بازدید 14583

شاید عده‌ای از طرح حریم خصوصی سو‌ءاستفاده کنند

از نظر عملی امکان‌پذیر نیست ‌هر بار ‌پنج نفر بخواهند جایی تجمع کنند،‌ هفده تن از مقامات جمع شوند و تصمیم‌گیری کنند. این کار عملی نیست و در پایان ‌دو یا سه تن از آن خواهد افتاد، حال اگر در این اجتماعات کسی هم کشته شود، معلوم نیست مسئولش چه کسی است و در ‌‌نهایت باید وزیر کشور پاسخگو باشد.
کد خبر: ۴۴۳۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲ 23 October 2014
در آمدن مشاع منازل، از حریم خصوصی باعث زدو خورد بین مردم خواهد شدشورای اسلامی در روزهای گذشته؛ طرح حمایت از آمرین معروف و ناهیان منکر را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش «تابناک»، هم‌اکنون کلیات این طرح به تصویب نمایندگان رسیده‌ و نمایندگان وارد جزئیات این طرح شده‌اند. این در حالی است که تا کنون سه ماده از این طرح تصویب شده و دیگر بندهای آن در حال بررسی است.

بنا بر این گزارش، در جریان بررسی این طرح در صحن علنی روز گذشته، موضوع وسایل نقلیه و قسمت‌های مشاع ساختمان که در معرض دید عمومی هستند از حریم خصوصی خارج ‌و به ناهیان مجوز ورود و دخالت در آن داده شد، این عامل باعث شد تا با واکنش‌هایی از سوی نمایندگان مجلس روبه‌رو شود.

حمیدرضا طباطبایی نائینی در اخطاری به استناد اصل ۲۲ قانون اساسی گفت: بنا بر اصل ۲۲ قانون اساسی حیثیت، جان، مال و حقوق، مسکن و شغل افراد از تعرض مصون است، مگر در مواردی که قانون تجویز کند.

نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس افزود: در تبصره ماده ۵ این طرح آمده است، ‌اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرد، مانند قسمت‌های مشترک آپارتمان و اتومبیل حریم خصوصی نیست و این نیز خلاف شرع و قانون اساسی است.

نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قسمت‌های مشاع آپارتمان و ماشینی که قفل می‌شود و حرز دارد، فرقی با حریم خصوصی ندارد؛ بنابراین، مأمور یا افراد عادی نمی‌توانند بدون مجوز قضایی وارد این حریم شوند؛ حتی اگر جرمی در آن ‌سوی چهارچوب مسکن واقع شود، نیازمند مجوز قضایی است.

وی گفت: وسیله نقلیه‌ای که قفل می‌شود، نمی‌توان در آن تجسس کرد، زیرا برای آن حرزی تعریف شده است؛ از این ‌روی فکر می‌کنم جز در مواردی که شورای امنیت ملی تشخیص دهد، نمی‌توان از وسایل نقلیه تجسس کرد.

بر پایه ماده ۵ این طرح در اجرای امر به معروف و نهی از منکر نمی‌توان متعرض حیثیت، جان، مال، مسکن، ‌ شغل و حریم خصوصی و حقوق اشخاص شد، مگر به حکم مرجع قضایی یا به موجب قانون.

همچنین در تبصره این ماده آمده است، اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند، مانند قسمت‌های مشترک آپارتمان‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و نیز وسایل نقلیه، مشمول حریم خصوصی موضوع این قانون نیست.

همچنین حجت الله درویش‌پور در خصوص این موضوع به تابناک گفت: امر به معروف و نهی از منکر تا جایی که‌ سلیقه‌ای عمل نشود خوب است، اما در جایی که مربوط به سرک کشیدن به زندگی مردم است، نباید انجام شود.

وی گفت: در جایی که مکان عمومی است، باید این کار انجام شود، ولی اینکه چگونه انجام شود و یا در آن سوءاستفاده و یا درگیری نشود عملی نیست، در جایی شاید شما از منزل خود بیرون بیایید و کسی را با ظاهر نامنسب ببینید و بخواهید به او تذکر دهید، اگر این کار را کردید و منجر به درگیری شد، چه کسی شهادت می‌دهد که درست بوده یا طرف منکر نشود که اصل قضیه چه بوده است.

این نماینده مجلس گفت: شاید در جایی کسی از کسی کدورتی داشته و به این وسیله بخواهد وی را تنبیه کند؛ بنابراین، باید این کار کاملا ضابطه‌مند شود و همه چیز روشن ‌‌شود.

وی گفت: این قانون باعث درگیری و زد و خورد بین مردم خواهد شد. در بحث تجمعات هم همین گونه است. از نظر عملی امکان‌پذیر نیست ‌هر بار ‌پنج نفر بخواهند جایی تجمع کنند باید هفده تن از مقامات جمع شوند و تصمیم‌گیری کنند، این کار عملی نیست و در پایان ‌دو یا سه تن از آن خواهد افتاد، حال اگر در این اجتماعات کسی هم کشته شود، معلوم نیست مسئولش چه کسی است و در ‌‌نهایت باید وزیر کشور پاسخگو باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی