بازدید 3009

گره‌گشایی از مشکلات با حذف احکام غیر بودجه‌ای

کد خبر: ۴۴۳۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴ 19 October 2014
نمایندگان موافق با کلیات لایحه تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) معتقدند که تصویب این لایحه تحول بزرگی در ساختار اقتصادی کشور و بودجه نویسی ایجاد خواهد شد و از بسیاری از مشکلات اجرایی کشور گره گشایی خواهد کرد.

به گزارش خانه ملت، علی محمد احمدی در نشست علنی امروز (یکشنبه 27 مهرماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با کلیات لایحه تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) گفت: بودجه، عملیات مالی کشور در یک سال است که شفافیت، کارایی و عملیاتی بودن لازمه آن است که متأسفانه در سنوات گذشته شاهد بودجه ای شفاف و عملیاتی نبودیم.

نماینده مردم دهلران،‌ آبدانان و دره شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه هر سال به جای رفتن به سمت بودجه عملیاتی و شفاف و ریل گذاری مناسب برای سال مالی کشور، با وضع قوانین جدید و عمدتا تکرار قوانین گذشته و بدون رصد عملیاتی آن بودجه را حجیم می کنیم.

وی تصریح کرد: به طور طبیعی قانونگذاری در حین بودجه فرصت لازم را به نمایندگان نمی دهد که تمام ابعاد آن از جمله رصد عملیات گذشته و شرایط فعلی و آینده را مدنظر قرار دهد.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه الحاق موادی به تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت این فرصت را به نمایندگان می دهد که در راستای تقنین و تدوین بودجه درست وارد عمل شوند افزود: یکی از اشکالاتی که به بررسی بودجه در سنوات گذشته وارد بود بررسی احکام بود که وقت زیادی از صحن علنی مجلس و کمیسیون ها را به خود اختصاص می داد.

به گفته احمدی بودجه نویسی در سنوات گذشته نه تنها کمکی به پیشرفت کشور نمی کرد بلکه مشکلاتی را هم برای دستگاه های اجرایی ایجاد می کرد.

نماینده مردم دهلران،‌ آبدانان و دره شهر در مجلس با اشاره به تلاش دولت و مجلس در بررسی و تنظیم لایحه تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت گفت: در این لایحه اولا نقاط قوت و ضعف قانون و عملکرد گذشته بررسی شد که عمده مشکلات آن این بود که احکام دایمی در بودجه سنواتی تکرار می شد.

وی افزود: با تصویب این لایحه ریل گذاری یک دهه ای برای بودجه کشور خواهیم داشت ضمن اینکه دولت متعهد شده است که هنگام ارائه لایحه بودجه 94غیر از یک ماده واحده و جداول، ‌ردیف ها و پیشنهادات جدید قانونگذاری نکند.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: این لایحه فرصت را در اختیار کشور، سرمایه گذاران، مردم و ذی نفعان قرار می دهد که از بودجه با ثبات برخوردار شوند.

احمدی با تأکید بر ضابطه مند شدن بودجه و تقویت نظارت بر آن با تصویب این لایحه گفت: این لایحه چشم انداز با ثباتی را برای سرمایه گذاران ایجاد خواهد کرد تا در فضای مناسب بتوانند سرمایه گذاری خود را انجام دهند.

گفتنی است در ادامه رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه سال هاست در بودجه به قانونگذاری جدید می پردازیم و هیچ وقت نتوانستیم آن طور که باید و شاید بودجه مناسبی را تنظیم کنیم افزود: بررسی و تصویب تبصره های بودجه وقت زیادی را از مجلس می گرفت و با خیل عظیمی از افراد در بخش دولتی و خصوصی مواجه بودیم که پیشنهادات خود را برای گنجاندن در بودجه ارائه می کردند که در نهایت تعداد کمی از این پیشنهادها برای رسیدگی به صحن ارائه می شد.

حسینعلی شهریاری با بیان اینکه مشکلاتی که دکتر توکلی در بیان مخالفت خود اعلام کرده است را قبول دارد گفت: این لایحه نیز مانند سایر لوایح است و نمایندگان می توانند در حین بررسی پیشنهادات خود را ارائه کنند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون بهداشت مجلس در نشست کمیسیون برنامه در مشهد پیشنهادات خود را ارائه کرد گفت: با تصویب این لایحه گرفتاری های رسیدگی به بودجه در سنوات گذشته را شاهد نخواهیم بود و وقت مجلس با تبصره ها گرفته نخواهد شد.

وی با بیان اینکه در سنوات گذشته به جای پرداختن به جداول بودجه به تبصره ها پرداخته می شد گفت: بسیاری از تبصره ها در گذشته به خاطر اینکه با لایحه دولت منافات داشت اجرایی نمی شد یا اگر هم اجرا می شد ناقص بود.

در ادامه یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در موافقت با کلیات این لایحه گفت: در سنوات گذشته برای بررسی لایحه بودجه رویه غیر منطقی در پیش گرفته شده بود به نحوی که بررسی بودجه یک ششم از وقت مجلس را می گرفت و نمایندگان به خاطر پرداختن به بودجه از فعالیت های دیگر محدود می شدند.

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به تمرکز بودجه بر احکام غیر بودجه ای و اینکه تمرکز بر این احکام نفعی را عاید کشور نمی کند گفت: در هیچ جای دنیا هر سال درباره قیمت خوراک پتروشیمی یا قیمت سنگ آهن یا نرخ مالیات تصمیم گیری نمی کنند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت ثبات در قوانین گفت: سرمایه گذاری نیاز کشور است که لازمه آن سیاست گذاری های بلند مدت است .

وی با بیان اینکه آقای توکلی خود بارها در کمیسیون برنامه نسبت به احکام غیر بودجه ای در بودجه انتقاد داشتند گفت: این اقدام و تلاش دولت و مجلس برای تصویب لایحه تنظیم بخشی از مقررات مالی سرفصل مناسبی برای اقتصاد کشور باز خواهد کرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه کلیات این لایحه ایراد ندارد و از مسائل کشور گره گشایی خواهد کرد گفت: درباره نرخ خوراک پتروشیمی که در صحبت های مخالفان به آن اشاره شد باید بگویم که مجلس برای خوراک پتروشیمی ها نرخ تعیین نکرده و تنها فرمولی نوشته که با تغییر قیمت های جهانی تغییر می کند.

پورابراهیمی گفت: نمایندگان فرصت دارند در جریان رسیدگی به این لایحه پیشنهادات خود را ارائه کنند تا اگر جایی نیاز به اصلاح بود انجام شود.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه بررسی و تصویب بودجه کشور دو ماه از وقت مجلس را می گیرد در حالی که می توان آن را در یک هفته جمع بندی کرد گفت: این لایحه تحول بزرگی در ساختار اقتصادی کشور و بودجه نویسی ایجاد خواهد کرد و می تواند منشأ آثار بزرگی در اقتصاد باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی