بازدید 5028

رفتار والدین، الگویی برای آینده فرزندان

کد خبر: ۴۴۳۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰ 21 October 2014
عضوهیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: خانواده اولین مدرسه فرزندان است و می تواند نقش مهمی در پیدایش یا پیشگیری آسیب‌های اجتماعی داشته باشد، در تشریح الگوهای ارتباطی والدین، افزود: یک سری والدین مقتدر هستند یعنی محبت و نظارت را در کنار هم دارند و این بهترین الگوی ارتباط است.

به گزارش ایسنا، دکتر منصوره صادقی – عضوهیات علمی دانشگاه شهید بهشتی – درنشست بررسی نقش خانواده در پیدایش و کنترل آسیب‌های اجتماعی اظهارکرد: برخی از والدین، مستبد هستند و باید و نباید وکنترلگری روی فرزندانشان دارند و برای آنها فضای گفتمانی ایجاد نمی کنند. درنتیجه فرزندان آنها عزت نفس پایین دارند و در آینده دچار افسردگی می‌شوند و روش‌های حل مساله را بلد نیستند.

وی گروه سوم را والدین سهل گیر دانست و ادامه داد: این والدین روی فرزندان نظارت ندارند و فقط نقش حمایتی ایفا می کنند. در نتیجه فرزندان در جامعه شخصیت محکمی ندارند.

وی در توضیح گروه چهارم گفت: والدین مسامحه کار (سهل انگار) روی فرزندانشان نه کنترل دارند و نه محبت. این گروه به بچه ها کاری ندارند و فضای خانه متشنج است. فرزندان این والدین دلبستگی‌های ناایمن پیدا می کنند.

صادقی اظهار کرد: فرزندان والدین مستبد احساس بی ارزشی می کنند و وقتی می خواهند ازدواج کنند به فرد مقابل خیلی اهمیت می دهند و مدام فکر می کنند که نکند من ارزش ندارم؟ احساس خیانت همواره در فکر آنهاست.

وی درباره آینده فرزندان والدین مسامحه کار گفت: این فرزندان در رابطه یاد گرفته اند به کسی اعتماد نکنند و وقتی ازدواج می‌کنند به همسرشان اعتماد ندارند و یک دلبستگی ناایمن اجتنابی شکل می گیرد.

وی تشریح کرد: آنها از همسرانشان فاصله می گیرند و رابطه آنان رو به سردی می رود در نتیجه با فرد دیگری ارتباط برقرار می‌کنند.

وی هم چنین با اعلام اینکه بیشترین آمار خیانت از گروه دلبستگی ناایمن اجتنابی است، گفت: الگوهای ذکر شده منجر می شود احساساتی چون خشم،‌ترس، اضطراب و ... در فرزندان شکل بگیرد.

این عضو هیات علمی معتقد است که 3 الگوی ارتباطی اخیر منجر می شود فرزندان به منبع حمایتی دیگری نیاز پیدا کنند و نهایتا روابط آنها با خانواده کاهش یابد.

وی تصریح کرد: فرزندان این خانواده‌ها سراغ کسانی می روند که جای خالی خانواده را پر کنند و یکی از این جایگزین‌ها گروه هم سالان است، اما چون الگوهایی که بچه ها در خانواده گرفته اند نامناسب است اغلب سراغ هم سالان مشکل دار می روند.

وی اولین علت طلاق را عدم داشتن مهارت های ارتباطی دانست و گفت: یکی دیگر از عوامل طلاق در ایران، خانواده است؛ چون رفتار والدین با فرزندانشان روی آینده و ارتباط آنها با همسرانشان تاثیرگذار است.

صادقی در این نشست که به مناسبت روز جهانی خانواده برگزار شده بود، با طرح این سوال که " چه باید کرد تا این اتفاق ها نیفتد و آمار طلاق بالا نرود" بیان کرد: افرادی که به منظور ازدواج با هم آشنا می شوند باید مهارتهای ارتباطی مثل مدیریت خشم، حل مساله، مذاکره و ... را یاد بگیرند، هرچند خانواده‌ها به‌ آنها یاد نداده باشند.

به گفته وی اگر دو فرد بتوانند هویت زوجی را در خودشان تقویت کنند و به هم احترام بگذارند و به یکدیگر گوش دهند بسیاری از مشکلات حل می شود.

وی توصیه‌هایی به والدین کرد که از طریق آن هویت زوجی در فرد شروع به شکل گیری می کند.

صادقی توضیح داد: سعی کنید با فرزندانتان تماس چشمی را حفظ کنید و راحت درچشمان اونگاه کنید. به او خوب توجه کنید و وسط صحبتش نپرید. در مورد حرف‌هایش قضاوت نکنید و هرجا متوجه منظور او نشدید از وی سوال کنید.

وی افزود: مسائل را با گفت‌وگو حل کنید نه پرخاشگری و به نظرات فرزندانتان احترام بگذارید. همه اینها الگویی می شود برای آینده رابطه فرزندان با همسرشان.

نشست بررسی نقش خانواده در پیدایش و کنترل آسیب‌های اجتماعی با حضور افرادی همچون محمد رجایی مقدم (سرپرست اطلاعات همگانی سازمان ملل متحد) و اساتید دانشگاه برگزار شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل