بازدید 6087

ویروس تبخال عامل کدورت قرنیه

کد خبر: ۴۴۴۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹ 23 October 2014
یک چشم‌پزشک جای زخم قرنیه را ناشی از بیماری‌های ویروسی از عوامل کدورت قرنیه دانست و گفت: بیماری‌های ویروسی چشم باید به سرعت تشخیص و درمان شود.

به گزارش فارس، امین‌الله نیک اقبالی، چشم پزشک درمان کشور درباره بیماری‌های ویروسی چشم تصریح کرد: ویروس موجودی بسیار ریزتر از میکروب است و با میکروسکوپ‌های معمولی قابل تشخیص نیستند و بیشتر تشخیص‌ها در واقع از طریق آزمایش‌ یا میکروسکوپ الکترونیکی قابل تشخیص هستند که در اطراف ما بسیار فراوان است که در اینجا به 3 ویروس شایع اشاره می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ویروسی که در بدن بسیاری از ما وجود دارد و شایع است، تمام افرادی که تبخال داشته‌اند این ویروس در بدنشان حاضر و آماده است و منتظر بیدار شدن است که بیدار شدن ویروس تبخال نیز توسط فشار عصبی، تب، اضطراب و بیماری صورت می‌گیرد و فرد پس از فعال شدن ویروس تبخال می‌زند.

نیک اقبالی افزود: حال همین ویروس تبخال متاسفانه در چشم برخی از افراد از جمله قرنیه ظاهر می‌شود که متاسفانه درمان سختی دارد و گاهی اوقات باعث می‌شود که جای حمله ویروسی یا جای زخم روی قرنیه چشم باقی بماند و هر گاه که این بیمار تحت تاثیر عوامل فشار روحی، روانی و بیماری‌های ذهنی قرار می‌گیرد این ویروس می‌تواند بر روی چشم فعال شود و زخم دوباره عود کند که این یکی از ویروس‌های خطرناک و مشکل آفرین است که نه تنها روی قرنیه تاثیر می گذارد بلکه درون چشم را نیز متاثر می‌کند.

این چشم‌پزشک گفت: ویروس دیگر آبله مرغان یا زونا است که بیشتر روی پوست اثر می‌گذارد ولی گاهی اوقات روی چشم تاثیر می‌گذارد علت آن است که هر جا رشته عصبی است در جهت رشته‌های عصبی می‌تواند رشد کند و تکثیر شود و در حالتی‌ که فرد حالت جسمی مناسب دارد و سر حال است در عقده‌های عصبی آماده می‌شود تا هنگامی که وضعیت سلامت شخص نامناسب بوده و سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود دوباره حمله کرده و روی ملتحمه، قرنیه و درون چشم  عوارضی ایجاد می‌کند و درمان سختی دارد.

وی تصریح کرد: در این دو ویروس گاهی که حمله ویروسی تکرار می‌‌شود و زخم بر روی قرنیه ایجاد می‌شود  کدورتی بر روی قرنیه ایجاد می‌‌شود که دید فرد مختل می‌شود و از همه بدتر اینکه معمولا مرکز قرنیه را در بر می‌گیرد و دید مستقیم فرد را متاثر می‌کند و کدر کند و گاهی نیاز به پیوند قرنیه برای بیمار ایجاد می‌شود.

نیک اقبالی خاطرنشان کرد: گاهی قرنیه پیوند شده نیز به این ویروس‌ها مبتلا شده و مجددا تبخال بر روی قرنیه ایجاد شده و زخم می‌شود چرا که این ویروس‌ها در عقده‌های عصبی آمادگی مبتلا کردن فرد را در هر شرایط مساعد دارند.

این چشم پزشک گفت: ویروس دیگر از گروه ویروس‌های مثل آنفلونزا است، این ویروس‌ها زمانی کسالت آنفلونزایی پیدا می‌کند می‌تواند در قرنیه تظاهرات داشته باشد و خود را نشان دهد که عوارض این نوع ویروس به اندازه تبخال نیست ولی مدت طولانی یعنی از 1 ماه تا چند ماه می‌تواند آثاری روی چشم داشته باشد و فرد احساس ناآرامی و کسالت داشته باشد.

وی گفت: در مورد این ویروس توصیه می‌شود اعضای خانواده فرد مبتلا با ترشحات چشمی فرد ارتباط نداشته باشند و حتی مادر نیز پس از ارتباط با ترشحات چشمی دست خود را با آب و صابون بشوید تا به وی منتقل نشود یا به چشم‌پزشکان مرتبط با این افراد توصیه می‌شود با شستشوی دست‌ها از خود محافظت کنند و به چشم‌ها دست نزنند تا گرفتار نشوند.

نیک اقبالی تأکید کرد: معمولا درمان بیماری‌های ویروسی چشم در مواردی مثل تبخال خوردن داروهایی ضد ویروس است که در بازار موجود است و از همه مهم‌تر تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف ویتامین C و تقویت کردن شخص می تواند کارگشا باشد.

این چشم پزشک درباره نشانه‌های بیماری‌های ویروسی چشم خاطرنشان کرد: نشانه‌های بیماری ویروسی این است که فرد احساس ناراحتی می‌کند، آب ریزش چشم دارد و چشمش قرمز شده است و زمانی که فرد مراجعه می‌کند نشانه‌هایش به حدی واضح است که چشم‌پزشک آشنا با یک نگاه متوجه بیماری می‌شود به خصوص شکل تبخال که مشخص و به راحتی قابل تشخیص است.

وی تصریح کرد: هر چه تشخیص زودتر صورت گیرد و زخم سطحی تر باشد معمولا به درمان بهتر پاسخ می‌دهد و زخم درمان و ترمیم می‌شود اما هر چه زخم  عمیق‌تر باشد آثاری که بر جای می‌گذارد بیشتر است.
- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930730001455#sthash.Uh6zbu0H.dpuf
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل