بازدید 46834

یک درس فراموش نشدنی از الاغ‌های جزیره هنگام!

ماجرا به اواخر سال ۱۳۹۰ برمی‌گردد؛ زمانی که حسین با وانت نیسان آبی‌رنگش – که یکی از معدود خودروهای موجود در جزیره است – مشغول گذشتن از جاده‌ ساحلی موسوم به قیر بوده که ناگهان با الاغی روبه‌رو می‌شود که در وسط جاده نشسته و راه را بر او سد کرده! انگار می‌خواست به او چیزی بگوید…
کد خبر: ۴۴۲۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۱ 19 October 2014
«حسین آقاخانی زنجانی را دوست دارم‌؛ هموطن فرزانه‌ای که بی‌منت بخشی از وقت و سرمایه‌‌ خویش را نثار آن گروه از هموطنانمان می‌کند که هرگز نمی‌توانند به او بگویند: دست مریزاد…»؛ این معرفی کوتاه فردی است که معمولی است اما با خیلی‌هایمان متفاوت است. شرح حالش را به قلم مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست بخوانید تا دریابید آنچه این فرد را متفاوت کرده، چیست.

به گزارش «تابناک»، محمد درویش در وبلاگ خود خاطره‌‌ای از سفر اخیرش به جزیره هنگام نقل می‌کند که خواندنی است. بخوانید و قضاوت کنید:

نامش «هنگام» است؛ یک جزیره زیبا با سواحل مرجانی استثنایی که کمتر از ۱۰ کیلومتر طول و ۵ کیلومتر عرض دارد و در مجموع، حدود ۲۵۰۰ تن از ایرانیان را در خود جای داده است. سرزمین کوچکی که دست‌کم ۲۰۰ هزار سال از عمرش در هیبت یک جزیره در میان آب‌های نیلگون خلیج فارس می‌گذرد. با ‌وجود این، می‌خواهم در‌بارهٔ رخدادی شگفت‌انگیز با شما سخن بگویم که در هنگام رخداده و هنگامه‌ای در دل و جانم بر پا داشته است.

ماه گذشته، فرصتی دست داد تا به بهانهٔ حضور در یک کارگاه آموزشی برای جوامع محلی اطراف تالاب شور و شیرین و میناب به دیار مردم خونگرم و عزیز هرمزگان بروم. در جریان این سفر، با مردی آشنا شدم به نام حسین آقاخانی زنجانی، فعال محیط زیست و متخصص غواصی که چند سالی است در جزیره هنگام می‌کوشد تا هم به رونق گردشگری منطقه کمک کند و هم جذابیت‌های طبیعی هنگام را به نحوی از گزند رفتارهای غیرمسئولانهٔ گردشگران درامان بدارد. از همین روی، تلاش می‌کند تا در کنار کسب و کار خود، به کاشت و مرمت مرجان‌ها، پاکسازی سواحل هنگام از زباله و امداد و نجات برای حیوانات و پرندگان آسیب‌دیدهٔ منطقه هم بپردازد. ماجرایی که در این نوشتار می‌خواهم به شرح آن بپردازم، حاصل یکی از مشاهدات و تجربه‌های باورنکردنی این فرد است.

ماجرا به اواخر سال ۱۳۹۰ برمی‌گردد؛ زمانی که حسین با وانت نیسان آبی‌رنگش ـ که یکی از معدود خودروهای موجود در جزیره است ـ مشغول عبور از جادهٔ ساحلی موسوم به قیر بوده که ناگهان با الاغی روبه‌رو می‌شود که در وسط جاده نشسته و راه را بر او سد کرده! انگار می‌خواست به او چیزی بگوید‌… .

وی پس از پیاده شدن از خودرو، درمی‌یابد که پای الاغ زخمی و متورم شده و قطعه‌ای فلز در آن فرو رفته است؛ فلزی که متعلق به یک قوطی کنسرو باز شده است که ظاهراً توسط گردشگران پس از مصرف در جزیره‌‌ رها شده بود. البته حسین هر چقدر تلاش می‌کند، نمی‌تواند الاغ زخمی را بگیرد و آن حیوان بخت برگشته، لنگان لنگان از محل می‌گریزد؛ یکی از حیواناتی که زمانی برای کارکردهای ترابری و حمل و نقل به جزیره آورده شده و بعد به حال خود‌‌ رها شده و سال‌هاست به صورتی نیمه وحشی به زندگی خود ادامه می‌دهند.


از این ماجرا چند روز می‌گذرد تا اینکه به حسین اطلاع می‌دهند الاغی زخمی خود را به محوطه‌ حیاط مدرسه جزیره رسانده است. او نیز بلافاصله به محل می‌رود و‌‌ همان طور که در تصاویر می‌بینید، با کمک همکارانش، الاغ مجروح را گرفته و پس از بیرون آوردن تکه‌های باقی مانده‌ قوطی کنسرو و پانسمان پای مجروح حیوان ـ که متأسفانه از شدت جراحت کرم زده بود ـ آن را به حال خود‌‌ رها می‌کند.

این ماجرا می‌گذرد تا حدود یک ماه بعد، وقتی حسین مشغول کار در دفتر خود بود، ناگهان متوجه صداهایی در محوطه‌ بیرونی دفترش می‌شود؛ بله، صدا‌ها متعلق به‌‌ همان الاغ بود که این بار با چند هم‌نوع دیگرش خود را به محل کار حسین رسانده بودند، چرا که آن‌ها هم جملگی دچار‌‌ همان بلا شده و پایشان از وجود قطعه‌ای فلز دچار عفونت و درد شده بود و حالا به نزد انسانی آمده بودند که پیش‌تر برادری‌اش را برای الاغ‌ها ثابت کرده بود!

نتیجه گیری اخلاقی:

نخست: لابد خوانندگان وفادار این سطور، هنوز قصه‌ی ۲۵ دی ماه ۱۳۹۲ را به یاد دارند؟ انگار همچنان آن درس‌ها و شرمندگی‌ها ادامه دارد! ندارد؟

دوم: هر چند از پرتاب‌کنندگان قوطی‌های کنسرو خالی در طبیعت ابراز انزجار می‌کنم و امیدوارم بازخوانی این روایت، منجر شود تا خوانندگان عزیز این نوشتار هم، چنین کرده و اگر این قوطی‌ها را در طبیعت یافتند، بلافاصله ‌جمعشان ‌کنند؛ اما انگار اگر آن‌ها نبودند، اینک ما درنمی‌یافتیم که زدن برچسب «نفهم» به الاغ‌ها تا چه اندازه نشان از نادانی خطاب‌کنندگان دارد؛ نه؟

سوم:‌‌ همان گونه که بار‌ها گفته‌ و نوشته‌ام، این کمال بی‌انصافی و نامهربانی است که پست‌ترین هم‌نوعان انسان‌نمای خویش را با القاب و صفت‌هایی حیوانی چون‌ گربه ‌صفت، جغد شوم، کفتار پیر، خفاش شب، خرس نفهم، سگ پدر، گراز بلا، گورخر مصیبت و … خطاب کنیم. اگر می‌خواهیم «خشونت» را در جامعه مهار کنیم، شاید نخستین گامش آن باشد تا از آن نوع رفتار‌ها و گفتارهایی که ناخودآگاه به ترویج خشونت با حیوانات، به ویژه در نزد کودکان‌ می‌انجامد، بپرهیزیم.

و واپسین کلام آنکه حسین آقاخانی زنجانی را دوست دارم؛ هموطن فرزانه‌ای که بی‌منت بخشی از وقت و سرمایهٔ خویش را نثار آن گروه از هموطنانمان می‌کند که هرگز نمی‌توانند به او بگویند: دست مریزاد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۹۴
کاش درک و شعورمان در حد این زبان بسته می بود و لااقل به فکر همنوع خود باشیم .
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
این مرد با کمک به این قاطر نشون داد حامی محیط زیست و حیوانات است باید در یک برنامه زنده تلویزیونی از او تقدیر شود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
همیشه وقتی به سفر تفریحی و پیک نیک میریم یادمون باشه سر راه توی مغازه که میخوایم چیپس و پفک و کنسرو و آب معدنی و زغال و جوجه بگیریم از دو سه تا هم کیسه نایلونی بزرگ برای جمع کردن آشغالهامون بگیریم و باخودمون فقط چندین متر تا محل زباله اونها رو حمل کنیم. برای جمع کردن زباله فقط کافیه اون رو به اطراف پرتاب نکنیم و داخل همان کیسه نایلونی که در کنارمون روی زمین گذاشتیم و یا در کف ماشین گذاشتیم بگذاریم. زحمت زیادی نداره، یعنی اصلا زحمت نداره. حتی وقتی توی پارک یا جنگل نشستیم میتونیم یک کیسه نایلونی به خانواده هایی که اطرافمون نشستند بدهیم و بهشون بگیم شاید برای جمع کردن زباله هاتون لازمتون بشه. این خودش یک تذکره.
موقع برگشتن از پیک نیک میتونیم یک کیسه نایلونی خالی دست بگیریم و اشغالهایی که اطرافیان ریختند و جمع نکردند رو فقط مقداری به اندازه 5 دقیقه وقت صرف کردن جمع کنیم و همراه زباله های خودمون به سطل زباله بندازیم.
مطمئن شدن از خاموش شدن آتش هم یادمان نرود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
یعنی این مرد هم الاغ بوده که شما زدید برادریش رو به الاغ ها ثابت کرده. نگارنده خیلی جو گیر شده بوده که این طوری نوشته.
خدا خیرت بده مرد . خیر کثیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
الاغ ها به همنوعان خود کمک می کنند و آنها را به نزد انسانی می برند که به آنها کمک کند و ما انسانها به صورت هم نوعان خود اسید می پاشیم.
تو یک انسانی دوست داریم ازطرف دوست داران طبیعت
خيلي مخلصيم خداوند فراموش نميكند.قلبهاي مهربان را.كاش ميديدمت
دست مريزاد
به راستي از شما بابت اينكه به انسانهايي چنين زحمتكش و با وجدان بها مي دهيد سپاسگزارم. اميدوارم فرهنگ احترام به طبيعت در ميان هموطنان ما گسترش يابد.
درود بر اين هموطن
درودبرايشان. درسفري كه به شمال داشتم خانواده اي كناردريا فرش پهن كرده بودن وخربزه ميل ميفرمودند وهمه اشخاص پس ازميل كردن خربزه پوستش رابه ارامش خيال وبدون هيچ عذاب وجداني داخل دريا پرت مي كردند ومن ماندم خدايا مردم سرزمين مراچه ميشود ايا زشتي عمل خود رانميبينند
پاسخ ها
RAVA
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
کار رو با کار قاطی نکن .پوست خربزه از طبیعته و قابل بازیافت .از طرفی غذای موجودات دریایی میشه .ولی پلاستیک و شیشه و فلز مدت خیلی زیادی طول میکشه تا به چرخه طبیعت بازگرده .
نرگس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
rava همین خربزه که می فرمائید طبیعیه میدونی چند وقت باید بگذره تا به طبیعت برگرده؟ همین حرفا رو زدیم که الان وضع نظافت خیابان و دریا و طبیعت و .. اینجوریه
حجت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
اگه به طبیعت بر می گرده پس چرا شهرداری شب به شب آشغالارو جمع می کنه. داداش از امشب آشغالاتو نذار دم در ببینم بازم می گی بر می گرده به طبیعت؟
اجر شان با ارحم الراحمین. قابل تحسین و درس آموزی است
دمش گررررررررررررم
زنده باشی مرد. دسمریزاد
آفرین به برادر این الاغها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
شخصیت ات در این حد است
از طرف یکی از الاغها
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
آره داداش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
خیلیییییییی پستی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
دوستان این بنده خدا تقصیری نداره. تو متن نوشته ایشان برادری خود را به این الاغها ثابت کردند.
امين بديعي
| Canada |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
منظور اين بنده خدا از گفتن جمله (( آفرين به برادر اين الاغها )) توهين نيست منظورشان به آن الاغ زخمي اولي است كه الاغهاي زخمي ديگر را براي درمان آورد .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
مقصر نویسنده خبر است . از یک نویسنده انتظار نمی رود تا به مسائل فرهنگی جامعه آشنا نباشد. برادر خواندن یک انسان با یک الاغ کار صحیحی نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
یک موقع کسی پای تو را پانسمان کرد تو بقیه داداشاتو خبر نکن.
زنده باشی
"حالا به نزد انسانی آمده بودند که پیش‌تر برادری‌اش را برای الاغ‌ها ثابت کرده بود!"!!!??
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
شاید خیلی دوست داری جای ان زبون بسته باشی داری هسودی میکنی ؟ نه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
الاغ یک حیوان زحمت کشی است که متاسفانه ما به دید حیوان پست به او می نگریم . من مطمئنم که اگه به این حیوان زیبا لقب "...." ....... رو میدادیم یا به اسم .... صدا می کردیم خیلی ناراحت میشد .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
دوستان عزیز ، در مثل مناقشه نیست
نويسنده
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
دوستان احتمالا نويسنده هويتشو گم كرده .دستمريزاد ميگم خدمت آقاي زنجاني و امثال ايشان. گاندي معيار فرهنگ يك ملت رو دوست داشتن حيوانات ميدونه
انداختن قوطی کنسرو در طبیعت نشان از نا اگاهی و بی فرهنگی می باشد ولی کسی که بروی انسانی اسید می پاشد تا به نیات شوم و شرورانه خود برسد ناشی از چیست؟؟؟؟؟؟؟
خدا خيرش دهد اميدوارم پادش خود را از حق دريافت كند وعاقبت بخير باشند
برادریش به الاغهاثابت کرده بودیعنی چی؟فرق انسان والاغ رونمیدونید؟خیلی براتون متاسفم
پاسخ ها
شهرام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
براي خودت متاسف باش كه از كل متن فقط همين جمله رو ديدي و متاسفانه اون رو هم نفهميدي.
ناشناس
| United States |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
یعنی اعتماد آنها را به دست آورده است......عزیزان این یک مثل است و در مثل مناقشه نیست...
کاش ما ادمها مثل این حیوانات قدر شناس بودیم
خدا بیشتر مواقع برای ما انسانها شواهدی را میفرسته که اگر درک مطلب داشته باشیم از ان مورد تجربه به دست میاوریم
این ماجرا وفا داری حیوان بعد از درمان را نشان میدهد با وجود تمامی بلاهای که در بار بری سر حیوان میاوریم
من از راه دور دست این عزیز را میبوسم انشا الله در عوض کا خیرت خدا سلامتی را از شما دریغ نفرماید
جمله صاحب وبلاگ بودار است اما بهر حال ايشان هم با قدرداني از الاغها برادري خود را به آنها ثابت كرده است.
يه تذكري هم به الاغها بدهيد كه زير پاشون را نگاه كنند
سلام

لطفا از این نوع گزارشها که حس دوست داشتن مخلوقات خداوند را به ما برگرداند بیشتر تهیه نمائید در ضمن اعتقادم این است که بعضی از این پیامهای که خوانندگان میگذارند و وجهه خوبی ندار د را لازم نیست که بگذارید
حسین آقاخانی زنجانی را دوست دارم؛ هموطن فرزانه‌ای که بی‌منت بخشی از وقت و سرمایهٔ خویش را نثار آن گروه از هموطنانمان می‌کند که هرگز نمی‌توانند به او بگویند: دست مریزاد.
چه انتظاری داری! ما مردمی هستیم که روی هم اسید می پاشیم چون از طرز لباس پوشیدن یا افکار هم خوشمون نمیاد، ای داد از تحجر
شاید باور نکنید چند سالی هست سگ گربه و سگ و شغال و و ...........مثل گذشته با هم گلاویز نمیشوند و در باغها زندگی مسالمت امیزی باهم دارند بر خلاف ما انسانها که روز به روز بیشتر با هم دیگر گلاویز میشویم !
پیش‌تر برادری‌اش را برای الاغ‌ها ثابت کرده بود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

یک انسان برادر الاغ ؟
در سمیرم هم با پتک به این زبان بسته ها خدمت رسانی میکنند !!
دروود به شرفت. آفرین به احساس و انسانیتت
دستت درد نکنه،مرد بسیار مهربان و دلسوز.
اون وقت یک عده .... راه میوفتن تو خیابون رو زن و بچه مردم اسید میپاشن
سلام نه طبیعت نزد ما احترام دارد نه حیوانات نه انسانها ما را چه میشود!
این مقاله باید در ایران در خر جا از دبستان تا دانشگاه اموزش داده شود
...
آقا حالا چرا جوگیر شدی و به الاغ می گی هموطن؟
در تابستان امسال سفری به ساحل ساری داشتم سحرگاه برای دیدن طلوع خورشید مواجه با انبوهی از زباله شدم من هم به کمک همسرم دو کیسه زباله جمع کردیم واقعا ساحل پاک چه دیدنی میشود نباید منتظر دیگران باشیم
میزان مدنیت ملت هر کشوری را از طرز رفتار آنان با حیوانات برآورد کنید (مهاتما گاندی)
دست میزاد...
اینایی که تو جنگل و کوه و دشت و دریا و .... آشغال میریزن ،
من و شما و عمو و خاله و پسر دایی و مادربزرگ و عمع و شوهر خاله و دوست و همسایه نیستیم
اینا همه از مریخ میان
بهله....
آیا این ظلم نیست که به آدمی که درک و فهم و انسانیت ندارد بگویند الاغ؟
یک انسان واقعی و یاد بگیریم نام حیوانات را بعنوان فحش بکار نبریم
تو کشور کانادا انداختن قوطی کنسرو و یا نوشابه به بیرون جریمه ای معادل چهارصد دلار داره که میشه یک میلیون و دویست هزار تومان.
دست مریزاد.. زنده باشی مرد بزرگ
غیر ممکنه این حیوانات ما را هموطن خود بدانند ما کجا و این حیوانات زبان بسته مظلوم کجا
سالها قبل (حدود سي و دو سال قبل )من در يك پروژه راهسازي استخدام شدم وظيفه ما نقشه برداري براي ايجاد يك جاده در ميان كوير ايران بود ان زمانها هيچ يك از ابزارهاي ارتباطي امروزه وجود نداشت و من به اتفاق يك دوست ديگر و يك الاغ براي حمل بارهايمان راهي بيابان شديم كوتاه سخت ما در صحرايي برهوت گم شديم بدون اب در هوايي گرم و بدون هيچ سايباني همكارم پيشنهاد داد ابزارهايمان را از روي الاغ پياده كنيم و او را رها كنيم اسبابهايمان را از روي الاغ پياده كرديم و او راهش را گرفت و رفت و ما مانديم وصحراي خشك و تشنگي كم كم بيهوش شديم وقتي به هوش امدم در بيمارستاني در اصفهان بودم و همكارم هم در تخت كناري بستري بود باورم نميشد زنده هستم داستان اين بود الاغ نازنين راه رفته را برگشته بود و با اوردن كمك ما را از مرگ حتمي نجات داده بود بعد از مرخص شدن از بيمارستان باتفاق همكارم بديدارش رفتيم و او در ميان نخلستاني به ارامي ايستاده بود و با چشمانش به ما مينگريست نميدانم ايا فهميد چقدر سپاسگزار عملش هستيم يا خير اما من از ان پس هرگز به خود اجازه ندادم بديده تحقير به هيچ موجود زنده اي بنگرم
(الاغه )حالا به نزد انسانی آمده بودند که پیش‌تر برادری‌اش را برای الاغ‌ها ثابت کرده بود!
خیلی باحال بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
برو کمی فارسی نوشتنو یاد بگیر
پیروز و پاینده باشی
الاغ عشقه.
خوشبختانه هنوز انسانهاى خوب زياد هستند
من وخاننم اشگ در چشمون جارى شد
نگارش خبر در بخشی از ان مشکل دارد.
دلم واسه الاغه خیلی سوخت. طفلی بی گناه
اقای حسین آقاخانی زنجانی وقتی این مطلب رو خوندم انقدر خوشحال شدم و کیف کردم که نمیدونی ... ایشالا هر چی از خدا میخوای بهت بده و خودت و خانوادت به بالاترین درجات برسید واقعا از ته دلم براتون دعا کردم . واقعا مردی و مردونگی میکنی . اون نامردهایی که به پرندگان سنگ میزنن و به حیوونای زبون بسته رحم نمیکنن انسان نیستن کثیفن ! ایشالا همون بلاها سر خودشون و خانوادشون میاد .
به نظرم اين بخش از نقل قول "حالا به نزد انسانی آمده بودند که پیش‌تر برادری‌اش را برای الاغ‌ها ثابت کرده بود" يه جوري سانسور ميشد يا از خير نوشتنش ميگذشتيد بهتر بود
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
باید مینوشت انسانیتش را ثابت کرده بود
حالا برادرا سخت نگیرن
اين صحنه به نوعي براي من آشنا بود در يك برنامه گروهي الاغي را به همراه دوستانمان ديديم كه دو دست جلوي او را به هم بسته بودند تا نتواند فرار كند و خوراك گرگ‌ها بشود الاغ بيچاره خيلي به سختي روي دو پاي عقب مي‌ايستاد و خودش را به جلو مي‌كشيد ديدن اين صحنه از دور برايمان عجيب و ناشناخته بود اما حيوان وقتي كنار ما رسيد ايستاد و تكان نخورد. يكي از خانم‌هاي گروه با چاقو طناب را از دستان حيوان گشود، حيوان زبان بسته ايستاده بود و مي‌گريست و در هنگام بازگشتمان تا كيلومترها گروه ما را همراهي كرد.
به راستي بعضي از انسان‌ها نام انسانيت را كثيف مي‌كنند.
لطفا وصیت نامه الاغ را بخوانید.
الاغ فهميد و
بعضي ها نفهميدند
ضمنا نويسنده محترم جمله آخر رو اصلاح ميكردي بهتر بود .
ایشان کاربسیارخوبی انجام داده وحیوان زبان بسته ای راازدردکشیدن نجات داده است ومائجوراست وخداوندهم جزای نیک به اومرحمت میفرماید .ولی نویسنده محترم خاطره بایستی بجای نوشتن برادری الاغ واین انسان شریف که ناخواسته وسهوا"توهین نموده اند.مینوشتندکه حتی حیوانات هم قدر محبت رامیدانندبهتربود
ضمن بوسیدن دستهای این مومن و انسان واقعی که به حیوانات کمک می کند خواهشمند است یک گزارش مفصل از شکنجه الاغهای امامزاده داود تهیه فرمائید و ببینید این حیوانات زبان بسته را چگونه شکنجه می دهند
افرین به این هممیهن که به ما دلگرمی می دهد که هنوز انسانیت زنده است. ای کاش صدا و سیما در مورد ریختن اشغال در خیابان ها،جاده ها ،جنگل ها و کرانه های دریا، فرهنگ سازی می کرد،ای کاش،راهنمایی و رانندگی،قانونی بگذارند که هر کس از خودرو،اشغال بیرون ریخت،جریمه ی نقدی بشود. اداره ی راه و ترابری نیز در جاده ها،سطل اشغال بگذارند و تابلو های هشدار که اگر کسی اشغال ریخت،جریمه ی سنگین می شود، یا به وسیله ی ماموران مخفی که در جاده ها هستند، جریمه خواهند شد،ولی می بینیم که مسولان،نسبت به بی فرهنگی هایی که بدبختانه دارد در شکل های گوناگون خود را نشان می دهد،بی تفاوت هستند ولی تنها نگرانیشان ..... است. گویی کسانی هستند که می خواهند و نقشه دارند که ایرانی و فرهنگش را که زمانی اب و خاک پاک برایشان مهم بود و ......
حسین آقا، دست مریزاد. انشاالله که مردم کشور ما هم روز به روز بر میزان توجهاتشان به محیط زیست و حفظ آن، بیشتر شود.
تا اینجای کار که ما دیدیم به این نتیجه رسیدیم که حیف شان و منزلت حیوانات بیگناه است که انها را با انسانها مقایسه کنیم .
وحشی ترین و بقول عامه بیشعور ترین حیوانات ، جرم و جنایت و کشتارشان از بیشتر ادما کمتر و وجدانی تر است !!
هموطن گرامی سعی شود همیشه از الفاظ نیک سخن گفته شود و به هیچ عنوان همه مخلوقات خداوند را در ذهن خود کوچک نشماریم
چوخ ساغ اول
جالبه همون کسانی که ادعای فهم و شعور و کلاس دارند و در خانه های آنچنانی زندگی می کنند اکثرا بی شعور و حیوان آزار هستند و محیط زیست را آلوده می کنند. چون غیر از تفریح خودشان به هیچ چیز و هیچ کس بهایی نمی دهند. ...
این موردی که نوشته بود ذر سمیرم یکی از شهرستان های جنوب اصفهان اتفاق می افتد من با چشم خود دیدیدم که زبان خر را با سیم بسته بودن و بعد رهایش کرده بودند و یا نایلون روی سر حیوان کشیده بودند و وسط جاده رها کرده بودند .
سلام
به اقای ناشناس خدا نشناس ... خوبه ما هم به تو توهین کنیم خوشت میاد انچه بر خود می پسندی بر دیگران بپسند باشه
ای کاش ما ادما دست از این اخلاقای زشت خودمون دست برمیداشتیم
کافی برید شمال اشغال های لب دریا را ببینید
یا برید به یک چشمه نسبتا بکر تا گونی گونی قوطی کنسرو پیدا کنید
پاسخ ها
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
قوطی کنسرو و بطری های غیر قابل برگشت به طبیعت و انوع و اقسام نایلون
پسر همسایه ی ما تفنگ بادی خریده بود و برای افتتاحیه -یک قمری را که در خانه ما لانه داشت را زد.فردای آنروز در حیاط بودیم ودیدیم که آن قمری و جفتش روی دیوارند.در کمال ناباوری دیدیم که جفتش بالش را باز کرد و پرنده مجروح را با هل دادن به حیاط پرت کرد تا ما درمانش کنیم. البته دیر شده بود و حیوان مرد. اما من و خانواده یاد گرفتیم که حیوانات بیشتر از خیلی ها فهم وشعور دارند.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خدا خیرت دهد ای انسان واقعی
کاش اخبار کمک به محیط زیست رو بیشتر انعکاس بدید شاید گسترش پیدا کنه
این هم زنجانی است اون هم زنجانی است اما این کجا و ان کجا
اجرت با امام حسین (ع).خدابه همه ما توفیق بده که با همه آفریده های تو که به صلاح تو آفریده شده اند مهربان باشیم.واگر کمکی از دستمان برمیاد برای حیوانات مظلوم و زبان بسته ولی مهربون و دوست داشتنی انجام بدیم.امین
خیلی خیلی خوشحال میشم موقعی که میبینم هنوز به حیوانات وحقوق اونها احترام گذاشته میشه.وبسیار از این انسان بزرگ سپاسگزارم.بنده حقیر هم سعی میکنم به حیوونا درموقع نیاز کمک کنم...منم این افتخار رو داشتم که یه سگ زخمی که (گهگاهی میومد درب منزل ما وبه اون غذا میدادیم )توسط جانوران دوپا یعنی ناآدم سرش زخمی ومغز سرش مشخص شده بود وپشه ها روی زخمش مینشستن و خیلی زجر میکشید کمک کنم و موقعی که به درب منزل ما پناه آورده بود اونو به حیاط خونه راه دادم بادردسر فراوان سرش رو با بتادین شستم و گرد کپسول آموکسی وضد چرک ریختم رو زخمش وسرش رو بستم وشب تا صبح تو حونه موندو فرداش رفت .اینکارو کردم که زجر نکشه واگه قراره بمیره راحت بمیره .تقریبا ده روز بعد اون به درب خونه ما اومد و خوب شده بود درحالی که هنوز پارچه ای که سرش رو بستم هنوز دور گردنش بود...نمیدونین موقعی که منو دید چه حرکاتی به نشانه سپاسگزاری انجام داد وخیلی خوشحال شدم که نمرد...هنوزم اونو میبینم و میاد جلو پاهام میخوابه واظهار مهربانی میکنه ...بیایید همه با حیوانات مهربان باشیم ...به نظرم یکی از راههای عاقبت به خیری اینه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل