بازدید 4426

ضرورت توجه جدی به زوجین دچار تعارض

کد خبر: ۴۴۳۳۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۴ 20 October 2014
دبیرانجمن حکمت خانواده گفت: متاسفانه برخی از زوجین که ارتباط خوبی با یکدیگر ندارند و از تعارض شدید در روابط رنج می برند اگر مورد توجه جدی قرار نگیرند و از خدمات تخصصی استفاده نکنند در معرض طلاق قرار می گیرند.

به گزارش ایسنا، دکتر رضا شریفی افزود: درایران امروز، خانواده مثل سایر پدیده‌های اجتماعی دچارتحولاتی شده است و بخشی از این تحولات می‌تواند تا حدی در تغییرات ناشی ازجامعه درحال توسعه تحلیل شود، اما بخش قابل توجهی از این شرایط ناشی از فقدان برنامه منسجم و ساختارهای کارآمد در حوزه خانواده است.

وی در ادامه گفت: در چنین شرایطی ملاحظه می شود که الگوی ارتباطی دو جنس در فرایند ازدواج، الگوی انتخاب همسر و تشکیل روابط زناشویی، نقش زن و مرد درخانواده، روابط والدین و ابعاد خانواده درحالت تغییرو تحول اساسی است.

شریفی اضافه کرد: مدیریت نکردن این شرایط و آسیب‌های ناشی از آن می‌تواند منزلت نهادخانواده وسلامت اجتماعی رابه مخاطره اندازد، زیرا پدیده طلاق نه تنها خود محصول سایرآسیب‌های اجتماعی و فرهنگی است، بلکه محرک سایرآسیب‌های اجتماعی و فرهنگی بویژه اعتیاد، فقر، فحشا، بدرفتاری فردی واجتماعی، بزهکاری و ... است وعامل شیوع اختلالات روانشناختی دربازماندگان بویژه زنان و فرزندان طلاق و زمینه‌سازطلاق درازدواج فرزندان طلاق به‌ شمارآید.

این روانشناس بابیان اینکه بسیاری از طلاق هایی که هم اکنون اتفاق می‌افتد، قابل کنترل و پیشگیری هستند، گفت: نکته حائز اهمیت در مورد ازدواج‌هایی که در شرایط فعلی به طلاق می‌انجامد آن است که در چرخه عمر افراد و ازدواج، لازم است این افراد پس ازطلاق و در پی فرایند آماده‌سازی، دوباره ازدواج کنند، ولی بسیاری از آنها این روند مطلوب را به دلایلی به شکل مطلوب طی نمی‌کنند و موفق به ازدواج مجدد نمی‌شوند.

وی با اشاره به رابطه افراد طلاق گرفته بویژه زنان مطلقه با خانواده‌های اصلی خود، گفت: این افراد در بازیابی هویت جدید و جایگاه خود در ساختار خانواده دچار مشکل می شوند و روابط آنها با والدین و سایر اعضای خانواده یا فامیل رضایت بخش نیست. این مساله می‌تواند منجر به احساس تنهایی، احساس حقارت و نیاز به کناره گیری از روابط و یا درگیر شدن با روابط جایگزین شود که این روابط می تواند به مخاطراتی برای او یا خانواده طرف مقابل منجر شود.

این روانشناس اضافه کرد: برخی از زنان مطلقه به علت تجربه تلخ قبلی در جریان طلاق، نسبت به ازدواج مجدد نگرانی دارند و مقاومت نشان می دهند که مساله را می توان به کمک خدمات روان شناختی و مشاوره برطرف نمود؛ اما عدم رسیدگی به آن می تواند به فرد آسیب برساند.

وی تاکید کرد: علاوه بر این مسائل فردی ما با مشکلات فرهنگی واجتماعی در ارتباط با ازدواج مجدد نیز مواجه هستیم که ناشی از نگرش و داوری غلط اجتماعی است، در حالی‌که اگر این افراد از خدمات تخصصی استفاده کنند و توانمندهای لازم را بدست آورند به کمک مشاوران ازدواج می‌توانند ازدواج‌های موفقی را تجربه کنند و چرخه ناقص زندگی خود را با ازدواج مجدد کامل کنند.

شریفی درباره وضعیت فرزندان طلاق نیز گفت: بخشی از آثار طلاق مربوط به فرزندان است که عموما تحت فشارهای روانی طی روند رشد و احتمالا آسیب‌های اجتماعی قرار می گیرند و طبق تحقیقات موجود ریسک طلاق دراین افراد نسبت به کسانی که شاهد جدایی والدینشان نبوده‌اند، بیشتراست، اما چنانچه مورد حمایت وخدمات تخصصی قرار بگیرند می توانند از رشد و زندگی بهتری برخوردار شوند.

وی با اشاره به خانواده‌هایی که فرزندانشان طلاق را تجربه کرده‌اند، اظهارکرد: این والدین نیز تحت فشار روانی - اجتماعی قرار دارند و علاوه براحساس شرمساری در روابط فامیلی واجتماعی ممکن است از احساس ناکامی در مدیریت روند سالم زندگی خود و فرزندان رنج ببرند و در جریان عمر، ارزیابی مثبتی از خود و زندگی خانوادگیشان نکنند.

این روانشناس با اشاره به فرصت های موجود در پیشگیری از این آسیب ها و امکان مدیریت مداخلات روانشناختی و مشاوره ای دراین زمینه، گفت: این مداخلات را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد. در گام اول ضروری است مداخلات تخصصی برای متقاضیان طلاق و بویژه مراجعه کنندگان به دادگاه‌های خانواده برای طلاق توافقی ساماندهی و ارائه ‌شود، زیرا درصد قابل توجهی از این افراد در حال تصمیم گیری اشتباه هستند و اگر در معرض مداخلات تخصصی در حل تعارض ها و مدیریت بحران قرار گیرند به زندگی زناشویی ادامه می دهند. طبیعی است که این زوجین در پی تجارب نامناسب قبلی و مشاجرات، پل‌های ارتباطی راخراب کرده‌اند و به یکدیگربه شدت خصومت می‌ورزند.

وی افزود: درفرهنگ ایرانی مراجعه برای طلاق به معنای گذشتن ازحریم خانوادهاست واین اقدام برای بسیاری از مردان یا زنان جامعه ما ناپسند محسوب می‌شود و لذا با نگرش منفی با این مساله واکنش های منفی نشان می دهند.

شریفی در ادامه گفت: زوجین دراین مرحله بسیار بی‌تاب هستند وتلاش می‌کنند که هرچه زودترازیکدیگرجدا شوند و حتی برخی زنان حاضرند بادادن امتیازاتی به طرف مقابل ازجمله بخشیدن مهریه این مساله را شتابزده تمام کنند. بدیهی است در این شرایط ارائه خدمات مشاوره‌ای بسیار دشوار و بعضا نا امید کننده است، زیرا زوجین حاضر به گفت‌وگو و مذاکره نیستن؛ لذا تلاش برای ایجاد سازش میان آن‌ها بسیارکارسختی است.

وی تاکید کرد: در صورت فراهم کردن شرایط مناسب می توان هم خدمات تخصصی در میانجی گیری به زوجین و ترغیب آنها به مشاوره و حل تعارض ها ارائه کرد و هم می توان به کمک داوران حرفه‌ای به آنها کمک کرد تا در صورت عدم سازش برای ادامه زندگی، دست کم با کاهش خصومت‌ها و توافق درباره فرزندان وموضوعات مالی از آسیب‌های طلاق‌های نامناسب کاست که این اقدامات بایدازسوی افرادباتجربه وتواناارایه شود.

این روانشناس تاکید کرد: متاسفانه درشرایط فعلی برای ارائه اینگونه خدمات مشاوره دردادگاههای خانواده وخدمات مشاوره پیش ازطلاق ضعف‌های زیادی داریم که لازم است جبران شود.

وی بخش دوم خدمات مشاوره رامربوط به زمان ازدواج زوجین تا بروزتعارض میان آن‌ها دانست واظهارکرد: زوجین پس ازازدواج به طور طبیعی دچارتعارض‌هایی می‌شوند که لازم است پیش ازشدت گرفتن آن‌ها، از خدمات مشاوره بهره‌مند شوند تا این تعارضها به بحران تبدیل نشود و بین زوجین خصومت ورزی ایجاد نکند، زیرا دراین شرایط تعارض‌ها قابل مدیریت شدن هستند و مشکلات خانواده‌ها پس ازدریافت خدمات مشاوره کاهش می‌یابد.

دبیر انجمن حکمت خانواده با اشاره به بخش سوم خدمات یعنی مشاوره پیش از ازدواج گفت: متاسفانه درارائه این خدمات مشاوره ضعف زیادی داریم. این درحالی است که اگردختران و پسران در آستانه ازدواج بتوانند به درستی ازویژگی‌های خود و طرف مقابل آگاهی پیداکنند می‌توانند همسرمناسبی رابرای خود برگزینند وزندگی مشترک موفقی داشته باشند؛ اما درایران دراین زمینه بامشکلاتی مواجه هستیم و به همین علت ازدواج‌ها پس ازمدت کوتاهی به طلاق می‌انجامد. دراین شرایط لازم است امکان ارائه خدمات مشاوره‌ای پیش ازازدواج فراهم شود تا جوانان بتوانندب ه کمک مشاور بهترین انتخاب زندگی خود را با موفقیت انجام دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار