بازدید 32219
رونمایی از گاف نمایندگان مجلس +سند؛

چرا طرح صیانت از حریم حجاب و عفاف «ماما»ها را ندید گرفت؟!

با نیم نگاهی به متن طرحی که در مجلس اعلام وصول شده و در دست بررسی قرار گرفته، روشن است که بی‌دقتی بزرگی در نگارش متن آن صورت گرفته، وگرنه شمردن مشاغلی که باید استثنا شوند، کار چندان دشواری به نظر نمی‌رسیده است، به ویژه آنکه می‌بینیم به پزشکان اشاره شده و حتی قانون گذار خارج از شمول بودن شغل مهمانداری هواپیما را هم فراموش نکرده است.
کد خبر: ۴۴۴۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰ 24 October 2014
از یک سو به دنبال افزایش جمعیت هستیم و در این راستا اصرار داریم در سایه اعمال ممنوعیت‌هایی چون زایمان به صورت رستمینه (سزارین) و ارائه مشوق‌هایی چون افزایش مرخصی زایمان، به یاری افزایش جمعیت بشتابیم و از سوی دیگر اینقدر فراموش کاریم که شاید در قوانین دیگر، عکس این رویکرد را نشان دهیم!

به گزارش «تابناک»، از جمله طرح‌هایی که مدتی است بررسی آن در کمیسیون‌های مجلس آغاز شده و دیر یا زود به صحن راه خواهد یافت تا در کنار طرح‌هایی چون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و حتی طرح‌های حمایت از افزایش جمعیت، در مقابله با بدحجابی، جلوگیری از اختلاط زن و مرد، تلاش برای بهبود نرخ ازدواج و زادآوری و کاهش نرخ طلاق و... یاری‌گر مسئولان باشد، «طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب» است که اینقدر طراحانش در نگارش متن آن بی‌دقتی کرده‌اند که شاهد اشکالی عجیب در آن هستیم.

بر پایه مستندات مندرج در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی (فایل پی‌دی‌اف کامل طرح را از اینجا دانلود کنید)، این طرح که با امضای ۳۶ نماینده در شانزدهم مهرماه امسال (دو هفته پیش) اعلام وصول شده، در ۹ ماده و ۳ تبصره تنظیم شده که شش ماده آن، جریمه‌ها و مجازات‌هایی را شامل می‌شود که برای رعایت نکردن حجاب و برخی دیگر از قوانین اسلامی در وسایل نقلیه، ادارات (چه برای کارمندان و چه برای مراجعان) و اماکن عمومی در نظر گرفته شده است.

برای دیدن تصاویر در ابعاد بزرگتر روی آنها کلیک کنید

افزون بر این موارد، دو ماده دیگر به ممنوعیت استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره و جرایم سرپیچی از این قانون اختصاص یافته و در پایان در یک ماده به چگونگی هزینه شدن درآمدهای ناشی از جریمه‌های اعمال شده بر اساس مواد نامبرده اشاره شده که البته چیزی نیست جز بودجه مورد نیاز برای اجرای این قانون، تدارک برنامه‌های آموزشی و تبلیغی حجاب و در ‌‌نهایت تأمین تجهیزات مورد نیاز نیروی انتظامی است.

اما اشکال بزرگ این طرح آنجاست که می‌بینیم بر پایه ماده پنج این طرح، به نوعی بر ضرورت تفکیک جنسیتی در محیط‌های کاری زنان تأکید شده و آمده: «اشتغال به کار بانوان در واحدهای صنفی باید با رعایت حرمت آن‌ها و پرهیز از از اختلاط با مردان با مردان و در ساعات متعارف (۷ صبح تا ۱۰ شب) صورت گیرد؛ عدم رعایت حکم‌ این ماده تخلف صنفی محسوب می‌گردد و واحد صنفی متخلف از طریق نیروی انتظامی به مدت یک هفته و در صورت تکرار به مدت یک ماه تعطیل می‌شود».

این در حالی است که شرایط ویژه برخی مشاغل ایجاب می‌کند که زنان در کنار مردان فعالیت کنند و حتی‌گاه خارج از ساعات متعارف کاری، به ادامه فعالیت مشغول باشند؛ البته قانون گذار هم این مهم را درک کرده که برای ماده مندرج استثنا قائل شده است، ولی حیف که ظاهرا طرح سریع به نگارش درآمده و لذا حاوی اشکالی بزرگ و عجیب است!

چرا طرح صیانت از حریم حجاب و عفاف «ماما»ها را ندید گرفته؟!

آن گونه که در تبصره ذیل ماده ۵ آمده، مشاغل پرستاری، پزشکی و مهمانداری هواپیما در خصوص الزام به اشتغال در ساعات متعارف از شمول این ماده خارج دانسته شده‌اند و در ادامه آمده است: «همچنین اشتغال در ساعات شبانه برای مشاغلی که به خدمات بانوان نیاز دارند، با دریافت مجوز از اماکن نیروی انتظامی مجاز می‌باشد».

با دقیق شدن در این ماده و تبصره ذیل آن درخواهیم یافت این بار نیز «ماما»‌ها دیده نشده‌ و قانون گذار نه حضور الزامی ایشان در مراکز درمانی و حوزه سلامت را ملاک استثنا کردن ایشان از الزام به رعایت تفکیک جنسیتی در ساعات متعارف (به تعریفی که در طرح فوق آمده) دانسته و نه حتی حضور شبانه ایشان را در محیط کاری مجاز دانسته اشت.

بدین ترتیب روشن است که بی‌دقتی بزرگی در نگارش متن طرح صورت گرفته ، وگرنه شمردن مشاغلی که باید استثنا شوند، کار چندان دشواری به نظر نمی‌رسیده است، به ویژه آنکه می‌بینیم به پزشکان اشاره شده و حتی قانون گذار خارج از شمول بودن شغل مهمانداری هواپیما را هم فراموش نکرده است.

این در حالی است که وقتی می‌بینیم فراموشی قانون گذار در طرحی بروز و ظهور یافته که طبق عنوان و بنا بر مواد مندرج، ارتباط تنگاتنگی با زنان دارد، از قلم افتادن وضعیت متخصصانی که زنانه‌ترین تخصص را فراگرفته و در جامعه مراجعان، با زنان و مادران در ارتباطند، تنها یک چیز به ذهنمان می‌رسد؛ گاف بزرگ نمایندگان مجلس!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۸۳
انتشار یافته: ۳۲
كارگران سالن هاي پذيرايي چي كاركنند كه تا ساعت ١٢شب كار مي كنند
پاسخ ها
ناشناس
| Hong Kong |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
اتفاقی نمی افته فقط این دسته از کارگران هم بیکار میشن و آمار بیکاری از دو میلیون و دویست هزار نفر بیشتر میشه !
لر بختياري
| Germany |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
و همچنين كاركنان خانم در داروخانه ها
خدا وکیلی کشور ما جز این موارد هیچ مشکل دیگه ای نداره؟؟؟؟؟
...................................................
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
من نمی دونم واقعا فکر نماینده ها تو چیه
ناشناس
| Hong Kong |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
;کاش زودتر انتخابات مجلس فرا برسه که دیگه این قدر ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
من هر روز تابناک رو می خونم، خدا وکیلی شما که خبر رو می نویسید.. از اول سال یه خبر خوشحال کننده نوشتید.. بس نمی کنن؟ خسته نشدن؟ اینا کجا زندگی می کنن؟
سرکاری، چون ملت از یک همچین طرحی خبر ندارند اول سوتی دادند با یک سری امضای کم که بعد تابناک روش مانور بده تا جو بده تو جامعه همه متوجه بشن که یک همچین کاری داره می شه
واقعا حیف نیست چنین مجلسی رو ....
خجالت بکشید بابا شما تو چه فکری هستید
قانون .... میذارن خب فراموش میشه گیر ندین
تابناک خودم سانسورش کردم حالا منتشرش کن مرسی
کلا طرح مضحکی هست. واقعا تمام مسائل حل شده، باید به این گیر داده بشه.
ماده 7
نصب و تعمیر و تجهیز ....
اگه این قانون عملی بشه باید تکنسین های نگهداری و تجهیز و تعمیر تجهیزات ماهواره بانکها، موسسات، سازمان ها و ... رو هم همه رو بگیرن جریمه و زندان کنند...
وقتي قانون گزار پرستاران را قيد كرده، مسلما اين به اجزاي سيستم درمان كه شامل پرستار، ماما، تكنسين بيهوشي، تكنسين اتاق عمل، خدمتگزاران مراكز درماني و امثالهم نيز تعميم مي يابد، و نظر قانون گزار مسلما اين بوده است.
اين بحث شما صحيح نمي باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
کاش به حال زیر میزی گرفتن برخی از شما دکتر ها هم یه قانون سفت و سخت وضع میکردن...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
اصلا یه سوال !! ببینید اصولا خود اون زائو اون ساعت شب اجازه تردد در خیابان داره یانه ؟! تا بعد مشکل ماما رو یه جوری حل کنیم !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
پرستاری ربطی به مامایی ندارد ولی می شود گفت چون مامایی جزو نظام پزشکی است بنابراین قید پزشک برای آنان نیز کفایت می کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
ماما جدا از پرستار است
ماما ها فراموش شده اند چون دیده نشده اند
واقعا که!!!!
کل این قانون .....
من نمیدونم نمایندگان ملت واقعا بی کارن وقتشون روی همچین چیزای .... میزارن؟ یا اینکه واقعا نمیدونن مسائل مهمتری هم تو این مملکت هست!!!
بهیار ها تکنسین رادیولوژی کارگران زن بیمارستان و ....
تابناک، تو رو به جدت یه نظرسنجی از عملکرد به اصطلاح وکلای ملت تو سایت بزار تا ببینیم مردم چقدر نسبت به عملکرد اونا راضی هستن...
winter is coming
ماما ها فراموش شده اند چون دیده نشده اند.
قشر عظیمی از مردم دیده نشده اند.
این نمایندگان چند دقیقه فکر کردند؟
....
دکتر محمد خان از کی تا حالا ماما پرستار شده که ما نمی دونستیم نکنه پرستار مطب می زنه عزیز دل برادر
بابا بگين جمش كنن فكر كَر وزندگى براى جوانان باشند بقيه اش خودش درست ميشه،
خدا شفا بده! خداییش کار دیگه ندارن تو مجلس؟ بابا ملت دارن گشنگی میکشن .کی تو فکر این حرفهاست آخه؟
به جای این قوانین عجیب در مورد اشتغال و حل مشکل بیکاری و تورم قانون تصویب کنن
خوب ماماهم همان دکتر حساب میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
نه بابا آی کیو!!!!!!!!!!!!!!!! احتمالا خودت ماما هستی و همیشه آرزوی دکتر شدن داشتی!! نه؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
ماماها ليشانس نهايتا فوق ليسانس هستند
عمرا كه دكتر شوند
دلم برای زن ها میسوزه ... با تصویب این قانون خدا میدونه چقدر زن از کار بیکار میشه ...
واقعا فکر نمایندگان مردم با مردم همخوانی دارد!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی