بازدید 29048

یک خبر بد دیگر برای ایرانی‌ها از همسایه شرقی

آمریکایی‌ها در سال ۲۰۰۱، افغانستان را در سالی به بهانه مبارزه با تروریسم ‌اشغال ‌کردند که کشت مواد مخدر در این کشور در نتیجه یکی از موفق‌ترین مبارزه‌ها با مواد مخدر به حداقل رسیده بود؛ هرچند احتمالا فروختن مواد مخدر انبار شده به بهایی بالا‌تر، دلیل واقعی کار طالبان و دستورهای ملا عمر بود، اکنون پس ‌از ۱۳ سال، اوضاع کاملا عوض شده است.
کد خبر: ۴۴۳۹۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۲ 22 October 2014
یک خبر بد دیگر برای ایرانی‌ها از همسایه شرقیآمریکایی‌ها در سال ۲۰۰۱، افغانستان را در سالی به بهانه مبارزه با تروریسم ‌اشغال ‌کردند که کشت مواد مخدر در این کشور در نتیجه یکی از موفق‌ترین مبارزه‌ها با مواد مخدر به حداقل رسیده بود؛ هرچند احتمالا فروختن مواد مخدر انبار شده به بهایی بالا‌تر، دلیل واقعی کار طالبان و دستورهای ملا عمر بود، اکنون پس ‌از ۱۳ سال، اوضاع کاملا عوض شده است.

به گزارش «تابناک»، به نقل از نشریه ژاپنی دیپلماتیک، سال گذشته، وقتی آمار برداشت خشخاش در افغانستان اعلام شد، یک دیپلمات غربی، صریحا از شکست در مبارزه با کاشت گیاهان مربوط به مواد مخدر سخن گفت. یک سال بعد و هم‌‌اکنون روشن شده‌ که قرار نیست در مسیر کشت مواد افیونی در افغانستان خللی ایجاد شود. افغانستان در حال ثبت رکوردی تاریخی در این زمینه است، حال آنکه نیروهای بیگانه‌ای که افغانستان را اشغال کردند، ریشه‌کنی کشت مواد افیونی را از اهداف استراتژیک خود اعلام کرده بودند و آمریکا به تنهایی حدود ۷.‌۶ میلیارد دلار برای این کار هزینه کرده است.

بنا بر این گزارش، روز سه‌شنبه اطلاعاتی‌ در این باره که نشان می‌دهد، رکورد کاشت خشخاش در افغانستان در حال شکسته شدن است، از سوی نهادی به نام بازرس ویژه بازسازی افغانستان (SIGAR) منتشر شد که گزارش خود را بر مبنای داده‌های آماری دفتر سازمان ملل برای مبارزه با مواد مخدر و جرایم تهیه کرده است.

به گفته SIGAR، سطح زیر کشت در افغانستان در سال ۲۰۱۳ به ‌۲۰۹ هزار هکتار رسیده، در حالی که رکورد پیشین در سال ۲۰۰۷، برابر با ۱۹۳ هزار هکتار بوده است. به گفته این نهاد امریکایی، افزایش قیمت تریاک در بازار جهانی، کاهش هزینه ایجاد چاه‌های عمیق برای آبیاری و افزایش نیروی کار ارزان به افزایش کشت مواد افیونی در افغانستان منجر شده است. سفارت آمریکا در افغانستان با ابراز نگرانی از آمار منتشره، ابراز امیدواری کرده که دولت جدید افغانستان عملکرد بهتری داشته باشد.

برای کشاورزان افغان، خشخاش اغلب تنها راه کسب معاش است. یک دهه اشغال و میلیارد‌ها دلار هزینه نتوانسته تغییر چندانی ایجاد کند. به ‌رغم اینکه کاشت و برداشت خشخاش بسیار سخت‌تر از میوه و یا سبزیجات است، کشاورزان با توجه به سودده و اقتصادی بودن، آن را ادامه می‌دهند. همچنین با اینکه کشاورزان افغان خود‌ به بد بودن کاشت مواد افیونی معترف‌اند، ‌پذیرفتن آن که با کشت گندم سوار دوچرخه شوند، در حالی که همسایه‌شان با برداشت خشخاش خودرویی جدید خریداری می‌کند، سخت است. افغانستان اکنون بیش از 80 ‌درصد تریاک جهان را تولید می‌کند.

اما در حالی که دولت آمریکا انگشت اتهام را به سوی دولت افغانستان می‌گیرد و فقر، فساد، رابطه تروریسم و مواد مخدر و دسترسی نداشتن به کشت‌های جایگزین را عامل گسترش کاشت خشخاش می‌دانند، در صورت ادامه روند کنونی، کشت خشخاش، بیشتر و بیشتر هم خواهد شد.

گفتنی است، با عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان، به نظر می‌رسد از این پس پایان کشت خشخاش در افغانستان را باید در کتاب‌های تاریخ جستجو کرد!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۳
انتشار یافته: ۱۱
لعنت و نفرین خدا بر وارد کنندگان و توزیع کنندگان مواد مخدر از هر نوعی که باشه .
همچنین لعنت به فقر اقتصادی و فرهنگی که عامل مهمی در اعتیاد بسیاری از جوانان شده.
کلا کار ما ایرانی ها همینه : شنیدن خبرهای بد !!!!!!
هیچ کی ما رو دوست نداره !!
دنیا همین بوده و خواهد بود.
بدبخت نگاه داشتن کشورهای دارای منابع طبیعی و خدادادی ثروت با عقب ماندگی فرهنگی و اقتصادی
آخه اینم شد خبر .
مگه از افغانستان و پاکستان قرار بود غیر از ضرر ،خیری به ما برسه ؟؟؟
تابناک گرامی این خبربدبرای بعضیا بداست ولی خیلی ها خبرخوشحال کننده ایست.
هر جا که فقر باشد جرم و جنگ و بدبختی هم خواهد بود.
بدترین فقر، فقری است که نتیجه فاصله طبقاتی و تبعیض باشه. همه عقده ای میشن. جامعه به فساد کشیده میشه و در آخر آن کشور تجزیه خواهد شد.
من متوجه نشدم. مگه آمریکا تو افغانشـتان بوده و ما خبر نداشتیم؟
خوب جونتون در میومد اگه به ما هم یه خبری میدادین؟
بازم پای آمریکا وسطه . ام الفساد.....
نمی دونم چه شانسی اقبالی که ایران باید در یکی از هرج مرج ترین نقطه کره زمین قرار بگیره با کشورهای بی امنیتی مثل افغانستان و پاکستان همسایه بشه
فکر نکنم ایرانی ها هم خیلی از کاشتش ناراحت باشنا
به نظر اینقدری که باید نگران مواد مخدر صنعتی باشیم نباید نگران تریاک باشیم آسیب های وارده به جامعه با مخدر های صنعتی بسیار بیشتر از مخدر های سنتی است.لطفا به این نکته توجه کنید و ورود مخدر های صنعتی از شمال به جنوب و شرق کشور رامورد توجه قرار دهید به نظر نیروی انتظامی هم نباید از ترانزیت مخدر های صنعتی در کشور غافل بشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل