بازدید 6728
در زمان رضاخان صورت گرفت

خروج 30 هزار لوح گلی

امام جمعه زاهدان گفت: ۳۰ هزار لوح گلی در دوره رضاخان توسط کشورهای تازه کشف شده به بهانه تحقیق و مطالعه از ایران خارج شد.
کد خبر: ۴۴۴۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۲ 23 October 2014
 امام جمعه زاهدان گفت: ۳۰ هزار لوح گلی در دوره رضاخان توسط کشورهای تازه کشف شده به بهانه تحقیق و مطالعه از ایران خارج شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم  آیت‌الله عباسعلی سلیمانی امروز در مراسم جشن ثبت جهانی شهر سوخته در دانشگاه زابل با تسلیت رحلت آیت‌الله مهدوی کنی، اظهار کرد: سیستان آمیخته از دو تمدن کهن و پیشین و تمدنی از نوع کوه خواجه است.

وی افزود: سیستان تمدنی از شهر سوخته و تمدن‌هایی اینچنینی که با توجه به قدمت 5000 ساله و علم این سرزمین در مواردی از قبیل جراحی مغز و چشم و فرهنگ قوی بافندگی است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان با اشاره به قدمت سرزمین‌های ایران، چین و هندوستان بیان کرد: کشور ایران به تمدن کهن خود افتخار می‌کند، زیرا تمدن کهن نمادی از نقش آفرینی سرزمین ایران در عرصه تمدن بشری است.

سلیمانی تصریح کرد: اکنون برای دنیا نیز به اثبات رسیده که ایران در گذشته بشریت چه نقش کلیدی و تاثیرگذاری برای تمدن امروز بشر داشته است و به طور قطع ایران و ایرانی را نمی‌توان دست‌کم گرفت.

وی گفت: کشورهایی چون ایران، چین و هند و منطقه آسیای مرکزی نقش بسیار مهمی در ایجاد تمدن بشری داشته‌اند و مانند برخی از کشورها که توسط برخی سیاحان و جهانگردان کشف شدند، نبودند.

امام جمعه زاهدان عنوان کرد: قدمت سرزمین‌های ایران، چین و هندوستان و نقش محوری آنها و تجارتشان با کشورهای تازه کشف شده توسط سیاحان بر کسی پوشیده نیست.

سلیمانی با بیان اینکه همین کشورهای تازه کشف شده بودند که بعد از مدتی به فکر غارت کردن میراث فرهنگی دیگر کشورها افتادند، گفت: 30 هزار لوح گلی ایران در دوره حکومت رضاخان توسط همین کشورهای تازه کشف شده به بهانه تحقیق و مطالعه غارت و از کشورمان خارج شد و فقط 300 عدد از آن لوح‌های گرانبها به ایران برگشت داده شد.

وی با تقدیر از همه کسانی که در ثبت جهانی شهر سوخته تلاش کردند، افزود: این موفقیت را به همه ملت ایران تبریگ گفته و امیدواریم دنیا نیز به تمدن و پیشینه و گذشته ایران توجه بیشتری داشته باشند.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل