بازدید 8596

طرح جامع جمعیت، یا طرح تحريم مجردها؟

معاون رييس جمهوري با بيان اينکه اين طرح مادامي که به قانون تبديل نشده جاي بحث کارشناسي درباره آن وجود دارد، ادامه داد شاهد بازتاب منفي اين طرح تاکنون در جامعه بوده ايم.
کد خبر: ۴۴۳۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۰ 21 October 2014
طرح جامع جمعيت و تعالي خانواده خرداد ماه سال گذشته بعد از بالا گرفتن بحث هاي مربوط به تغيير سياست هاي جمعيتي از کاهش به سمت افزايش، بلافاصله از سوي 50 نماينده تهيه و ارائه شد.اين طرح قرار است اين هفته گزارش بررسي اين طرح در صحن علني مجلس قرائت شود.

به گزارش ابتکار، طرح جامع جمعيت و تعالي خانواده را بايد طرحي براي افزايش مواليد دانست.تهيه کنندگان اين طرح هدف از تصويب و اجرايي شدن اين طرح را کمک به ازدواج و افزايش جمعيت مي‌دانند اما در بند ها و تبصره ها موردي درباره کمک به خانواده هاي تشکيل شده ديده نمي‌شود، به جز بندي که مي‌گويد دولت بايد به خانواده هايي که بالاي سه فرزند دارند دو برابر مبلغ مشخص شده براي وام مسکن پرداخت کند.

بندهاي ديگر اين طرح نيز در پي راهکارهايي براي افزايش زاد و ولد در کشور است. اين طرح آموزش و پرورش را مکلف مي‌کند سن ازدواج را پايين بياورد و درس هاي مربوط به کنترل جمعيت را حذف و آموزش هاي افزايش جمعيت را جايگزين آن کند. دولت بايد تلاش کند تا مسکن و خوابگاه در اختيار زوج ها قرار دهد. بند بحث برانگيز ديگر کمک و تشويق زنان در سن باروري به آوردن فرزندان بيشتر است. همچنين در چند بند نهاد ها ي دولتي از به کار گيري افراد مجرد منع شده اند. به طور مثال در مشاغلي مانند معلمي و پرستاري زنان متاهل در اولويت هستند و اولويت دوم زنان ازدواج کرده اي هستند که فرزند ندارند و به کار گيري زنان مجرد ممنوع است. بر اساس يکي ديگر از بند هاي اين طرح 50 ماده اي 5 سال پس از تاريخ لازم الاجرا شدن اين قانون جذب افراد مجرد به عضويت هيات علمي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي و پژوهشي دولتي و غير دولتي و معلمان مدارس در مقاطع مختلف تحصيلي ممنوع است.همچنين به مدت پنج سال همچ مجردي نبايد در هيئت هاي علمي جذب شود.

شهيندخت مولاوردي، معاون رييس جمهوري در امور زنان مي‌گويد طرح ممنوعيت مجردها براي عضويت در هيات علمي راهکار تشويق جوانان براي ازدواج نيست، طرح جمعيت و تعالي خانواده در کميسيون بهداشت مجلس مورد بررسي قرار گرفت و ماده 9 و 10 آن حذف شده بود اما به نظر مي‌رسد دوباره برخي از نمايندگان پيشنهادهایي را دادند که از جمله منع به کار گيري مجردها اعم از دختر و پسر در هيات علمي دانشگاه ها است.

وي اضافه کرد قبلا نيز اعلام کرده بوديم که حذف اين مواد از طرح ياد شده به معني حذف آن به طور کامل از متن طرح نيست و هر آن امکان طرح مجدد آن در صحن علني و کميسيون هاي ديگر مجلس وجود دارد.

معاون رييس جمهوري با بيان اينکه اين طرح مادامي که به قانون تبديل نشده جاي بحث کارشناسي درباره آن وجود دارد، ادامه داد شاهد بازتاب منفي اين طرح تاکنون در جامعه بوده ايم. نظراتي هم در اين باره بيان شده اما به نطر مي‌رسد براي رسيدن به هدف و تحقق اهداف سياست هاي ابلاغي در زمينه افزايش جمعيت راه هاي ديگري را بايد در پيش گيريم.وي تصريح کرد در صورتي که بخواهيم به دنبال اقدامات ايجابي و تشويقي در زمينه ازدواج و افزايش جمعيت باشيم به نطر نمي‌رسد از چنين راه هايي بتوان به مقصود رسيد زيرا نوعي نقض غرض اتفاق مي‌افتد.

مولاوردي با طرح اين سوال که فردي که مجرد است اگر استخدام نشود و يا به عصويت در هيات علمي در نيايد چگونه مي‌تواند ازدواج و فرزنداوري کند، گفت بايد به سراغ جايگزين هاي اين طرح رفت که در سياست هاي کلي ابلاعي مقام معظم رهبري نيز به آنها اشاره شده است.نامبرده تسهيل در امر ازدواج جوانان، رفع مشکل مسکن جوانان و راهکارهايي که بتواند جوانان را تشويق و براي تشکيل خانواده متقاعد کرد از جمله راهکارهاي جايگزين طرح ياد شده عنوان کرد و اظهار داشت قطعا ورود به مساله با چنين روشي به نتيجه نخواهد رسيد زيرا تا زماني که جوانان ما به آن باور قلبي نرسند که زمينه لازم براي ازدواج انها فراهم شده تن به اين کار نخواهند داد.

بر اساس طرح 50 ماده اي با عنوان طرح جامع جمعيت و تعالي خانواده يکي از موارد اين طرح ممنوعيت عضويت مجردها در هيات علمي دانشگاه ها است. بر اساس اين طرح 5 سال پس از تاريخ لازم الاجرا شدن اين قانون جذب افراد مجرد به عضويت هيات علمي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي و پژوهشي دولتي و غير دولتي و معلمان مدارس در مقاطع مختلف تحصيلي ممنوع است. همچنين اين طرح در پي آن است که اشتغال دختران مجرد را محدوتر کند.

زهرا سجادي معاون سابق رئيس جمهور که زمان احمدي نژاد روي صندلي مولاوردي مي‌نشست سال گذشته در مورد اين طرح اظهار نظر جالبي کرد. وي گفت: «دختران به‌هرحال بايد افرادي وجود داشته باشند که عهده‌دار مسئوليت آنان باشند از جمله پدر، برادر، پدربزرگ يا حتي مادر آنها که اگر مادر سرپرست خانواده باشد در اولويت اشتغال قرار مي‌گيرد. بنابراين اين موضوع که در طرح جمعيت و تعالي خانواده اشتغال دختران مجرد در آخرين رديف آمده است به معناي به حاشيه راندن دختران نيست بلکه به اين دليل است که آنها نبايد مسئوليت داشته باشند و بايد بيشتر به رشد و تعالي خود بينديشند و زير بار مسئوليت زندگي رفتن از رشد و تعالي آنها کم مي‌کند به اين دليل است که قانون آنها را در رديف آخر اشتغال قرار داده است. در اين ميان دختراني که خود سرپرست و يا سرپرست خانوار هستند نسبت به دختران مجردي که سرپرست دارند و پدر يا برادر عهده‌دار مسئوليت زندگي او هستند شرايط متفاوتي در رديف اولويت‌هاي اشتغال قرار دارند».

لاله افتخاري روز گذشته در گفتگو با خبرگزاري خانه ملت، با يادآوري تصويب طرح جامع جمعيت و تعالي خانواده در کميسيون فرهنگي مجلس، گفت: اين طرح براي رفع دغدغه مقام معظم رهبري در خصوص کاهش جمعيت در دستور کار کميسيون قرار گرفت.

لاله افتخاري عضو کميسيون فرهنگي مجلس، با مثبت ارزيابي کردن تدوين طرح جامع جمعيت و تعالي خانواده از سوي کميسيون متبوعش، مي‌گويد: دولت بايد اعتبارات موردنياز اين طرح را با توجه به ضرورت اجراي آن تامين کند.وي در گفتگو با خانه ملت، با يادآوري تصويب طرح جامع جمعيت و تعالي خانواده در کميسيون فرهنگي مجلس، گفت: اين طرح براي رفع دغدغه مقام معظم رهبري در خصوص کاهش جمعيت در دستور کار کميسيون قرار گرفت، شايد طرح جامع جمعيت و تعالي خانواده بار مالي براي دولت داشته باشد اما با توجه به اهميت اجراي آن بايد کمبود منابع مالي آن از سوي دولت جبران شود.

اين نماينده مردم در مجلس نهم، افزود: اجراي طرح جامع جمعيت و تعالي خانواده بي‌شک بار مالي سنگيني براي دولت دارد البته بار مالي آن براي يک سال نبوده و مي‌تواند در بودجه سنواتي ديده شود.وي با بيان اينکه هر ساله تاکنون بودجه کلاني در حدود هزار و 400 ميليارد تومان براي سلامت و خانواده در راستاي کنترل جمعيت هزينه شده است، گفت: تا به حال اين ميزان بودجه در مسير غلطي هزينه مي‌شده و بايد از اين پس در مسير صحيح قرار بگيرد.عضو فراکسيون زنان در مجلس نهم، ادامه داد: دولت بايد با درنظر گرفتن اهميت ضربتي طرح جامع جمعيت و تعالي خانواده نسبت به تامين مالي آن براي اجرا تدابير لازم را اتخاذ کند.

وي با بيان اينکه در تدوين و تنظيم طرح جامع جمعيت و تعالي خانواده از دولت و مسئولان مربوطه نظرخواهي شده است، افزود: نظرخواهي درباره اين طرح از مسئولان صورت گرفته اما برخي اختلاف‌نظرها در خصوص در اولويت بودن يا نبودن آن مطرح است.اين عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: همه مسئولان بايد به اهميت طرح جامع جمعيت و تعالي خانواده واقف بوده و نسبت به اجراي آن اهتمام داشته باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی