش را جلو ببرد و کسی کاسه داغتر از آش نخواهد شد
مذاکره ای که یک طرفش آمریکا باشه نفعی توش نیست.
یادمان باشد ما هم در مقابل تندروی های جمهوری خواهان امریکا قرار داریم. مبادا اشتباهی را که در سقوط کارتر و به قدرت رسیدن جمهوری خواهان مرتکب شدیم تکرار کنیم.
بسیاری از کشوری های منطقه نیز آرزوی شکست مذاکرات را دارند.. از ترکیه تا یمن و شاید چین و روسیه که سالها اقتصادمان را استثمار کرده اند..
من اهل سیاست نیستم . فقط امیدوارم آرامش کنونی کشور روز به روز بیشتر شود. خدا را شکر سیاستمداران کنونی کشور واقعاً سیاستمدارند و با سیاست خارجی آشنایی کامل دارند . توکل به خدا انشاالله همه چیز زودتر تمام شود. من و خانواده ام واقعاً از این حرفها خسته شده ایم
اصلا بارها خودشون واخیرا شرمن گفته اگر توافقی هم صورت گیرد تحریمات شکسته نخواهد شد چون بعدش حقوق بشر داریم بحث ازادی و...بنابراین ایران باید استراتژیک خودشو بر مبنای تحریمات قرارا دهدو به فکر این نباشد که انها تحریمها را بردارد .
عجب مخی بودیم ما خودمون خبر نداشتیم.
مانبايدبه تعامل غرب باايران اعتمادكنيم لذابايد به خوداتكاداشته باشيم
غرب مجبور است که با ایران مصالحه کند.
اما از یک طرف هم باید مد نظر داشت که ایران
با نخبگان خود قبل از تحریم نفت در حال تبدیل شدن به ابرقدرت منطقه و جهان بود و در بدترین زمان ممکن آمریکا ایران را تحریم مالی کرد.
با اینکه دور زدن تحریمها برای ایران هزینه بر بوده و فسادهای زیادی را در بین خائنین بر میهنمان رقم زد ... باید در کنار تحریمها از ضربه خوردن از چنین خائنینی هم دوری کرد... وزارت اطلاعات و دادگستری محترم لطفا بیشتر به هوش باشید ... مردم حس بدی نسبت به این خیانتها دارند.
دولت آقای روحانی بخوبی بازی غرب را میداند و همچنین قدرتنمایی های پی در پی ایران توسط سپاه و ارتش و قدرت نفوذ ایران در منطقه بالاخره آمریکاییها را مجبور به عقب نشینی خواهد کرد.
اگر این توافق حاصل نشود دیگر چیزی برای صلح باقی نخواهد ماند و کل منطقه به آتش کشیده خواهد شد...
تحلیل بسیار قشنگ وجالبی بود
سادەلوحی ما تا آن اندازە است کە ما فکر میکنیم آمریکا بدون رضایت اسراییل برای ایران کاری انجام خاهد داد، خودتون خاهید دید کە بازندە ما خاهیم بود
ولی خداییش دم ایران گرم خوب اینا رو بازی میده
به یاری خدا ما پیروز این جنگ نا برابریم
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی