بازدید 5411

آیا به تکنولوژی معتاد هستید؟

کد خبر: ۴۴۳۷۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱ 22 October 2014
اگر به استفاده افراطی از تکنولوژی‌های جدید وابسته شده‌اید باید هرچه‌زودتر برای درمان این اعتیاد اقدام کنید.

به گزارش ایسنا، امکان اعتیاد به استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای هر فردی وجود دارد اما این موضوع سلامت فرد را به خطر انداخته و به خصوص احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد. اعتیاد به ابزارهای تکنولوژیک می‌تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد که از سوء‌استفاده از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا افراط در بازی‌های آنلاین اینترنتی را شامل می‌شود. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند به منظور مقابله با این اعتیاد،‌ افراد می‌توانند روزهایی بدون تکنولوژی را برای خود در نظر بگیرند یا از نرم افزارهایی استفاده کنند که زمان آنها را در انجام این فعالیت‌ها محدود کند.

به گزارش «گیزمورا»، زمانی که لغت «اعتیاد» شنیده می‌شود معمولا مردم مواردی مثل الکل، مواد مخدر و دخانیات را به خاطر می‌آورند. اما در سال‌های اخیر کارشناسان سلامت به نوع جدیدی از اعتیاد اشاره می‌کنند که زیاد جنبه آشکاری ندارد و آن «اعتیاد به تکنولوژی» است. آمارهای اخیر از مرکز آمار آمریکا نشان می‌دهد حدود 75 درصد از خانواده‌های آمریکایی در حال حاضر به اینترنت دسترسی دارند و 85 درصد بزرگسالان این کشور تلفن‌های هوشمند دارند.

انواع اعتیاد به تکنولوژی

اعتیاد به تکنولوژی هنوز در لیست اختلالات و بیماری‌های روانی قرار نگرفته و بنابراین هنوز طبقه بندی رسمی برای آن وجود ندارد اما به اعتقاد «دیوید گرینفیلد»، روانشناس مرکز اعتیاد به تکنولوژی در شهر هارتفورد آمریکا،‌ این اختلال در شکل‌های زیر خود را نشان می‌دهد:

اعتیاد اینترنتی

این نوع اعتیاد به وابستگی بیش از حد به وسایل متصل به اینترنت مربوط می‌شود. این افراد ساعت‌های زیادی را برای جستجو در اینترنت، سایت‌های خرید و فروش آنلاین، بازی‌های آنلاین و ... صرف می‌کنند.

اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی

این نوع اعتیاد در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود و حتی اگر فرد هم بخواهد نمی‌تواند از آن‌ها جدا شود. همین موضوع نیز موجب عملکرد ضعیف افراد در محیط‌های دانشگاهی و کاری و غیره به دلیل صرف وقت زیاد در این فضاهای مجازی می‌شود. بنابراین اگر شما هم یک یا چند نشانه زیر را دارید، احتمالا معتاد به تکنولوژی هستید.

علائم اعتیاد به تکنولوژی

- کمبود وقت به دنبال استفاده زیاد از وسایل تکنولوژی

- نادیده گرفتن اطرافیان

- اثرات منفی بر روابط کاری و زندگی

- تحمل زیاد تکنولوژی (برای مثال بازی‌های پیاپی)

هرکسی می‌تواند دچار اعتیاد به تکنولوژی شود اما افرادی که دچار مشکلات افسردگی، استرس و اختلالات دو قطبی هستند احتمال وابستگی زیاد به اینترنت در آن‌ها بیشتر از دیگران است. حتی در برخی موارد اعتیاد به تکنولوژی منجر به این مشکلات روانی می‌شود.

آنچه به دنبال این اعتیاد پیش می‌آید بر سلامت جسمی افراد نیز تاثیر می‌گذارد. با توجه به یافته‌های تحقیقات جدید اعتیاد اینترنتی، سطح ترشح دوپامین را در مغز کاهش می‌دهد. با ترشح این انتقال‌دهنده عصبی در مغز، احساس لذت را در افراد بوجود می‌آورد.

علاوه بر این، این دسته افراد دچار مشکلات بینایی ناشی از استفاده زیاد از اینترنت و نگاه به مونیتور کامپیوتر می‌شوند. در واقع دید تار، سردرد و خستگی چشم مشکلاتی است که با این موضوع در ارتباط است. همچنین صرف وقت زیاد روی بازی‌های آنلاین موجب کاهش فعالیت‌های فیزیکی شده و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های دیابت، مشکلات قلبی و سرطان را به همراه دارد.

درمان اعتیادهای تکنولوژی با تغییر عادت‌های زندگی به منظور کاهش استفاده از آنها شروع می‌شود. پس از آن برنامه‌هایی به منظور تغییر رفتار و کاهش میزان کاربری صورت می‌گیرد. در اعتیادهای شدید داروهای شیمیایی نیز تجویز می‌شود. در واقع داروهایی وجود دارند که رفتارهای اعتیادآور را از بین می‌برند.

اگر شما هم نگران دچار شدن به این اختلال هستید می‌توانید تغییرات کوچکی را در زندگی خود بوجود آورید.

چند توصیه برای مقابله با اعتیاد به تکنولوژی

1. روزهای بدون تکنولوژی را در نظر بگیرید. در هر هفته روزهایی را دور از تلفن‌های همراه و کامپیوتر بگذرانید. یا اگر شغلتان به این وسایل وابسته است استفاده از آنها را فقط و فقط به کار محدود کنید و از پر کردن وقت اضافی روز با بازی اینترنتی یا مراجعه به شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.

2. وقتی به این وسایل احتیاج ندارید از آنها فاصله بگیرید. ورزش کنید و اوقاتی را با دوستانتان بگذرانید.

3. زمان استفاده خود از این وسایل را اندازه‌گیری کنید تا در کنترل میزان کاربری آنها موفق‌تر شوید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر