بازدید 12888

وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیستند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند: اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می گیرند مانند قسمت های مشترک آپارتمان ها، هتل ها، بیمارستان ها و نیز وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیستند.
کد خبر: ۴۴۳۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴ 21 October 2014
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند: اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می گیرند مانند قسمت های مشترک آپارتمان ها، هتل ها، بیمارستان ها و نیز وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیستند.

به گزارش ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مواد 5 و 6 این طرح را تصویب کردند.

براساس ماده 5 در اجرای امر به معروف و نهی از منکر نمی توان متعرض حیثیت، جان، مال، مسکن، شغل و حریم خصوصی و حقوقی اشخاص شد مگر به حکم مرجع قضایی یا به موجب قانون.

تبصره ماده 5 در خصوص موارد مشمول حریم خصوصی دستمایه اخطار حمید رضا طباطبایی نائینی نماینده نائین و خور و بیابنک شد.

وی در اخطاری با استناد به اصل 22 قانون اساسی گفت: این تبصره در مورد قسمت های مرتبط آپارتمان، هتل ها، بیمارستان ها و نیز وسایل نقلیه) مندرج در تبصره ماده 5 که از شمول حریم خصوصی خارج شده اند را خلاف قانون اساسی و شرع است.

وی ادامه داد: ملک مشاع تفاوتی با ملک شخصی ندارد و آپارتمانی که دارای حتی 10 مالک است کسی نمی تواند بدون مجوز وارد آن شود حتی اگر در آن سوی چارچوب جرمی واقع شود که در آن صورت ورود به آن نیازمند مجوز است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین وسایل نقلیه دارای قفل بوده و حرز محسوب می شوند و نمی توان در آن تجسس کرد مگر مواردی که شورای عالی امنیت ملی و شورای امنیت در مورد آن نظر دهند که این امر تا کنون هم رعایت شده است. بنابراین تبصره ماده 5 قطعا خلاف قانون اساسی و شرع است.

محمدرضا باهنر که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت ضمن رد اخطار طباطبایی نائینی اظهارداشت: این ماده صراحت دارد به محل هایی که در معرض دید عموم است و نمی توان درون وسایل نقلیه طوری ظاهر شد که از نظر مقررات ممنوع باشد.

در ادامه محمد مهدی مفتح نماینده تویسرکان در مجلس در پیشنهادی خواستار حذف عبارت قسمت های مشترک آپارتمان و وسایل نقلیه شد که این پیشنهاد نیز رای نمایندگان را کسب نکرد.

براین اساس قسمت های مشترک آپارتمان ها، هتل ها، بیمارستان ها و نیز وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نمی باشد.

همچنین براساس ماده 6 هیچ شخص یا گروهی حق ندارد به عنوان امر به معروف و نهی از منکر به اعمال مجرمانه از قبیل توهین، افترا، ضرب، جرح و قتل مبادرت کند و مرتکب طبق قانون مجازات اسلامی مجازات می شود. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر