بازدید 8085

دولت کم درآمدها را می‌شناسد اما پولدارها را خیر!

پرسش این است، ‌چگونه دولت توانسته ‌این گروه از افراد را که مشمول دریافت بسته غذایی هستند، شناسایی کند؟‌ راهکار شناسایی این افراد چگونه بوده است؟ آیا دولت به حساب‌های مردم سرک کشیده و پی برده ‌که حساب‌های آن‌ها خالی است یا بنا بر آمار و اطلاعات این دهک‌ها را شناسایی کرده است؟!
کد خبر: ۴۴۳۹۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۱ 22 October 2014
ادامه یک بام و دو هوای دولت در حذف دهک های پردرآمد یارانه بگیرقانون بودجه سال جاری، دولت را مکلف به شناسایی خانوارهای متقاضی یارانه نقدی کرده ‌که باید در این راستا بر پایه درآمد سالانه خانوار‌ها، اقدام به حذف دهک‌های پردرآمد می‌کرد. حدود هفت ماه از اجرای دومین مرحله قانون هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی همگانی می‌گذرد، ولی هنوز هیچ یک از کسانی که یارانه ‌دریافت کرده‌اند، حذف نشده‌اند.

به گزارش «تابناک»، دولت در بودجه ۹۳ نیز مکلف شد، ‌یارانه نقدی را بنا بر تعیین سقف درآمدی و با شناسایی غیر نیازمندان تنها به گروه‌های هدف در راستای عدالت اجتماعی پرداخت کند. با این حال، پخش یکسان یارانه‌ها به صورت همگانی و عمومی و بیش از میزان معین ‌بر خلاف صراحت قانون بوده که همچنان‌ ناحق‌ و یکسان به همه قشرها‌ پرداخت می‌شود.

دولت یازدهم اعلام کرده بود، ‌در فاز دوم هدفمندی، افراد ثروتمند را شناسایی می‌کند و در صورتی که برای دریافت یارانه ‌نام‌نویسی نیز کنند، از فهرست یارانه‌بگیران حذف می‌شوند. با این حال به ‌رغم وعده‌های قبلی دولت، چندی پیش، معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که دولت راهکاری برای حذف یارانه ثروتمندان پیدا نکرده است.

آقای روحانی رئیس جمهور نیز در گفت‌و‌گو‌ تلویزیونی اعلام کرد، ‌برای شناسایی افراد نیازمند و یا دهک‌های بالای درآمدی تنها یک راه وجود دارد که من تاکنون با آن موافقت نکردم و آن سرک کشیدن به حساب‌های مردم است.

هرچند بسیار روشن است که حذف بسیاری از افراد در دهک‌های پردرآمد، نیازی به سرک کشیدن در حساب‌های شخصی آن‌ها ندارد، ‌نگاهی به میزان دارایی‌های افراد که در سازمان اسناد و املاک ثبت شده و همچنین فیش حقوقی برخی از حقوق بگیران دولتی و یا اظهارنامه مودیان مالیاتی، گویای بسیاری از واقعیت‌های اقتصادی است که بر پایه آن دولت می‌تواند به غربالگری اقتصادی جامعه هدف در اجرای هدفمندی یارانه‌ها بپردازد.

اما اگر حتی این استدلال را مبنی بر اینکه دولت هنوز راهکار حذف یارانه ثروتمندان را پیدا نکرده است و از سوی دیگر، نمی‌خواهد به زندگی خصوصی و اموال مردم نیز سرک بکشد، بپذیریم، یک پرسش اساسی وجود دارد که دولت چگونه توانسته افراد نیازمند ‌‌برای اعطای بسته حمایت غذایی در مرحله دوم طرح حمایت غذایی را شناسایی کند؟!

معاون اول رئیس جمهور، تصویب‌نامه در خصوص تعیین بسته حمایت غذایی در مرحله دوم طرح حمایت غذایی را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ابلاغ کرد که در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی نیز منتشر شده است. بنا بر این ابلاغیه، جمعا نزدیک به ۸ میلیون تن و به یا به عبارتی، بیش از ۳ میلیون خانوار بسته حمایت غذایی یا‌‌ همان سبد کالا می‌گیرند.

بسته حمایت غذایی در مرحله دوم طرح حمایت غذایی به شرح جدول زیر تعیین شده است که در آیتم دوم آن سایر اشخاص شناسایی شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول دریافت این سبد کالا شده‌اند.

ادامه یک بام و دو هوای دولت در حذف دهک های پردرآمد یارانه بگیر

پرسش این است، ‌چگونه دولت توانسته ‌این گروه از افراد را که مشمول دریافت بسته غذایی هستند، شناسایی کند؟ ‌ راهکار شناسایی این افراد چگونه بوده است؟ آیا دولت به حساب‌های مردم سرک کشیده و پی برده ‌که حساب‌های آن‌ها خالی است یا بنا بر آمار و اطلاعات این دهک‌ها را شناسایی کرده است؟! البته باید گفت، این کار دولت، بسیار خوب است که یارانه‌های کالایی را تنها به بخش آسیب‌پذیر جامعه‌ داده است؛ کاری که در‌ جهان مرسوم است.

به هر حال، در صورت درستی هر یک از این دو سناریو بالا، نشان می‌دهد‌ دولت قادر به شناسایی گروه‌ها و دهک‌های درآمدی است، ولی به دلایلی حاضر نیست‌، دهک‌های ثروتمند را شناسایی کند؛ هرچند در گذشته ‌نیز برخی‌ کار‌شناسان بر این باور بودند که یکی از روش‌های حذف دهک‌های پردرآمد، شناسایی دهک‌های کم درآمد است.

بنابراین شاید کار اخیر دولت در پایش گروهای کم درآمد، زنگ آغازی برای حذف دهک‌های ثروتمند از یارانه‌بگیران باشد که می‌تواند تحول بزرگی در قانون‌مداری دولت و همچنین ‌گسترش فرهنگ عدالت در جامعه باشد.

البته به تازگی در خبری مسرت‌آمیز، وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه نشست هم‌اندیشی مسئولان هماهنگی هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری اعلام کرده است: «کارگروهی برای شناسایی افراد پردرآمد در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شده که در حال بررسی و شناسایی افراد پردرآمد است‌».

تابناک امیدوار است، این افراد به سرعت شناسایی شده و در پروسه حذف قرار بگیرند. همچنین امیدواریم این کارگروه نیز به سرنوشت بقیه کارگروه‌ها ختم نشود!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۳
انتشار یافته: ۱۶
ببینین آقا پولدارها اصلا یارانه نمیگیرن که بخوان شناسایی بشن مثلا خود من خدایی اصلا واسه یارانه ثبت نام نکردم گفتم یارانه من صرف اشتغال جوانان بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
کی گفته کم درآمدها را می شناسن؟
مملکت ما و دولت های گذشه و حال طوریه که سعی در ثروتمندتر کردن ثروتمندان و فقیرتر کردن نیازمندان دارند
فقیر ها روهم نمیشناسه من خانواده میشناسم 4 سر عائله هستن 30 تومن گرفت
کاش دولت کم درامدهایی رو که که شناسایی کرده بیشتر بهشون کمک کند تا فاصله ی طبقاتی کاهش یابد3ماه60هزار بسته امنیت غذایی که نشد کمک
چونکه حتی احمدی نژاد هم نتوانست ثروتمندها را شناسایی کند. میخوای به کمیته امداد بگیم کنار کم درآمدها ثروتمندها را هم شناسایی کند؟ نویسنده عزیز منظور از شناسایی شناسایی همه هست که بعدش اعتراض نشه نه شناسایی برخی حساب داران مجید دلبندم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خوب هم می شناسند چون خیلی ها ضرر می کنند نمی خواهند یارانه پولدارها قطع بشه
من متاهل هستم و مستاجر ... باوجود تمام تلاش ها بیش از یکسال هست که بیکارم و از فروختن دار و ندار خودم و همسرم گذران زندگی میکنم!

آنوقت مستحق سبد کالا نبودم!

کدام آمار گیری ؟ کسانی که در کمیته ی امداد پرونده درست می کنند تا مالیات ندهند ؟!!
من میشناسم ماهی 5 میلیون پول کارگر فقط میده حد اقل ماهی 10 میلیون کاسبه ولی یارانه ثبت نام کرده
کم درامدها از خرید برنج عاجز هستند خیلی گرون شده موقعی که احمدی رفت کیسه10کیلویی45تومن بود الان65بعد هم میگن سرعت تورم کنترل شده!!بنظر که سرعتش بیشتر شده حداقل در این یه مورد
تمام دولت های بعد از جنگ به جای آبادانی کشور فقط به دنبال نگهداشتن محبوبیت خود نزد مردم بوده اند .
خدا وکیلی این که میگن تحقیق کردیم دروغه محضه من همسرم ام اس داره رفتیم بهزیستی عضو هم شدیم اما دریغ از کوچکترین کمک نه در دولت مهر نه در دولت امید الان هم به من سبد کالا تعلق نگرفته شاید نیازمندان بیشتری وجود داشته اما لطفا نگن این سبد به کمیته امداد و بهزیستی تعلق گرفته...
اعضای این دولت که آقای رییس جمهورمیگویددولت راستگویان است درزمان ثبت نام بسیج شدندتاالقاکنندثروتمندان قبلا شناسایی شده اندودرصورت ثبت نام ودریافت یارانه بایدجریمه بدهندحالاچه شده همه حرفهای راستی راکه گفتندعوض کرده اند؟
45000اندازه4500تومن سال88است دولت باید یارانه رو بیشتر کنه
خوب اگه شناسایی کنن، یارانه خودشون رو باید قطع کنن و از قدیم گفتن چاقو دسته خودشو نمی بُره.
پولدار بودن و فقیر شدن به اندازه تار مویی به هم نزدیک هستند بهتر است دولت بجای این طرحهای بی فایده فرصت های شغلی ایجاد کند و حقوق کارگر را به اندازه فوب خلیج فارس بالا ببرد آنوقت همه چیز را جهانی بفروشد نه اینکه گوشت کیلویی ۹ دلار دست آمریکاییها برسد و کیلویی ۱۳ دلار دست ایرانی که حقوق ماهیانه اش یکدهم کارگر آمریکایی هم نمیشود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل