بازدید 9391

چگونه کمک‌های غرب برای آوارگان سوری به دست داعش می‌افتد؟

در حالی آمریکا اعلام کرده تلاش دارد با استفاده از جنگنده های خود مواضع گروه تروریستی داعش را در عراق و سوریه بمباران کند، کامیون های حامل کمک های ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی به سمت مناطقی می روند که تحت کنترل داعش قرار داشته و بدین ترتیب، در عمل این گروه را در توسعه اقدامات تروریستی خود یاری می رسانند.
کد خبر: ۴۴۴۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۳ 23 October 2014
چگونه کمک‌های غرب برای آوارگان سوری به دست داعش می‌افتد؟در حالی آمریکا اعلام کرده تلاش دارد با استفاده از جنگنده های خود مواضع گروه تروریستی داعش را در عراق و سوریه بمباران کند، کامیون های حامل کمک های ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی به سمت مناطقی می روند که تحت کنترل داعش قرار داشته و بدین ترتیب، در عمل این گروه را در توسعه اقدامات تروریستی خود یاری می رسانند.

به گزارش «تابناک» به نقل از «دیلی بیست»، کامیون های حامل کمک غرب که قرار است به دست آوارگان سوری برسد (شامل غذا و اقلام دارویی) به طور فزاینده ای در اختیار تروریست های داعش قرار می گیرد. این کمک ها از سوی موسسه توسعه بین المللی آمریکا، نهادهای اروپایی و سازمان ملل تهیه شده و به سوریه ارسال می شود.

در حال حاضر، این موضوع که آیا روند افتادن کمک های مذکور به دست داعش ادامه خواهد یافت یا خیر، به موضوع بحث جدی مقامات آمریکایی و اروپایی تبدیل شده است. این مقامات از سویی نسبت به این ماجرا ابراز نگرانی کرده و از سوی دیگر، می گویند قطع این کمک ها نیز می تواند سبب ضربه خوردن آوارگان و همچنین یاری رساندن به اهداف تبلیغاتی داعش شود.

مسئله دیگر در این رابطه، این است که کامیون های حامل این کمک ها، باید برای وارد شدن به مناطق شرقی سوریه که پایگاه های داعش در رقه و دیرالزور در آن قرار دارد، باید به داعش باج بدهند و همین امر، به منبع درآمدی جدیدی نیز برای تروریست ها تبدیل شده است. 

یکی از مسئولین ارسال کمک ها که وظیفه هماهنگی های مربوط را بر عهده دارد، در این زمینه می گوید: «محموله ها باید از سوی داعش مورد تأیید قرار گیرند و باید به آن ها باج هم داده شود. رشوه ای که داعش آن را هزینه نقل و انتقال معرفی می کند». این رشوه ها از سوی سازمان های خارجی یا محلی که وظیفه تقسیم کمک ها را بر عهده دارند و یا از سوی شرکت های ترکیه ای و سوری که در این زمینه قرارداد بسته اند به داعش پرداخت می شود.

این در حالی است که بر نحوه انتقال و توزیع کمک ها نیز نظارت دقیق وجود ندارد و نگرانی این است که داعش بخشی از آن ها را تصاحب کرده و به منظور پیشبرد اهداف خود در میان مردم توزیع کند. جنبه حداقلی ماجرا این است که داعش دیگر برای توزیع آذوقه میان مردم مناطق تحت کنترل خود و به دست آوردن دل آن ها، نیازی به پرداخت هزینه ندارد و می تواند منابع مالی خود را برای استفاده در مصارف جنگی حفظ کند. 

یکی از تفاوت های مهم موجود میان داعش و گروه های تروریستی قبلی این است که داعشی ها مایلند مناطق تحت کنترل خود را به عنوان منطقه ای به خوبی سازمان دهی شده و غنی از لحاظ منابع مالی تصویر کنند. در مطلبی که در جدیدترین شماره نشریه الکترونیکی داعش با عنوان «دابق» منتشر شده، آمده است: «سربازان الله یک روستا، شهرک یا شهر را آزاد نمی کنند که بدون توجه به نیازهای ساکنین، آن را به حال خود رها کنند». 

افزون بر این، در یک مورد که در منطقه دیرالزور نگرانی هایی درباره شیوع فلج اطفال پیش آمد، داعش به مأموران بین المللی واکسیناسیون اجازه داد که وارد منطقه شده و مردم را واکسینه کنند. جاناتان شانزر، عضو موسسه دفاع از دموکراسی ها در آمریکا می گوید: «من نگرانم که ما در حال حمایت از دولت موردنظر داعش باشیم. در این مسیر، ما از طریق تأمین نیازهای اساسی مردم محلی، داعش را به رسمیت می شناسیم...».

به هر حال، مجموعه این موارد حاکی از آن است که داعش سعی دارد با اتخاذ یک رویکرد زیرکانه، از سویی خود را در مناطق تحت کنترل به عنوان تأمین کننده نیازهای اساسی مردم جلوه داده و از این موضوع به نفع اهداف تبلیغاتی خود بهره برداری کند و از سوی دیگر، منابع مالی جدیدی را برای توسعه فعالیت های تروریستی خود به دست بیاورد. همین امر غربی ها را در چالشی قرار داده که خروج از آن نیز دشوار می نماید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل