بازدید 3154

کاهش جمعیت ماهیان رودخانه کارون

کد خبر: ۴۴۳۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱ 20 October 2014
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رودخانه کارون، وجود ماهیان متنوع ساکن در این زیستگاه آب شیرین است که قابلیت ماهیگیری در این رودخانه را به عنوان بخشی از اشتغال ساکنان مسیر رودخانه فراهم کرده است.

به گزارش ایسنا، فروغ پاپهن اظهار کرد: از نظر تنوع ماهیان، رودخانه کارون تقریبا در برگیرنده 81 درصد از گونه‌های آب شیرین کشور است که در قالب 32 گونه و در 5 خانواده طبقه‌بندی می‌شوند و شامل ماهیانی از خانواده‌های سیپرینیده، کلوپنیده، موجیلیده، سیلوریده است که از این بین سیپرینیده یا کپور ماهیان به سبب فراوانی و گوشت بازارپسندشان از اهمیت بیشتری برخوردارند.

وی افزود: از معروف‌ترین ماهیان این رودخانه می‌توان به گونه‌های شلج، شیربت، حمری، بنی، سلیمانی، کطان، نازک، بوتک، کپور معمولی، بیاح، مارماهی، چمبو، اسبله و صبور اشاره کرد که بخشی از سبد غذایی روستاییان مجاور رودخانه را تشکیل می‌دهد.

پاپهن خاطرنشان‌کرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر به سبب بهره‌برداری بی‌رویه از آب این رودخانه و نیز افزایش بار آلودگی‌های ناشی از بخش کشاورزی، صنعتی و شهری، جمعیت آبزیان و به‌ویژه ماهیان این رودخانه به شدت کاهش یافته و حتی گوشت برخی ماهیان از کیفیت مطلوب گذشته برخوردار نیست.

وی بر لزوم حفاظت همه جانبه از این زیستگاه آبی و فراهم آوردن امکان ادامه حیات این رود برای تداوم آبادانی استان تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، رودخانه کارون پرآب‌ترین رودخانه کشور است و از زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در طول مسیر خود شعبه‌های متعددی را دریافت می‌کند که در نهایت به جلگه حاصل‌خیز خوزستان سرازیر می‌شود. این رودخانه شهر اهواز را به دو قسمت تقسیم می‌کند، به‌طوری که بیشتر موسسات دولتی و تاسیسات شهری در قسمت غربی رودخانه کارون قرار دارند. اغلب مراکز صنعتی اهواز به نوعی در ارتباط با رودخانه کارون هستند که مهم‌ترین آنان کشت و صنعت‌های نیشکر، نیروگاه‌های رامین و ویس هستند.

رودخانه کارون مهم‌ترین عامل رونق کشاورزی در سطح استان خوزستان است، به‌علاوه با ایجاد مراتع غنی در نواحی شمالی استان، توسعه دامپروری را موجب شده است. در واقع بخش اعظم جلگه خوزستان از آبرفت‌های رود کارون، کرخه و جراحی به وسعت 41 هزار کیلومتر مربع تشکیل شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر