بازدید 99208

سوءاستفاده از «کاپیتان‌ معروف» ‌و‌ «خون پاک آریایی» به سبک ۲۰:‌۳۰

یک بررسی کوچک و سرانگشتی این ماجرا چندان سخت نبود و اگر گزارشگر عزیز ۲۰:‌۳۰ با این حجم بالای مخاطب کمی وقت می‌گذاشت، می‌توانست سردربیاورد که سر کار گذاشته شده و دیگر لازم نیست با گزارش همه مردم را هم سر کار بگذارد.
کد خبر: ۴۴۳۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵ 20 October 2014
سوءاستفاده از «کاپیتان‌ معروف» ‌و‌ «خون پاک آریایی» به سبک ۲۰:‌۳۰«آریایی نیستی اگه این پتیشن را امضا نکنی»، «ایرانی‌ها فقط دو روز فرصت دارید تا از شرافتتان دفاع کنید»، «به آدرس زیر بروید و به خلیج فارس رأی بدهید تا همه بفهمند که ایرانی‌ها چقدر با غیرت هستند»؛ این‌ها بخشی از مطالبی است که در سال‌های اخیر و با شیوع گسترده شبکه‌های اجتماعی دست به دست ‌و با توجه به علاقه ایرانی‌ها به این مسائل با استقبال گسترده‌ای هم مواجه می‌شود. اکنون اما در اقدامی جالب‌تر این دست گزارش‌ها، سر از تلویزیون درآورده است.

به گزارش «تابناک»، همه شما‌ها غالبا تجربه برخورد با چنین ایمیل‌ها، پیامک‌ها و پیام‌های اینترنتی را دارید؛ پیام‌هایی که با دست گذاشتن روی احساسات ملی و مذهبی ایرانی‌ها، می‌خواهند ‌توجه مخاطبان را به‌ خود جلب کنند و غالبا هم کارشان به مدد علاقه ایرانی‌ها به دیده شدن در اینترنت می‌گیرد و مخاطبان خود را پیدا می‌کنند.

تجربه مبارزات اینترنتی ایرانی‌ها برای تثبیت نام خلیج فارس در سال‌های اخیر، مهم‌ترین نمونه برای اثبات این ادعاست. سال‌ها قبل وقتی حسین رضازاده هم هنوز وزنه می‌زد، یک بار دیگر علاقه ایرانی‌ها به این حوزه در ماجرای انتخاب بهترین وزنه‌بردار سال هم رخ نشان داد و کار به جایی رسید که سایت فدراسیون جهانی وزنه‌برداری از دسترس خارج شد. 


همین تجربیات موفق موجب شد تا بسیاری به این فکر بیفتند که از رهگذر تهییج احساسات ملی و مذهبی کاربران ایرانی سودجویی کرده و منافعی برای خودشان دست و پا کنند. جدیدترینش این روز‌ها با بالا گرفتن موج محبوبیت والیبالیست‌های ایرانی در عرصه جهانی رخ نمایانده‌ و عده‌ای با تبلیغات کاذب درباره «انتخاب بهترین والیبالیست سال دنیا» از ایرانی‌ها ‌می‌خواهند ‌به سایتی بروند و به کاپیتان سعید معروف رأی بدهند.

وقتی صفحات وب‌سایت رسمی فدراسیون جهانی والیبال را جستجو می‌کنی، نه لینکی از این سایت می‌بینی و نه نشانی از اینکه چنین رقابتی در جریان است و نه اینکه حتی فدراسیون جهانی والیبال می‌خواهد با آرای مردمی، بهترین والیبالیست جهان را انتخاب کند.
همین مسأله در نگاه اول شما را کمی به شک می‌اندازد. نمی‌خواهد خیلی هم اهل تحقیق و جستجو باشید. همین که می‌بینید در صفحه نخست این وب سایت و زیر هدر اصلی سایت تبلیغاتی با مضمون «متوقف کردن تحریم‌ها علیه ایران» به ده زبان زنده دنیا نوشته شده و کمی پایین‌تر از شما خواسته ‌‌به کمپین یک میلیون امضا برای حمایت از سعید عبدولی بپیوندید، باید مطمئن شوید‌ نه با یک نظرسنجی جهانی که با یک شوخ‌طبعی داخلی طرف هستید که می‌خواهند از احساسات شما سوءاستفاده کنند.

همه این‌ها می‌توانست در حد یک سایت نه‌ چندان جدی که در فضای مجازی به دنبال گول زدن مخاطبان است، خلاصه شود و چندان اهمیتی نداشته باشد. اما وقتی شب گذشته این وب‌سایت از بخش خبری ۲۰:‌۳۰ سر درآورد و مجری ورزشی این بخش خبری برایش یک رپرتاز تمام و کمال رفت و از هموطنان خواست که فرصت را برای رأی دادن به کاپیتان معروف از دست ندهند، دیگر سؤال‌های بسیاری به ذهن می‌رسد.

هرچند از شمایل سایت آشکار است که با یک ادمین هموطن مواجه هستیم، بد نیست سری به سوابق این وب‌سایت بزنیم و ببینیم چه کسانی پشت این ماجرا هستند.

‌وب سایت http: //www. worldwidejobs. org. uk که شب گذشته در بخش خبری ۲۰:‌۳۰ معرفی شد، توسط فردی به نام میلاد عزیز در ‌۲۸ آگوست ۲۰۱۴ ثبت شده و آدرس آن هم به جایی در دبی تعلق دارد که البته احتمال دروغین بودن همه این‌ها هست.
 
بررسی این وب‌سایت در الکسا هم نشان می‌دهد، ‌۸۱.‌۴‌ درصد کاربران این وب‌سایت از ایران، ۴‌ درصد‌ آن در انگلستان، ۲.‌۸‌ درصد در آمریکا و ۲.‌۱‌ درصد نیز ساکنین آلمان بوده‌ و هر سه کشور ‌از جمله کشورهایی هستند که درصد زیادی ایرانی در آنها زندگی می‌کنند و احتمال اینکه این کاربران هم از جمله آن دسته از ایرانی‌هایی باشند که خون آریایی‌شان به جوش آمده و به کاپیتان معروف رأی داده‌اند، بالاست.

همه این مطالب نشان می‌دهد که بررسی کوچک و سرانگشتی این ماجرا، چندان سخت نبود و اگر گزارشگر عزیز ۲۰:‌ با این حجم بالای مخاطب کمی وقت می‌گذاشت، می‌توانست سردربیاورد که سر کار گذاشته شده و دیگر لازم نیست با گزارش، همه مردم را هم سر کار بگذارد. 


دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۷۲
انتشار یافته: ۲۵
متاسفانه بخش خبری صدا و سیما حرفه ای نیست واسه همین من بی بی سی نگاه می کنم
پاسخ ها
مریم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
مخصوصا 20:30 که واقعا در برخی از گزارشاتش شعور مردم را به بازی گرفته
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
فرقی نمیکنه
کلا به گوینده ی خبری که دستت بهش نمیرسه اعتماد نکن
چه این ور آب
چه اون ور آب
واقعا این برنامه هیج جایی بین مخاطبین ندارد و با طعنهای سخیف مشخصا در پی رضایت گروخ اندک است
پاسخ ها
حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
تنها بخشی از تلوزینه ایرانه که مرتب نگاه می کنم.
این اشتباه به پای دریا دریا کذب و دروغ بی بی سی
آقا اشتباه گرفتی این خود 20:30 که سرکار گذاشته ملت رو.
تا کور شود هر بی وطن و بی هویتی که نتواند دید
نه عزیزم همون درصدی رو هم که از کشورهای دیگه فکر کردید رفتن، همونا هم تو همین ایرون خودمون با فیلترشکن رفتن
لعنت بر هر نوع نژتد پرستی
20:30 را از روی تبلیغ برای یک اتوموبیل لوکس وارداتی شناختم.
این کار ها رو میکنن بعد اگر واقعا نظرسنجی جهانی اجرا بشه هیچ ایرانی نمیره رای بده و میگه اینا همش کلک هست!!! واقعا باید برخورد شود.
پس اين برنامه وب گردي تو همين بخش خبري كه پخش ميشه و اين همه ادعا ميكنن كه تو اين زمينه استاد هستن و همه چيز حاليشونه نتونستن به گزارشگر 20:30 اين رو بفهمونن
واقعا ناراحت شدم وقتی می بینم از یک برنامه خبری مطالبی پخش می شود که حتی کوچکترین تحقیقی در مورد صحت خبر صورت نگرفته!!!!!!!!!!!!!!
بابا یه ذره دقت کنید
همین کارا می کنید که امار بینندگان برنامه های تولیدی شما روز به روز کاهش می یابد دیگه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دقت دقت دقت
تابناک چرا اخیرا از موفقیت های ایرانیان ناراحت میشوی یک روز اعتراض داری به انتخاب برترین جراح مغز جهان دکتر سمیعی وامروز به علاقه ایرانیان به بعضی مطالب ملی میهنی مگر خطری تو را از انتخاب یک نام تهدید میکند
این 20:30 تریبون جناح خاصی شده
خبرنگاران صدا وسيما تازه از خواب زمستاني دولت مهر ورز بيدارشده اند..............بابا شما هاديگه كي هستيد!!!!!!!!
بابا این یارو بقیه گزارش هایی رو هم که تنظیم میکنه همش یه طرفه به قاضی میره
خیلی ازش انتظار گزارشای خوب نداشته باشید
اینجا رای میدیم
به رییس جمهور رای میدیم
به مجلسی ها رای میدیم
به شوراها رای میدیم

به هر کی میگه رای بدید رای میدیم
ولی نپرسیدیم این که بهش رای دادیم از کجا اومده به کجا داره میره

فقط بلدیم رای بدیم
بابا یه ذره عقل هم بد چیزی نیست مگه میشه انتخب بهترین ورزشکار تو هر رشته رو بذارن برای نظر سنجی آن هم بین مردم عادی؟! خوب معلومه هر کس به هم وطن خودش رای میده . مشخصه که اینطور رای گیری هیچ ارزشی نداره
آدم بشینه Pou بازی کنه بیشتر از ارزش داره تا 20:30 نگاه کنه
ما اصولا با تعریف درست اخبار، چیزی به اسم خبر در ایران نداریم
چيپ تر از اين گزاشگره و
گزاشاش وجود نداره.هر وقت ميبينمش ياد بچه دبستاني هايي ميفتم كه زير آب بقيه را ميزد "آقا اجازه فلاني اين كارو كرد و ..."
ایشون همه گزارشاش مشکل داره مثلا تو جام جهانی میخواست تیما رو تحلیل کنه از توز به عنوان یه مهره مهم واسه آرزانتین نام برد در حالی که اصلا توز دعوت نشده! احتمال بسیار قوی با پارتی چیزی اومده سرکار.
ذهنیت بعضی از خبرنگاران فقط حول همین عبارت طنزی که اخیرا باب شده میگرده که می گه:
چند تا لاییییک داره؟؟؟؟؟ چند تا؟؟ها؟؟ چند تاااا؟؟؟
وقتی گزارشگر و خبرنگار برای منافع مادی خودش از رسانه ملی استفاده شخصی می کنه و فقط و فقط به فکر دیده شدن هر چه بیشتر خودشه تا برای اجرای برنامه، بیشتر و بیشتر به سمینارها و همایش ها و .... معرفی بشه ، خب مسلمه که به صحت و سقم خبر و درستی محتوای اون اهمیتی نمیده و براش فقط این مهمه که این گزارش یا خبری که تهیه می کنه بدون توجه به صحت محتوی چقدر امکان دیده شدن داره، نباید بیشتر از این هم انتظار داشت
شما میدونی معنی سواستفاده چیه؟ فک کردم چی شده حالا ترسیدم! اشتباه غیر عمدی واس هرکسی ممکنه پیش بیاد طرف اطلاعاتش پایین بوده عمدی ک نمیخواسته ملتو گول بزنه! انصاف هم خوب چیه!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی