بازدید 13391
پس از پیگیری‌ها و اعتراضات مردم؛

اجرای دریافت کارمزد تراکنش‌ها از اول آبان منتفی شد

‌«‌تابناک» ضمن ارج نهادن به این اقدام بانک مرکزی و دولت، از بانک مرکزی می‌خواهد ‌در آینده نزدیک، تمهیدات ویژه‌ای در نظر بگیرد تا دستاوردهای بانکداری الکترونیک ـ که در سال‌ها تلاش و فرهنگ‌سازی به دست آمده ـ در مدت کوتاهی دچار خدشه و آسیب نشود و مردم بتوانند مبادلات اقتصادی خود را با کمترین هزینه و صرف وقت کمتر انجام دهند و هم سیستم بانکی از این خدمات سود ببرد.
کد خبر: ۴۴۳۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۳ 20 October 2014

سه ‌ماه پیش، نخستین فاز دریافت کارمزد در شبکه بانکی از تراکنش مانده‌گیری از حساب‌ها کلید خورد. بنا بر تصمیم‌ بانک مرکزی‌، قرار بود از آغاز آبان ماه سال جاری به ازای هر تراکنش در دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی، ۱۰۰ تا ۱۲۰ تومان از دارندگان این دستگاه‌ها کارمزد دریافت و این کارمزد از حساب بانکی آن‌ها کسر شود.

این کار بانک مرکزی، موج مخالفت شدید ‌مردم و همچنین اعتراضات گسترده بازاریان و کسبه را به دنبال داشت و آن‌ها نسبت به دریافت کارمزدهای متعدد بانک‌ها ـ که به اشکال گوناگون از مردم دریافت می‌شود ـ اعتراض و مطرح کردند ‌مبالغ کارمزدی که قرار است از آن‌ها کسر شود، مشکلاتی ‌خواهد داشت؛ هرچند بانک مرکزی اعلام کرده، ‌این کارمزد از خریداران کسر نمی‌شود و از حساب فروشنده کم می‌شود.

در پی این اعتراضات، هیأت وزیران به بانک مرکزی دستور داد، همه جوانب طرح گرفتن کارمزد از کارتخوان‌ها را بررسی کرده و پیشنهادهای لازم درباره چگونگی و میزان اخذ کارمزد را به شورای پول و اعتبار منعکس و پس از تصویب آن در این شورا اقدام کند. ‌گویا طرحی که قرار بود بانک مرکزی از اوایل آبان ماه امسال اجرایی کند، با ورود دولت به تأخیر افتاده ‌تا پس از بررسی‌های بیشتر برای آن تصمیم‌گیری شود.

با این حال، چند روز پیش ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی در حاشیه نشست هیأت دولت اعلام کرده که گرفتن کارمزد اجتناب ناپذیر است و کاربران ناگزیر باید هزینه استفاده از این خدمات را پرداخت کنند. وی همچنین اعلام کرده که قرار است در جلسه شورای پول و اعتبار، موضوع کارمزد مطرح و تصمیم نهایی گرفته و عملیاتی شود؛ بنابراین، تاکنون گرفتن کارمزد منتفی نشده است.

تابناک نیز در آخرین نظرسنجی با این پرسش که کدام گروه باید هزینه کارمزد کارت‌خوان‌ها را بپردازد، به نتایج جالبی دست پیدا کرد که نشان می‌داد، مردم بر این باورند که بانک‌ها باید این هزینه را بپردازند. بر پایه این نظر‌سنجی، ۸۶/۸ درصد پاسخ‌دهندگان به گزینه یک رأی داده بودند و گزینه‌های ۲ و ۳ به ترتیب ۲/۶ و ۱۰/۶ درصد رأی آورده‌اند. 

دریافت کارمزد تراکنش‌ها از اول آبان منتفی شد

اما این پایان ماجرا نبود و انگار سرانجام دولت پس از این همه انتقاد تصمیم گرفته است که گرفتن کارمزد از تراکنش‌ها را فعلا منتفی اعلام کند. امروز محمود احمدی دبیر کل بانک مرکزی در همایش هم اندیشی بانک‌ها و فناوری اطلاعات در مورد آخرین تصمیمات برای دریافت کارمزد از کارت‌خوان‌ها بیان کرده است: این تصمیمی بود که بانک مرکزی مصمم به اجرای آن بود، ‌اما با توجه به حواشی که پیش آمد و طرح موضوع که در هیأت دولت مقرر شد ‌برای بررسی بیشتر به شورای پول و اعتبار منتقل شود.

دبیر کل بانک مرکزی در مورد احتمال کاهش رقم کارمزد گفت: این مسأله در اختیار شورای پول و اعتبار است.

وی با اشاره به اینکه دریافت کارمزد از کارتخوان‌ها از اول آبان‌ماه اجرایی نمی‌شود، گفت: این در حالی است که باید در‌باره ‌همه جوانب این مسأله و همچنین هزینه‌های شبکه بانکی، امنیت طرح و سایر مسائل مربوط به آن شورای پول و اعتبار به عنوان یک شورای فرا دستگاهی تصمیم‌گیری کند.

احمدی همچنین دربارهٔ مجموع درآمد بانک‌ها از کارمزد‌های دریافتی گفت: با توجه به هزینه‌های موجود و عدم پرداخت هزینه خدمات درآمد بانک‌ها از کارمزد‌ها کم بوده و قابل اشاره نیست.

وی افزود: اصول بانکداری ایجاب می‌کند تا درآمد‌ها و هزینه‌ها به حوزه‌های مربوطه منتقل شود، اما ایراد فعلی شبکه بانکی ما این است که بسیاری از خدمات ارائه شده مجانی بوده و این مبالغ در برخی موارد از حوزه‌های عمومی و اکثرا از تسهیلات پرداختی دریافت می‌شود.

دبیر کل بانک مرکزی ادامه داد: با توجه به هزینهٔ بسیار بالای بانکداری الکترونیکی هزینه پول نیز بسیار بالا رفته و این تسهیلات‌گیرندگان هستند که کل مبلغ و تأمین بودجه بانک‌ها را پوشش می‌دهند.

‌«‌تابناک» ضمن ارج نهادن به این کار بانک مرکزی و دولت، از بانک مرکزی می‌خواهد ‌در آینده نزدیک، تمهیدات ویژه‌ای در نظر بگیرد تا دستاوردهای بانکداری الکترونیک ـ که در سال‌ها تلاش و فرهنگ‌سازی به دست آمده ـ در مدت کوتاهی دچار خدشه و آسیب نشود و مردم بتوانند مبادلات اقتصادی خود را با کمترین هزینه و صرف وقت کمتر انجام دهند و هم سیستم بانکی از این خدمات سود ببرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹۹
انتشار یافته: ۲۸
ای کاشک همانطور که از اصناف دفاع می شد در رابطه با اخذ کارمزد از تراکنش مانده حساب که آنرا مردم پرداخت می کنند هم کسی دفاع می کرد
اینم یه جور پول گرفتن زور هست فقط دارن با واسطه پول میگیرید که فروشنده هم بخاطر 100 تومانی که کسر میشه 200 تومان بگیرن واقعا در اینجا معنی واقعی بانکداری اسلامی رو احساس میکنیم بانکداری یعنی همین چون سود بانکی 1 درصد هست اینجا جبرانش میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
چه ربطی به بانک داری اسلامی داره... مدیریت اشتباه + تصمیم اشتباه...
سميه
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
اين مغازه دارها از اين به بعد ميگويند كارت بده خودم با 500 ريال انجام ميدم
چرا بانک مرکزي فکر ميکنه با ارائه خدمات الکترونيکي داره تسهيلات مي ده؟ من اگه کارت نکشم به پول نياز دارم که يا پولم رو بانک نمي دازم، يا به يکباره برداشت مي کنم. فکر کنم اينها از چند وقت بعد مي گن هر اسکناس ايران چک 1000 تومان است. بايد 51000 تومان بدهيد چون تسهيلات مي دهيم!!! اين تسهيلات به خود بانک مرکزي است که فرآيندها رو کنترل کنه، از نيروي انساني کمتري در بانکها استفاده کنه و اسکناس کمتري چاپ کنه!!! حالا شما بگيد کي داره تسهيلات مي گيره؟
از اول دائما می گفتند بانکداری باید الکترونیکی بشود تا هزینه ها به حداقل برسد. حالا چطور شده که می گویند: "با توجه به هزینه های بالای بانکداری الکترونیکی ..."
من بالشخصه اگر کارمزدی از عملیات عابر بانکم کسر شود دیگر از کارتهای عابر بانکم استفاده نمی کنم.
به هر بهانه ای، پول یا مفت می خواهند بگیرند.
آنهائيكه صحبت دريافت كارمزد تراكنش را مي كنند متوجه نيستند اگر مردم و كسبه از سيستم الكترونيكي موجود استفاده نكنند و به بانك ها جهت دريافت پول نقد مراجعه بكنند چه هزينه گزاف چاپ اسكناس و هزينه تامين نيروي انساني را به دولت و بانك ها تحميل خواهد كرد؟آزمون و خطا بس است بگذاريد بانكها از اين طريق خود رقابت بكنند و بانك مركزي اين تصميم هاي نابجا را به مردم و بانك ها تحميل نكند
پاسخ ها
کمال
| Germany |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
کو گوش شنوا مومن . ای کاش به اندازه دانه گندم یکسری افراد که تصمیم یک شبه میگیرند کمی تحمل نماند و به عواقب کار بیاندشند الان مملکت ما گلستان بود برادر .
بنده و تمام همكاران دستگاههاي كارت خوان را تحريم مي كنيم . و استفاده از آنها را به صفر ميرسانيم .
بانک مرکزی وظیفه اصلی خودش یعنی حفظ و افزایش ارزش پول ملی رو فراموش کرده و با این کارها به دنبال افزایش درآمد دولت هست!
اگر ارزش ریال به قبل از سه سال پیش برگرده خیلی از مشکلات کشور و دولت و مردم حل میشه اما متاسفانه ....
خدا میدونه از کجای ملت میخوان بزنن که خودمون بیخبریم!!
پاسخ ها
کمال
| Germany |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
بهت میگم گلم از کجای ملت می زنند .از همان جایی که با چراغ خاموش قبض آب و برقو گاز و تلفن را گرانکردن از همان طریق این را هم عملی خواهند کرد اگر باور نداری به قبض صادره این دوره با دوره قبل مقایسه کن .
افزایش قیمت به جای خود پس چرا قانون یارانه را اجرا نمیکنند قرار بود با افزایش قیمت حامل های انرژی یارانه ها هم افزایش یابد !؟
مسئولان بانک مرکزی ظاهرا فراموش کرده اند که از قبل بانکداری االکترونیک چقدر در نیروی انسانی بانک ها و مراجعات مردم کاسته شده است و چقدر در چاپ اسکناس و سکه صرفه جویی شده است و چقدر پول مردم در حساب هایشان از نظر سرعت و میزان رسوب می کند و بانک ها و بانک مرکزی از این نظر سود می برند بنده خودم در کشور آلمان زندگی کردم و ندیدم که از دارنده کارت پولی بابت خدمات کسر شود ولی از اصناف را نمی دانم
من هم دستگاه کارت خوان را خاموش میکنم و به بانک زنگ میزنم بیاد پس بگیرتش
مردم محترم از این به بعد به انک مراجعه نموده و پول نقر بیاورید. 100 تا تراکنش در روز دارم که هر تراکنش میشه 100 تومان مجموعا 10000 تومان
چرا پول ناهارم رو بدم بانک. پول نقد میگیرم و با پول تراکنشهایی که ندادم به بانک هر روز ناهار میخورم.
دولت همیشه باید ضربه گیر ملتش باشد والا دولت جاهلان است.
اما در ایران دولت فقط و فقط نقشه میکشد تا ملت را بچاپد و جیبش را خالی کند و متاسفانه ابزار لازم را هم دارد.
خوبه حداقل این مورد اجرا نشد . به سرنوشت یارانه تبدیل نشدیم
یک سوالی داشتم و اونهم این که کارمزد برای خرید های اینترنتی که با درگاه ها پرداخت میشه چه اتفاقی خواهد افتاد؟
آیا کارمزد برای اونها هم برداشته شده یا برداشته خواهد شد یا خیر؟
تشکر
به نظرم گرفتن کارمزد از مانده گیری معقول و منطقیه چون مثلا بانک یک موظف نیست به من که در بانک دو حساب دارم موجودیمو اعلام کنه و در حقیقت یه هزینه سر بار به حساب میاد ولی گرفتن کارمزد از خرید که باعث افزایش گردش مالی بانک ها میشه اصلا منطقی نیست !
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
به نظرم اگر تمامی حسابم رو به چک پول تبدیل کنم هر وقت خواستم مانده بگیرم فقط کافیه یک نگاهی به جیبم بکنم. 1 ریال هم هزینه نداره.
سلام.
از مسئولين محترم تابناك تقاضا دارم در باره اين موضوع به موارد فراموش شده زير توجه نموده و توجه مسئولين را نيز جلب نمايند.
اول اينكه طبق شرايط جديد لزومي ندارد بيش از يك پوز براي هر كاربر نصب شود. هر پوز جهت نصب - نگهداري - كاغذ - تعميرات و.. هزينه اي دارد كه فروشگاه مربوطه بايد پرداخت كند. اين هزينه ربطي به هر تراكنش ندارد. پول به هر حسابي واريز ميشود آن بانك بايد به جهت استفاده مجاني از اين پول هزينه تراكنش را تقبل كند. بانكها طبق روال گذشته به اينكه وجوهي تحت عنوان وجوه جاري مجاني در اختيار آنها باشد عادت كرده و بد عادت شده اند و مسئولين مربوطه به اين استناد مي كنند كه مگر نه اينكه صاحب فروشگاه هر شب هزينه مي كرد و پولها را به حسابش در بانك واريز مي كرد حالا كه اين كار را پوز انجام مي دهد بايد هزينه اين زحمت را پرداخت كننتد. در واقع منظورشان اين است كه براي بانكها محل درآمد جديد درست كنند. بطور خلاصه هزينه پوز را محاسبه كنند و بگيرند نه اينكه از هر تراكنش پول طلب كنند. شايد يك پوز در روز 10 بار استفاده شود و پوز ديگري 1000 بار. هر يك به ميزان مصرف كاغذشان پول مي دهند. هر وقت هم پوزشان خراب شد پول تعمير آنرا پرداحت ميكنند. اگر چن تا پوز هم خواست كه لازم نيست خودش هزينه هاي آنها را مي دهد. ولي بانك به فكر درست كردن منبع درآمد براي خودش نباشد.
دوم اينكه از اين به بعد اول چاه را بكنند بعد مناره را بدزدند. يعني قبل از اينكه مردم را عادت بدهند فرهنگ سازي كنند.
موفق باشيد
اگر یادتان باشد سال 1364 برای اولین بار دستگاه فاکس در نمایشگاه بین المللی تهران عرضه شد. آن موقع وزارت پست، تلگراف و تلفن بخشنامه صادر کرده بود که هرکس که می خواهد دستگاه فاکس خریداری نماید باید وجه قابل توجهی را به حساب وزارت پست بریزد!!! در واقع پول زور! ابتدای کار بسیار از شرکت ها مجبور به این کار شدند. حتی مخابرات اعلام کرده بود که استفاده از خط تلفن برای فاکس غیرقانونی است و افراد باید خط ویژه این کار (یعنی به قیمت بالاتر) خریداری کنند. البته نهایتا به علت عدم امکان کنترل این کار و فراوانی دستگاه در بازار مجبور به عقب نشینی شدند. اگر بخواهیم اختیار را به دولت دهیم، متاسفانه به دلیل فقدان منطق علمی و مدیریتی، دستورالعمل باجگیرانه فراوانی از دولت خواهیم دید. دستورالعمل کارمزد کارت خوان ها نیز از همان نوع است.
این سیستم از سالها پیش در کشورهای دیگر استفاده میشده الان هم میشه کارمزدی هم بابت استفاده از کارت و کارت خوان بدینگونه کسر نمیشود برای مثال اگر کارتخوان برای باک ملت است و مشتری از کارت ملی استفاده میکند آن زمان باید کارمزد پرداخت شود در غیر اینصورت کارمزدی نباید کسر گردد در ضمن شما هم که میخواهید کارمزد بگیرید ابتدا خدماتتان را افزایش دهید بعد فکر پول گرفتن باشید
به نام خدا
من تعجب مي كنم بانكها با اين درآمدي كه ناشي از وجود پول هاي مردم در كارتهاي وحسابهاشون دارند چگونه اين طرح دريافت كارمزد را مطرح مي كنند بدون اينكه عواقب ناشي از اجراي آن را بدانند .
جالبه! مگه اینکه روی پیشخوان یک مغازه بیش از یک کارتخوان هست، تقصیر پذیرنده بوده؟! خود شرکت های پرداخت و به طورغیر مستقیم، بانک ها بوده اند که بازاریابی کرده اند و حتی به صورت منجنیقی!!! کارتخوان ها را در بازار پخش کرده اند. حالا باید جورش را پذیرنده (بخوانید مردم و مصرف کنندگان نهایی - چون یقینا کاسب و بازاری جماعت زیر بار هزینه نمی رود و آن را به مردم منتقل می کند) بکشد؟!
بی تدبیری و رقابت ناسالم بانک ها را مردم باید جواب بدهند. اسمش هم شده "استقلال شبکه پرداخت کشور". چرا بانک ها با PSP ها قرارداد "تعداد دستگاه نصب شده" می بندند؟ یقینا بانک ها این میانه منافع کلانی دارند و به هیچ جایی بر نمی خورد که هزینه نگهداری این شبکه را بانکها بپردازند. شرکت های پرداخت هم مستقل از بانک ها می شوند. چوب تعامل نادرست اولیه بانک ها و شرکت های پرداخت را مردم باید بخورند؟!
تابی جان من این نظرو چاپ کن...

در مورد گرفتن کارمزد تراکنش به عنوان یک شخص فعال در حوزه بانکی لازم می دونم چند نکته را شفاف نمایم:
1- با آمدن دستگاههای پوز به فروشگاهها میزان درآمد فروشگاهها به سبب عدم وجود پول نقد نزد مشتریان به شدت افزایش یافته است و کارمزد تعیین شده در برابر میزان افزایش درآمد فروشگاهها ناچیز می باشد.
2- در صورتی که یک فروشگاه مایل به پرداخت کارمزد مربوطه نیست، خود از دستگاه پوز استفاده ننماید در استفاده از این دستگاه که اجباری وجود ندارد.
3- هزینه نگهداری شبکه شتاب و شاپرک بسیار بالا می باشد و با دریافت این کارمزدهای اندک تنها بخشی از این هزینه ها جبران می گردد. در نتیجه تنها پرداختن هزینه نگهداری خود دستگاه پوز ربطی به نگهداری شبکه ندارد.
4- در همه جای دنیا به مشتریان بانکها کارت اعتباری می دهند و مشتری بدون پرداخت کارمزد از فروشگاهها خرید می نماید و کارمزد مربوط به این تراکنش از مالک فروشگاه دریافت می گردد.
5- درآمد تمام بانکها در دنیا از کارمزد تراکنشها می باشد و نه از محل سود وامها!!! و به همین دلیل است که می توانند وامها با سود 2 و 3 درصد به مردم بدهند و نه 30 درصد که مصداق ربا می باشد.
6- اگر قرار بود این کارمزد توسط مردم پرداخت شود آیا بازهم اینقدر سروصدا به پا می شد؟ چرا اصناف بازار دولت و بانک مرکزی را تحت فشار می گذارند فقط به خاطر منافع خود.
7- این موضوع که گرفتن کارمزد سبب کشیدن کارمزد بر روی قیمت اجناس می شود نظری غیر کارشناسی می باشد زیرا در بخش عمده ای از اجناس که قالباٌ خرد می باشد قیمت محصول بر روی آن درج شده است و در اجناس گران قیمت نیز کارمزد تعیین شده هزینه برجسب قیمت محصول نیز نمی باشد.
من سالهاست در کار روباتیک و الکترونیک و برنامه نویسی برای سازمان های مختلف هستم.مگر یک تماس برای انتقال داده و دریافت داده از یک کارت خوان چه قدر هزینه دارد که 120 تومان برای هر تراکنش کم کنند؟؟؟؟!!!!
انگار در کشور ما کلا انتقال داده گران است؟!!!
این از اینترنت این هم از ATM ها و این هم از کارت خوان ها و .....
داستانی داریم ها من موندم چرا این هزینه های بانکداری در بانک های کشور های دیگر نیست اما برای کشور ما هست؟!!!
این که دیگه پهنای باند نیست که از اینجا و اونجا بخرید 100000 برابر بفروشید.نکنه اینترنت داخلی هم که کامل راه افتاد برای هر Like در شبکه اجتماعی داخلی کارمزد میخواید؟!!!!
همه بانكها براي استفاده بيشتر از پول مردم جايزه ميدهند و مرم را تشويق ميكند كه از دستگاه كارتخوان فلان بانك استفاده كنند بعد يكدفعه بانك مركزي اعلام ميكند از هرتراكنش كارمزد خواهد گرفت اين تناقضها چيست
قبلا بانك مركزي اعلام ميكرد هزينه چاپ اسكناس بالا است مردم از سيستمهاي الكترونيك پول جابجاكنند حالا كه اين موضوع توسط مردم پذيرفته و اجرا ميشود اين دستور نابجا تغلق كارمزد به هرتراكنش يعني عقب گرد به سنوات قبل و استفاده بيشتر مردم از اسكناس
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار