بازدید 10979

فیلترینگ هوشمند کلید خورد

فاز نخست اجرای سامانه هوشمند فیلترینگ شبکه های اجتماعی و سایتهای اینترنتی با هدف صیانت فرهنگی و اجتماعی از فضای مجازی کشور آغاز شد.
کد خبر: ۴۴۳۸۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲ 22 October 2014
فاز نخست اجرای سامانه هوشمند فیلترینگ شبکه های اجتماعی و سایتهای اینترنتی با هدف صیانت فرهنگی و اجتماعی از فضای مجازی کشور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، طراحی مدل جدید پالایش هوشمند شبکه های مجازی طی مراسمی با حضور مسئولان شرکت ارتباطات زیرساخت و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تفاهم نامه امضاء شد.

این تفاهم نامه پس از طرح و تصویب مدل مفهومی پالایش هوشمند در کمیسیون امنیت شورای عالی فضای مجازی به منظور توسعه فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی بر اساس اصول و ضوابط فرهنگی و اجتماعی کشور به مرحله اجرا در آمده است.

در این تفاهم نامه که بین شرکت ارتباطات زیرساخت به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مرجع پژوهشی و علمی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منعقد می شود مقرر شده که فاز نخست سامانه پالایش هوشمند فضای مجازی تا پایان خرداد سال 1394 به بهره برداری برسد.

این پروژه برای حداقل سازی عوارض مدل سلبی موجود که انسداد عمومی صفحات اینترنتی را در بر می گیرد و با توجه به گستره درخواست های متعدد کاربران مبنی بر دسترسی به صفحات و اطلاعات علمی و تخصصی موجود در فضای اینترنت، طراحی و اجرایی می شود.

با اجرای مدل جدید، علاوه بر رفع نگرانی های صاحب نظران فرهنگی و دینی و نهادهای ذیربط، محتوای موجود در صفحات اینترنتی شامل متن، عکس و ویدئو بر اساس نیاز واقعی طیف مخاطبان در لایه های مختلف دسته بندی و مدیریت می شود.

با بهره گیری از این سامانه که به صورت هوشمند طراحی و اجرایی می شود امکان تفکیک، ممیزی و پالایش صفحات زیرمجموعه سایت های اینترنتی فراهم شده و این سایت ها به صورت کامل مسدود نمی شود.

شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرده است که با اجرایی شدن این پروژه علاوه بر استفاده از ظرفیت علمی و دانش فنی شرکت های دانش بنیان و مراکز علمی و دانشگاهی کشور در راستای بومی سازی فناوری های نوین ارتباطی، انقلابی در مسیر صیانت فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی کشور صورت می گیرد.

به گزارش مهر، اوایل مهرماه نیز مركز ملي فضاي مجازي در راستاي برنامه هاي اعلام شده خود، با حمايت از جامعه دانشگاهي، اولين نرم افزار فيلترينگ هوشمند كشور را به بهره برداري رساند.

این مرکز اعلام کرد: به منظور بهره گيري از خدمات مفيد شبكه جهاني اينترنت و برنامه ريزي براي صيانت از آسيب هاي ناشي از آن، با حمايت مركز ملي فضايي مجازي از طرح هاي علمي دانشگاهي، سيستم فيلترينگ هوشمند تصوير، فيلم و متن در موضوعات اخلاقي به بهره برداري رسيد.

از مشخصه هاي اين طرح، تشخيص هوشمند محتواي درخواست شده كاربر است كه سرعت و گستره صفحات پالايش شده را افزايش مي دهد و با كاهش نرخ خطا، كاربر سريع تر و دقيق تر به محتواي مفيد مورد نياز خود دست پيدا مي كند. همچنين در اين نرم افزار به دليل امكان پالايش جزئي صفحات و ريزدانگي، پالايش صرفاً بر صفحاتي اعمال مي شود كه به دليل محتواي نامناسب نياز به پالايش دارند و نيازي به بستن كل دامنه نيست.

از ويژگي هاي ديگر اين طرح، توزيع شدگي است كه براساس آن سازمان ها، شركت ها و مؤسسات مي توانند اين نرم افزار را مستقلاً به كار گيرند.

نرم افزار فيلترينگ هوشمند كشور که از سوی مرکز ملی فضای مجازی معرفی شده در حال حاضر مراحل آزمايشي نهائي خود را به پايان رسانده و در چندين سازمان و نهاد راه اندازي شده است.

اين طرح با همكاري مشترك پژوهشكده فضاي مجازي دانشگاه شهيد بهشتي و سازمان تبليغات اسلامي (مؤسسه اطلاع رساني تبيان) در چندين مركز داخل كشور و همزمان به عنوان يك طرح صادراتي در خارج از كشور راه اندازي شده و قرار است مراحل بعدي آن در آينده نزديك به اجرا درآید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر