بازدید 8192
راهکار حذف دهک‌های پردرآمد؛

اگر سرک نکشیم، چگونه با متخلفین اقتصادی برخورد شود؟!

ما دهک‌هایی داریم که کاملا مشخص است و نیازی به سرک کشیدن نیست. دولت همین افراد را شناسایی و اعلام کند؛ برای نمونه، دولت می‌تواند افرادی را که از مدیرکل به بالا بوده، کسانی که در شرکت‌ها مدیرعامل اند، افرادی که از درجه امیری به بالا در نیروهای مسلح هستند و... به آسانی حذف کند.
کد خبر: ۴۴۲۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۰ 18 October 2014

اگر سرک نکشیم؛ چگونه با متخلفین اقتصادی برخورد شود!دولت دهم در سال ۸۸ تصمیم گرفت، هدفمندسازی یارانه‌ها را کلید بزند و پس از چندین سال انتظار، هدفمندی یارانه‌ها را ـ که تقریباً همه دولت‌ها از آن می‌گویند ـ اجرایی کند؛ بنابراین، لایحه هدفمندی را به مجلس ارائه کرد و پس از تصویب مجلس، این لایحه به قانون هدفمندی یارانه‌ها تبدیل شد.

به گزارش «تابناک»، با آغاز اجرای مرحله نخست هدفمندی یارانه‌ها از آذر سال ۸۹، سرانجام مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در دولت یازدهم از فروردین امسال با ‌نام‌نویسی دوباره ‌از مردم کلید خورد. این در حالی است که قانون بودجه سال جاری، دولت را مکلف به شناسایی خانوارهای متقاضی یارانه نقدی کرده ‌که باید در این راستا بر پایه درآمد سالانه خانوار‌ها، اقدام به حذف دهک‌های پردرآمد می‌کرد.

بنا بر این گزارش، نزدیک هفت ماه از اجرای دومین مرحله قانون هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی همگانی می‌گذرد، اما هنوز هیچ یک از کسانی که یارانه دریافت کرده‌اند حذف نشده‌اند. در واقع بنا بر گزارش اخیر مجلس، دولت روحانی نیز در پرداخت یارانه‌ها تخلف‌های دولت گذشته را ادامه می‌دهد.

دولت یازدهم اعلام کرده بود، ‌در فاز دوم افراد ثروتمند را شناسایی می‌کند و در صورتی که برای دریافت یارانه ‌نام‌نویسی نیز کنند، از فهرست یارانه‌بگیران حذف می‌شوند. با این حال به ‌رغم وعده‌های قبلی دولت، چندی پیش، معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد، دولت راهکاری برای حذف یارانه ثروتمندان پیدا نکرده است.

رئیس جمهور نیز در گفت‌و‌گو‌ تلویزیونی اخیر در پاسخ به پرسشی مبنی بر برنامه دولت برای ساماندهی پرداخت یارانه نقدی ضمن اشاره به اینکه امروز برای ما روشن است، عده‌ای از مردم که یارانه دریافت می‌کنند، به این مبلغ نیاز ندارند و بنا بر قانون می‌توان یارانه آن‌ها را قطع کرد، گفت: مشکل ما شناسایی این افراد است.

البته روحانی یک گزینه را در این زمینه پیش روی قرار داد و گفت: برای شناسایی افراد نیازمند و یا دهک‌های بالای درآمدی، تنها یک راه وجود دارد که من تاکنون با آن موافقت نکردم و آن سرک کشیدن به زندگی خصوصی و اموال مردم است.

در همین راستا، سید محمد حسین میرمحمدی، نماینده مردم گلپایگان و عضو کمیسیون اقتصادی در گفت‌و‌گو با تابناک به بررسی شیوه حذف دهک‌های پردرآمد پرداخته است.

وی نخست تأکید کرد، دولت باید دهک‌های پردرآمد را حذف کند، زیرا تکلیف قانونی دولت است. حالا دولت می‌خواهد به حساب‌های اقتصادی مردم سرک بکشد یا به گونه‌ای دیگر عمل کند؛ اما به هر حال باید این کار انجام شود. دولت یازدهم که ادعا می‌کند دولت قانونمندی است و بنا بر مقررات قانونی عمل می‌کند، باید این قانون را اجرایی کند.

این نماینده مجلس افزود: دولت اطلاعات لازم برای حذف دهک‌های پردرآمد را از طریق پایگاه اطلاعاتی گوناگون دارد؛ برای نمونه، دولت چگونه می‌خواهد مالیات را از مودیان مالیاتی وصول کند؟ بنابراین دولت از هر طریقی که می‌تواند قانون را اجرا کند. آنچه مهم است، اینکه ادامه روند کنونی نباید به کسری بودجه منتهی شود.

وی همچنین یادآور شد: البته در دنیا مرسوم است که دولت‌ها برای جلوگیری از پولشویی و فساد اقتصادی حساب مردم را چک می‌کنند. از سوی دیگر، دلیلی ندارد حرف‌هایی از جمله سرک کشیدن به حساب‌های مردم گفته شود. نظام امنیت عمومی مردم ایجاب می‌کند، بسیاری از کار‌ها انجام شود. برای داشتن نظام اقتصادی سالم اگر سرک نکشیم، پس باید چگونه با متخلفین اقتصادی برخورد شود؟!

میرمحمدی همچنین گفت: نمی‌گویم دولت غیرقانونی عمل کند. دولت فقط قانون را در راستای منافع عمومی اجرا کند. ما دهک‌هایی داریم که کاملا مشخص است و نیازی به سرک کشیدن نیست. دولت همین افراد را شناسایی و اعلام کند؛ برای نمونه، دولت می‌تواند افرادی را که از مدیرکل به بالا بوده، کسانی که در شرکت‌ها مدیرعامل اند، افرادی که از درجه امیری به بالا در نیروهای مسلح هستند و.... به آسانی حذف کند.

دولت باید از هر راهی که می‌داند، افراد متمکن را به گونه‌ای که حقوق شخصی و عمومی افراد نیز از بین نرود، شناسایی و حذف کند.

وی در پایان با اشاره به سخنان پیشین وزیر اقتصاد، مبنی بر شناسایی ده میلیون پردرآمد بیان داشت: من تعجب می‌کنم، چرا دولت دست کم این تعداد را که شناسایی کرده است، حذف نمی‌کند! بی گمان، نمایندگان از باب نظارتی این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهند و این پرسش را از دولت خواهند کرد.

در پایان باید گفت، اگر دولت این روند را ادمه دهد، مثل هم اکنون که کسری بودجه و منابع دارد، کسری بودجه بیشتری خواهد داشت. اگر شماری از یارانه بگیران حذف شوند، این کمک می‌کند که کسری منابع کمتر شود. اصلا حذف دهک‌های پردرآمد به این دلیل بود که منابع مالی بیشتری در اختیار دولت قرار دهد و کسری بودجه نداشته باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۳۵
شما از بازاري ها و طلا فروش ها بساز بفروش ها برج سازان و شركت دارنند غافل نشويد همه اش كارمندان نيستند
چرا صرفا به کارکنان پیله میکنید مگر افرادی که در بازار ازاد فعلیت اقتصادی دارند میلیاردر نیستند و دارن یارانه میگیرند اینها باید حذف شوند که نه مالیات میدن نه خمس نه زکوات نه کمک مردمند و صرفا هچون زالو به جان ثروت مملکت افتادن.فکری به اینگونه افراد شود که اینروزا در کاخها زندگی میکنند و بچهاشون ماشنای میلیاردی سوارن.
من بیچاره را باش که با حقوق حدود دو میلیون تومانی فکر کردم توپ و تشرهای دولت مبنی اینکه با کسانی که حقوقشان بالاست و یارانه می گیرند برخورد می کنیم ؛ ترسیدم و انصراف دادم فکر می کردم حقوق دو میلیون تومانی خیلی بالاست و اگر انصراف ندهم حتماً مجازات سختی در انتظار من است اما حالا رئیس من که حقوقش حدود شش میلیون است یارانه می گیرد و من نمی گیرم و راهی هم برای انصراف از انصراف نیست
يعني شناسايي ثروتمندان اينقدر سخت است آقا جان كسيكه خانه چند ده ميلياردي دارد و ماشين چند ميلياردي سوار ميشود و فخر نيز مي فروشد وخودنمايي ميكند نيازي به تحقيق و تفحص ندارد لابد ميخواهيد بگوييد خانه چند ده ميلياردي و يا ماشين ميلياردي به نام سرايدار و كلفتشان است
واقعااگرسرک نمی کشندچطورده میلیون نفرثروتمندراتشخیص دادند؟!!!!نکندمتاسفانه دولت راستگویان مانیزبه رذیله اخلاقی دروغ آلوده شده است؟
مدیر عامل کدوم شرکت ها پتروشیمی یا شرکت هایی مسئولیت محدود که با دو نفر ثبت شده است. و هزینه مکان اجاره ای را ندارند.
با در اختیار داشتن یک کدملی می توان به بسیاری از اطلاعات دسترسی پیدا کرد. خود من کسی را می شناسم که صرافی دارد، در دومنطقه گرانقیمت شهر در حال احداث بازار طلا و جواهر و پاساژ است، 141هزار میلیارد تومان چک برگشتی دارد! و یارانه هم دریافت می کند.
کافی است اطلاعات افراد را از سامانه های بانک مرکزی و رفاهی دریافت کنند. می توانند افرادی را برای این کار به استخدام درآورند در قالب شرکتهای خصوصی! به این ترتیب می توانند مدعی شوند که دولت هم در کار ملت تجسس نکرده!
بنظر ميايد دولت در اين زمينه خيلي مسامحه ميكند ديگه شناختن دهك هاي پردرامد با اين همه ابزار هاي مختلف براي دولت كاري سخت نبايد باشد كه اين همه اظهار عجز ميكنند تمام مديركل هاي دولتي و غير دولتي همه وضعشان توپ هست و قطعا نيازي به اين چندرغاز ندارند تمامي صاحبان مشاغل و صنايع؛ كارگاه داران كارخانه داران و غيرو بسياري مشاغل طبيعتا انسان متمول ميطلبد و اين ها براحتي قابل شناسايي هستند
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از بسيارى گمان‏ها بپرهيزيد، چرا كه پاره‏اى از گمان‏ها گناه است، و [در كار ديگران‏] تجسّس نكنيد و كسى از شما غيبت ديگرى نكند آيا كسى از شما دوست دارد گوشت برادر مرده‏اش را بخورد؟ [بى‏شك همه شما] از آن كراهت داريد، [غيبت ني
دولت در موضوع يارانه بسيار بي خاصيت است.دولت نتوانست درست مديريت كند.از رد يارانه با وجود كارمند بودنم سخت پشيمانم و از اقاي روحاني گذشت نميكنم.
فرموده اند: دولت می‌تواند افرادی را که از مدیرکل به بالا بوده، کسانی که در شرکت‌ها مدیرعامل اند، افرادی که از درجه امیری به بالا در نیروهای مسلح هستند و.... به آسانی حذف کند.

فقط خواهشمند است به این سئوال جواب داده شود، وقتی آیات عظام، دولت و مسئولین دریافت یارانه توسط افرادی که به اندازه کافی تمکن مادی دارند، را نهی کرده اند، چرا مدیرکل ها و رده های بالاتر آنها، مدیرعاملان شرکت‌ها، افرادی با درجه امیری به بالا در نیروهای مسلح، خودشان به این تشخیص شرعی، ملی نرسیده اند که نباید یارانه بگیرند؟!!!!!!!!!!!!
اگر قرار است به دلیل ناتوانی دولت از شناسایی کسانی که شرلیط دریافت رایانه ندارند یارانه به همه پرداخت شود پس دولت ترتیبی بدهد تا کسانی که انصراف داده اند بتوانند دوباره ثبت نام کنند.در غیر اینصورت کار دولت ظلم به کسانی است که به دولت اعتماد کرده اند و در دراز مدت اثر بسیار بدی در رابطه بین دولت و ملت خواهد داشت.
آقا کاری نداره که. لازم نیست همه زندگی مردم رو زیر رو کنید.
یه راه ساده اش میتونه این باشه:
یه قانون جدید: کسی که میخواد از بانک ها یا موسسات مالی یه وام سنگین بگیره که مثلا ده میلیون تومن در ماه قسطشه خودش داره اعلام می کنه که درآمد من در ماه بالای ده میلیون تومنه. میشه در همون لحظه ای که با پرداخت وامش موافقت میشه یارانه اش رو هم قطع کرد.
کسی که بکوب داره سفر خارج میره (حالا کاری یا تفریحی) خودش داره اعلام میکنه که وضعش میزونه. پس میشه وقتی یه نفر داره از کشور خارج میشه در همون لحظه که میره بیرون یارانه اش رو قطع کرد.
امثال این موارد زیاده لازم نیست آقای روحانی راه بیفته و خونه به خونه تجسس بکنه.
واقعا کنترل حساب بانکی افراد و میزان تبادل مالیشون اینقدر سخته !!!!!

شاید هم عده ای دوست ندارند ، شفاف سازی بشه !!!
اگر می دانستم نماینده من (مردم ) چنین تفکری دارد مطمئنا" به ایشان رای نمی دادم خداوند در آیه 12 سوره حجرات می فرمایند «از بسياري از گمان ها بپرهيزيد» و «هرگز در كار يكديگر و ديگران تجسس نكنيد» فکر میکنم نمایندگان محترم مجلس می بایست کمی از فعایتهای حزبی و سیاسی خود بکاهند و حداقل قبل از جلسات مجلس پیرامون طرحها و لایحه ها مبانی آنرا حداقل باقران ارزیابی نمایند . اگر چاپ نشود مهم نیست چراکه دوران بی خردی خاتمه یافته و در دوران تدبیر زندگی می کنیم حداقل از این بعد تمامی گفتمان های آقایان را بخصوص در مجلس رصد می کنم تا در مجلس بعدی به فرزندان خودم خیانت نکرده باشم
آفرين چه راهكاري ارائه فرمودي
خوشگل عزيز اگر دولت فقط كساني را كه خودروي بالاي 100 ميليون توماني سوار هستند و داراي 2 خانه مي باشند شناسايي نموده و علاوه بر قطع يارانه ماليات دريافت كند مشكل حل است كار به سمت نداشته باش مثل اينكه تو دولت جديد به فاميلاتون پست ندادن
کشوری مثل آلمان داره اینکارو می کنه و موفق هم هست. چرا ما نکنیم!
وقتی رییس جمهور گفتن که نمی خواهیم سرک بکشیم ، از تعجب ماندم که چه بگویم . فردی با این سطح تحصیلات و این حجم از تجارب کاری اینگونه سخن گفتن از او بعید است .
البته چون در کشور ما برای دولت ها محبوبیت نزد مردم و اعمال و سخنان پوپولیستی امری عادی است پس تعجب من هم بی مورد بود .
در ضمن حذف دهک های پر در آمد را چه کسی باید انجام بهد ؟ بله ، مدیران که خود آن ها هم پر درآمد هستند که البته این مدیران تا جایی که بتوانند گل به خودی نخواهند زد . لطفا نگویید که مدیری که میلیون ها حقوق رومیزی و زیر میزی دارد ، چه احتیاجی به 45 هزار تومان ناقابل دارد که جواب شما اینست :
از نخورده بگیر به به خورده مخصوصا اگر این خورده ی عزیر تازگی ها به خوردن افتاده باشه ( همون نو کیسه ی خودمان )
با سلام
بدانید و آگاه شوید که بعضی از مدیر عاملها
حتی از جیب خود خرج می کنند، لطفا بعد از بررسی حذف کنید...
به نظر من تمام کسانی که توی تهران صاحب خانه هستند پولدار محسوب میشوند و میتوان یارانه آنها را حذف نمود و هیچ اتفاقی هم نخاهد افتاد بویژه بالای شهر.
سرک فقط با دستور قوه قضائیه مجاز است وگرنه از فردا پرینت حساب ما رو تو فیس بوک باید ببینید.
باتوجه باینکه دولت هر ساله برای هر ارگانی و سازمانی بودجه در نظر میگیرد و واریز بحساب هم میشود و هیچگونه نظارتی نیست که این پول بیت المال که از جیب مردم هزینه میشود به جیب چه اشخاصی رفته و یا اینکه چه کارهایی انجام گردیده است بعد آقایان می خواهند در حسابهای مردم سرک بکشد این هم یک نوع حکومت داری است متاسفم !!!!!!!!!!!!!!!!! به امید حق بر باطل
سلام ، من که مدیر عامل شرکت خودم هستم وبه دلیل مشکلات اقتصادی شرکت غیر فعال اعلام شده و تعطلیله و خودم کارمند جای دیگر شدم چه جوری مشخص میشود که یارانه بگیرم یا نگیرم.
یارانه در حقیقت حق تمام مردم است حال کسی به دلیل شخصی نمی گیرند یا ثبت نام نکردند به خودشون مربوط است .
چرا اسرار به حذف یارانه تعدادی از مردم را داریدازکجا میدانیدکسی زندگی بهتری رادارد نسبت به سایر اقشار کمک بیشتری به مستمندان وتولید کشور نمیکند اینقدر تنک نظر نباشید وبین جامعه اختلاف ایجاد نکنید
اگه اینها که اسم بردی ( مدیر کل و امیر و...) رو حذف کنه، دولت پشتش خالی میشه و همین چند نفری هم که برای میزهای خودشون هم که شده سفت و سخت به دولت کمک می کنن رو از دست میده و در آخر اون ویلانشینان بالاشهری هم یارانه میگیرن
البته باید بگم برای شروع خوبه به شرطی که از راههای دیگه هم بقیه رو شناسایی کنه.
یوهویی فکر نکنید من مدیر کلم. بنده کارمند جز با ماهی یک میلیون و نیم حقوقم و خیلی هم خوشحال میشم اینها حذف بشن
در آخر هم به عنوان یک فوق لیسانس با ده سال سابقه کار در حوزه اقتصادی اعتقاد دارم یارانه پول نفته و باید به همه داده بشه. اگه یه خونواده زحمت کشیده و با همسرش شبانه روز کار کرده و الان وضعشون خوبه نباید که از یارانه بگیری حذف بشه و در مقابل کسی که به فکر خودش و خونوادش نبوده و معتاده و ... الان هم وضعش خوب نیست یارانه بگیره. البته بازم بگم خونواده بنده شاغل نیستن و خانه دارن.
توی ایران بهترین راه حل راستگوییه فقط راستگویی. از بس که مردم دروغ شنیدن به کسی اعتماد ندارن و هر چی میگن به خاطر فلان بیایید انصراف بدید، یک درصد انصراف میدن.
کورش کبیر در یه کتیبه میگه: خدایا کشور من رو از دو بلا حفظ کنه: 1- خشکسالی 2 - دروغ
میزان درآمدها و مشاغل افراد باید بعنوان یک متغیر در استحقاق دریافت یارانه لحاظ گردد تا حق به حقدار برسد.
دلایل رییس جمهور محترم را شنیدم که چرا نباید پرداخت یارانه را محدود نمود اما به نظرم توجیه چندان روشن و موجهی نبود راهها و روشهای مختلفی هست تا این کار انجام شود برای احوالات قشر مرفه نگرانیم که مبادا خاطر ایشان مکدر شود آیا چنین دیدگاهی را برای قشر ضعیف هم داریم ؟ باید دولت با تصمیم گیری خود نشان دهد پیرو خط رهبری و امام ره است که فرمود صاحب این کشور و انقلاب پا برهنگان هستند
آقایان ما همه جور با دولت همکاری کردیم زمانی که همه حتی آنهایی که حقوقشان به تنهایی از حقوق من و همسرم بیشتر بود تقاضای یارانه شان را پرکردند ما نکردیم و الان میبینیم که اشتباه کردیم
برج سازی را می شناسم که در عرض 3 سال به راحتی خانه در لواسان خریده و در تهران از قبل پیش فروش برجهایش دو آپارتمان جدید و شرکتهای متعدد ساخت و ساز راه انداخته و دارد یارانه می گیرد ولی من و همسرم نمیگیریم.
حداقل پول برق ماهانه مان که در می آمد.
واقعا همه به ریش ما می خندند.
مگه تا حالا با متخلفین اقتصادی برخورد شده؟؟؟؟؟؟
تازه تو کشور ما اینقدر تابلو تخلف میشه که نیاز به سرک کشیدن نیست؟؟؟!!!
واقعا که!
به نظر من هم حداقل در مشاغل دولتی این کار شدنی است، تمامی مدیران رده بالا، مدیر عامل و روسا، اعضای هیات علمی دانشگاه، نمایندگان مجلس،وکلا، تجار بزرگ و ... قابل شناسایی و حذف هستند.البته اینکه تعدادشون چند نفر است و تاثیری در کسری بودجه دارد یا خیر را باید بیشتر بررسی کرد.
بازهم کارکنان دولت سیبل شده اند.. آقای میر محمدی بهتر نبود ابتدا دولتمردان ،نمایندگان مجلس ،افراد متمول که اتومبیل های بالای یکصد میلیون تومان دارند.بالاشهر نشین های مالک ومستاجرین بالای 80متر در آن نواحی ،بازاریانوملاکین و...سکنی گزیده اند راشناسایی کنیم؟
دولت منتظر چيزيه يا نميخوادحذف كنه ؟
دولت باید از سیاسی کاری در این مورد دست بردارد و طبق قانون عمل کند وگرنه این دولت هم با توجیهاتی که می کند مانند دولت های احمدی نژاد برای اجرا نکردن قانون بهانه جویی می کند و از مردم قابل قبول نیست
با سلام و ادب،
راه کارهای ساده تر و قانونی تر و مطمئنتری هم هستند که میتوانند مورد توجه قرار گیرند.
بعنوان فردی از افراد جامعه سرک کشیدن دولت در دارایی ها و درامد های خود را از باب امنیت شغلی موقعیت اجتماعی و حفظ حقوق شهروندی نه تنها ناشایست نمیدانم بلکهامری پسندیده و مجاز و لازم میدانم.
سوء استفاده های احتمالی و امورات دیگر را دولت باید تنظیم و مراعات و مجازات نماید.
لکن داشتن اطلاعات و حساب و کتاب نمودن که بد نیست. بالاخره این درامد ملی و فرصت های شغلی و اقتصادی چگونه در کشور استفاده و توزیع میشوند. اینها را دولت باید تنظیم و نظارت و توزیع صحیح بنماید. این امور بدون اطلاع از وضعیت چگونه مقدور است.
بنظر سودجویان در این باب نگران تر باید باشند تا مستضعفان و محتاجان و دولت مردان.
بهر حال، بعنوان پیشنهاد و ارائه طریق میانی پیشنهاد می نماید :
دولت در حساب پولدارها و متمولان سرک نکشد که موجبات ارامش آنان باقی بماند لکن در اوضاع و احوال مستضعفان و نیازمندان سرک بکشد و دخالت بنماید و نظارت داشته باشد تا خدای ناکرده حقی از ایشان اگر پایمال شده است احقاق حق بنماید.
بعبارتی هر آنکس که خود را مستحق کمک و دریافت یارانه تشخیص میدهد با دریافت یارانه بدولت اجازه میدهد که بعنوان فردی که نیازمند و مستحق کمک است دولت را مجاز به نظارت بر دارمد خود مینماید و این برای احقاق حقوق نیازمندان ضروری است.
چنانچه کسی دارا یا ندار علاقه به آن ندارد که بهر دلیل دولت بر درامد آن نظارت نداشته باشد یا باصطلاح رایج سرک نکشد میتواند از دریافت یارانه انصراف دهد!
بدین ترتیب بطور طبیعی دولت مجوز حقوقی سرک کشیدن را از شخص دریافت کننده یارانه دریافت مینماید و چه بسا در بررسی ها معین شود که چه کسانی دارای حقوقی هستند که بهر دلیل ضایع گردیده و دولت میتواند ادای دین نماید و آنان را نیز از نیاز مبرا سازد!
بفضل و اراده خداوند منان.
سپاسگذارم
تاالان اينهمه متخلف اقتصادي پيدا كردين كه بيشتر هم از دولت قبلي و اطرافيانشون بودن مثلا چيكار كردين باهاشون؟!!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس